Alvleesklierontsteking --> chronisch
- Nikki
- Posts in topic: 15
- Honden: 1
- Welke: Kruising Jack Russell Jet
Alvleesklierontsteking --> chronisch
Bij Jet is gisteren helaas een alvleesklierontsteking vastgesteld. Vorige week bloed geprikt, daar kwam uit dat de Lipase verhoogd is. Gisteren een echo gehad en deze bevestigde inderdaad de alvleesklierontsteking. Tevens heeft ze ook een dunne darm ontsteking, vermoedelijk door de alvleesklierontsteking.
Ze heeft nu voor een week Cerenia mee en volgende week weer even contact met dierenarts. De alvleesklierontsteking moet het lichaam zelf oplossen.
Nu is het het beste om zo vetarm mogelijk te voeren. Maar Jet heeft ook voedselallergie, dus heel veel vetarme brokken zijn al uitgesloten. Ze krijgt nu natvoer met een zo laag mogelijk vetgehalte.
Heeft iemand nog tips en tricks qua voer of supplementen? Wat is goed en wat kan ik beter laten?
Ze heeft nu voor een week Cerenia mee en volgende week weer even contact met dierenarts. De alvleesklierontsteking moet het lichaam zelf oplossen.
Nu is het het beste om zo vetarm mogelijk te voeren. Maar Jet heeft ook voedselallergie, dus heel veel vetarme brokken zijn al uitgesloten. Ze krijgt nu natvoer met een zo laag mogelijk vetgehalte.
Heeft iemand nog tips en tricks qua voer of supplementen? Wat is goed en wat kan ik beter laten?
Laatst gewijzigd door Nikki op 17 okt 2022, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- Gudrun
- Posts in topic: 2
- Honden: 10
- Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer
Re: Alvleesklierontsteking
Pippa is er doorheen gekomen met Bandit pancreas.
Ik had eerst brokken van de dierenarts mee gekregen, maar die lustte ze niet zo graag en ze at erg slecht.
Ik had eerst brokken van de dierenarts mee gekregen, maar die lustte ze niet zo graag en ze at erg slecht.
- Sanne
- Honden: 3
- Welke: Chihuahua en Saluki
- Contacteer:
Wat lastig! Arme Jet, net bijgekomen van d'r operatie en dan nu dit. Hopelijk komt ze er goed bovenop!
Valente, onze Heilige Birmaan, heeft het ook gehad. Wij hebben toen Ekowolf ingeschakeld om een menu te maken. Misschien kun je dat doen? Zij is echt heel goed en kan dan ook meedenken met de allergieën enz.?
Valente, onze Heilige Birmaan, heeft het ook gehad. Wij hebben toen Ekowolf ingeschakeld om een menu te maken. Misschien kun je dat doen? Zij is echt heel goed en kan dan ook meedenken met de allergieën enz.?
- Gudrun
- Honden: 10
- Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer
Misschien heeft @blondie nog wat tips voor je.
Zij voert wel vers.
Zij voert wel vers.
Meld zich.
Dan kan wat ik voer aan Chara ook niet: Carnibest Pancreas, heb net even snel opgezocht maar dit zijn de ingrediënten:
Ingrediënten:
Bevat: vers rundvlees (o.a. pancreas), verse kip, koudgeperste plantaardige olie, natuurlijke vitaminen en mineralen.
Produktanalyse:
Eiwit 15% Vocht 65%
Vet 11% Calcium 0,50%
As 3% Fosfor 0,45%
Celstof 2%
Het natvoer wat je nu geeft zou je aan kunnen vullen met Zymoral, heeft de da dat niet geadviseerd?
Want die Cerenia is niet specifiek voor de problemen voor die alvleesklier lees ik volgens mij.
Als jouw hond kan herstellen, dan zou ik nu ofwel de poeder over het huidige voer gaan geven en later weer laten checken of ze is hersteld.
Ik begreep destijds in mijn zoektocht dat sommige honden herstellen, maar dat ook die pancreaspoeder dan wordt toegevoegd omdat dit nu noodzakelijk is vanwege de falende functie van eigen alvleesklier op dit moment.
Een andere optie is verse pancreas (varken of rund) toevoegen aan het voer.
Hier ging dat niet goed omdat ik blijkbaar de juiste samenstelling niet wist, maar bij bepaalde slagers zou je na kunnen vragen of ze het vers verkopen maar Lotgering had/heeft het ook vers te koop.
--
Hebben ze ook bloedwaarden gecheckt op vitamine B12? Bij honden met alvleesklier klachten is dat de vitamine die afneemt en dan ook weer als gevolg een verminderde darmfunctie geeft. M.a.w. als dat niet in balans is, dan kun je supplementen geven maar nog steeds zal de hond problemen ondervinden met de darmen. In vroeg stadium van alvleesklierontsteking of in ons geval met EPI worden pillen b12 niet opgenomen en zijn injecties nodig, kost niet veel is een kuur van 3 of 5 weken dacht ik, maar daar knappen ze ook goed van op.
Dan kan wat ik voer aan Chara ook niet: Carnibest Pancreas, heb net even snel opgezocht maar dit zijn de ingrediënten:
Ingrediënten:
Bevat: vers rundvlees (o.a. pancreas), verse kip, koudgeperste plantaardige olie, natuurlijke vitaminen en mineralen.
Produktanalyse:
Eiwit 15% Vocht 65%
Vet 11% Calcium 0,50%
As 3% Fosfor 0,45%
Celstof 2%
Het natvoer wat je nu geeft zou je aan kunnen vullen met Zymoral, heeft de da dat niet geadviseerd?
Want die Cerenia is niet specifiek voor de problemen voor die alvleesklier lees ik volgens mij.
Als jouw hond kan herstellen, dan zou ik nu ofwel de poeder over het huidige voer gaan geven en later weer laten checken of ze is hersteld.
Ik begreep destijds in mijn zoektocht dat sommige honden herstellen, maar dat ook die pancreaspoeder dan wordt toegevoegd omdat dit nu noodzakelijk is vanwege de falende functie van eigen alvleesklier op dit moment.
Een andere optie is verse pancreas (varken of rund) toevoegen aan het voer.
Hier ging dat niet goed omdat ik blijkbaar de juiste samenstelling niet wist, maar bij bepaalde slagers zou je na kunnen vragen of ze het vers verkopen maar Lotgering had/heeft het ook vers te koop.
--
Hebben ze ook bloedwaarden gecheckt op vitamine B12? Bij honden met alvleesklier klachten is dat de vitamine die afneemt en dan ook weer als gevolg een verminderde darmfunctie geeft. M.a.w. als dat niet in balans is, dan kun je supplementen geven maar nog steeds zal de hond problemen ondervinden met de darmen. In vroeg stadium van alvleesklierontsteking of in ons geval met EPI worden pillen b12 niet opgenomen en zijn injecties nodig, kost niet veel is een kuur van 3 of 5 weken dacht ik, maar daar knappen ze ook goed van op.
Als brok, maar ook verkrijgbaar in natvoer gaf ik in het begin in combi dus met poeder Royal Canin Gastro intestinal LOW FAT:
Je moet zelf maar kijken of qua ingrediënten dat een optie zou kunnen zijn.
https://www.medpets.nl/royal+canin+gast ... l+low+fat/
Je moet zelf maar kijken of qua ingrediënten dat een optie zou kunnen zijn.
https://www.medpets.nl/royal+canin+gast ... l+low+fat/
Heb even weer gezocht naar website met wat duidelijkere uitleg. Deze komt wel goed helder over en geeft ook aan wat je beter niet kunt geven of doen.
https://mcvoordieren.nl/kennisbank/alvl ... -hond-kat/
Crutz wist er mij destijds ook veel over te vertellen, m.n. stukje chronisch of acuut daar zit ik ook wel een verschil in.
Bij mijn hond is eigenlijk vastgesteld dat het chronisch is, haar moeten we dus altijd op speciaal voer houden omdat het anders mis gaat.
https://mcvoordieren.nl/kennisbank/alvl ... -hond-kat/
Crutz wist er mij destijds ook veel over te vertellen, m.n. stukje chronisch of acuut daar zit ik ook wel een verschil in.
Bij mijn hond is eigenlijk vastgesteld dat het chronisch is, haar moeten we dus altijd op speciaal voer houden omdat het anders mis gaat.
- Nikki
Ja echt super vervelend, zo sneu!Sanne schreef: ↑13 aug 2022, 12:43 Wat lastig! Arme Jet, net bijgekomen van d'r operatie en dan nu dit. Hopelijk komt ze er goed bovenop!
Ah ja, dat heb ik toen gelezen! Goede tip inderdaad, daar ga ik even achteraan!
Kan ze ook niet tegen helaas. Haar huid wordt helemaal rood van hypoallergeen voer
Eend, konijn, haas, hert, kameel en kangoeroe krijgt ze nu voornamelijk. Qua voer kreeg ze Renske eend met konijn brokjes. En de andere diersoorten zijn in de vorm van snackjes.
Nu krijgt ze natvoer van Renske (eend en konijn) en van Riverwood (kangoeroe en hert)
@blondie Carnibest kan ook niet inderdaad. Nee, Zymoral is niet aangeraden. Ze heeft een medium alvleesklierontsteking zeg maar, vermoedelijk daarom(?)
Verse pancreas lijkt me wel spannend inderdaad. Zymoral zou dan een betere optie zijn. Dacht dat dat alleen met EPI gegeven mocht worden. Maar dus ook met een alvleesklierontsteking.
B12 is niet gecheckt zie ik op de bloeduitslagen. Tenzij daar een andere medische benaming voor is.
Royal Canin gastro intestinal low fat kan ze ook niet tegen helaas.
Die link ken ik inderdaad. Google me suf Jet is niet doodziek gelukkig, dat is bij accuut wel het geval dacht ik.
- Inge O
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Maar als dat voor nu goedgaat is er toch geen probleem? Houden zo zou ik zeggen .
B12 tekort is in dit stadium nog niet aan de orde, dat is pas bij langduriger chronische pancreasproblemen (zoals EPI).
Ik wil je absoluut geen verkeerde info geven, dus wil ook zeker niet op een stoel van een da gaan zitten. Bij Chara vond ik het echter lastig om te merken dat diverse praktijken in onze omgeving te weinig ervaring ermee hadden en dus ook niet altijd mij van de juiste info konden voorzien.
En dat was nog voor de definitieve diagnose was gesteld. Dus geen vergelijk met de info die je nu van je eigen dierenarts hebt gekregen.
Heb nog eens nagekeken nu voor die Zymoral en bij Medpets staat dit.
https://www.medpets.nl/zymoral+pancreas ... 0overnemen.
Bij Chara is vrijwel zeker dat de werking van de alvleesklier is komen stil te liggen, maar dat is bij jouw hond niet de diagnose.
Die B12 gaf ik alleen als indicatie om evt. op te letten omdat van wat ik las dat het kan ontstaan door het niet goed functioneren van de alvleesklier. Bij Chara is dit nu ook niet meer aan de orde, maar puur omdat ik destijds ook al die info her en der aan het vissen was las ik dat het gebrek eraan dus ook het verteringsproces in de weg kan staan. Vandaar dat ik het toch wilde benoemen. En met Chara hadden we een hele andere diagnose en ook veel tekorten in haar lichaam.
---
En verder wel wat Inge O zegt, als ze met het huidige voer nu kan herstellen is het te vroeg voor die supplementen en moet je vertrouwen op de info van de DA die aangeeft dat het lichaam zelf moet herstellen. Maar evt. die vraag over Zymoral stellen aan de da kan geen kwaad lijkt me.
En dat was nog voor de definitieve diagnose was gesteld. Dus geen vergelijk met de info die je nu van je eigen dierenarts hebt gekregen.
Bij Chara is vrijwel zeker dat de werking van de alvleesklier is komen stil te liggen, maar dat is bij jouw hond niet de diagnose.
Die B12 gaf ik alleen als indicatie om evt. op te letten omdat van wat ik las dat het kan ontstaan door het niet goed functioneren van de alvleesklier. Bij Chara is dit nu ook niet meer aan de orde, maar puur omdat ik destijds ook al die info her en der aan het vissen was las ik dat het gebrek eraan dus ook het verteringsproces in de weg kan staan. Vandaar dat ik het toch wilde benoemen. En met Chara hadden we een hele andere diagnose en ook veel tekorten in haar lichaam.
---
En verder wel wat Inge O zegt, als ze met het huidige voer nu kan herstellen is het te vroeg voor die supplementen en moet je vertrouwen op de info van de DA die aangeeft dat het lichaam zelf moet herstellen. Maar evt. die vraag over Zymoral stellen aan de da kan geen kwaad lijkt me.
- Nikki
Nu gaat het inderdaad goed op alleen het blikvoer. Eetlust is minimaal, maar ze eet gelukkig wel.
Fijn wat betreft de B12, dat is bij Jet inderdaad nog niet aan de orde.
Bij Chara klinkt het een stuk heftiger en ingewikkelder inderdaad.blondie schreef: ↑13 aug 2022, 17:11 Ik wil je absoluut geen verkeerde info geven, dus wil ook zeker niet op een stoel van een da gaan zitten. Bij Chara vond ik het echter lastig om te merken dat diverse praktijken in onze omgeving te weinig ervaring ermee hadden en dus ook niet altijd mij van de juiste info konden voorzien.
---
De Zymoral klinkt verder wel goed. Zal het van de week even overleggen. Hoop haar snel weer fit te hebben want we gaan over 2 weken voor 3 weken op vakantie. Lekkere timing
Kwam net dit tegen. Klinkt wel interessant.
https://pureinstinct.nl/product/konijn- ... -500-gram/
- Nikki
Inmiddels zijn we alweer een week verder na de diagnose. A.s. woensdag nogmaals bloedprikken en een echo. Dit ook omdat we over een week op vakantie gaan. Fijn om te weten hoe het ervoor staat vlak voor de vakantie.
Het gaat al wel beter gelukkig, eetlust gaat goed vooruit en geen buikpijn aanvallen meer gehad. Ze krijgt momenteel 3 soorten blikvoer waarvan het vetgehalte lager is dan 3%. Riverwood kangoeroe, Herrmann's light hert en Herrmann's sensitive konijn. Gisteren de laatse Cerenia gehad, lijkt tot nu toe goed te gaan zonder. Ze krijgt verder niks qua medicatie. Afhankelijk van de uitslag woensdag zal ik overleggen qua Zymoral.
Het gaat al wel beter gelukkig, eetlust gaat goed vooruit en geen buikpijn aanvallen meer gehad. Ze krijgt momenteel 3 soorten blikvoer waarvan het vetgehalte lager is dan 3%. Riverwood kangoeroe, Herrmann's light hert en Herrmann's sensitive konijn. Gisteren de laatse Cerenia gehad, lijkt tot nu toe goed te gaan zonder. Ze krijgt verder niks qua medicatie. Afhankelijk van de uitslag woensdag zal ik overleggen qua Zymoral.
Fijn dat het wat beter gaat
Ben benieuwd naar de uitslag woensdag
Ben benieuwd naar de uitslag woensdag
- Nikki
Nou, het nieuwe voer gaat hopeloos. Diarree it is
Ik had ook een paar rollen pure instinct gekookt konijn gekocht. Dat heeft ze net voor het eerst gehad. Woensdag maar even met de dierenarts overleggen was wijsheid is. Behoorlijk balen zo vlak voor de vakantie.
Ik had ook een paar rollen pure instinct gekookt konijn gekocht. Dat heeft ze net voor het eerst gehad. Woensdag maar even met de dierenarts overleggen was wijsheid is. Behoorlijk balen zo vlak voor de vakantie.
- Nikki
Afgelopen woensdag weer een echo gehad en bloed geprikt. De alvleesklier was op de echo niet meer te zien, dat is goed nieuws gelukkig. De pancreaswaarden in het bloed waren helaas nog niet gezakt. Qua voer krijgt ze nu afwisselend Riverwood kangoeroe en Pure Instinct gekookt konijn. Ze is wel weer helemaal zich zelf gelukkig!
We zijn inmiddels op vakantie en heb extra Cerenia mee voor indien nodig en voor de zekerheid had ik ook Zymoral besteld op het laatste moment, kan er maar beter mee verlegen zitten dan zonder. Als we terug zijn opnieuw bloedprikken.
We zijn inmiddels op vakantie en heb extra Cerenia mee voor indien nodig en voor de zekerheid had ik ook Zymoral besteld op het laatste moment, kan er maar beter mee verlegen zitten dan zonder. Als we terug zijn opnieuw bloedprikken.
Hopelijk hebben jullie toch een vakantie zonder te veel zorgen
- Sanne
- Honden: 3
- Welke: Chihuahua en Saluki
- Contacteer:
Wat fijn dat het weer beter gaat!!
- Nikki
Gisteren weer bloed geprikt, vandaag de uitslag: geen alvleesklierontsteking meer! Waarde is van bijna 400 gezakt naar 46, suuuper fijn!
Ze krijgt wel sinds gisteren na overleg met de dierenarts Zymoral. Alvleesklier heeft waarschijnlijk toch wel een opdondertje gehad want het verteringsproces loopt niet helemaal lekker.
Hopelijk was het eenmalig en komt het niet meer terug!
Ze krijgt wel sinds gisteren na overleg met de dierenarts Zymoral. Alvleesklier heeft waarschijnlijk toch wel een opdondertje gehad want het verteringsproces loopt niet helemaal lekker.
Hopelijk was het eenmalig en komt het niet meer terug!
Dat is fijn