Mijn beschermer ?

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Nicoline
Posts in topic: 1

Re: Mijn beschermer ?

Bericht door Nicoline »

Colin mot geen vreemden dus denk dat die wel wat zou doen ja.
Dat 2e filmpje vind ik maar raar, arm beest snapt er niks van.
Nanna

Bericht door Nanna »

Een hond die een inbreker bijt doet dat niet om zijn mens ‘te beschermen’. Wat een kul. Hij zal dat uit territoriumdrift doen. Of puur uit angst.
Ik trek dat geromantiseerde ‘hij bescherremt me’ altijd heel slecht. Dat is iets voor domme dozen zoals Sjenaia of Priscilla.
BieneMaya

Bericht door BieneMaya »

Maya is een schijtluis maar dat ze niets zal doen vanuit die angst durf ik niet te garanderen.
Soms, als we s,avonds lopen en er loopt een vreemde kerel verderop, gaat ze wel licht grommen en heeft ze alle borstels overeind.
Schijtluis of niet.. dat is al zeer indrukwekkend 😂
Teckeltoos
Posts in topic: 4
Honden: 1
Welke: Teckel

Bericht door Teckeltoos »

Worden er niet (meer) honden getraind om indringers niet aan te vallen maar wel te verhinderen het pand weer te verlaten en hoe zit dat juridisch ?
Kan natuurlijk wel het risico opleveren dat de hond vermoord wordt.
Afbeelding
Meriam
Contacteer:

Bericht door Meriam »

Als hier inbrekers binnen komen zal Cain wel grommen maar denk niet dat hij de stap neemt om ook te bijten. Hij slaat wel snel aan als er iets om het huis gebeurd.

Buiten in de avond is Depp alert en heb ook wel eens gehad dat hij begon te grommen omdat hij een persoon niet vertrouwde, helemaal prima wat mij betreft. Cain stond toen ook wel paraat maar die gaat het vooral om zijn roedel.

Lake en Chase reageren niet. En als Chase ooit iemand niet vertrouwd kan ik geloof ik beter gaan rennen want die houdt van iedereen hahaha.
Mo-yi
Posts in topic: 5
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Inbrekers zijn als visite denk ik, leuk, interessant en het hele scala aan knuffels wordt naar voren gehaald :lol1:
Tenzij ze zelf al gaan gillen en roepen, dan zou ze heel alert staan.
Als ik aangevallen wordt denk ik dat ze wel mij komt helpen, als ze door heeft dat ik bang zou zijn bv, in hoeverre ze echt iets doet heb ik geen idee van. Haar voorkomen schrikt mensen denk ik wel af wat dat betreft.
Ik heb 1 x in mn leven terug staan schelden en roepen tegen een hele vervelende man, ik schrok er zelf van maar ik was ook zo kwaad. Mo ging tussen mij en hem instaan ( die man stond wel verder weg ), als hij stond te gillen stond ze rechtop, als ik terug gilde ging mo zitten en keek me wat sneu aan..alsof zij ook wat onder de indruk was.
Toen die meneer uiteindelijk vertrok en wij konden doorlopen, liep Mo-yi met mij mee, kwispelde en zocht met haar neus steeds mn hand op..alsof ze eigenlijk best trots was dat ik die engerd had "weggejaagd" :lol1:
Als die man nu dreigend op me af had gekomen dan had ze zich er wel mee bemoeid denk ik.
Afbeelding
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Amy, Arlo en Fayah zouden zeker blaffen als er een onbekende ineens binnenkomt. Dat doen ze overdag ook als er vreemde mensen buiten langs het hek lopen (komt hier nauwelijks voor) en 's avonds als ze binnen zijn en horen dat er mensen bij het hek lopen. Dan zijn ze meteen alert. Mila doet daar niet aan mee, ik denk dat zij ook niet zou blaffen als iemand daadwerkelijk binnen zou komen. Maar meer dan blaffen zie ik ze echt niet doen. Arlo zou wel door blijven blaffen trouwens, maar dat is omdat hij het eng zou vinden.

Mila heeft wel eens een rare vrouw van de stoep geduwd die de andere hond die ik toen ook bij me had lastig viel. Als ik raar en bang zou doen en zou gaan schreeuwen of gillen, zou zij zeker gaan blaffen en misschien ook wel opspringen, maar bijten of serieus verdedigen zou ze echt niet doen. Ze zou vooral op de opwinding en mijn voor haar rare gedrag reageren. Normaal gesproken kijkt Mila niet op of om naar vreemde mensen, maar als een situatie echt afwijkend of verdacht is, is ze wel alert. Bijvoorbeeld als er mannen in de bosjes staan, zo heeft ze ooit een man die in de bosjes aan het plassen was dat bosje uit gejaagd. In zulke situaties kan ze wel fel reageren dus, maar dat is vooral met veel kabaal en drukte, niet met happen of bijten.
Mijn andere honden zouden ook reageren op mijn gedrag en de opwinding, maar ik denk dat dat vooral kabaal maken vanaf veilige afstand zou zijn, zeker Amy en Arlo komen niet zomaar bij iemand in de buurt die ze bedreigend vinden. Misschien dat Fayah een beetje hetzelfde als Mila gaat reageren als ze volwassen is. Ze is waakser dan Mila en ook stoerder, maar wel veel meer een allemansvriend dan Mila.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Geen idee wat er met Guus gebeurd is maar die bijt meteen zodra iemand een slabeweging naar mij of hem maakt. Dat terwijl hij dus de grootste goedsul is en ik hem bij alles en iedereen volledig vertrouw. Als Hans mij slaat voor de grap dan is hij meteen super opgewonden en begint aan te vallen. Niet echt te bijten maar wel heel erg bijna. Als je Bas zgn slaat idem trouwens. Hij kan ook niet mee naar de dierenarts als er wat met Bas is. Als ik Hans sla voor de grap op zijn been bijt hij mij ook.

Wil er best een filmpje van maken maar weet niet hoe dat hier te posten.

Ik heb echt geen idee hoe hij zo geworden is. Ik merkte het al vrij snel want ik heb hem een keer een zetje met mijn voet gegeven toen hij echt enorm liep te duwen en wringen bij de deur. Ik dacht ho ho. Iets meer geduld. Dus ik stak mijn voet voor hem en hij beet erin. Later beet hij in de voet van een vriendin die aan het dansen was en dus met haar voet zijn kant op kwam.

Ik denk dat hij enorm mishandeld is in Spanje en daar verweer op heeft. Wij hebben hem uiteraard nog nooit geslagen oid dus dat kan het echt niet zijn. Snap niet waar zijn ongecompliceerde karakter dan vandaan komt want verder is hij de goedheid zelve.
Gretha
Honden: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Bericht door Gretha »

Bronco zal zeker ingrijpen.
Het is geen goed idee om ons huis binnen te komen als we er niet zijn of slapen, dat weet ik wel zeker.
Als we erbij zijn is iedereen leuk en kan ook iedereen binnen komen. Ideaal wat mij betreft.

Tux zal hysterisch gaan blaffen en als het nog spannender wordt, kiest ze eieren voor haar geld en neemt ze het eerste de beste vliegtuig naar Timboektoe.
Teckeltoos schreef: 25 sep 2022, 11:16 Worden er niet (meer) honden getraind om indringers niet aan te vallen maar wel te verhinderen het pand weer te verlaten en hoe zit dat juridisch ?
Of daar specifiek op getraind wordt en hoe het juridisch zit weet ik niet. Maar Rottweilers en ook wel Amerikaanse Staffordshire Terriërs staan erom bekend het op deze manier te doen.
Je komt er in, maar er niet meer uit.
Afbeelding
Teckeltoos
Welke: Teckel

Bericht door Teckeltoos »

Wolfsblut schreef: 25 sep 2022, 22:44 Fleurtje blaft bij onraad. Toch binnen komen betekent dat ze onder een tafel gaat zitten en verder alleen maar kijkt hoe Lut en Bruno de zaak oplossen.
Oh heerlijk :I: Die kleine meid is slim. Waarom zou je ook als je een stoere zus en broertje hebt.
Afbeelding
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Een hond "ter bescherming"hoeft voor mij ook niet echt, ik voel me niet onveilig.
Mo-yi is qua grootte al vrij imposant maar dat is t dan ook wel.
Ik zag laatst een filmpje van een vrouw die haar Duitse herder had aangeleerd om tijdens het pinnen tussen haar benen te gaan staan, wel handig en zag er eerder schattig uit, en het zal best een veiliger gevoel geven.
Ik vind het wel handig dat eenhond alert is maar wel de regie bij mij laten graag. "wakers"die zelf gaan beslissen en gaan handelen dan klopt er iets niet tussen baas en hond denk ik ergens. Tenzij erfwakers, maar zo al wandelend dan is het niet aan de hond om in te schatten en te beslissen om te handelen.
Afbeelding
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Mo-yi schreef: 26 sep 2022, 09:43 Ik vind het wel handig dat eenhond alert is maar wel de regie bij mij laten graag. "wakers"die zelf gaan beslissen en gaan handelen dan klopt er iets niet tussen baas en hond denk ik ergens. Tenzij erfwakers, maar zo al wandelend dan is het niet aan de hond om in te schatten en te beslissen om te handelen.
Daar zijn veel malamutes prima tot in staat hoor. Zelfstandig beslissen zegt alleen dat er op dat moment niet of niet genoeg gestuurd wordt.

Jaap heeft een keer een agressieve hond bij me weggestuurd. Die stond zo te dreigen dat ik niet durfde te bewegen, de baas was ver weg en deed niets. Jaap was hem al uit de weg gegaan om een confrontatie te vermijden, bekeek het even, kwam terug als een stormram, gaf hem met z'n kop een wipper omhoog onder z'n borst/buik en dat rotbeest vloog zo weg.
Hij is verbaasd afgedropen, de enige schade was aan zijn ego :LOL: Vond het harstikke goed bedacht van Jaap.
Afbeelding
Inge O
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Mo-yi schreef: 26 sep 2022, 09:43 "wakers"die zelf gaan beslissen en gaan handelen dan klopt er iets niet tussen baas en hond denk ik ergens. Tenzij erfwakers, maar zo al wandelend dan is het niet aan de hond om in te schatten en te beslissen om te handelen.
Ik vind het altijd heel raar en 'mensverheerlijkend' als mensen zo denken. Komop, honden mogen dan wel een onnavolgbaar goede band hebben met mensen, het worden daarom nog geen menselijke verlengstukken toch?
Als je je hond onder controle hebt - en oplet - kan je er inderdaad prima voor zorgen dat ze niet zelf gaan ingríjpen, maar dat ze aangeven dat ze iets niet oké vinden en zouden wíllen ingrijpen is gewoon een deel van hun hond-zijn, en ik vind het getuigen van gebrek aan enige echte inleving in het wezen hond als mensen doen alsof een hond compleet lijdzaam en willoos zou moeten toezien bij alles wat er rondom hem gebeurt 'want alleen de baas heeft iets te zeggen'.
Alsof dat er in een (perfect functionerende) roedel wilde wolfachtigen zo aan toe zou gaan.
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Dagmar schreef: 26 sep 2022, 10:13
Mo-yi schreef: 26 sep 2022, 09:43 Ik vind het wel handig dat eenhond alert is maar wel de regie bij mij laten graag. "wakers"die zelf gaan beslissen en gaan handelen dan klopt er iets niet tussen baas en hond denk ik ergens. Tenzij erfwakers, maar zo al wandelend dan is het niet aan de hond om in te schatten en te beslissen om te handelen.
Daar zijn veel malamutes prima tot in staat hoor. Zelfstandig beslissen zegt alleen dat er op dat moment niet of niet genoeg gestuurd wordt.

Jaap heeft een keer een agressieve hond bij me weggestuurd. Die stond zo te dreigen dat ik niet durfde te bewegen, de baas was ver weg en deed niets. Jaap was hem al uit de weg gegaan om een confrontatie te vermijden, bekeek het even, kwam terug als een stormram, gaf hem met z'n kop een wipper omhoog onder z'n borst/buik en dat rotbeest vloog zo weg.
Hij is verbaasd afgedropen, de enige schade was aan zijn ego :LOL: Vond het harstikke goed bedacht van Jaap.
In staat zijn en het doen zit wel verschil.
Mo-yi zal er ook wel toe in staat zijn. Ik had in mijn gedachte ook meer het idee dat je door een ander mens op straat belaagd wordt bv. Het enige geval wat ik dan daarin heb meegemaakt, en best wat bedreigend vond daar liet ze wel zien dat ze de situatie heel gek vond maar ze stond wat deftig naar mij te kijken omdat ik terug stond te roepen. Als ik me echt bedreigd zou voelen en ook aan de grond genageld sta dan geloof ik wel dat ze het overneemt.
Met honden zal ze dat wel eerder doen denk ik. Ze is heel goed te sturen, maar volle sjas agressie pikt ze ook niet.
Deze zomer "glipte"er een buurkeffer op dr af, los en volle sjas op dr af. Waar ze al 11 jaar compleet negeert was dit erover en snauwde ze vollop ( in de lucht) terug, beestje kermde want oh oh dat had het niet verwacht..ofzo..maar Mo stopt dan ook gelijk. Duidelijke taal die zij dan weer beter beheerst denk ik :lol1:
Ik ken mensen die met hun hond wandelen en die honden reageren vrij fel op andere mensen, dat kun je zien als beschermen van..ook prima, maar die staan wel al te beslissen dat ze die en die mens niet moeten en dan ook maar vol in de riem gaan staan en gaan happen..nee dank u :neenee:
Afbeelding
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Inge O schreef: 26 sep 2022, 10:24
Mo-yi schreef: 26 sep 2022, 09:43 "wakers"die zelf gaan beslissen en gaan handelen dan klopt er iets niet tussen baas en hond denk ik ergens. Tenzij erfwakers, maar zo al wandelend dan is het niet aan de hond om in te schatten en te beslissen om te handelen.
Ik vind het altijd heel raar en 'mensverheerlijkend' als mensen zo denken. Komop, honden mogen dan wel een onnavolgbaar goede band hebben met mensen, het worden daarom nog geen menselijke verlengstukken toch?
Als je je hond onder controle hebt - en oplet - kan je er inderdaad prima voor zorgen dat ze niet zelf gaan ingríjpen, maar dat ze aangeven dat ze iets niet oké vinden en zouden wíllen ingrijpen is gewoon een deel van hun hond-zijn, en ik vind het getuigen van gebrek aan enige echte inleving in het wezen hond als mensen doen alsof een hond compleet lijdzaam en willoos zou moeten toezien bij alles wat er rondom hem gebeurt 'want alleen de baas heeft iets te zeggen'.
Alsof dat er in een (perfect functionerende) roedel wilde wolfachtigen zo aan toe zou gaan.
Ja maar dat vind ik ook. Ik vind het juist mooi als honden ook alert zijn. Ik bedoel meer met wat ik net beschreef, dat die honden mensen niet moet, aan de riem gaan springen en wat rondhappen om duidelijk te maken daat je moet wegwezen. Dat hoeft voor mij, persoonlijk, niet. Als ik wil passeren dan moet ik dat kunnen doen, je moppert dan maar wat in jezelf maar dat gegil en gesnep is erover.
Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

Mo-yi schreef: 26 sep 2022, 10:30 dat die honden mensen niet moet, aan de riem gaan springen en wat rondhappen om duidelijk te maken daat je moet wegwezen. Dat hoeft voor mij, persoonlijk, niet.
.

Dat valt voor mij onder onopgevoed.

Als zich hier zoiets voordoet (uitermate zelden) blijft het bij een hond die een stap dichter zet en gromt, of een kwade blaf geeft.
Eén keer is het gebeurd dat Plezantje - die zoals alle honden hier weet dat het strikt verboden is om een poot buiten de poort te zetten, ook als ze openstaat en ik naar de straat ga - toch de straat opschoot omdat ze aan me hoorde dat ik echt boos was. Er stopte een man en die wilde zomaar een mooie ijzeren bloempot meenemen 'omdat hij dacht dat het oud ijzer was'. Op zich geen drama maar omdat hij net wilde vertrekken liep ik een paar meter roepend achter zijn auto aan, en toen wilde Plezantje maar al te graag meehelpen, iets wat ik helemaal kon begrijpen.

Maa tegen Jan en alleman blaffen en uitvallen, nee, dat valt voor mij niet onder beschermen of verdedigen, maar onder 'je niet gedragen'.
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Inge O schreef: 26 sep 2022, 10:40
Mo-yi schreef: 26 sep 2022, 10:30 dat die honden mensen niet moet, aan de riem gaan springen en wat rondhappen om duidelijk te maken daat je moet wegwezen. Dat hoeft voor mij, persoonlijk, niet.
.

Dat valt voor mij onder onopgevoed.

Als zich hier zoiets voordoet (uitermate zelden) blijft het bij een hond die een stap dichter zet en gromt, of een kwade blaf geeft.
Eén keer is het gebeurd dat Plezantje - die zoals alle honden hier weet dat het strikt verboden is om een poot buiten de poort te zetten, ook als ze openstaat en ik naar de straat ga - toch de straat opschoot omdat ze aan me hoorde dat ik echt boos was. Er stopte een man en die wilde zomaar een mooie ijzeren bloempot meenemen 'omdat hij dacht dat het oud ijzer was'. Op zich geen drama maar omdat hij net wilde vertrekken liep ik een paar meter roepend achter zijn auto aan, en toen wilde Plezantje maar al te graag meehelpen, iets wat ik helemaal kon begrijpen.

Maa tegen Jan en alleman blaffen en uitvallen, nee, dat valt voor mij niet onder beschermen of verdedigen, maar onder 'je niet gedragen'.
haha, ik zie het helemaal voor me; joe ik kom je ff helpen hoor! :lol1:
Dat laatste is het m ja. Ik denk daarmee ook dat veel mensen dat zien of willen zien als beschermen van, en dan klopt er iets niet.
Echte bescherming gebeurd maar zelden als het goed is, dan ben je zelf niet meer in staat om iets te doen en is de situatie wel dreigend. ( of komen ze je helpen ).
Continue heftig gaan staan reageren en happen/sneppen vind ik niet zo handig om dat onder "beschermen van het baasje"te laten vallen.
Zo ging er een tijd geleden ook een filmpje rond van een hond die een verdrinkende ree ging "redden"en ooohh's en ahh's..terwijl vrij duidelijk is dat de hond daar een prooi zag en dat binnen ging halen. Of de op de grond liggende vis die ligt te spartelen en de hond zou daar als schuivend met zn neus die vis willen "redden" , nee niet dus.
Afbeelding
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Dit was hier, een paar jaar geleden. https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/106 ... issenkerke

De man op de achterbank kwam half de auto uit, pakte de vrouw en probeerde haar de auto in te trekken. Dat mislukte, omdat een van haar honden haar belager in zijn arm beet. Vervolgens ging de man terug de auto in, waarna die snel wegreed.

Goed zo. Jaap zou ook bijten. Die andere twee springen vrolijk de auto in :LOL:
Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

Mo-yi schreef: 26 sep 2022, 10:50 Zo ging er een tijd geleden ook een filmpje rond van een hond die een verdrinkende ree ging "redden"en ooohh's en ahh's..terwijl vrij duidelijk is dat de hond daar een prooi zag en dat binnen ging halen. Of de op de grond liggende vis die ligt te spartelen en de hond zou daar als schuivend met zn neus die vis willen "redden" , nee niet dus.
Ja, heb je ook nog eens oerdomme baasjes :ugh: .
Nanna

Bericht door Nanna »

Of van die hond ‘die zijn aangereden maatje’ van de snelweg wilde duwen om waarschijnlijk een staatsbegrafenis te geven😂
Dat beest stond daar gewoon een doodgereden loopse teef te wippen🤪
Plaats reactie