Van de week vroeg de dochter van de oude eigenaars of ik nog eens een recente foto van Jinte kon leveren. Daar wilde ze haar ouders een plezier mee doen.
Nu zouden we die middag toch al naar Houdringe (landgoed bij De Bilt, op een deel ervan mogen honden los) dus meteen maar het digitaaltje meegenomen en al lopend wat gekiekt. Geen hogeschoolfoto's maar wel een aardige indruk van de wandeling.
Vanaf de bushalte eerst een stukje langs de weg en dan kun je het losloopgebied in. Aan het begin is bos.
De paden op, de lanen in.....
(uitsnede)
Ze zit rijk in de vacht nu. Normaal gesproken wordt dit type vacht geplukt in voor- en najaar, dat was ik met mijn bouvier en de andere ruwhaar hollander ook zo gewend. Maar Jinte was in de herfst niet te plukken, als ik aan wat uitstekend haar trok zat het vast en ze keek van 'wat doe je nou'. Dus ik heb het maar zo gelaten en houd het bij wat borstelen en kammen. Daarmee komt er wel wat los haar vanaf. In april/mei nog maar eens zien of ze dan wel aan een echte trimbeurt toe is.
Bruggetje over en dan kom je in open terrein. Aan het begin is water en daar moet ze, net als haar voorganger, altijd even in.
(uitsnede)
-Hoi. Wat doe jij?
-Ik breng een stok. Dat is mijn Taak.
weer uit het water
en dan in het gras rollen. Ik dacht dat ik haar rollend op de foto had, maar daar dacht de camera anders over.
Ik hoor nog steeds over haar "net een wolf" of "is dat een wolfshond", maar Dolfje Weerwolfje heb ik al een poos niet meer gehoord. Misschien omdat haar kop ook wat smaller is nu ze wat is afgevallen, en de gelijkenis met Dolfje dan wat minder is.
Ik vind sowieso het "net een wolf" wel apart eigenlijk. Een wolf met een baard en een permanentje....?
Een eindje verderop. De andere hond was een mooi dier, helaas geen duidelijker foto van. Ik vroeg me af wat het kon zijn: IJslandse hond? nee, toch niet. Iets Scandinavisch of daar uit de buurt.... een lapinporokoira misschien? Het bleek een kruising te zijn van husky x australian shepherd. Geslaagde mix wat mij betreft.
Op het grote grasveld. De witte herder hadden we even daarvoor al ontmoet; de kennismaking was hem blijkbaar wel bevallen, want hij kwam Jinte nu nog eens opzoeken. De bazin liep vanaf het pad maar te roepen dat hij moest komen. Als die honden nou zo'n schik met elkaar hebben, gun ze even een minuutje, denk ik dan. Uiteindelijk is hij wel met haar meegegaan, maar eerst moest er worden gerend...
... en wat rondgehuppeld. Ik zie op dit plaatje trouwens wel een hond die ik op een wolf vind lijken, maar dat is toch niet die boender links.
Nog een renmaatje, maar dit duurde maar even. Ook deze hond kon ik van een afstand niet meteen determineren: Duitse staande? nee.... Dobermann? Pas van dichtbij werd het duidelijk: een kortgeschoren poedel!
zo, even pauze
erbij gaan liggen
wel alert blijven
als rechtgeaarde hollander vind je altijd wel iets om je neus in te steken.
Aan het eind van de route is ook een bushalte, waar we dan de bus terug naar Utrecht nemen. Daar vlakbij is een restaurant, waar ik de vorige keer nog naar het toilet geweest was. Jinte wist dat nog: "Moeten we nu eerst weer daarheen?" Nee, we gaan nu meteen naar de halte. Vond het wel slim van haar om dat te onthouden.
Op het stationsplein heeft ze een ritueeltje ontwikkeld bij de ommuurde vijver.
Eerst lekker schurken langs het muurtje
en dan op de plaats waar het muurtje de juiste hoogte heeft, een slokje drinken. Hoeft ze daarmee niet te wachten tot ze weer thuis is.