Maat reu versus maat teef
-
- Posts in topic: 2
- Honden: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Maat reu versus maat teef
Ik kwam het net weer bij de schapen tegen op facebook. Of je rekening moet houden met formaatverschil tussen ram en ooi omdat de worp anders moeilijk kan worden.
Een shire op een shetlander gaat bij de dekking al mis maar stel dat het wel lukt. Wat dan? Kunnen we daar iets over afspreken?
Ik heb links en rechts wel begrepen dat het dragende vrouwelijke dier bepaalt hoe groot de vrucht kan worden en dat geloof ik ook wel maar hoe bruikbaar is dat fenomeen in de praktijk?
Een shire op een shetlander gaat bij de dekking al mis maar stel dat het wel lukt. Wat dan? Kunnen we daar iets over afspreken?
Ik heb links en rechts wel begrepen dat het dragende vrouwelijke dier bepaalt hoe groot de vrucht kan worden en dat geloof ik ook wel maar hoe bruikbaar is dat fenomeen in de praktijk?
Re: Maat reu versus maat teef
De eerste Nederlandse pomskies uit een dwergkeesmoeder zijn een tijdje terug geboren. Moeder pak hem beet 3 kilo, vader 20 meer.
Normaal geboortegewicht voor de grootte van de moeder. Net als bij Zus.
Zo'n hondje wordt natuurlijk compleet leeggezogen. Ze moeten snel over op vast voer en tegen de tijd dat ze 7 weken zijn, zijn de pups zowat even groot als de moeder.
En daarom lijkt het me niet wat. Voor Zus kies ik gerust een reu met 2 x haar gewicht. Ik denk dat dat prima gaat zonder scheiden, rompertjes en flesvoeding.
-
- Posts in topic: 2
- Honden: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Nou, dat zint me bij een whippetteef eigenlijk niet want die hebben twee pond dij en verder niks.
Mira had het met 5 pups van haar eigen postuur op zich best makkelijk. Maar dat was zomers en er gingen bakken vlees door. Als het buiten ook nog koud is dan wordt je teef de bottleneck die het niet kan aanleveren.
Dus bijflessen en laat ik dat nou precies 5 minuten leuk vinden. Dan begin ik al rond te kijken van wat is dit voor gezeik.
En aangezien ik er wekenlang de hele dag mee bezig ben vind ik dat mijn lol ook telt.
Dat is al een reden om het niet te doen. Ik had er niet eens aan gedacht dat het post partum ook nog uitmaakte.
-
- Posts in topic: 1
- Honden: 1
- Welke: Peruvian Doodle
In principe lijkt het meestal goed te gaan, maar wel een verhoogde kans te geven op problemen, i.i.g. bij paarden.
Vergis je overigens niet in de kruising shetlanders die er rondlopen omdat de merries ervoor op de knieën gingen of juist een heuveltje opzochten. Shetlandermerrie x friese hengst heb ik in ieder geval in levende lijve al een paar keer langs zien komen.
Vergis je overigens niet in de kruising shetlanders die er rondlopen omdat de merries ervoor op de knieën gingen of juist een heuveltje opzochten. Shetlandermerrie x friese hengst heb ik in ieder geval in levende lijve al een paar keer langs zien komen.
Die dracht geloof ik wel. En met Zus haar achtergrond/grootteverschil binnen het nest kunnen er sowieso uitschieters naar boven en beneden tussen zitten. Ik mik een beetje op het formaat van haar grootste broer.
Maar KI is me gekunsteld genoeg, daarna moet het zelf lukken. Ik moet er niet aan denken op alle fronten in te moeten grijpen.
Moeder moet de pups kunnen corrigeren zoals zij dat nodig vindt, dat zien ze zelf altijd beter. Niet dat ze hoog gaat zitten om ze even te ontwijken en net zo hard weer terug getrokken wordt. Dat is met vijf tepelhongerige reuzepups gewoon aanranding joh.
Kan ook niet ideaal zijn voor de ontwikkeling van die hondjes.
Je moet mama niet kunnen molesteren en ik heb liever niet dat iets anders dan moedermelk het uitgangspunt is.
- pioenroos
- Honden: 3
- Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie
Ik had bij Flora ook wel de aarzeling over met name de fase dat pups moeten groeien op alleen melk.
Ik ben uitgegaan van het maximale gewicht van een schapendoes reu. Dakar heeft wel meer pootlengte maar is niet zwaarder dan een grote schapendoes. En maar een paar kilo meer dan de vader van haar eerste nest. En dat nest heeft ze probleemloos, met nog spekkies over, grootgebracht.
Alsnog krijg ik wel opmerkingen dat het een groot formaatverschil is. Zou inderdaad fijn zijn als er een soort richtliin is hoeveel procent groter geen probleem is.
Ik ben uitgegaan van het maximale gewicht van een schapendoes reu. Dakar heeft wel meer pootlengte maar is niet zwaarder dan een grote schapendoes. En maar een paar kilo meer dan de vader van haar eerste nest. En dat nest heeft ze probleemloos, met nog spekkies over, grootgebracht.
Alsnog krijg ik wel opmerkingen dat het een groot formaatverschil is. Zou inderdaad fijn zijn als er een soort richtliin is hoeveel procent groter geen probleem is.
Ik heb in het verleden meermaals (en zal ook zeker in de toekomst voorkomen) binnen hetzelfde ras 15-20 kilo verschil tussen reu en teef gehad. Zonder problemen qua dekking, bevalling, opgroeien.pioenroos schreef: Alsnog krijg ik wel opmerkingen dat het een groot formaatverschil is. Zou inderdaad fijn zijn als er een soort richtliin is hoeveel procent groter geen probleem is.
Ik ben absoluut geen expert maar tussen Colin zijn ouders, van hetzelfde ras, zit een flink verschil in grootte (moeder is klein uitgevallen en vader juist groot), denk ook ruim 10 kilo verschil. Maar dat is prima gegaan, met 2 flinke uitschieters in het nest waaronder Colin die zelfs z’n pa voorbij is gegaan lijkt het. Denk dat een ervaren fokker dat ook gewoon goed weet op te vangen, en het ligt misschien ook dan weer aan wat voor ras de moeder dan is want kleiner betekent niet meteen breekbaar natuurlijk.
dat is binnen één ras. Daar delen ze zoveel genen dat het na de geboorte bijna altijd goed gaat. Meng je 2 verschillende rassen dan delen ze naar verwachting bijna geen genen en kun je dus bij de pups erg grote verschillen krijgen na een tijd. Bij de havanezers komt het ook voor een teefje van 5 kg en een reu van 8 kg of soms zelfs meer. Dat geeft bij de pups bijna nooit problemen want havanezers en het grote verschil wordt heel langzaam opgebouwd. (in 2 jaar tijd). 2 verschillende rassen waarbij bij het ene ras de pups al 500 gram wegen bij de geboorte en bij het andere ras de pups nog geen 200 gram vraag wel om problemen. Misschien niet bij de bevalling maar dan toch als de pups beginnen te groeien. Neem dan ook nog eens een nest grote van 7 bij een teef van 5kg dan moet er door de fokker echt wel bijgevoerd worden.Nicoline schreef: ↑04 okt 2021, 21:13 Ik ben absoluut geen expert maar tussen Colin zijn ouders, van hetzelfde ras, zit een flink verschil in grootte (moeder is klein uitgevallen en vader juist groot), denk ook ruim 10 kilo verschil. Maar dat is prima gegaan, met 2 flinke uitschieters in het nest waaronder Colin die zelfs z’n pa voorbij is gegaan lijkt het. Denk dat een ervaren fokker dat ook gewoon goed weet op te vangen, en het ligt misschien ook dan weer aan wat voor ras de moeder dan is want kleiner betekent niet meteen breekbaar natuurlijk.
Mijn nest van 14 bij een teef van 17-18 kilo (en reu 34/35) was het nest dat het langste iets anders dan de teef geweigerd heeft. Met 5-5,5 week wilde ze pas zelf eten en ze waren goed aan de maatblacky schreef:dat is binnen één ras. Daar delen ze zoveel genen dat het na de geboorte bijna altijd goed gaat. Meng je 2 verschillende rassen dan delen ze naar verwachting bijna geen genen en kun je dus bij de pups erg grote verschillen krijgen na een tijd. Bij de havanezers komt het ook voor een teefje van 5 kg en een reu van 8 kg of soms zelfs meer. Dat geeft bij de pups bijna nooit problemen want havanezers en het grote verschil wordt heel langzaam opgebouwd. (in 2 jaar tijd). 2 verschillende rassen waarbij bij het ene ras de pups al 500 gram wegen bij de geboorte en bij het andere ras de pups nog geen 200 gram vraag wel om problemen. Misschien niet bij de bevalling maar dan toch als de pups beginnen te groeien. Neem dan ook nog eens een nest grote van 7 bij een teef van 5kg dan moet er door de fokker echt wel bijgevoerd worden.Nicoline schreef: ↑04 okt 2021, 21:13 Ik ben absoluut geen expert maar tussen Colin zijn ouders, van hetzelfde ras, zit een flink verschil in grootte (moeder is klein uitgevallen en vader juist groot), denk ook ruim 10 kilo verschil. Maar dat is prima gegaan, met 2 flinke uitschieters in het nest waaronder Colin die zelfs z’n pa voorbij is gegaan lijkt het. Denk dat een ervaren fokker dat ook gewoon goed weet op te vangen, en het ligt misschien ook dan weer aan wat voor ras de moeder dan is want kleiner betekent niet meteen breekbaar natuurlijk.
- Zamunda
- Honden: 3
- Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart
blacky schreef: ↑05 okt 2021, 19:01dat is binnen één ras. Daar delen ze zoveel genen dat het na de geboorte bijna altijd goed gaat. Meng je 2 verschillende rassen dan delen ze naar verwachting bijna geen genen en kun je dus bij de pups erg grote verschillen krijgen na een tijd. Bij de havanezers komt het ook voor een teefje van 5 kg en een reu van 8 kg of soms zelfs meer. Dat geeft bij de pups bijna nooit problemen want havanezers en het grote verschil wordt heel langzaam opgebouwd. (in 2 jaar tijd). 2 verschillende rassen waarbij bij het ene ras de pups al 500 gram wegen bij de geboorte en bij het andere ras de pups nog geen 200 gram vraag wel om problemen. Misschien niet bij de bevalling maar dan toch als de pups beginnen te groeien. Neem dan ook nog eens een nest grote van 7 bij een teef van 5kg dan moet er door de fokker echt wel bijgevoerd worden.
De teef, of beter gezegd de baarmoeder, bepaalt de grootte van de pups (tijdens de dracht). Dan krijg je vrijwel even grote pups bij de geboorte. Daarna kan het wel heel zwaar worden voor de teef zoals Dagmar aangeeft, als de pups snel groter worden en zelfs in grootte de teef al snel voorbij schieten. Maar dat speelt vooral bij een groot verschil tussen reu en teef en wordt minder beinvloed doordat je niet binnen het ras fokt (en meer heterogeniteit hebt).
OS met dank aan Hakunamatata
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
ik zeg bijna het zelfde. Maar ik denk wel dat verschil in ras veel uitmaakt. Lucky teefje 5kg gedekt door reu 8.5 kg. kreeg 6 pups lichtste 195 gram zwaarste 240 gram. Na 7 weken is het verschil in grote tussen de lichtste en de zwaarste pup 200 gram. Nu meer dan 3 kg. Pups zijn 1.5 jaar oud.Zamunda schreef: ↑05 okt 2021, 19:15blacky schreef: ↑05 okt 2021, 19:01dat is binnen één ras. Daar delen ze zoveel genen dat het na de geboorte bijna altijd goed gaat. Meng je 2 verschillende rassen dan delen ze naar verwachting bijna geen genen en kun je dus bij de pups erg grote verschillen krijgen na een tijd. Bij de havanezers komt het ook voor een teefje van 5 kg en een reu van 8 kg of soms zelfs meer. Dat geeft bij de pups bijna nooit problemen want havanezers en het grote verschil wordt heel langzaam opgebouwd. (in 2 jaar tijd). 2 verschillende rassen waarbij bij het ene ras de pups al 500 gram wegen bij de geboorte en bij het andere ras de pups nog geen 200 gram vraag wel om problemen. Misschien niet bij de bevalling maar dan toch als de pups beginnen te groeien. Neem dan ook nog eens een nest grote van 7 bij een teef van 5kg dan moet er door de fokker echt wel bijgevoerd worden.
De teef, of beter gezegd de baarmoeder, bepaalt de grootte van de pups (tijdens de dracht). Dan krijg je vrijwel even grote pups bij de geboorte. Daarna kan het wel heel zwaar worden voor de teef zoals Dagmar aangeeft, als de pups snel groter worden en zelfs in grootte de teef al snel voorbij schieten. Maar dat speelt vooral bij een groot verschil tussen reu en teef en wordt minder beinvloed doordat je niet binnen het ras fokt (en meer heterogeniteit hebt).
Reken maar dat het grote verschil tussen kees met husky echt wel uit maakt als de kees de moeder is. En veel meer dan bij de havanezers of tussen een tenger mechelteefje en wat groot uitgevallen mechel reu. En idd bepaald de moeder de grote tijdens de dracht maar er zijn altijd uitzonderingen op de regel.
was dat binnen 1 ras? Want dat is wat ik zeg.Crutz schreef: ↑05 okt 2021, 19:13Mijn nest van 14 bij een teef van 17-18 kilo (en reu 34/35) was het nest dat het langste iets anders dan de teef geweigerd heeft. Met 5-5,5 week wilde ze pas zelf eten en ze waren goed aan de maatblacky schreef:dat is binnen één ras. Daar delen ze zoveel genen dat het na de geboorte bijna altijd goed gaat. Meng je 2 verschillende rassen dan delen ze naar verwachting bijna geen genen en kun je dus bij de pups erg grote verschillen krijgen na een tijd. Bij de havanezers komt het ook voor een teefje van 5 kg en een reu van 8 kg of soms zelfs meer. Dat geeft bij de pups bijna nooit problemen want havanezers en het grote verschil wordt heel langzaam opgebouwd. (in 2 jaar tijd). 2 verschillende rassen waarbij bij het ene ras de pups al 500 gram wegen bij de geboorte en bij het andere ras de pups nog geen 200 gram vraag wel om problemen. Misschien niet bij de bevalling maar dan toch als de pups beginnen te groeien. Neem dan ook nog eens een nest grote van 7 bij een teef van 5kg dan moet er door de fokker echt wel bijgevoerd worden.Nicoline schreef: ↑04 okt 2021, 21:13 Ik ben absoluut geen expert maar tussen Colin zijn ouders, van hetzelfde ras, zit een flink verschil in grootte (moeder is klein uitgevallen en vader juist groot), denk ook ruim 10 kilo verschil. Maar dat is prima gegaan, met 2 flinke uitschieters in het nest waaronder Colin die zelfs z’n pa voorbij is gegaan lijkt het. Denk dat een ervaren fokker dat ook gewoon goed weet op te vangen, en het ligt misschien ook dan weer aan wat voor ras de moeder dan is want kleiner betekent niet meteen breekbaar natuurlijk.
Dat maakt niet uit.blacky schreef:was dat binnen 1 ras? Want dat is wat ik zeg.Crutz schreef: ↑05 okt 2021, 19:13Mijn nest van 14 bij een teef van 17-18 kilo (en reu 34/35) was het nest dat het langste iets anders dan de teef geweigerd heeft. Met 5-5,5 week wilde ze pas zelf eten en ze waren goed aan de maatblacky schreef: dat is binnen één ras. Daar delen ze zoveel genen dat het na de geboorte bijna altijd goed gaat. Meng je 2 verschillende rassen dan delen ze naar verwachting bijna geen genen en kun je dus bij de pups erg grote verschillen krijgen na een tijd. Bij de havanezers komt het ook voor een teefje van 5 kg en een reu van 8 kg of soms zelfs meer. Dat geeft bij de pups bijna nooit problemen want havanezers en het grote verschil wordt heel langzaam opgebouwd. (in 2 jaar tijd). 2 verschillende rassen waarbij bij het ene ras de pups al 500 gram wegen bij de geboorte en bij het andere ras de pups nog geen 200 gram vraag wel om problemen. Misschien niet bij de bevalling maar dan toch als de pups beginnen te groeien. Neem dan ook nog eens een nest grote van 7 bij een teef van 5kg dan moet er door de fokker echt wel bijgevoerd worden.
Wat Zamunda ook al zegt. De teef (baarmoeder) bepaald de geboorte grootte.