Supplementen voor de huid

Plaats reactie
Babs
Posts in topic: 10
Honden: 1
Welke: Babstaard kruising van een mix

Supplementen voor de huid

Bericht door Babs »

Babs begint inmiddels een dagje ouder te worden (12.5 jaar) en begint daardoor wat oude dames kwaaltjes te krijgen.
De nieuwste kwaal waar ze last van heeft is dat ze ineens heel snel wondjes heeft op plekken waar littekens zitten en dat ze wondjes ook niet meer uit zichzelf genezen.
Ik ben bij de dierenarts geweest en heb nu antibiotica en dermiel zalf meegekregen om de wondjes te behandelen maar de dierenarts gaf ook als advies om een supplement voor de huid te gaan gebruiken, zelf kwam hij met megaderm van virbac maar dat is dus blijkbaar ook mega duur met 20 euro voor een flesje waar Babs zo'n 10 dagen mee kan doen.
Hij zei ook iets over schapenvet maar daar zie ik weer zoveel aanbod van dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Zijn er hier toevallig mensen die supplementen voor de huid gebruiken en hier tevreden over zijn?
Mocht de megaderm echt het enige goede zijn gaan we dat natuurlijk gewoon doen maar als het goedkoper kan zou dat wel leuk zijn.
Afbeelding
_Tiny_
Posts in topic: 2
Honden: 4
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Re: Supplementen voor de huid

Bericht door _Tiny_ »

Mijn honden krijgen die schapenvet bonbons. Ik kies die met zeewier omdat dat ook iets voor de pigmentatie van de vacht zou doen. Om eerlijk te zijn merk ik weinig verschil. Ze vinden het wel heerlijk en krijgen het als snoepje.
Zalmolie is ook goed voor huid en vacht, maar gek genoeg heb ik nog nooit een hond gehad die het lust.
Afbeelding
Teckeltoos
Posts in topic: 1
Welke: Teckel

Bericht door Teckeltoos »

Toen Sarah ouder werd brak ik een capsule omega3 over haar brokjes heen.

Peer is nu 8 en krijgt Wolf of wilderness brokken en daar zit dat zelf al in. Ik doe algenmeel over zij brokken voor de tanden.
Nou is Peer wel een heel gemakkelijke eter.
Afbeelding
Babs

Bericht door Babs »

_Tiny_ schreef: 11 okt 2022, 12:43 Mijn honden krijgen die schapenvet bonbons. Ik kies die met zeewier omdat dat ook iets voor de pigmentatie van de vacht zou doen. Om eerlijk te zijn merk ik weinig verschil. Ze vinden het wel heerlijk en krijgen het als snoepje.
Zalmolie is ook goed voor huid en vacht, maar gek genoeg heb ik nog nooit een hond gehad die het lust.
Maar krijgen jouw honden het gewoon als extra of hebben ze ook echt huidproblemen?
Want als ze huidproblemen hebben en je ziet met schapenvet geen verschil dan kijk ik toch eerst even verder naar een ander supplement.
Afbeelding
Babs

Bericht door Babs »

Teckeltoos schreef: 11 okt 2022, 12:48 Toen Sarah ouder werd brak ik een capsule omega3 over haar brokjes heen.

Peer is nu 8 en krijgt Wolf of wilderness brokken en daar zit dat zelf al in. Ik doe algenmeel over zij brokken voor de tanden.
Nou is Peer wel een heel gemakkelijke eter.
Babs is helaas niet zo'n heel erg makkelijke eter. Ik moet al flexi life poeder verstoppen in
een hele bak yoghurt elke dag. Als er niet genoeg yoghurt lucht aan zit eet ze het gewoon niet op :LOL:
Afbeelding
Babs

Bericht door Babs »

Zinodo schreef: 11 okt 2022, 12:56 Een tip: schapenvet uit de diepvries is veel goedkoper dan schapenvetbonbons. Maar het zijn wel kleinere stukjes, voor strooien over het voer prima te doen.
Gebruik jij het zelf ook voor je honden? En zo ja merk je dan ook dat het iets doet?
Afbeelding
Josefien
Honden: 3
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Bericht door Josefien »

Schapenvet deed hier ook niets, en visolie lusten ze niet.
Sinds een aantal maanden krijgen Javier (bijna 14 jaar) en Merlijntje (7 jaar) de geurloze kokosolie van Appie. Fijn spul, zowel voor inwendig als uitwendig gebruik, echt een weldaad voor de huid. Een emmertje van 1 liter kost ca 7,50 euro, en daar doe ik tijden mee. Ze krijgen dagelijks een theelepel per 10 kg lichaamsgewicht door het voer. Bij een geïrriteerde, kwetsbare huid kun je het rechtstreeks aanbrengen door het eerst in je handen te rollen zodat het vloeibaarder wordt en dan in te masseren.
Javier (2010?), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
_Tiny_
Honden: 4
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Bericht door _Tiny_ »

Babs schreef: 11 okt 2022, 13:01
_Tiny_ schreef: 11 okt 2022, 12:43 Mijn honden krijgen die schapenvet bonbons. Ik kies die met zeewier omdat dat ook iets voor de pigmentatie van de vacht zou doen. Om eerlijk te zijn merk ik weinig verschil. Ze vinden het wel heerlijk en krijgen het als snoepje.
Maar krijgen jouw honden het gewoon als extra of hebben ze ook echt huidproblemen?
Want als ze huidproblemen hebben en je ziet met schapenvet geen verschil dan kijk ik toch eerst even verder naar een ander supplement.
Jente heeft een heel droge schilverhuid. Daar zou het tegen moeten helpen. Ik heb gemerkt dat een goede shampoo meer doet. Maar jouw hond heeft weer een ander huidprobleem natuurlijk.
Afbeelding
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Jaap krijgt biozin (met onder andere zink) en paardenvet, naast verschillende gezonde vetten. Dat dure spul bestaat ook uit essentiële vetzuren en zink.
Afbeelding
Babs

Bericht door Babs »

Josefien schreef: 11 okt 2022, 13:14 Schapenvet deed hier ook niets, en visolie lusten ze niet.
Sinds een aantal maanden krijgen Javier (bijna 14 jaar) en Merlijntje (7 jaar) de geurloze kokosolie van Appie. Fijn spul, zowel voor inwendig als uitwendig gebruik, echt een weldaad voor de huid. Een emmertje van 1 liter kost ca 7,50 euro, en daar doe ik tijden mee. Ze krijgen dagelijks een theelepel per 10 kg lichaamsgewicht door het voer. Bij een geïrriteerde, kwetsbare huid kun je het rechtstreeks aanbrengen door het eerst in je handen te rollen zodat het vloeibaarder wordt en dan in te masseren.
Ooh voor rechtstreeks op de huid ken ik kokosolie wel inderdaad. Ik heb het alleen nog niet eerder inwendig gebruikt.
Afbeelding
Babs

Bericht door Babs »

Met schapenvet zijn dus wel wisselende ervaringen. Lastig vind ik dat altijd haha als gewoon iedereen zegt dat het niet werkt hoef je er ook geen hoop meer op te hebben :hmmm:
Afbeelding
Babs

Bericht door Babs »

Dagmar schreef: 11 okt 2022, 13:45 Jaap krijgt biozin (met onder andere zink) en paardenvet, naast verschillende gezonde vetten. Dat dure spul bestaat ook uit essentiële vetzuren en zink.
Die biozin vind er er wel goed uitzien qua samenstelling en wel echt veel goedkoper dan de megaderm. Ik ga hier eens naar kijken.

Bedankt voor de tips allemaal :E:
Afbeelding
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Babs schreef: 11 okt 2022, 14:24 Met schapenvet zijn dus wel wisselende ervaringen. Lastig vind ik dat altijd haha als gewoon iedereen zegt dat het niet werkt hoef je er ook geen hoop meer op te hebben :hmmm:
Het helpt bij een tekort aan essentiële vetzuren, dus een kwestie van uitproberen. Maar dat kan net zo goed met een scheut veel goedkopere vetten over het eten. Ik wissel het liefst veel af.

https://www.dogbite.nl/assortiment/supplementen/

Met de droge huid en het zinktekort van Jaap werken die supplementen als een tierelier, maar met slecht helende wondjes op die leeftijd zou ik het niet heel lang aankijken.
Als het mild is/blijft en met de aanpak van de dierenarts binnen een paar weken verbetert, prima. Maar anders lijkt het me tijd voor grondige bejaardencheck met bloedonderzoek.
Heeft ze geen vlo gehad? Sommige honden krijgend daar ook zo'n reactie op.
Afbeelding
Babs

Bericht door Babs »

Dagmar schreef: 11 okt 2022, 14:48
Babs schreef: 11 okt 2022, 14:24 Met schapenvet zijn dus wel wisselende ervaringen. Lastig vind ik dat altijd haha als gewoon iedereen zegt dat het niet werkt hoef je er ook geen hoop meer op te hebben :hmmm:
Het helpt bij een tekort aan essentiële vetzuren, dus een kwestie van uitproberen. Maar dat kan net zo goed met een scheut veel goedkopere vetten over het eten. Ik wissel het liefst veel af.

https://www.dogbite.nl/assortiment/supplementen/

Met de droge huid en het zinktekort van Jaap werken die supplementen als een tierelier, maar met slecht helende wondjes op die leeftijd zou ik het niet heel lang aankijken.
Als het mild is/blijft en met de aanpak van de dierenarts binnen een paar weken verbetert, prima. Maar anders lijkt het me tijd voor grondige bejaardencheck met bloedonderzoek.
Heeft ze geen vlo gehad? Sommige honden krijgend daar ook zo'n reactie op.
Nee ze heeft geen vlooien gehad. Het is ook alleen op 2 plekken waar ze grote littekens heeft, op de gezonde huid is er gelukkig niets aan de hand.
Nu met de antibiotica en dermiel begint het al te genezen dus dat werkt in ieder geval.
De dierenarts ging er vooralsnog echt vanuit dat het bindweefsel wat minder van kwaliteit werd door de hoge leeftijd en dat supplementen waarschijnlijk wel zullen gaan helpen.
Mocht dat niet zo zijn dan sta ik natuurlijk gewoon weer opnieuw bij m op de stoep :mrgreen:
Afbeelding
Babs

Bericht door Babs »

Hij gaf trouwens ook aan dat het voer wat ze eet ook eigenlijk maar weinig essentiële vetzuren bevat, ze eet nu farmfood en is nogal een zeikerd wat voer betreft.
Kvv eet ze niet en acana eet ze wel maar krijgt ze weer heel harde ontlasting van dus supplementen toevoegen wordt denk ik makkelijker dan d'r zover krijgen om ander (beter) voer te gaan eten.
Afbeelding
Babs

Bericht door Babs »

Zinodo schreef: 11 okt 2022, 14:27 Ja sorry haha. Maar Babs heeft wel andere huidproblemen, ik weet niet of het daarvoor ook helpt.
Ik ga gewoon maar wat dingen uitproberen :engel:
Afbeelding
Kipo

Bericht door Kipo »

Viacutan is ook fijn, 1 pompje per 15 kilo. Uit mijn hoofd zitten er 150-160 pompjes in een flacon
blondie

Bericht door blondie »

Ik heb als supplement Luposan Biotin+
Plaats reactie