Zou jij dat ook doen?

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Célie
Posts in topic: 18
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Zou jij dat ook doen?

Bericht door Célie »

BRON

Zou jij ook zonder nadenken er achter aan duiken als je hond te water raakt of kijk je eerst of je er zelf wel veilig uit kunt komen, of als het bv bokkoud is dat je door de kou bevangen kunt raken dat je wat anders probeert?

Stijn (26) duikt achter Franse bulldog aan na metershoge val in Zwolse gracht: ‘Wat een avontuur!’

‘Plons’. De kleine Franse bulldog die net nog langs de waterkant van de Zwolse Achtergracht door de begroeiing heen kroop, is ineens verdwenen. Meteen volgt een verschrikte schreeuw van de eigenaar van het hondje, die er halsoverkop achteraan duikt de gracht in.

Een opvallend tafereel deze middag aan de rand van het centrum. Hoofdrolspelers zijn Gimli en zijn baasje Stijn Otten. Beide eindigen compleet doorweekt aan de waterkant. ,,Godsamme, ik wist dat het een keer zou gebeuren’’, zegt hij terwijl hij de hond omhoog houdt uit het water.

Met een hoop moeite krijgen we de hond weer op de kant getakeld. Nu het baasje nog. De kant is meer dan twee meter hoog en behoorlijk steil. ,,Ja, en hoe kom ik er nou uit dan?’’ roept Stijn.

Mathilde, een vriendin van Stijn, knoopt de riemen van alle drie hun honden aan elkaar. Het uiteinde maakt ze aan een boompje vast. Een zeiknatte Stijn klautert hoofdschuddend uit het water. ,,Die domme sukkel, het zat er een keer aan te komen dat hij erin viel’’, moppert hij als hij net op het droge staat.

Een snelle actie, en maar goed ook, want het had ook heel anders af kunnen lopen. Dat blijkt wel uit een incident eerder dit jaar bij de Loswal in Wijhe. Maar gelukkig zijn Gimli en Stijn er zonder kleerscheuren en met alleen een nat pak van af gekomen.

,,Link zo’n steile waterkant, waar je eigenlijk niet alleen op kan komen.’’ Zou eigenlijk iets veiliger gemaakt moeten worden’’, zegt Mathilde bezorgd. Stijn pakt het hondje met een brede grijns op en lacht: ,,Wat een avontuur, nu snel naar huis.’’
Tamara
Posts in topic: 2

Re: Zou jij dat ook doen?

Bericht door Tamara »

Nee, ik denk het niet. Jawel, als ik vast werd gehouden met een touw om mijn middel wel hoor.

Een keer meegemaakt helaas. Lanai ging ganzen achterna in Rotterdam en viel vanaf een steile kant het water in. Het zou niet lang duren voordat ze in een stroming terecht zou komen en ze kon zelf de kant niet terug op omdat het zo steil was. Ik had snel gekeken of ik er zelf in zou kunnen duiken als ze in die stroming zou komen; maar ik zag nergens een stuk om er zelf weer uit te klimmen met haar.
Gelukkig kon ik haar aan de halsband omhoog hijsen, echt net op tijd! Ben op mijn billen die helling af gegaan en kon haar zo net pakken.
Ik trillen als een rietje; echt beven; gewoon van de schrik. Duurde even voordat ik weer was bekomen hoor.

Ik kon in de paniek nog best koel blijven en bedenken dat als ik haar achterna de stroming in zou gaan dat we het dan allebei wellicht niet zouden overleven door onderkoeling of gewoon uitputting.
Afbeelding
GoldenGizmo
Posts in topic: 1
Welke: Golden retriever

Bericht door GoldenGizmo »

Ik weet het niet, ik hoop het nooit mee te maken in ieder geval. Maar ik weet van mezelf dat ik geen hele goede zwemmer ben, dus ik denk niet dat ik het zou doen.
Célie schreef: 06 okt 2021, 12:15 <knip>
Een opvallend tafereel deze middag aan de rand van het centrum. Hoofdrolspelers zijn Gimli en zijn baasje Stijn Otten. Beide eindigen compleet doorweekt aan de waterkant. ,,Godsamme, ik wist dat het een keer zou gebeuren’’, zegt hij terwijl hij de hond omhoog houdt uit het water.

<knip>
Hij wist dat het een keer zou gebeuren, maar toch is het te veel moeite om er een lijntje aan te hangen? :piew:

edit: dat hoefde niet dikgedrukt
Célie
Contacteer:

Bericht door Célie »

Tamara schreef: 06 okt 2021, 12:27 Nee, ik denk het niet. Jawel, als ik vast werd gehouden met een touw om mijn middel wel hoor.

Een keer meegemaakt helaas. Lanai ging ganzen achterna in Rotterdam en viel vanaf een steile kant het water in. Het zou niet lang duren voordat ze in een stroming terecht zou komen en ze kon zelf de kant niet terug op omdat het zo steil was. Ik had snel gekeken of ik er zelf in zou kunnen duiken als ze in die stroming zou komen; maar ik zag nergens een stuk om er zelf weer uit te klimmen met haar.
Gelukkig kon ik haar aan de halsband omhoog hijsen, echt net op tijd! Ben op mijn billen die helling af gegaan en kon haar zo net pakken.
Ik trillen als een rietje; echt beven; gewoon van de schrik. Duurde even voordat ik weer was bekomen hoor.

Ik kon in de paniek nog best koel blijven en bedenken dat als ik haar achterna de stroming in zou gaan dat we het dan allebei wellicht niet zouden overleven door onderkoeling of gewoon uitputting.
Ik zou denk ik ook eerst echt kijken of ik het zelf zou overleven, ik zou er echt niet als een blinde achteraan gaan.
Célie
Contacteer:

Bericht door Célie »

GoldenGizmo schreef: 06 okt 2021, 12:56 Ik weet het niet, ik hoop het nooit mee te maken in ieder geval. Maar ik weet van mezelf dat ik geen hele goede zwemmer ben, dus ik denk niet dat ik het zou doen.

<knip>
Hij wist dat het een keer zou gebeuren, maar toch is het te veel moeite om er een lijntje aan te hangen? :piew:

edit: dat hoefde niet dikgedrukt
Nou dat dus en heel veel Franse bullen kunnen gewoon niet zwemmen dan denk ik zorg dan dat het niet kan gebeuren.
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Tamara schreef: 06 okt 2021, 12:27 Nee, ik denk het niet. Jawel, als ik vast werd gehouden met een touw om mijn middel wel hoor.

Bah, wat een nare gebeurtenis, gelukkig maar dat het goed is afgelopen!
Tamara schreef: 06 okt 2021, 12:27 Ik kon in de paniek nog best koel blijven en bedenken dat als ik haar achterna de stroming in zou gaan dat we het dan allebei wellicht niet zouden overleven door onderkoeling of gewoon uitputting.
Dit heb ik ook wel. Ik heb zowel Mila als Taartje wel eens uit het water moeten plukken bij een steile waterkant waar ze zelf niet op konden komen, maar dat was gelukkig niet zo'n heel hoge kant, dus ik kon er vrij makkelijk bij. Maar ik ben ook wel iemand die snel rondkijkt in de omgeving of ik een goede oplossing kan bedenken met wat er direct voorhanden is waarbij we allebei zo min mogelijk risico lopen.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Ik kijk eerst even goed naar hoe gevaarlijk het echt voor de hond is en dan ga ik nadenken. Kon mijn hond niet zwemmen dan duik ik er wel meteen in. Omdat ze prima zwemmen heb ik even bedenktijd.
Inge O
Posts in topic: 3
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Ze kunnen allemaal zwemmen, maar als er één echt duidelijk in de knoei komt ga ik haar toch echt niet voor mijn ogen laten verdrinken.

Dan heb ik het natuurlijk niet over een wilde rivier met kolkende stroomversnellingen, daarin maakt niemand een schijn van kans, maar als het enige probleem de kant is doe ik het wel vrees ik.
Célie
Contacteer:

Bericht door Célie »

Marc schreef: 06 okt 2021, 13:09 Ik kijk eerst even goed naar hoe gevaarlijk het echt voor de hond is en dan ga ik nadenken. Kon mijn hond niet zwemmen dan duik ik er wel meteen in. Omdat ze prima zwemmen heb ik even bedenktijd.
Maar kijk je dan ook niet of je zelf niet in gevaar komt? Dat er straks 2 doden zijn of bv hond gered en jij verzopen.
Célie
Contacteer:

Bericht door Célie »

billy schreef: 06 okt 2021, 13:15 Nee , dat zou ik nooit doen.
Daarom mogen ze nergens het water in zonder toestemming en bij een onbekend gebied, gaan ze eerst aan een flex het water in, zodat ik kan kijken of ze er zelf weer uit kunnen komen. 😉
Ja dat heb ik met Ushi dus ook die kan wel zwemmen maar die blijft altijd met dr voeten aan de grond en gaat ook alleen te water als ze er in kan lopen.
Célie
Contacteer:

Bericht door Célie »

Inge O schreef: 06 okt 2021, 13:37 Ze kunnen allemaal zwemmen, maar als er één echt duidelijk in de knoei komt ga ik haar toch echt niet voor mijn ogen laten verdrinken.

Dan heb ik het natuurlijk niet over een wilde rivier met kolkende stroomversnellingen, daarin maakt niemand een schijn van kans, maar als het enige probleem de kant is doe ik het wel vrees ik.
Maar bv een wak waar ze dan invallen of onder het ijs schieten ik zie weleens van die filmpjes en ik vind het heel heldhaftig hoor maar ik zou eerst echt gaan bekijken of ik er zelf goed uit zou komen. Dan vraag ik mezelf wel eens af ben ik dan egoïstisch of toch niet een echte hondenliefhebber.
EchoMira
Posts in topic: 6
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Het is oktober. Het water is heerlijk.
Natuurlijk ga ik dan mijn hond helpen.

Ik spring er niet blind achter aan. Ik leg eerst even mijn telefoon weg en doe mijn schoenen uit (zwemt niet lekker) en dan hop.

Je verdrinkt niet in een gracht. Je moet hooguit wachten tot er iemand een ladder heeft gepakt.
pioenroos
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Bericht door pioenroos »

Ik kan meestal wel snel een situatie inschatten bij paniek en dan actie ondernemen. Ik zou dus niet als een blinde mijn eigen ondergang tegemoed springen maar ik vermoed wel dat ik een flink risico zou nemen om mijn hond te redden. Je hond (of andermans hond of kind) in nood zien kan ik niet aanzien zonder íets te doen.

Ik heb een keer een hond uit het water gehaald die de steile kant niet opkwam. De eigenaar van de hond stond te langzaam te klungelen vond ik. Probeerde tuig vast te pakken en durfde niet zelf de kant stukje af. Heb eigenaar aan de kant geduwd :oeps: pol gras vastgepakt, me laten zakken en hond aan nekvel de kant opgeslingerd. Hóp, geen getreuzel, die hond wil eruit :pffff:
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Célie schreef: 06 okt 2021, 13:55 Maar bv een wak waar ze dan invallen
Daar heb ik een foefje voor. Ik ga niet tussen de wakken wandelen.
En als ik er toch ben ga ik inderdaad kijken hoever ik kom.

Brandend huis, idem. Wat niet kan dat kan niet maar ik ga ook niet buiten staan kijken van "meh..beetje link. Laat maar zitten."
Mizzsylver
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Bericht door Mizzsylver »

mijn honden kunnen wel eventjes zwemmen en ik zie in een split second welke mogelijke oplossingen er zijn en daarop beslis ik of ik erin spring of niet. Liever niet want ik ben niet zo'n waterrat maar als het niet anders kan red ik mijn hond wel door erin te springen. Gooi wel eerst mn telefoon op een droge plaats :engel:
Afbeelding
pioenroos
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Bericht door pioenroos »

Célie schreef: 06 okt 2021, 13:52
Daarom mogen ze nergens het water in zonder toestemming en bij een onbekend gebied, gaan ze eerst aan een flex het water in, zodat ik kan kijken of ze er zelf weer uit kunnen komen. 😉
Ja dat heb ik met Ushi dus ook die kan wel zwemmen maar die blijft altijd met dr voeten aan de grond en gaat ook alleen te water als ze er in kan lopen.
Diem gaat ook alleen ondiep water in. Maar toen stond hij een keer met onderkant tuig aan stuk rotzooi vast. Kon ik alsnog tot mijn knieën en ellebogen de kreek in om hem los te maken :oohja:
Afbeelding
Célie
Contacteer:

Bericht door Célie »

EchoMira schreef: 06 okt 2021, 13:58 Het is oktober. Het water is heerlijk.
Natuurlijk ga ik dan mijn hond helpen.

Ik spring er niet blind achter aan. Ik leg eerst even mijn telefoon weg en doe mijn schoenen uit (zwemt niet lekker) en dan hop.

Je verdrinkt niet in een gracht. Je moet hooguit wachten tot er iemand een ladder heeft gepakt.
Maar als het nou in Januari is en er in Friesland de elfstedentocht wordt gereden en jouw hond valt net in dat ene stuk wat nog open ligt?

Jij denkt dus ook eerst na want anders spring je met je Ecco's en de Iphone zo te water toch.

Maar ik ben zo'n muts die als ze bv een schilderijtje in de plee ophangt nog wel ff snel dr telefoon op kruipbereik neerlegt voor als ik onverhoopt van de bril lazer terwijl ik sta te hameren. :mann:
Célie
Contacteer:

Bericht door Célie »

Mizzsylver schreef: 06 okt 2021, 14:06 mijn honden kunnen wel eventjes zwemmen en ik zie in een split second welke mogelijke oplossingen er zijn en daarop beslis ik of ik erin spring of niet. Liever niet want ik ben niet zo'n waterrat maar als het niet anders kan red ik mijn hond wel door erin te springen. Gooi wel eerst mn telefoon op een droge plaats :engel:
prioriteiten :E:
Célie
Contacteer:

Bericht door Célie »

pioenroos schreef: 06 okt 2021, 14:08
Célie schreef: 06 okt 2021, 13:52
Diem gaat ook alleen ondiep water in. Maar toen stond hij een keer met onderkant tuig aan stuk rotzooi vast. Kon ik alsnog tot mijn knieën en ellebogen de kreek in om hem los te maken :oohja:
Haha, maar dat vind ik dan weer niet erg dat ik goor en vies wordt maar wel bang om te verzuipen :schrik:
Senna03

Bericht door Senna03 »

Toen Pebbles nog een pupje was viel ze van een brug in het park zo de sloot in. Omdat ze half naakt is had ze een gevoerd jasje aan, zwemmen dat ze deed..maar wel de verkeerde kant op.
Ik was als de dood dat dat jasje loodzwaar zou worden en zag mijn schatje al kopje ondergaan in mijn gedachten.
Dus ging met m'n nieuwe gympen door het riet de sloot in tot aan mijn middel. Zeiknat modderig puppie onder mijn jas en op een holletje naar huis. Het was januari en best fris. Wat was ik geschrokken zeg.
Afbeelding
Célie
Contacteer:

Bericht door Célie »

Senna03 schreef: 06 okt 2021, 14:35 Toen Pebbles nog een pupje was viel ze van een brug in het park zo de sloot in. Omdat ze half naakt is had ze een gevoerd jasje aan, zwemmen dat ze deed..maar wel de verkeerde kant op.
Ik was als de dood dat dat jasje loodzwaar zou worden en zag mijn schatje al kopje ondergaan in mijn gedachten.
Dus ging met m'n nieuwe gympen door het riet de sloot in tot aan mijn middel. Zeiknat modderig puppie onder mijn jas en op een holletje naar huis. Het was januari en best fris. Wat was ik geschrokken zeg.
Och jeetje gelukkig kon je er wel makkelijk bij.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Célie schreef: 06 okt 2021, 14:20 Jij denkt dus ook eerst na want anders spring je met je Ecco's en de Iphone zo te water toch.

Tuurlijk. Dom gelul probeer ik zoveel mogelijk te beperken.
Maar in een gracht springen omdat je hond er niet uit kan vind ik geen heldendaad maar domweg aanpakken wat er moet gebeuren.

Ik ga trouwens niet in januari met vrieskou met mijn hond naar de elfstedentocht kijken. Wat heeft die hond daaraan?
Zonder hond ga ik trouwens ook niet.
Gonnie

Bericht door Gonnie »

Ik denk dat ik zelf wel eerst kijk of ik er niet door in gevaar kom. Toen Tanja als pupje in het water lag hoefde ik niet lang na te denken want ze lag onder een struikje wat over het water hing in het water. Dus hoefde alleen mijn arm maar uit te steken, desondanks viel ik er nog wel voor de helft in, mijn hoofd lag half in het water en mijn boven lichaam ook. Was nog een hele klus om met een arm uit het water te komen, met de andere hield ik Tanja vast wilde niet dat ze er weer in paniek vandoor ging.

Maar als de kant heel erg hoog zou zijn en ik geen mogelijkheid zag om er zelf uit te komen, dan denk ik er nog wel twee keer over na. Om beide dood te gaan is ook weer zo nutteloos.
Afbeelding

Tanja en Anne
Gudrun
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

Zoals hier een bepaald stuk langs het kanaal: Niet denk ik. Tenzij er hulp is of ik alle riemen aan elkaar kan doen en om iets heen... rechte betonnen hoge oever en water te diep om te staan, dat red ik niet lang.
Of eerst bellen met hulpdiensten en dan springen, telefoon open laten en aan de kant. Al is er daar een gevaarlijke onderstroom en wel al eens iemand verdronken.
Maar daar laat ik de honden echt nooit of nooit los.
Ijs mogen ze ook niet op.

Ben wel al eens in een zwembad gesprongen achter een peuter-nichtje aan, wat onverwarmd en dus ijskoud bleek te zijn, ik dacht dat ik kon staan, niet dus. Maar er waren nog mensen in de buurt dus we zijn er vrij vlotjes uit geholpen.

En andere plek aan dat kanaal een van de shelties er uit gevist, maar dat was een meer glooiende oever dus met op de buik te liggen en even te hengelen lukte dat.

Poppy zwom vroeger overal, is een keertje mee gesleurd in een beek toen ze te veel naar het midden ging, die had ik nooit ingehaald. Langs de over stroomafwaarts gerend en geroepen en ze is er zo zijwaarts met de stroming mee uit kunnen zwemmen. Sindsdien is ze voorzichtiger.
ranetje

Bericht door ranetje »

GoldenGizmo schreef: 06 okt 2021, 12:56 Ik weet het niet, ik hoop het nooit mee te maken in ieder geval. Maar ik weet van mezelf dat ik geen hele goede zwemmer ben, dus ik denk niet dat ik het zou doen.

<knip>
Dat viel mij ook op, dus ja dan hoort er een lijntje aan te zitten waarvan je zelf het andere eind in je hand hebt.
Afbeelding
Plaats reactie