Ervaring hebben en houden meerdere honden

blondie
Posts in topic: 1

Ervaring hebben en houden meerdere honden

Bericht door blondie »

In een fototopic van mij vroeg Hakkene
"Wat vind jij het grootste verschil tussen het hebben van 2 of 3 honden? Los van dat het meer geld kost natuurlijk?"

En ik ben eigenlijk een type dat gaat denken bij een vraag.
Want eigenlijk vond ik van 1 naar 2 in het begin toen ik alleen was al een grote verandering.
Met de een kon ik uren struinen en overal heen, ook op plekken die eigenlijk niet mochten vanwege wild.. met Bluf erbij werd het een ander verhaal want zij had sterke jachtdrift, die ik even niet had ingecalculeerd.

Daarbij bleek mijn reu wat minder tolerant te worden bij vreemde honden en dat was voor mijn gevoel combi eigen teef, en dat hij lichamelijk niet zo ok in zijn vel zat.
Had ik dat over kunnen doen, had ik denk ik met Finn destijds géén tweede hond erbij genomen.
Puur op basis van hun karakters, en mijn leefomgeving. Samen een gouden koppel, maar buiten was het minder relaxed lopen in mijn buurt en destijds vond ik het juist zo prettig om de deur uit te kunnen stappen en een losloopparkje in te gaan of een groot open grasveld op te kunnen lopen.

Jol en Bluf was ook prima combi uiteindelijk. Buiten nooit geen gedoe met andere honden. Bluf floot ik even terug soms en Jol was een hele makkelijke hond.

Had ik zelf wat makkelijker geweest in dingen relativeren of laten gaan omdat je weet dat je geen agressieve donders hebt, dan had ik nu kunnen zeggen heerlijk 3 honden!

Maar dat heb ik (nog) niet. De combi is ook leuk met elkaar, dus ja in huis heerlijk (ook met de katten) en aangelijnd lopen ook prima zelfs met 3 tegelijk. Maar los alle drie en het op zijn beloop laten, dat durf ik domweg niet.

Puur vanwege hun verschillende energie, en hoe andere honden op ze reageren, en hoe zij daar weer verschillend op reageren.

* Glory de jongste kan een relnicht nog zijn, en voelt zich nu nog sterk als ze met de andere 2 loopt en wil er wat van vinden als andere honden wat negatief op ons reageren.
* Chara, wil eigenlijk vrienden zijn met alles en iedereen en zal kalmerende signalen afgeven, tenzij bij een klein aantal grote honden in onze omgeving deze honden dusdanig op met name Aki dus reageren, bij die honden staat zij inmiddels op scherp
* Aak weet dat wij niet willen dat hij terugreageert, en houdt in. Maar ik durf niet mijn hand ervoor in het vuur te steken dat als alles los loopt en er vliegt een hond niet leuk op hem of op Chara en Glory af dat hij dat negeert.

Idem met honden die net als laatst op strand met Chara gaan rennen en achtervolgspel doen.. zij lokte het uit en vond het geweldig en ik ook. Maar dat had ik met Aki erbij niet laten gebeuren eerlijk gezegd. Maar dat ligt meer aan mij om het niet eens te proberen. Misschien kan hij prima onderscheid maken tussen spel en vervelend gedrag en doe ik mezelf en hem daarin te kort.

En Glory, is domweg nog in de leer. Zij raakt nog wat te snel opgewonden, niet meer bereikbaar soms.

--
Voor mij is het dus wel een verschil wat voor type honden je bij elkaar hebt en wat je ervan verwacht. Onderling hier is het een prima stel.
S.V.

Re: Ervaring hebben en houden meerdere honden

Bericht door S.V. »

Ik moet met Zuurtje apart even lopen en wat vaker op de dag, het meisje wordt sleets.. de mannen gaan samen en dat gaat eigenlijk altijd prima, maar ik neem ze ook wel eens 1 op 1 mee. Vooral Boots wil nog wel eens de grenzen opzoeken. Voordeel van meerdere honden vind ik dat ze altijd elkaar hebben ook al zullen ze elkaar ook wel eens zat zijn gok ik
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Met mijn drie teven loop ik in principe onbezorgd. Ik weet dat zij andere honden geen haar zullen krenken. Sterker nog, afgezien van een paar volle reuen hebben ze maar heel matig belangstelling voor andere honden. Ik let altijd wel op dat hèn niks wordt aangedaan.
Maar zoals vandaag heb ik er een intacte reu bij, een Whippet. En hij is zo sociaal als de neten hoor maar evengoed vertrouw ik dat dan niet met andere reuen.
Laatst had ik Django ook mee en de Leonbergerreu die we vaak tegenkomen en nooit problemen geeft met mijn honden klapte er zonder veel omhaal op.
Ik heb echt een tyfushekel aan dat soort gezeik.
Het is de reden dat ik nooit meer een reu wil.
kloesje
Honden: 3
Welke: Australian kelpies

Bericht door kloesje »

Met mijn 3 honden had ik een heerlijke roedel en nu met 2 voelt het soms wel wat kalig ofzo.
Als ik nu met 1 hond ga trainen, dan is er altijd 1 alleen thuis en voorheen waren ze dan nog gewoon samen thuis. Ik merk dat ik dit het lastigst vind.
Aan de andere kant liet ik ook wel dingen omdat Macho niet de langere wandelingen meerdere keren in de week kon, dus dan deed ik maar wat vaker bij huis lopen en nam ik de andere 2 met de herders gewoon een keer vaker mee.
Nu hebben we natuurlijk meer honden dan de honden die in huis leven en die gaan in de roedel mee op stap, maar die neem ik in dit voorbeeld niet mee, gezien die niet 24/7 bij elkaar wonen.

Volgend jaar is het de bedoeling dat ik weer naar 3 honden ga, ik vind dat toch wel een fijn aantal :lol1:
Afbeelding

Australian kelpies Ngarra Matimbi
Loraine
Posts in topic: 2
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Ik heb er zelf twee, een enkele keer 3 (wanneer ik bij ex ben of zij erg omhoog zit qua oppas) en ik merk weinig verschil buiten dat er soms gekantklost wordt met de riemen maar das een kwestie van die van mij in de ene hand en de Oz in de andere hand en een beetje bijsturen.
Nou zijn zowel de Oz als Mahdu totaal niet bezig met kloten etc richting andere reuen, zit gewoon niet in hun karakter.
Andere reuen willen nog weleens kloten bij de Oz en Mahdu, gewoon omdat het kan.

De gelegenheidsroedel bij mijn ouders gaat ook zeer gemoedelijk maar ze worden in gedeelten uitgelaten: die van mij samen, die van mijn stiefvader samen en die van mijn moeder apart.
Dit omdat die van mijn stiefvader de boel nog weleens willen opnaaien, die van mijn moeder dan denkt te moeten ingrijpen en Dívka gaat dan lopen gillen en krijsen want 'eng! help!' waardoor die van mijn ouders er weer een schepje bovenop gooien. :Q:
Geen succes dus ik laat die van mij apart uit en zij lopen samen, tenzij mijn moeder die drie uitlaat, dan loopt ze twee keer. 😊

Voeren doe ik standaard apart of iig zodanig onder toezicht dat er niet onderling gekloot wordt want Dívka is veel sneller klaar en probeert dan om Mahdu's eten te pakken, als Mahdu dan net ff geen goed humeur heeft wordt dat ruzie want zij pikt het weer niet van hem dat hij van zich afsnauwt. :roll:
Nou is ruzie hier niet veel meer dan grauwen, snauwen en tetteren maar ik wil het gewoon niet hebben, dus als de situatie zo is dat ik ff geen toezicht kan houden gaat er één in een afgesloten ruimte.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Frootje
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Ik vond één hond echt wel ongecompliceerder dan twee, al is het maar omdat je er gewoon maar voor één hond uit hoeft en met één hond dingen hoeft te ondernemen. Aloy en Froo laat ik (nog) niet samen uit, dus ik loop altijd dubbel en ik doe ook altijd dingen apart met de honden. Dat vind ik helemaal niet erg hoor, ik vind het juist leuk om zoveel tijd in de honden te steken. Eén hond hebben was gemakkelijker, maar ik verlang er eigenlijk nooit naar terug. :F:

De dagen dat ik Mowin er ook bij heb vind ik wel lastiger, drie is voor mij eigenlijk wel teveel. Waar dat aan ligt weet ik niet want Mowin is niet zo’n druktemaker verder (en hij kan tegelijk met Froo wandelen). Maar twee is het goede aantal voor mij. :engel: Maar misschien verandert dat nog als Aloy wat ouder is hoor, Aloy is natuurlijk ook nog gewoon een handvol. :LOL:
DomorVerbeuk
Honden: 1
Welke: Peruvian Doodle

Bericht door DomorVerbeuk »

Tussen 2 en 3 vond ik het verschil klein. 4 vond ik dan wel net wat meer gedoe. Ze konden alle 4 in combinatie met willekeurig welke 2 anderen, maar alle 4 was nooit een succes. Maar goed, zou ik dat langdurig hebben gehad in plaats van incidenteel, had ik daar waarschijnlijk ook wel mijn weg in gevonden.

Het verschil tussen 1 en 2 vond ik wel enorm. Hoewel Emma het geweldig zou vinden als ik er een passend hondje bij zou nemen, staat dat nog niet op de planning. In de toekomst verwacht ik eigenlijk hoogstens een dochter van haar, maar anders houd ik het waarschijnlijk op 1.
ellen en de birmanen

Bericht door ellen en de birmanen »

ik heb er 6. alleen Ecco en Kaylee zijn vervelend buiten. Ecco is wisselend met honden en Kaylee is oud en chagrijnig naar andere honden toe. Ecco loopt daarom altijd aan de lijn en Kaylee lijn ik aan als we andere honden tegen komen.
als ik een keer zonder gezeur wil lopen dan laat ik hun 2 thuis. Smudge, Twinkel, Daisy en Oos talen niet naar andere honden.
maar ik moet zeggen dat ik honden wel veel vind.
malinois
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Met Xygan en Xanu heb ik echt een lot uit de loterij. Ze zijn zo geweldig samen, die interactie kan ik enorm van genieten. Maar ook individueel, ze zijn elk totaal anders maar toch een geweldig setje. Met beide honden kun je van alles doen:van suppen tot IGP en van Dock diven tot kroelen. Een dagje relaxen is ook geen probleem. Meenemen naar de camping in Oostenrijk is probleemloos. Ze passen zich zo makkelijk aan. Ze zijn erg sociaal en absoluut geen knokkers of ruziezoekers maar ik laat ze maar beperkt bij vreemde reuen. Ik weet wel hoe zij zijn maar anderen vertrouw ik niet. Xavi is best lastig, altijd al geweest. Geen makkelijke hond. Met mn eigen honden gaat t goed maar met vreemde reuen gaat t niet goedkomen. Hem laat ik ook regelmatig apart uit, vindt ie zelf ook heerlijk. Lekker zn ding doen zonder op zn roedel te moeten passen. Want dat vindt hij wel als ze erbij zjjn. En dan is t ook "Ordnung muss sein" en dat gaat ten koste van de rest want die willen rennen, spelen en vliegen. Maar ook een hond die overal voor in is, ook nog met zn 12 jaar.
Ik wil altijd meerdere honden, maar ik vind t nu wel eng om er straks een bij te zetten bij Xygan en Xanu. Omdat die zo perfect zijn samen. Dat kan alleen maar slechter worden
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Doyaquba
Welke: Boxers

Bericht door Doyaquba »

Ik vind de interactie tussen de honden heerlijk. Helaas ook ervaren dat het de verkeerde kant op kan slaan met twee van onze teven onderling. Ik vind het soms wel fijn om even met 1 hond op pad te zijn, maar als ik dan weer zie hoe ze elkaar begroeten bij thuiskomst dan is het het echt waard om meer te hebben. Momenteel twee bij mij in Berlijn. Liefst zou ik er drie hebben maar momenteel geen optie qua ruimte en tijd en vriendlief wil ook geen derde (compromis is onderstaande).

Als Donner fysiek wat minder wordt ga ik wel nadenken over een reu erbij want ik wil dat hij een pup nog wat kan helpen opvoeden voor hij echt gammel wordt in z'n rug. Donner z'n communicatie en hondentaal is fantastisch dus ik hoop dat hij dat een opvolger kan meegeven over een jaar of 3/4. Terug naar 1 hond kan ik me niet voorstellen eigenlijk.

Als ik bij mn ouders ben en Donner voegt zich zo makkelijk bij die drie teven is dat helemaal genieten vind ik 🥰
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 5
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

1 vind ik te weinig. Dat heb ik maar twee keer heel kort gehad en dat wordt meteen zo#n afhankelijke toestand dat is er dan als de kippen bij ben zodra er een vriendje geregeld kan worden.
2 of 3 vind ik prima.

Het worden er hier weer drie want als ik ga wachten tot mira er niet meer is is echo te oud voor een eerste nest ( de goden verzoeken natuurlijk) dus dat worden er drie en dan daarna ook weer.
Ik vind het prima. Ze zijn blij met mijn aandacht maar kunnen zich onderling ook prima vermaken dus ze zijn elkaars oppas, zeg maar.

Nou zijn het natuurlijk ook schijtemakkelijke hondjes maar ook dat is niet per ongeluk.
Desiree
Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet

Bericht door Desiree »

Het is wat meer geregel dan met 1 of 2 wat betreft uitlaten. Ik laat ze over het algemeen niet alle 3 tegelijkertijd uit. Heel soms de laatste plas als het erg laat is, en dan ook alle 3 aan een flexlijn. Izzy aan een gordel en Droef en Roderick in allebei in een hand. Korte lijnen werk nog niet echt met alle 3 samen. Roderick gaat nog alle kanten op, Izzy heeft meestal stevig de pas er in en Droef is tergend traag want wenst uitgebreid de krant te lezen. Naar het industrie terrein neem ik ze wel allemaal tegelijkertijd mee. Lekker met zijn drietjes aankloten en los. Geen lange wandeling maar al met al vermaken ze zich daar prima voor een uurtje. Beetje graven, keten en snuffelen dan is het wel weer mooi. Dat is niet anders dan toen Roderick er nog niet was.

Izzy loopt afhankelijk van meestal haar eigen keus met Roderick of met Droef mee voor een rondje in de buurt. Roderick en Droef doe niet zo vaak samen omdat het en niet lekker loopt en Droef niet het slechte voorbeeld hoeft te geven naar grote reuen.
Dit zet me overigens wel aan het denken dat ik vaker Izzy eens 1 op 1 moet gaan meenemen.

Verder is het vooral de opvoeding waar nu wat meer werk in zit maar daar buiten vindt ik het niet veel meer werk dan 2 honden. Dat vond ik ook al niet toen ik van 1 naar 2 ging. Het is wat drukker in huis nu maar ik vind het vooral enorm gezellig en geniet van de interactie.

Opoe ging ook vrijwel nooit met Droef en Izzy mee, die moest dus 4 tot 5 x per dag apart van hen nog naar buiten maar wilde niet verder dan voor de deur en ze plaste met regelmaat in huis. Dat in huis plassen vond ik wel vervelend maar verder maakte het me echt niks uit. Ze vroeg niet om uren bezig gehouden te worden maar gewoon op tijd vreten, een slaapplek en wat aaitjes was voor haar voldoende.
Afbeelding
Inge O
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Zinodo schreef: 24 okt 2022, 14:49 Meerdere honden houden is alleen leuk als ze echt tot in de bodem van hun hart sociaal zijn en goed op elkaar uitgezocht en ingesteld. Iedere vorm van asociaal gedrag wordt heel snel heel erg uitvergroot. Wat een klein dingetje is waar een hond soms moeilijk over doet kan grote gevolgen hebben als het om een roedel gaat en zeker als het om een roedel combi met vreemde honden gaat.
Dat vind ik wel te zwart-wit gesteld, ik heb er nu 5 (vroeger 7) en die sluiten zeker niet allemaal zondermeer alles en iedereen in de poten, en toch gaat het meer dan prima, meer nog, ik huiver voor de dag dat ik er maar 2 meer heb - ooit komt dat toch.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ik vind aan de riem wandelen verschrikkelijk maar dat is met twee honden al een gehannes dus 3 is dan inderdaad nog meer gehannes.
Ik laat ze gewoon los. Hop. Daar.
Zo uit de auto het bos in of de dijk op.
Nanna

Bericht door Nanna »

Aan Rozi merk ik nu wel dat ze een dagje ouder wordt. Het lopen gaat nog prima; ze kan alle wandelingen moeiteloos aan.
Maar het spelen met zijn drietjes wordt minder. Meestal zijn het nu Csikasz en Panni die lopen te worstelen en Roos doet haar eigen ding.
Dus toch blij voor de keus van Panni erbij. Die twee schelen maar een jaar en hebben echt wat aan elkaar.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Inge O schreef: 24 okt 2022, 19:45
Zinodo schreef: 24 okt 2022, 14:49 Meerdere honden houden is alleen leuk als ze echt tot in de bodem van hun hart sociaal zijn en goed op elkaar uitgezocht en ingesteld. Iedere vorm van asociaal gedrag wordt heel snel heel erg uitvergroot. Wat een klein dingetje is waar een hond soms moeilijk over doet kan grote gevolgen hebben als het om een roedel gaat en zeker als het om een roedel combi met vreemde honden gaat.
Dat vind ik wel te zwart-wit gesteld, ik heb er nu 5 (vroeger 7) en die sluiten zeker niet allemaal zondermeer alles en iedereen in de poten, en toch gaat het meer dan prima, meer nog, ik huiver voor de dag dat ik er maar 2 meer heb - ooit komt dat toch.

Mijn honden zijn bloedsociaal maar ik ben het wel met zinodo eens. Samen kunnen ze gewoon teveel zijn voor andere honden. Er lopen nu eenmaal een hoop zenuwenlijers tussen. Ergerlijk, zo´n kanon van een herder van 40 kilo die twee whippetmeiden niet trekt maar toe maar.
Maar het is met een pink te sturen en ik vind het geen rotklus om me met mijn honden te bemoeien dus voor mij is het geen factor.

Als ik er geen stokje voor steek gaan ze samen jakkeren op andere honden en als ze een voor een mogen gaan kijken is er niets aan de hand.
Inge O

Bericht door Inge O »

EchoMira schreef: 24 okt 2022, 19:50 Als ik er geen stokje voor steek gaan ze samen jakkeren op andere honden en als ze een voor een mogen gaan kijken is er niets aan de hand.
Natuurlijk wel, maar daarom is er dus dit
EchoMira schreef: 24 okt 2022, 19:50 Maar het is met een pink te sturen en ik vind het geen rotklus om me met mijn honden te bemoeien dus voor mij is het geen factor.
En ook met 5 supersociale honden is het niet de bedoeling om ze op alles en iedereen af te laten denderen, dus nee, ik zie het hele punt niet echt - in de gaten en onder appèl houden moet je ze toch.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Zinodo schreef: 24 okt 2022, 19:58 Het is alleen veel makkelijker om sociale, evenwichtige en tevreden honden onder appel te houden dan gefrustreerde figuren die zichzelf nauwelijks kunnen beheersen
Ja, maar daar hoef ik er ook niet 1 van.
Inge O

Bericht door Inge O »

Zinodo schreef: 24 okt 2022, 19:58 Het is alleen veel makkelijker om sociale, evenwichtige en tevreden honden onder appel te houden dan gefrustreerde figuren die zichzelf nauwelijks kunnen beheersen - dan moet je ook nog eens dondersgoed letten op wat voor invloed dat op de rest van je honden heeft.
Oh maar je hoort me ook niet zeggen dat het met de ogen dicht en de vingers in de neus kan hoor, maar niet alles hoeft supermakkelijk.
Inge O

Bericht door Inge O »

Niet alles wat 'niet supermakkelijk' is, is meteen ook een uitdaging. Ik kick niet op uitdagingen, verre van.
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Ik denk dat het allemaal ook heel erg afhangt van de honden die je hebt (dit lijkt tegenwoordig wel mijn standaard antwoord op alles :oeps: ).
Ik vond de overgang van 2 naar 3 wel pittig, maar hond nummer 2 (Amy) en hond nummer 3 (Amoz) waren in het begin ook wel een handvol, op allerlei vlakken en kwamen ook nog eens vlak na elkaar. Veel meer werk dan een pup als Fayah bijvoorbeeld :F: Die hobbelde gewoon met de rest mee en daar had ik eigenlijk geen omkijken naar.
In huis en wat betreft de routines was het geen punt, ze konden allemaal meteen heel goed met elkaar overweg en de nieuwkomer voegde zich moeiteloos naar de routines. Maar met wandelen vond ik het wel een groot verschil maken.
Met drie werd het echt een roedel en Amy en Amoz waren ook wel heel erg op die roedel en elkaar gericht. Mila heeft dat nooit op die manier gehad en is niet anders als je met haar alleen wandelt of met alle honden samen (Taartje was trouwens ook zo). In het geval van Amy en Amoz betekende dat dat ze samen slechter luisterden dan alleen (of met Mila), meer ruimte namen, meer samen op avontuur gingen, op elkaars emoties gingen reageren, elkaar meetrokken in gedrag, etc.
Ik vind met twee honden het fijnst wandelen, maar sommige combinaties werken bij mij dus aanzienlijk beter dan andere en doordat ik er vier heb, kan ik altijd ook wel handige combinaties maken. Had ik vier Mila's of Fayahs gehad, dan had ik waarschijnlijk net zo relaxt met vier honden als met twee honden gewandeld, maar met het huidige viertal is dat niet zo. Dat is voor mij verder geen probleem, ik heb de tijd om de wandelingen in tweetallen op te splitsen en ik loop liever twee keer geheel ontspannen dan één keer als een soort manager die op vier plekken tegelijk moet zijn :lol1:
Laatst gewijzigd door Diana op 25 okt 2022, 05:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Persistence
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Bericht door Persistence »

Ik kan weleens wat jaloers zijn als ik mensen zie met meerdere honden die goed met elkaar overweg kunnen en goed onder appel staan. Kom ik aan met m’n blaffende chaos.
Ik zou persoonlijk niet weer 2 honden nemen in m’n eentje, al was een klein roedeltje wel m’n droom. De eerste is super makkelijk, sociaal en kan overal mee naartoe.
De tweede precies het tegenovergestelde. Als ik haar alleen had, kon ik veel meer inspelen op bepaald gedrag en hierop trainen. Nu zit ik steeds gevoelsmatig in een spagaat qua tijd en aandacht, want je wilt beide niet tekort doen maar ze hebben toch andere behoeften en ze versterken ‘lastige’ eigenschappen in elkaar, door geblaf van de een gaat de ander mee in opwinding en die flipt en de ander gaat weer mee in het jaaggedrag en uitvallen van de ander bijv.

Dit is gewoon niet de beste combinatie onderling en ben zelf ook niet zo’n opvoedkundig wonder is wel gebleken.
Doe mij voor de toekomst maar weer 1 hond waar ik alle tijd in steek. Tenzij het 2 heel sociale honden zijn misschien…
Afbeelding
Loraine
Posts in topic: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Zowel Mahdu als Dívka deden het als 'enigst hondje' prima maar zijn gewoon ontzettend blij met elkaar.
Mahdu bloeide helemaal op wanneer Dívka kwam logeren, ging een beetje stoerder lopen, kroop lekker tegen haar aan en toen ze op den duur ook mee ging spelen ipv hem vnl ontwijken was het feest compleet. :cheer:
Dívka vond hem de eerste keren wat eng en zwaar irritant :'), daarna ontdooide ze en na ongeveer een half jaar ging ze hem zelf uitdagen tot spelen en bij hem liggen enzo.
Inmiddels is ze knettergek met hem maar zonder hem had ze het nog steeds helemaal prima gevonden. :P
Wat haar wel heeft geholpen bij een 'broertje' krijgen is dat ze andere honden een stuk minder eng is gaan vinden en nu vooral leuk is met Shih Tzu's.
Andere honden zijn nog steeds stom maar met Shih Tzu's speelt ze wanneer ze ze een beetje kent. :lol1:
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Mellow

Bericht door Mellow »

Ik heb een roedel van 5.
Super makkelijke honden die ik alle allemaal tegelijk aan de riem uit kan laten.
Ik laat ze alleen niet allemaal tegelijk los.
Vaak gaan de poedels samen even rennen en op een veilig stukje mogen Pebbles en Semmy samen even buurten en snuffelen.
Nikki gaat vaak alleen los of soms met Puck samen want Puck luistert altijd wel.
Maar Puck wordt een dagje ouder en kan het allemaal niet zo lang en snel meer bij houden.
In huis is het 1 grote kliek, behalve tussen Sem en Puck.
Sem is niet helemaal goed in zijn hoofd en Puck weer niet wat hij aan hem heeft dus Sem mag alles..alleen niet tegen of bij Puck gaan liggen. :') :F:
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ik denk dat het verschilt per persoon. De ene heeft het met drie chihuahua´s de hele dag superdruk en de ander gooit ze smorgens vroeg het park in en gaat daar ontbijten en is dan klaar. Smiddags lekker in de tuin. en dan na het eten een rondje door de straat.

Ik denk dat het heel erg afhangt van of je een hondenleven hebt. Het is niet iets dat je er even bij doet. Maar goed, er zijn ook mensen met tijd.
Niet iedereen lijdt aan de agenda-armoe van de middelbare marco.
Plaats reactie