Lange lijn
Lange lijn
Ik heb Bertus soms aan de lange lijn al van pup af aan
Op deze manier
https://www.dierenoppasamersfoort.nl/vo ... ondenriem/
Maar toch gaat het niet goed en neemt hij heel onverwachts een sprint en rent weg
Na het plassen ben ik erop bedacht maar hij kan ook ineens na rustig snuffelen ineens wegvliegen
Ik voel dat natuurlijk in mijn rug en armen en baal daarvan
Het is niet te voorspellen,soms ziet hij wat maar soms ook niet
Soms ruikt hij wat maar soms ook niet
Ik laat hem eerst uitrennen en dollen maar dan nog doet hij het
Iemand een tip ? Of is het gewoon de leeftijd en moet ik geduld hebben
Is het beter om hem op vaste plekken aan de lijn te doen zodat hij het weet ,hij lijkt soms te vergeten dat hij vast zit
Op deze manier
https://www.dierenoppasamersfoort.nl/vo ... ondenriem/
Maar toch gaat het niet goed en neemt hij heel onverwachts een sprint en rent weg
Na het plassen ben ik erop bedacht maar hij kan ook ineens na rustig snuffelen ineens wegvliegen
Ik voel dat natuurlijk in mijn rug en armen en baal daarvan
Het is niet te voorspellen,soms ziet hij wat maar soms ook niet
Soms ruikt hij wat maar soms ook niet
Ik laat hem eerst uitrennen en dollen maar dan nog doet hij het
Iemand een tip ? Of is het gewoon de leeftijd en moet ik geduld hebben
Is het beter om hem op vaste plekken aan de lijn te doen zodat hij het weet ,hij lijkt soms te vergeten dat hij vast zit
-
- Posts in topic: 1
- Honden: 3
- Welke: 2 shelties en 1 schotse herdershond
Re: Lange lijn
Ik zou er gewoon op gaan trainen dat hij dat niet doet.
WAar je evt naar kunt kijken is een lijn met een stuk elastiek erin, die vangt dan de eerste klappen op. Kan alsnog een dreun geven maar dan niet zo'n erge. Wat ook een optie kan zijn is een heupgordel of juist, hoe stom het ook klinkt, een KORTE lijn... dan valt er niets te sprinten.
Suzanne
WAar je evt naar kunt kijken is een lijn met een stuk elastiek erin, die vangt dan de eerste klappen op. Kan alsnog een dreun geven maar dan niet zo'n erge. Wat ook een optie kan zijn is een heupgordel of juist, hoe stom het ook klinkt, een KORTE lijn... dan valt er niets te sprinten.
Suzanne
Ik train er inderdaad op om dat te voorkomen door hem aan te leren om “ rustig lopen”
Na een paar dagen wist hij prima wat ik bedoelde met “ rustig lopen “ zodra er spanning op de lijn staat sta ik stil en kijkt hij me aan ,komt naar me toe en gaat naast me lopen met stralende oogjes om vervolgens na zijn beloning weer een sprintje te trekken
Misschien stoppen met belonen ?
Na een paar dagen wist hij prima wat ik bedoelde met “ rustig lopen “ zodra er spanning op de lijn staat sta ik stil en kijkt hij me aan ,komt naar me toe en gaat naast me lopen met stralende oogjes om vervolgens na zijn beloning weer een sprintje te trekken
Misschien stoppen met belonen ?
-
- Posts in topic: 2
- Honden: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Het is wel te voorspellen. Gewoon kijken naar wat je hond aan het doen is. De hele tijd ja.
En dan moet je het terug jouw kant op kunnen harken.
Het is onwenselijk dat er zoveel kracht op de lijn komt dat het pijn veroorzaakt. Dat moet je niet willen.
Maar als het even is zoals het is dan ligt de pijnprikkel bij de hond, niet bij mij. Een dun kutbandje om je hoge strot kun je krijgen. Of een halti.
Die kant moet je echt niet op willen maar als het gewoon niet anders kan is het de hond die door de baas in de rondte gesleurd wordt. Niet andersom.
En dan moet je het terug jouw kant op kunnen harken.
Het is onwenselijk dat er zoveel kracht op de lijn komt dat het pijn veroorzaakt. Dat moet je niet willen.
Maar als het even is zoals het is dan ligt de pijnprikkel bij de hond, niet bij mij. Een dun kutbandje om je hoge strot kun je krijgen. Of een halti.
Die kant moet je echt niet op willen maar als het gewoon niet anders kan is het de hond die door de baas in de rondte gesleurd wordt. Niet andersom.
-
- Posts in topic: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Arbeidsdraf. Heb je weleens op een paard gezeten?
Naast, volg, heel. Maakt niet uit hoe je het noemt. Elke hond moet het goed genoeg kunnen om thuis mee te kunnen draaien.
Basisoefeningen doen werkt heel goed tegen raar, impulsief gedrag.
Hij is nog wel een kleuter als ik het me goed herinner. Ben je al met hem op cursus geweest of vind je dat niet leuk?
Ik heb wel het gevoel dat ik loop te longeren, hij kan heel mooi naast lopen in de straat . Maar het is allemaal nog heel kort want dan heee een vogeltje heee een kindje enz . Maar inderdaad nog een kleuter 14 maandenEchoMira schreef: ↑27 okt 2022, 21:53Arbeidsdraf. Heb je weleens op een paard gezeten?
Naast, volg, heel. Maakt niet uit hoe je het noemt. Elke hond moet het goed genoeg kunnen om thuis mee te kunnen draaien.
Basisoefeningen doen werkt heel goed tegen raar, impulsief gedrag.
Hij is nog wel een kleuter als ik het me goed herinner. Ben je al met hem op cursus geweest of vind je dat niet leuk?
Maar de lange lijn is tijdens het wandelen en dan wil ik niet dat hij naast me loopt maar gewoon rustig loopt ,snuffelt ,plast ,poept en graaft hij mag alles behalve sprintjes trekken
Denk wel dat het nog kleutergedrag is want soms komen we een leuk hondje tegen wat ook vast is en dan gaat hij rondjes rennen om me heen aan de lijn
- Mo-yi
- Honden: 1
- Welke: Malamute-husky
Mo-yi kan dat ook, bij enthousiasme rond me heen galopperen. Ze heeft dan ook vaak op stal naast de bak gelegen als ik mn paard longeerde , maar op leeftijd doen ze dat dus ook.
Het is wel de jongigheid/joligheid denk ik, dat ze even vergeten dat ze vast zitten nog.
Ik heb de eerste drie jaar gehad dat ze best aan de lijn kon trekken, en ik heb veel "naast"geoefend. Te lang gejubel en mij daarin vergeten dan kan ze even een tijdje naast me lopen, opletten graag, ik regel het nu even..en bij ontspanning en de aandacht weer hier ipv overal en nergens, dan verruimde ik de lijn weer.
Ik heb Maya het woord LIJN aangeleerd. Door, als ze een sprint nam, vlak voor het eind me schrap te zetten. Zij kreeg dan een ruk en na een paar keer legde ze de link.
Dan begon ze ineens te sprinten, ik riep LIJN en zij ging zelf op de rem.
Nu niet meer. Nu loopt ze vrijwel overal los.
- Diana
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Dat is ook best wel veel gevraagd van een jonge, energieke hond. Ik neem aan dat hij ook geregeld losloopt, zodat hij wel lekker kan rennen?Smoushond schreef: ↑27 okt 2022, 22:07 Ik heb wel het gevoel dat ik loop te longeren, hij kan heel mooi naast lopen in de straat . Maar het is allemaal nog heel kort want dan heee een vogeltje heee een kindje enz . Maar inderdaad nog een kleuter 14 maanden
Maar de lange lijn is tijdens het wandelen en dan wil ik niet dat hij naast me loopt maar gewoon rustig loopt ,snuffelt ,plast ,poept en graaft hij mag alles behalve sprintjes trekken
Denk wel dat het nog kleutergedrag is want soms komen we een leuk hondje tegen wat ook vast is en dan gaat hij rondjes rennen om me heen aan de lijn
Ik denk dat een echt lange lijn onduidelijk is als het gaat om het leren niet te trekken en rustig mee te lopen. Het geeft de illusie van meer vrijheid en bewegingsruimte, maar wat hij daadwerkelijk wil (lekker rennen in plaats van rustig lopen) kan ook aan een lange lijn niet echt. Ik vind het zelf makkelijker om het oefenen met fatsoenlijk aan de lijn te lopen, en dus ook leren dat er dan niet gerend of gesprint kan worden, dus wat de bedoeling is van aangelijnd wandelen, eerst met een minder lange lijn te doen, bijvoorbeeld van 3 meter, en als de hond echt snapt dat er aangelijnd rustig wordt gelopen, dan pas een langere lijn te gaan gebruiken. Het is een andere manier van wandelen en voor de meeste (jonge) honden onnatuurlijk, niet wat ze zouden doen als ze los zouden lopen, want dan rennen ze vooral.
Verder zal het ook wel een kwestie zijn van zichzelf nog niet altijd goed kunnen beheersen en ik zou dus ook daarop gaan oefenen. Niet alleen met betrekking tot het willen rennen als hij aangelijnd is, maar in allerlei situaties.
Ja het is inderdaad veel gevraagd voor een jonge hond . Het is ook geen grote afstand hoor en altijd ná dat hij zijn energie een beetje kwijt is maar dan nog. Die beheersing is zeker iets wat dagelijks getraind wordt goeie tip om 3 meter te gaan gebruiken ,ga ik doenDiana schreef: ↑28 okt 2022, 07:00Dat is ook best wel veel gevraagd van een jonge, energieke hond. Ik neem aan dat hij ook geregeld losloopt, zodat hij wel lekker kan rennen?Smoushond schreef: ↑27 okt 2022, 22:07 Ik heb wel het gevoel dat ik loop te longeren, hij kan heel mooi naast lopen in de straat . Maar het is allemaal nog heel kort want dan heee een vogeltje heee een kindje enz . Maar inderdaad nog een kleuter 14 maanden
Ik denk dat een echt lange lijn onduidelijk is als het gaat om het leren niet te trekken en rustig mee te lopen. Het geeft de illusie van meer vrijheid en bewegingsruimte, maar wat hij daadwerkelijk wil (lekker rennen in plaats van rustig lopen) kan ook aan een lange lijn niet echt. Ik vind het zelf makkelijker om het oefenen met fatsoenlijk aan de lijn te lopen, en dus ook leren dat er dan niet gerend of gesprint kan worden, dus wat de bedoeling is van aangelijnd wandelen, eerst met een minder lange lijn te doen, bijvoorbeeld van 3 meter, en als de hond echt snapt dat er aangelijnd rustig wordt gelopen, dan pas een langere lijn te gaan gebruiken. Het is een andere manier van wandelen en voor de meeste (jonge) honden onnatuurlijk, niet wat ze zouden doen als ze los zouden lopen, want dan rennen ze vooral.
Verder zal het ook wel een kwestie zijn van zichzelf nog niet altijd goed kunnen beheersen en ik zou dus ook daarop gaan oefenen. Niet alleen met betrekking tot het willen rennen als hij aangelijnd is, maar in allerlei situaties.
- Gretha
- Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising
Dat probleem had ik bij Bronco ook in het begin aan de lange lijn. En dat was met zo'n hond alles behalve grappig.
Dus zodra hij dat deed ging meteen de korte lijn er weer aan en als hij echt de kolder in de kop had, ook de halti erbij.
Even later weer proberen.
Na een aantal weken gaan ze dat echt wel snappen en is het steeds minder vaak nodig.
Dus zodra hij dat deed ging meteen de korte lijn er weer aan en als hij echt de kolder in de kop had, ook de halti erbij.
Even later weer proberen.
Na een aantal weken gaan ze dat echt wel snappen en is het steeds minder vaak nodig.
Zinodo schreef: ↑28 okt 2022, 07:48Dit alleen ik kon nooit het woord LIJN op tijd uit mijn bek krijgen dus het werd JOEEE maar idd het betekent dat het einde van de lijn aankomt en de podenco's dimmen direct in. Scheelt een hoop.BieneMaya schreef: ↑27 okt 2022, 23:34 Ik heb Maya het woord LIJN aangeleerd. Door, als ze een sprint nam, vlak voor het eind me schrap te zetten. Zij kreeg dan een ruk en na een paar keer legde ze de link.
Ik heb dat met Nikki dus ook zo gedaan.
Bij mij dus ook vaak met een JOEE!
Maar de LIJN kent ze ook.
Het is alleen voor de ochtendwandeling. Dan heeft hij al in de tuin zijn energie kwijt geraakt maar dan wil ik toch nog even met hem naar het bosje aan het einde van de straat . Ik wil hem dan niet los laten lopen omdat het dan ten eerste druk is met andere honden en ik wil hem niet hyper opgewonden alleen thuis laten. Dus van pup af aan doen we een snuffelenwandeling in dat bosje.
Vanochtend heb ik de lijn korter gehouden en dat ging al een stuk beter dus nu nog even een lijn van 3 meter bestellen en de 5 meter voorlopig even wegleggen
Vanochtend heb ik de lijn korter gehouden en dat ging al een stuk beter dus nu nog even een lijn van 3 meter bestellen en de 5 meter voorlopig even wegleggen
Glory heeft dat nu regelmatig, ineens wind in de kop en ik heb haar aan de 8 meter flex.
Ze lijkt soms prima die grens zelf al in te schatten maar hier als ze ineens wegspurt en ik zie het te laat (omdat ik ook de andere twee erbij heb..) dan brul ik GLORY NEE!!!
Dat helpt wel.
En soms ren ik maar vast mee om een klap op dat nekje te voorkomen.
Daarna overigens direct lijn kort want als ze zo'n bui heeft kan ik het maar beter verder voorkomen door haar wat korter bij me te hebben.
Ze lijkt soms prima die grens zelf al in te schatten maar hier als ze ineens wegspurt en ik zie het te laat (omdat ik ook de andere twee erbij heb..) dan brul ik GLORY NEE!!!
Dat helpt wel.
En soms ren ik maar vast mee om een klap op dat nekje te voorkomen.
Daarna overigens direct lijn kort want als ze zo'n bui heeft kan ik het maar beter verder voorkomen door haar wat korter bij me te hebben.
Gelukkig draagt Bertus een tuigje het gekke is dat wanneer hij los is ( hij heeft net een uur los gelopen) helemaal niet gaat rennen of springen dan loopt hij rustig te snuffelen en huppelen
Maar met harde wind enz is het ook erger . Dat kan ik nog wel begrijpen .
Maar met harde wind enz is het ook erger . Dat kan ik nog wel begrijpen .
Snuck kent de "8 METER!!!" als hij aan de flex vooruit racet inmiddels best goed. Maar wil ik dat hij gewoon normaal loopt, dan moet het echt aan een 2 meter lijn. Hij kan dan echt prima normaal meelopen, bij meer lijn lijkt hij niet te snappen dat er een lijn aan aanzit en zijn er schokken, sprintjes en wat al niet meer. Terwijl hij dus in basis prima snapt wat normaal meelopen is. (en dat lukt 'm vrij redelijk in bekende omgevingen )
- Frootje
- Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
- Contacteer:
Hier hetzelfde. Voor Froo natuurlijk niet nodig want die doet dat niet (natuurlijk niet, da’s een dame met manieren, wat denk je wel niet ), maar Mowin snapt dit prima en bij Aloy begint het ook al behoorlijk te komen. Alleen hier is het gewoon ‘STOP’. Met als bijkomend voordeel dat ze in andere situaties nu ook gelijk stoppen als ik dat roep.
Maya ook. Want als ze een echte sprint gaat trekken en niet op let krijg ik vliegles. Dus ik bulder ook wel eens OY!!