Ervaring hebben en houden meerdere honden

Budkes
Posts in topic: 1
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Re: Ervaring hebben en houden meerdere honden

Bericht door Budkes »

Tsja ik heb een zootje ongeregeld. 4 van mezelf en 1 van mijn zoon. Ik loop altijd met alle 4 tegelijk en soms met 5. Ik vind 5 echt teveel. Tenminste als ze aan de lijn moeten. Dan heb ik er trouwens maar 4 aan de lijn want Perry loopt altijd los.

Zijn ze sociaal? Hmmm ze zijn niet asociaal tegen honden, maar Louitje wel tegen mensen. Herbert en Louitje kunnen wel erg tekeer gaan en niet altijd duidelijk is waarom. Ze kunnen ook heel zoet en braaf andere honden passeren. Marco en Perry zijn altijd braaf, Marco is vriendelijk en Perrry negeert alles en iedereen of het moet een heel aantrekkelijk klein teefje zijn, dan is hij een en al charme.

Frank de Corgi is een echte sketterbek van een teef. Als ik die erbij mee heb dan naait ze Louitje en Herbert ook op. Perry en Marco negeren dat volkomen.

Als ik andere honden zie lijn ik ze aan, ik wil niet dat ze andere honden schrik aanjagen met zijn vijfen, ook al doen ze niets als ze loslopen, er komt wel heel veel hond op je af.

Zijn ze allemaal blij met elkaar? Mwoh Perry vindt eigenlijk dat iedereen wel gewoon weg mag. Louitje pest Marco, Herbert pest Frank, Frank kan tegen alle mannen bitchen,ze is een echte teef. Herbert en Perry vechten met elkaar. Perry was hier echt de baas, maar Herbert is inmiddels een stevig reutje van 2 en die pikt geen correctie van Perry, Perry geeft zich nog niet helemaal gewonnen en dat gaat soms mis.

Ik ben dus wel de scheidsrechter hier in huis om alles in goede banen te leiden. Maar Herbert speelt enorm graag met Louitje en Frank en wast Marco en Louitje de oren en ogen en poetst hun tanden. Frank speelt met Herbert en ligt lekker tegen Marco aan. Perry distantieert zich van alle andere honden, maar Louitje kan een potje bij hem breken.
Het is een heel gedoe soms maar ik heb van niemand spijt en geniet van allemaal. Maar ik heb me wel voorgenomen om langzaam uit te dunnen. Perry is 13 en Marco 11, als zij er beiden niet meer zijn dan komt er voorlopig geen hond meer bij want ik vind 5 toch wel veel. Maar ik zou er geen één kunnen missen. :hartjes:
Afbeelding
Kells
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Ik ben ooit begonnen met 1 hond en later nog een keer 1 hond. Bij deze honden kon er wegens verschillende omstandigheden geen tweede bij, ook al had ik dat graag gehad.
Toen Kells bij ons kwam was het al vrij snel duidelijk dat we ermee zouden gaan fokken. Voordat het eerste nest er was, kwam Kells haar moeder, Gina bij ons wonen om te genieten van haar oude dag. Met de geboorte van ons A-nest hadden we dus opeens drie honden. Een B-nest moest er ook komen en ook uit dat nest hielden we een pup aan. Dit keer een reu, want er waren geen teven. Toen hadden we vier honden. Dat was allemaal prima te doen, zelfs een reu in een tevenhuishouding ging goed. Het is alleen ff oppassen als de dames loops zijn en dan bedoel ik vooral met uitlaten. Zo'n familieroedel bevalt ons meer dan prima! Andere setters die ze goed kennen vinden ze een feestje, andere honden is wisselend. Kells hoeft geen polonaise meer aan haar lijf. Aislinn lijkt een beetje op haar (inmiddels overleden) oma Gina, negeren is het beste en onze Fin is leuk met heel veel honden, behalve reuen van zijn eigen formaat of reuen die groter zijn.
Terug naar 4 honden zullen we niet zo snel meer doen. Het huidige trio is prima te handelen, maar ja, we weten niet wat de toekomst ons zal brengen.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Bronsveen
Welke: Border Collie

Bericht door Bronsveen »

Gister nr 5 opgehaald

Ze kwam op ons pad ,en de wens om wrs de laatste Oudduitse nog te mogen hebben ,hebben we haar gister opgehaald
Teefje 7 maand , past prima in de roedel ,nu 4 Border Collies en een Oudduitse Herder ,
Behalve dat het iets meer kost ,merk ik geen verschil met 4
Afbeelding
Fabienne
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Bericht door Fabienne »

Ik heb nu momenteel 1 hond en over 3 weken komt gelukkig nummer 2 weer. 1 hond is heel makkelijk en overzichtelijk dat is echt waar maar ik vindt 1 hond geen hond en ook Lola doe ik er geen plezier mee. Natuurlijk zijn er honden die daar anders over denken.

Ik heb ooit 3 honden gehad en dat vond ik eigenlijk 1 teveel.Denk dat het voor mij wel uitmaakt dat het 3 grote honden waren (flatcoateds en border collie), 3 kleintjes vindt ik toch weer anders.
Mijn honden zijn onderling wel altijd goede maatjes geweest dus daarin zat het werk niet en qua uitlaten ben ik sowieso geen type die drukke plekken op zoekt, hoe rustiger hoe beter ook nu met 1 hond. Ik vindt van 1 naar 2 honden echt een verrijking maar van 2 naar 3 een grotere overgang.
Vicky
Honden: 4
Welke: BC Markiesje Wocker

Bericht door Vicky »

Ik heb een beetje hetzelfde gevoel als Budkes. Wij hebben 5 honden en dat vindt ik eigenlijk te veel al zou ik er geen een willen missen. De oudste is dik 14 de jongste 9 maanden.
Ik laat ze in mijn eentje allemaal tegelijk uit om 5.15 uur. Dat gaat prima, dan kom je nagenoeg niemand tegen.
Samen met mijn vriend kunnen we ze allevijf prima mannen. Thuis wandelen we vaak op een wandel-/fietspad. De honden luisteren keurig als ze aan de kant moeten voor een fietser. Dit is ook wel een belangrijk truukje. Die van 14 wordt dover dan wordt het lastiger.
We hebben ook 1 hond die agressief reageert op andere honden. Dus dat is ook extra opletten.
Ik denk dat ik 3 honden ideaal vind. 2 zou ook nog kunnen.
Afbeelding
Bo en de honden
Omega
Honden: 1
Welke: Nu een echte toller

Bericht door Omega »

Ik vond twee honden leuker dan 1 hond, op termijn komt er dan ook zeker weer een hond bij. Ik merk ook aan Quinta dat ze hondengezelschap mist, ze is zo blij als er een logeetje is. Ze gaat mee met mijn uitlaatservice, dus hondencontact heeft ze zeker wel, maar het lekker samen in huis hondendingetjes doen vindt ze ook heel fijn.
Afbeelding
Snowflake
Honden: 4
Contacteer:

Bericht door Snowflake »

Hier 4 honden, gaan prima samen met elkaar. De oudste van bijna 12 gaat soms wel alleen mee voor wat kleinere rondjes omdat het anders teveel is voor haar.
Groetjes Brechtje
Afbeelding
Mo-yi
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Ik vind het beetje stom om te zeggen, maar zelf ben ik echt een 1 - persoons hond- mens.
Ongeveer ruim een jaar heb ik twee honden gehad, senior Wolf en pup Mo-yi. Dat was perfect en helemaal omdat Mo veel kon leren van Wolf, ik liep wel vaak extra rondes. Kleine ronde met alletwee, Wolf thuis afzetten en weer door met de puber. Ik heb wel vaak gedacht dat ik haar ( Mo-yi ) tekort doe door als enige hond in huis te zijn, wel is daar nog Gijs (kat). Voor een jaar of vier heb ik nog een oppas pupje erbij gehad, die kwam twee a drie keer in de week een hele dag en dat ging zo ontzettend leuk die twee.
Toch vind ik het zelf juist heerlijk om alleen met Mo-yi te wandelen, heerlijke toerkes doen samen en er loopt niemand zo relaxed als zij.
Afbeelding
Hondenpoot

Bericht door Hondenpoot »

Twee honden is het optimum tussen praktisch en gezellig vind ik. Èen is praktischer en drie is gezelliger ;-)

We hebben er nu weer drie. Was niet de opzet, we wilden eigenlijk terug naar één omdat Vik wel een intense hond is. Maar nu Vie erbij is geniet ik wel weer enorm van de interactie tussen die twee. Jip is echt een oudje nu, wat niet gek is als je 16 bent, en leeft haar eigen leventje.

Toen we Ziva nog hadden was er regelmatig spanning onderling en dat wil ik nooit meer. Het is ook heerlijk om niet meer ogen in mijn achterhoofd te hoeven hebben buiten maar gewoon overal te kunnen lopen.
Jip, Vik & Vie

Afbeelding

In liefdevolle herinnering: Floor, Job, Benno & Ziva
Jackira
Posts in topic: 2
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Bericht door Jackira »

Mijn honden zijn heel goed te sturen, stuk voor stuk. Zelfs Jack op zijn manier. En ze zijn allemaal leuk op hun eigen manier, en gedragen zich goed. Maar dat mag ook wel als de leeftijden 5 en 7 en 7 zijn. Dan zijn ze op hun best vind ik. Shira en Nola zijn staan altijd onder appel als ze loslopen. Ze mogen wel hun gang gaan, al klinkt dat tegenstrijdig, maar wat betreft contact met andere honden staan ze altijd onder regie.

Ze zijn kruising herders met nog veel meer pittige rassen in de voorouders. De groepsdynamiek maakt veel uit bij honden zoals zij. Stuk voor stuk prima honden, maar samen een sterke en te machtige roedel wanneer ik de touwtjes (voor anderen niet heel erg merkbaar) niet strak zou houden.

Dat maakt een losloopwandeling, ondanks dat het ook als ontspanning voelt, ook als werken. Maar wel leuk werken.

Jack is een Husky en vraagt veel inzicht in hoe zijn gedrag van nature werkt. Met Shira en Nola kan ik best afgeleid zijn, maar met Jack moet ik altijd op tijd een afleiding inzetten. En als roedel versterkt zich dat alleen maar want Jack daagt uit en de andere twee volgen als ik niet op tijd ben met ingrijpen.

Ik hou er van, maar soms lijkt het me ook wel fijn om wat makkelijker te kunnen wandelen. maar het is voor mij een sport eigenlijk om het voor anderen en hun leuk te houden. En ze zoveel mogelijk vrijheid te kunnen geven.

Ik vind met 1 hond loslopen echt ontspanning tot en met. Met een (mijn) roedel loslopen is werken, maar leuk werken.
AfbeeldingAfbeelding
Inge O
Posts in topic: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Jackira schreef: 02 nov 2022, 11:17 Mijn honden zijn heel goed te sturen, stuk voor stuk. Zelfs Jack op zijn manier. En ze zijn allemaal leuk op hun eigen manier, en gedragen zich goed. Maar dat mag ook wel als de leeftijden 5 en 7 en 7 zijn. Dan zijn ze op hun best vind ik. Shira en Nola zijn staan altijd onder appel als ze loslopen. Ze mogen wel hun gang gaan, al klinkt dat tegenstrijdig, maar wat betreft contact met andere honden staan ze altijd onder regie.

Ze zijn kruising herders met nog veel meer pittige rassen in de voorouders. De groepsdynamiek maakt veel uit bij honden zoals zij. Stuk voor stuk prima honden, maar samen een sterke en te machtige roedel wanneer ik de touwtjes (voor anderen niet heel erg merkbaar) niet strak zou houden.

Dat maakt een losloopwandeling, ondanks dat het ook als ontspanning voelt, ook als werken. Maar wel leuk werken.

Jack is een Husky en vraagt veel inzicht in hoe zijn gedrag van nature werkt. Met Shira en Nola kan ik best afgeleid zijn, maar met Jack moet ik altijd op tijd een afleiding inzetten. En als roedel versterkt zich dat alleen maar want Jack daagt uit en de andere twee volgen als ik niet op tijd ben met ingrijpen.

Ik hou er van, maar soms lijkt het me ook wel fijn om wat makkelijker te kunnen wandelen. maar het is voor mij een sport eigenlijk om het voor anderen en hun leuk te houden. En ze zoveel mogelijk vrijheid te kunnen geven.

Ik vind met 1 hond loslopen echt ontspanning tot en met. Met een (mijn) roedel loslopen is werken, maar leuk werken.
Jij hebt mijn roedel gestolen :80: :LOL: !!!
Jackira
Posts in topic: 2
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Bericht door Jackira »

Inge O schreef: 02 nov 2022, 12:50
Jackira schreef: 02 nov 2022, 11:17 Mijn honden zijn heel goed te sturen, stuk voor stuk. Zelfs Jack op zijn manier. En ze zijn allemaal leuk op hun eigen manier, en gedragen zich goed. Maar dat mag ook wel als de leeftijden 5 en 7 en 7 zijn. Dan zijn ze op hun best vind ik. Shira en Nola zijn staan altijd onder appel als ze loslopen. Ze mogen wel hun gang gaan, al klinkt dat tegenstrijdig, maar wat betreft contact met andere honden staan ze altijd onder regie.

Jij hebt mijn roedel gestolen :80: :LOL: !!!
Ja ik heb ook altijd veel herkenning bij jouw verhalen :LOL:
AfbeeldingAfbeelding
bas rouge
Honden: 2
Welke: beaucerons

Bericht door bas rouge »

Ik heb nu 2 honden maar heb er meestal 3. Ik vind 2 beslist overzichtelijker en het is makkelijker met huisjes huren maar met 3 op pad gaan, voelt toch meer als echt op pad met een groep honden en dat vind ik heerlijk. Ik voel me als vis in het water en vind het geweldig om ze bezig te zien met elkaar en de wereld. Er komt er dan ook wel weer eentje bij, op termijn.
Het is wel bijsturen hier en daar en op tijd anticiperen, vooral in contact met andere honden, maar je raakt zo op elkaar ingespeeld dat dat nauwelijks echt moeite meer is, op den duur.
Afbeelding
Plaats reactie