Pup uitzoeken
-
- Posts in topic: 10
- Honden: 2
- Welke: Labrador Retrievers
Pup uitzoeken
Nog een paar daagjes en dan maak ik de definitieve keus over welk pupje bij ons komt wonen. Ik heb de eerste keus uit de 5 reuen die er in het nestje zijn en ondanks dat deze pup niet mijn eerste pup is is dit wel de eerste die ik echt bewust kies. Mijn eerste flatcoated werd voor ons als gezin (ik was 12 en woonde natuurlijk nog thuis)gekozen, de flatcoated die er toen bij kwam was de enigste in het nest en de 2 mannen daarna waren in mede eigenschap met de fokker en heb ik dus ook niet zelf uitgekozen. Fealan was nog als enige beschikbaar uit zijn nestje en het klikte heel goed tussen ons(al zegt 5 dagen niet erg veel natuurlijk) Marvel mijn border collie heb ik wel zelf uitgekozen maar dat was eigenlijk een keus gebaseerd op niks...pakte gelukkig aardig uit al heb ik in het begin echt wel wat issues gehad met haar. Ook nog wat herplaatsers gehad (of heb ik nog zoals Lola) maar dat vindt ik toch iets anders dan het uitkiezen van een pup.
Hoe is dat bij jullie gegaan en jullie pups? En is dat waar jullie keus toen op gebaseerd is ook nog steeds zo?
Hoe is dat bij jullie gegaan en jullie pups? En is dat waar jullie keus toen op gebaseerd is ook nog steeds zo?
- hakunamatata
- Posts in topic: 1
- Welke: Een Eevee en Lizzy
- Contacteer:
Re: Pup uitzoeken
Dat heb ik geloof ik wel ergens hier op het forum staan. Ik wilde een teefje en daarvan waren er drie. En ik wilde niet de witte. Er waren twee zwarte teefjes en één witte. Toen ze 4 weken waren ben ik voor het eerst gaan kijken en toen hadden we al heel veel filmpjes van ze gehad. Ene zwarte teefje had een knikstaartje waardoor zij voor mij afviel. Het andere zwarte teefje stond continu aan, als pups sliepen reageerde zij nog op elke prikkel, echt een pup die moeilijk rust pakte. De witte was wat op zichzelf, als in vermaakte vooral zichzelf en toen ze moe was nesteltde ze zich op de voet en viel in slaap. Er waren nog wat kleine dingetjes maar in de filmpjes viel dat al op en bij het bezoek ook weer. Dus ondanks dat ik echt een zwarte wilde, heb ik toen aangegeven dat de witte mijn voorkeur had. Wat heel goed uitkwam, want de andere twee voor een teefje hadden voorkeur voor een zwarte.
Ik ben niet van welke pup komt het eerste naar je toe. Maar wel heel erg van dat ik er een bepaald gevoel bij moet hebben. Ik hecht mij niet snel en heb niet snel het 'die wil ik hebben', maar als ik het heb dan blijkt het tot nu toe ook elke keer goed te zijn geweest. Dus ik kies deels rationeel (welke eigenschappen zie ik en passen mij), maar daarnaast volg ik ook heel erg mijn gevoel. Moet ik bij zeggen dat ik in het geheel een erg fijn gevoel bij dit nestje had. Dus ik denk dat uiteindelijk elke keuze wel goed uitgepakt had, maar Eevee trok mij het meeste.
Ik ben niet van welke pup komt het eerste naar je toe. Maar wel heel erg van dat ik er een bepaald gevoel bij moet hebben. Ik hecht mij niet snel en heb niet snel het 'die wil ik hebben', maar als ik het heb dan blijkt het tot nu toe ook elke keer goed te zijn geweest. Dus ik kies deels rationeel (welke eigenschappen zie ik en passen mij), maar daarnaast volg ik ook heel erg mijn gevoel. Moet ik bij zeggen dat ik in het geheel een erg fijn gevoel bij dit nestje had. Dus ik denk dat uiteindelijk elke keuze wel goed uitgepakt had, maar Eevee trok mij het meeste.
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
Als de ouders en de combinatie mij aanstaan kies ik de pup op gevoel. Bij de laatste keer kon ik kiezen uit twee reutjes, een witte en een donkerbruin gestroomde. Die laatste heeft het hele bezoek onder de bank liggen slapen, de witte stortte zich in het feestgewoel. De bruine is ook prima opgedroogd, maar ik ben erg blij met mijn Robin.
- galga's
- Honden: 5
- Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan
Ik kon uit 5 teven kiezen. Ik heb in eerste instantie op kleur gekozen. Er waren lichtere en donkerdere pups. Ik wilde graag een zo donker mogelijk masker, dus 2 vielen er al af. Ik ben meerdere keren wezen kijken en dan had paars bandje mijn voorkeur, met grijs als tweede. De keer erna was het rood bandje, met grijs als tweede. En zo wisselde dat zich af. Ook al was ik meerdere uren bij het nest en had ik alle tijd om naar ze te kijken en met ze bezig te zijn. Rood bandje zou het worden. Uiteindelijk nog geswitched en voor grijs bandje gekozen. Juist omdat zij telkens op plek 2 stond. Ze was ook druk, maar net even minder. Als ik zie hoe rood en grijs bandje opgedroogd zijn, ben ik heel blij met mijn uiteindelijke keuze voor grijs bandje. Voor een Afghaan is ze best makkelijk en rustig en sociaal.
Waarschijnlijk kan de fokker je daar het beste bij helpen , die weet het meeste van de pups en hun gedrag.
Bij een nestje ooit bij mij thuis geboren van een opvanger zaten twee teefjes die qua gedrag totaal verschillend waren.
Eentje was haantje de voorste en de ander was overduidelijk precies het tegenovergestelde.
In eerste instantie zou haantje de voorste naar een ouder echtpaar gaan in een hele rustige setting en de ander naar een gezin met twee kinderen van 7 en 10 jaar oud.
Beide hondjes waren in principe op het uiterlijk gekozen .
In overleg met beide partijen is dat omgewisseld en dat heeft prima uitgepakt
Beide zaten op hun plek en de baasjes waren er ook blij mee .
Mochten de pups qua gedrag dicht bij elkaar liggen dan zou ik kiezen op welke je het meest aanspreekt qua uiterlijk en contact met jullie.
Bij een nestje ooit bij mij thuis geboren van een opvanger zaten twee teefjes die qua gedrag totaal verschillend waren.
Eentje was haantje de voorste en de ander was overduidelijk precies het tegenovergestelde.
In eerste instantie zou haantje de voorste naar een ouder echtpaar gaan in een hele rustige setting en de ander naar een gezin met twee kinderen van 7 en 10 jaar oud.
Beide hondjes waren in principe op het uiterlijk gekozen .
In overleg met beide partijen is dat omgewisseld en dat heeft prima uitgepakt
Beide zaten op hun plek en de baasjes waren er ook blij mee .
Mochten de pups qua gedrag dicht bij elkaar liggen dan zou ik kiezen op welke je het meest aanspreekt qua uiterlijk en contact met jullie.
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
- Suzanne
- Posts in topic: 2
- Welke: Havanezers
Helpt de fokker niet de juiste match te maken?
Hier zat er zoveel verschil in de pups. Allemaal lief en fantastisch natuurlijk, maar bijvoorbeeld Do, die nu bij Gudrun woont, was een pittig meisje, een soort Saar. Wild, vol energie, echt een hondje waar iets mee gedaan moest worden. Dan hadden we Guusje die alleen maar bij je wilde zijn, perfect voor de oudere mevrouw die een rustig maatje wilde. Dan hadden we Dikke dries, zo'n enorme goedsul die je vooral de hele tijd verliefd aan wilde kijken. Perfect voor een stel dat erg onzeker was en nog nooit een hond had gehad. We hadden dan nog Nikki, een klein meisjeshondje. pittig en schattig. Zij werd de verwende prinses voor een stel waarvan de man op de vrachtwagen rijdt en weinig thuis was.
En tja, Eef, die bleef over voor mij
Nee hoor, ook zij was een bewuste keuze voor mij. Ik wilde geen 2e Saar, dan zou ik gek worden. Ze is erg goed in lekker heumen en hoeft niet altijd bij je te zijn. Saar wel. Ze heeft niet teveel van mij nodig
Ik vond het erg duidelijk in elk geval, en zo zijn ze ook uitgepakt op latere leeftijd
Hier zat er zoveel verschil in de pups. Allemaal lief en fantastisch natuurlijk, maar bijvoorbeeld Do, die nu bij Gudrun woont, was een pittig meisje, een soort Saar. Wild, vol energie, echt een hondje waar iets mee gedaan moest worden. Dan hadden we Guusje die alleen maar bij je wilde zijn, perfect voor de oudere mevrouw die een rustig maatje wilde. Dan hadden we Dikke dries, zo'n enorme goedsul die je vooral de hele tijd verliefd aan wilde kijken. Perfect voor een stel dat erg onzeker was en nog nooit een hond had gehad. We hadden dan nog Nikki, een klein meisjeshondje. pittig en schattig. Zij werd de verwende prinses voor een stel waarvan de man op de vrachtwagen rijdt en weinig thuis was.
En tja, Eef, die bleef over voor mij
Nee hoor, ook zij was een bewuste keuze voor mij. Ik wilde geen 2e Saar, dan zou ik gek worden. Ze is erg goed in lekker heumen en hoeft niet altijd bij je te zijn. Saar wel. Ze heeft niet teveel van mij nodig
Ik vond het erg duidelijk in elk geval, en zo zijn ze ook uitgepakt op latere leeftijd
- Budkes
- Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke
Gevoel, bij mij gaat het altijd op gevoel. Maar daar moet ik wel bij zeggen dat ik bij veel honden heel vaak op puppy bezoek mocht komen, als in 2 a 3 x per week. En dan kozen de pups ook vaak.
Bij Herbert mijn laatste aanwinst had ik eerste keus reuen. Kon kiezen uit 3. Ik had al direct bijna vanaf het begin 2 favorieten. En ik had gezegd dat ik pas koos op het eind vlak voordat ze het nest mochten verlaten. Maar haha geen schijn van kans, zelfs de fokker zei na 4 weken al steeds "die van jou" als hij het over Herbert had, dan zei ik hoho ik moet nog kiezen. Maar Herbert was niet bij me weg te slaan. Terwijl ik zijn broertje mooier vond om te zien. Qua karakter past hij me ook als een handschoen. Zijn broertje zie ik nog regelmatig en vind ik nog steeds bloedmooi maar past qua karakter ook een stuk minder goed bij ons.
Perry koos heel duidelijk voor ons, zelfs boven zijn fokkers toen die hem kwamen brengen, maar die zag ik vanaf zijn geboorte bijna elke dag.
Louitje koos ik ook op gevoel, op zijn uitstraling. Hij was direct mijn nummer 1 van 4 reuen. Bij hem had ik de mazzel dat ik nog 3 weken extra tijd kreeg, ik kreeg zijn broertje er tijdelijk bij. Toen heb ik de balans rustig op kunnen maken welke pup het meest geschikt was voormij als diensthond en dat bleef hij. Terwijl ik de ander weer veel mooier vond om te zien en echt vreselijk lief was.
Ik vind het moeilijk om te omschrijven, het is een klik, een gevoel, zo van jij bent het.
Bij Herbert mijn laatste aanwinst had ik eerste keus reuen. Kon kiezen uit 3. Ik had al direct bijna vanaf het begin 2 favorieten. En ik had gezegd dat ik pas koos op het eind vlak voordat ze het nest mochten verlaten. Maar haha geen schijn van kans, zelfs de fokker zei na 4 weken al steeds "die van jou" als hij het over Herbert had, dan zei ik hoho ik moet nog kiezen. Maar Herbert was niet bij me weg te slaan. Terwijl ik zijn broertje mooier vond om te zien. Qua karakter past hij me ook als een handschoen. Zijn broertje zie ik nog regelmatig en vind ik nog steeds bloedmooi maar past qua karakter ook een stuk minder goed bij ons.
Perry koos heel duidelijk voor ons, zelfs boven zijn fokkers toen die hem kwamen brengen, maar die zag ik vanaf zijn geboorte bijna elke dag.
Louitje koos ik ook op gevoel, op zijn uitstraling. Hij was direct mijn nummer 1 van 4 reuen. Bij hem had ik de mazzel dat ik nog 3 weken extra tijd kreeg, ik kreeg zijn broertje er tijdelijk bij. Toen heb ik de balans rustig op kunnen maken welke pup het meest geschikt was voormij als diensthond en dat bleef hij. Terwijl ik de ander weer veel mooier vond om te zien en echt vreselijk lief was.
Ik vind het moeilijk om te omschrijven, het is een klik, een gevoel, zo van jij bent het.
-
Jawel hoor maar de beslissing laat ze aan mij. Ik zie deze puppy's ook elke week en bij week 4 is er 1 voor mij gaan opvallen met een hele goede 2de. Dit pupje heeft er van het weekend ook alles aan gedaan om mij in te pakken en dat is aardig gelukt. Lastig om dan nog objectief te zijn eigenlijk.
Apporteren en samen een spelletje doen vond hij ook erg gezellig net als mijn lege hand achtervolgen, ik zoek namelijk wel een hondje wat graag met mij dingen onderneemt aangezien ik graag weer fanatiek wil trainen tzt.
- Diana
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Ik heb het beide keren heel erg in overleg met de fokker gedaan en verder puur op gevoel/klik.
In het geval van Mila wees de fokker de pups toe, maar kreeg uiteindelijk volgens mij iedereen de eerste voorkeur, ik ook. In dat nest waren de pups behoorlijk verschillend, naast Mila was er nog één teefje dat ik evt. ook wel wilde, maar de rest was niet wat ik zocht. Ik zocht echt een collie met wat pit erin, geen vloerkleedje, en daar voldeden lang niet alle pups uit het nest aan.
In het geval van Fayah viel ik voor haar door filmpjes en beschrijvingen van de fokker en bleek het idee dat ik van haar had ook te kloppen toen ik de pups daadwerkelijk zag en meemaakte. Dit nest was wel veel gelijkwaardiger, zowel qua uiterlijk als karakter lagen de pups niet enorm uiteen. Ik had deze keer heel specifieke wensen wat betreft het karakter dat goed in mijn roedel zou passen, ik zocht een beetje een happy go lucky type: niet te snel onder de indruk, maar ook conflictvermijdend, geen pup die zich snel liet ondersneeuwen, maar ook geen enorm brutaal of bazig type. En verder een actief, mensgericht en werkwillig hondje, beslist geen sloompie. Mijn keuze voor Fayah was in dat opzicht iets rationeler dan bij Mila, waarbij ik nergens rekening mee hoefde te houden, maar ook als al die factoren geen rol hadden gespeeld, had ik in dat nest waarschijnlijk voor Fayah gekozen. Ik vond haar het meest mensgericht, attent en ondernemend en dat is blijkbaar wel iets waar ik voor val.
Uiterlijk heb ik eigenlijk nooit een rol laten spelen in de beslissing.
In het geval van Mila wees de fokker de pups toe, maar kreeg uiteindelijk volgens mij iedereen de eerste voorkeur, ik ook. In dat nest waren de pups behoorlijk verschillend, naast Mila was er nog één teefje dat ik evt. ook wel wilde, maar de rest was niet wat ik zocht. Ik zocht echt een collie met wat pit erin, geen vloerkleedje, en daar voldeden lang niet alle pups uit het nest aan.
In het geval van Fayah viel ik voor haar door filmpjes en beschrijvingen van de fokker en bleek het idee dat ik van haar had ook te kloppen toen ik de pups daadwerkelijk zag en meemaakte. Dit nest was wel veel gelijkwaardiger, zowel qua uiterlijk als karakter lagen de pups niet enorm uiteen. Ik had deze keer heel specifieke wensen wat betreft het karakter dat goed in mijn roedel zou passen, ik zocht een beetje een happy go lucky type: niet te snel onder de indruk, maar ook conflictvermijdend, geen pup die zich snel liet ondersneeuwen, maar ook geen enorm brutaal of bazig type. En verder een actief, mensgericht en werkwillig hondje, beslist geen sloompie. Mijn keuze voor Fayah was in dat opzicht iets rationeler dan bij Mila, waarbij ik nergens rekening mee hoefde te houden, maar ook als al die factoren geen rol hadden gespeeld, had ik in dat nest waarschijnlijk voor Fayah gekozen. Ik vond haar het meest mensgericht, attent en ondernemend en dat is blijkbaar wel iets waar ik voor val.
Uiterlijk heb ik eigenlijk nooit een rol laten spelen in de beslissing.
- Omega
- Honden: 1
- Welke: Nu een echte toller
Wij hadden 'keuze' uit twee teefjes, de fokster nam de eindbeslissing over welke waar heen ging. We konden wel onze voorkeur aangeven.
Als we op bezoek waren kon ik contact maken met Quinta, we hadden ook echt interactie. Het andere teefje heb ik ook wel opgepakt en geprobeerd contact mee te krijgen, ze wilde alleen maar weg van me. Laatst op de clubmatch van de tollerclub wilde zusje nog steeds geen contact met me.
Gelukkig zag de fokster hetzelfde als wij en hebben we het leukste hondje uit het nest.
Als we op bezoek waren kon ik contact maken met Quinta, we hadden ook echt interactie. Het andere teefje heb ik ook wel opgepakt en geprobeerd contact mee te krijgen, ze wilde alleen maar weg van me. Laatst op de clubmatch van de tollerclub wilde zusje nog steeds geen contact met me.
Gelukkig zag de fokster hetzelfde als wij en hebben we het leukste hondje uit het nest.
- Suzanne
- Welke: Havanezers
Ah dan komt het toch helemaal goed? Je weet wat je zoekt in een hond, je ziet dat de pup graag samen met jou wat doet. Fijn! Gefeliciteerd alvastFabienne schreef: ↑07 nov 2022, 08:01Jawel hoor maar de beslissing laat ze aan mij. Ik zie deze puppy's ook elke week en bij week 4 is er 1 voor mij gaan opvallen met een hele goede 2de. Dit pupje heeft er van het weekend ook alles aan gedaan om mij in te pakken en dat is aardig gelukt. Lastig om dan nog objectief te zijn eigenlijk.
Apporteren en samen een spelletje doen vond hij ook erg gezellig net als mijn lege hand achtervolgen, ik zoek namelijk wel een hondje wat graag met mij dingen onderneemt aangezien ik graag weer fanatiek wil trainen tzt.
- Inge O
- Posts in topic: 3
- Welke: Hovawart
Ligt eraan of er bij de flatcoateds überhaupt eigenschappen zijn die je liever niet hebt. Zo wel : laat je raden door de fokker. Zo niet : kies op gevoel.
- kloesje
- Honden: 3
- Welke: Australian kelpies
Met Macho had ik gewoon een klik, ik wist dat hij het zou moeten zijn. Hij was alleen niet meer beschikbaar. Maar kennelijk zag de fokker ook wat ik voelde en heeft ze besloten dat hij toch bij ons mocht komen wonen. Het had geen betere match kunnen zijn en dit was puur op gevoel.
En toen ging ik eindelijk voor mijn kelpie, de fokker had aangegeven dat zij de keuzes maakt. Maar omdat ze mij de pup gunde die mogelijk het best geschikt is voor de frisbee, liet ze de keuze bij mij.
Ik wou heel graag een red & tan hondje, er waren 2 R&T en 1 B&T. Met 1 R&T had ik wel een klik, maar de fokker besloot dat deze ivm zijn karakter naar een ander zou gaan (buitenland, eerste werkhond, daarom de rustigste van het nest). Met de andere R&T had ik geen klik... en die kleine Timber had me allang ingepakt, mij volledig laten leiden door mijn gevoel en uiterlijk opzij gezet. En wederom had ik me geen betere hond kunnen wensen. Alleen denkt iedereen dat ik hem op kleur had uitgezocht, omdat hij dezelfde kleur heeft als Macho.
Bij Bindi had ik geen keuze, wel mijn voorkeur doorgegeven. Uiteindelijk kreeg ik het bericht dat pupje paars voor mij beschikbaar was. Toen ze 8 weken waren ben ik heen gereden (800 km ) er racete 1 kleine idioot door het huis... pupje paars..
En ondanks dat ik puur op basis van foto's en filmpjes haar heb gekozen, past zij precies in de roedel en is het echt een geweldige werkhond.
Bij mijn eerste nestje heb ik iedereen hun voorkeur laten uitspreken voor een pupje. Elk bezoek uitgelegd hoe elk pupje in elkaar steekt, wat ze laten zien enz enz En uiteindelijk is iedereen enorm gelukkig met hun keuze. Zoals Snuck van Tine, ik wist met 4 weken al dat dit waarschijnlijk haar pupje zou worden... en het had geen betere match kunnen zijn
En toen ging ik eindelijk voor mijn kelpie, de fokker had aangegeven dat zij de keuzes maakt. Maar omdat ze mij de pup gunde die mogelijk het best geschikt is voor de frisbee, liet ze de keuze bij mij.
Ik wou heel graag een red & tan hondje, er waren 2 R&T en 1 B&T. Met 1 R&T had ik wel een klik, maar de fokker besloot dat deze ivm zijn karakter naar een ander zou gaan (buitenland, eerste werkhond, daarom de rustigste van het nest). Met de andere R&T had ik geen klik... en die kleine Timber had me allang ingepakt, mij volledig laten leiden door mijn gevoel en uiterlijk opzij gezet. En wederom had ik me geen betere hond kunnen wensen. Alleen denkt iedereen dat ik hem op kleur had uitgezocht, omdat hij dezelfde kleur heeft als Macho.
Bij Bindi had ik geen keuze, wel mijn voorkeur doorgegeven. Uiteindelijk kreeg ik het bericht dat pupje paars voor mij beschikbaar was. Toen ze 8 weken waren ben ik heen gereden (800 km ) er racete 1 kleine idioot door het huis... pupje paars..
En ondanks dat ik puur op basis van foto's en filmpjes haar heb gekozen, past zij precies in de roedel en is het echt een geweldige werkhond.
Bij mijn eerste nestje heb ik iedereen hun voorkeur laten uitspreken voor een pupje. Elk bezoek uitgelegd hoe elk pupje in elkaar steekt, wat ze laten zien enz enz En uiteindelijk is iedereen enorm gelukkig met hun keuze. Zoals Snuck van Tine, ik wist met 4 weken al dat dit waarschijnlijk haar pupje zou worden... en het had geen betere match kunnen zijn
-
Nee dat valt opzich best mee in dit ras. Er zit 1 pup in dit nest (reutje ook) die zich wat afzijdig houdt en eigenlijk ook continue wat anders wilt...zitten ze buiten in de speel ren dan wilt hij er weer uit, zitten ze binnen in hun speel ren dan wilt hij ook weer wat anders en daar is hij best volhardend in. Of hij dat doet uit onzekerheid of omdat hij gewoon zo is weet ik niet maar dit hondje valt voor mij daarom wel af, ik heb al ooit is zo'n flatcoated gehad met best een sterk karakter en hoewel dat uiteindelijk mijn beste vriend werd heb ik daar héél véél werk aan gehad en dat hoef ik niet nog een x.
- Inge O
Nou, dan heb je je antwoord eigenlijk al zo goed als : die valt af en uit de andere kies je voor die waar je de beste klik mee hebt.Fabienne schreef: ↑07 nov 2022, 09:20Nee dat valt opzich best mee in dit ras. Er zit 1 pup in dit nest (reutje ook) die zich wat afzijdig houdt en eigenlijk ook continue wat anders wilt...zitten ze buiten in de speel ren dan wilt hij er weer uit, zitten ze binnen in hun speel ren dan wilt hij ook weer wat anders en daar is hij best volhardend in. Of hij dat doet uit onzekerheid of omdat hij gewoon zo is weet ik niet maar dit hondje valt voor mij daarom wel af, ik heb al ooit is zo'n flatcoated gehad met best een sterk karakter en hoewel dat uiteindelijk mijn beste vriend werd heb ik daar héél véél werk aan gehad en dat hoef ik niet nog een x.
Maya was het laatste teefje dus ik had niet veel keuze maar zij en ik zijn 2 handen op 1 buik.
-
- Welke: Duitse herder
- Contacteer:
Zo tussen de regels te lezen heb je allang gekozen
Er is ook een puppytest gedaan toch? Is daar nog wat opvallends uitgekomen?
Mijn pup heb ik uit m’n eigen nest gekozen dus ik heb ze vanaf geboorte kunnen volgen. Al snel had ik een gevoel bij een pup maar ik wilde geen langhaar en dat kon je nog niet zien, ik wil fokken dus fokuitsluitende fouten vielen af en ik wil IGP doen dus daar moest ze wel aanleg voor hebben.
Ik heb een puppytest laten doen waarbij extra gelet werd op werkeigenschappen, en ik weet dat het een momentopname is maar toch zijn bij alle pups precies die dingen gezien die ik ook al gezien had in die eerste weken.
Holly en Hita waren allebei geschikt, de doorslag voor Holly was haar probleemoplossend vermogen en natuurlijk de klik die ik vanaf het begin al had met haar.
Nog steeds erg blij met m’n keuze, al is dat probleemoplossend vermogen van dr niet altijd even handig voor mij
Er is ook een puppytest gedaan toch? Is daar nog wat opvallends uitgekomen?
Mijn pup heb ik uit m’n eigen nest gekozen dus ik heb ze vanaf geboorte kunnen volgen. Al snel had ik een gevoel bij een pup maar ik wilde geen langhaar en dat kon je nog niet zien, ik wil fokken dus fokuitsluitende fouten vielen af en ik wil IGP doen dus daar moest ze wel aanleg voor hebben.
Ik heb een puppytest laten doen waarbij extra gelet werd op werkeigenschappen, en ik weet dat het een momentopname is maar toch zijn bij alle pups precies die dingen gezien die ik ook al gezien had in die eerste weken.
Holly en Hita waren allebei geschikt, de doorslag voor Holly was haar probleemoplossend vermogen en natuurlijk de klik die ik vanaf het begin al had met haar.
Nog steeds erg blij met m’n keuze, al is dat probleemoplossend vermogen van dr niet altijd even handig voor mij
-
Ja puppy test komt donderdag en ik heb de eer dat ik erbij mag zijn, ook omdat de fokker een extra handje kan gebruiken dan. Ik kijk dan inderdaad extra naar oplossend vermogen en de natuurlijke drang om te apporteren. Evt herstel vermogen indien onder de indruk van iets neem ik ook mee. Wat ik tot nu toe zie in het nest en ook hoor van de fokker is dat het allemaal open hondjes zijn en de 2 heren die ik op het oog heb zijn beide ook niet onder de indruk van iets nieuws. Waarbij mijn voorkeur hondje ook nogal behoorlijk lollig door het leven gaat. Een flatje hoort nou eenmaal niet heel erg serieus te zijn
- malinois
- Honden: 3
- Welke: Xavi-Xygan-Xanu
- Contacteer:
Ja ik heb met Xanu al met 3 weken gezegd dat ik die zou nemen ala die niet gekozen zou worden. Het was nl niet de planning en had geen 1e keus genomen. Dus nu de laatste keus. Gelukkig wilde niemand die poetslap met rare vlekken.
Ook Xygan em Xavi de honden die ik gehoopt had.
Ook Xygan em Xavi de honden die ik gehoopt had.
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Inge O
Deze kan door voor understatement van de eeuw .
- Frootje
- Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
- Contacteer:
Bij Froo zag ik op de foto gelijk dat zij mijn hond was, ik wist het 1000% zeker. Maar goed, zij komt uit het buitenland en niet van een fokker. Aloy komt natuurlijk wel uit het nest. Ik was eigenlijk een beetje verliefd op puppy groen en ik had ook het idee dat hij qua karakter erg goed paste bij wat ik zocht, ik vond hem super leuk en hij leek me ook de verstandige keuze. Maar toen ging ik met vijf weken weer bij de puppy’s kijken en ik zat in de ren met puppy groen op schoot. Aloy liep ook rond maar zocht me voor mijn gevoel minder op. Maar toen ging ze schuin achter me zitten en ze maakte echt oogcontact en dat kwam ook echt binnen. Hetzelfde als wat ik met Froo van één enkele foto had, had ik met haar door gewoon even oogcontact. Ik wist gelijk dat zij mijn hond was. Terwijl ik het idee had dat ze minder goed bij me zou passen dus daar heb ik echt nog heel erg hard over na moeten denken. Ik heb uiteindelijk dus wel mijn hart gevolgd en als ik het over moest doen zou ik hetzelfde kiezen.
Ik zou dus kiezen op gevoel, mijn ervaring is dat dat wel goedkomt.
Ik zou dus kiezen op gevoel, mijn ervaring is dat dat wel goedkomt.
Laatst gewijzigd door Frootje op 07 nov 2022, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Jaaa reutje groen. Hij zocht me op, kroop op m'n schoot en viel in slaat. Relaxt kereltje dat het is En tegelijkertijd zo idioot en stuiterballerigkloesje schreef: ↑07 nov 2022, 09:12 Bij mijn eerste nestje heb ik iedereen hun voorkeur laten uitspreken voor een pupje. Elk bezoek uitgelegd hoe elk pupje in elkaar steekt, wat ze laten zien enz enz En uiteindelijk is iedereen enorm gelukkig met hun keuze. Zoals Snuck van Tine, ik wist met 4 weken al dat dit waarschijnlijk haar pupje zou worden... en het had geen betere match kunnen zijn
Fabienne schreef: ↑07 nov 2022, 10:41 Ja puppy test komt donderdag en ik heb de eer dat ik erbij mag zijn, ook omdat de fokker een extra handje kan gebruiken dan. Ik kijk dan inderdaad extra naar oplossend vermogen en de natuurlijke drang om te apporteren. Evt herstel vermogen indien onder de indruk van iets neem ik ook mee. Wat ik tot nu toe zie in het nest en ook hoor van de fokker is dat het allemaal open hondjes zijn en de 2 heren die ik op het oog heb zijn beide ook niet onder de indruk van iets nieuws. Waarbij mijn voorkeur hondje ook nogal behoorlijk lollig door het leven gaat. Een flatje hoort nou eenmaal niet heel erg serieus te zijn
Er is een pup die voor jou op nummer 1 staat op dit moment.
Dat lijkt me al belangrijk
Dat samen met hoe je meekijkt bij de test en wat voor jou belangrijk is (oplossend vermogen en natuurlijke neiging tot apporteren?) telt dan extra mee.
Bij Claire is ook een test gedaan met het hele nest (was ik niet bij helaas).
Wat me in de rapportage opviel was dat werd gesproken over apporteren, terwijl het meer ging over de neiging om vast te pakken.
En dat is maar een onderdeel van het hele apporteren
Daar ben ik wel een beetje op het verkeerde been gezet, maar dat is uiteindelijk wel goedgekomen
Claire wilde wel vastpakken, maar ermee richting een mens gaan was bepaald niet haar bedoeling
Schrijf voor jezelf op wat je belangrijk vindt en kijk verder tijdens de test hoe de pups het doen op die punten.
Geen garantie voor de toekomst, maar het helpt wel.
En ook een hond zonder aanleg tot apporteren kan je leren apporteren. Met de huidige methodes (clicker en zo) is dat geen probleem.
Herstelvermogen en gevoeligheid voor geluiden vind ik dan veel interessanter.
Herstelvermogen en gevoeligheid voor geluiden vind ik dan veel interessanter.
- Persistence
- Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox
Heb nog nooit een pup mogen uitzoeken
Maar dit zou ik ook belangrijk vinden. En een gezonde combinatie tussen zelfstandigheid/baasgerichtheid.