Ruglengte

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Plaats reactie
Nanna

Ruglengte

Bericht door Nanna »

Django en Csikasz.
Verschil in ruglengte

Afbeelding

Afbeelding
_Tiny_
Posts in topic: 1
Honden: 4
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Re: Ruglengte

Bericht door _Tiny_ »

Ik vind vierkant gebouwde honden\rassen het allermooist. Dus de rug net zo lang als de hoogte. Niet beter ofzo, gewoon smaak. Poedels horen ook vierkant te zijn en dat vind ik gewoon mooi. Met een (licht) gestrekte bouw heb ik niet zo veel .
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

_Tiny_ schreef: 10 nov 2022, 22:40 Ik vind vierkant gebouwde honden\rassen het allermooist. Dus de rug net zo lang als de hoogte. Niet beter ofzo, gewoon smaak. Poedels horen ook vierkant te zijn en dat vind ik gewoon mooi. Met een (licht) gestrekte bouw heb ik niet zo veel .
Grappig want ik heb het andersom. Ik vind vierkant wel mooi om te zien maar ik vind het gangwerk van honden met een langere rug mooier. Mits de juiste boekingen natuurlijk maar dat spreekt voor zich.

En ik ben echt een sucker voor honden die mooi lopen. De hond zelf doet er dan niet toe. Heb ik trouwens wel alleen bij grote honden. Kleine hondjes lopen zelden echt mooi en bij een grote hond maakt dat wel echt indruk op mij. Goed gangwerk.
Inge O
Posts in topic: 2
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Die foto bedriegt natuurlijk geweldig want Csikasz is ook een stuk lager dan Django.

Ik heb het niet echt voor vierkant, en al helemaal niet als het gaat richting extreme foxterriër, waarbij je niet meer snapt hoe die nog al zijn organen wegkrijgt.
Extreem lang vind ik net zo erg, hoewel dat meestal perceptie is door te korte poten.

Doe mij dus maar gewoon normaal : iets langer dan hoog, zoals de meeste hondachtigen.
Kruimel
Honden: 2
Welke: IJslandse honden

Bericht door Kruimel »

Marc schreef: 11 nov 2022, 08:45
_Tiny_ schreef: 10 nov 2022, 22:40 Ik vind vierkant gebouwde honden\rassen het allermooist. Dus de rug net zo lang als de hoogte. Niet beter ofzo, gewoon smaak. Poedels horen ook vierkant te zijn en dat vind ik gewoon mooi. Met een (licht) gestrekte bouw heb ik niet zo veel .
Grappig want ik heb het andersom. Ik vind vierkant wel mooi om te zien maar ik vind het gangwerk van honden met een langere rug mooier. Mits de juiste boekingen natuurlijk maar dat spreekt voor zich.

En ik ben echt een sucker voor honden die mooi lopen. De hond zelf doet er dan niet toe. Heb ik trouwens wel alleen bij grote honden. Kleine hondjes lopen zelden echt mooi en bij een grote hond maakt dat wel echt indruk op mij. Goed gangwerk.
Eens, vooral dat gangwerk.
Afbeelding

Het duo Olie en Bol
Nanna

Bericht door Nanna »

Maar wat is een ‘goed gangwerk’. Dat hysterisch uitgrijpende dat je bij sommige showhonden ziet, ziet er spectaculair uit maar is het ook functioneel?
Verder zijn veel gangwerken rastypisch. Een Chowchow loopt met een steltachtige gang, een Italiaantje als een klein raspaardje en de Puli hoort een trippelend gangwerk te hebben. Allemaal ook inherent aan de bouw.
Inge O
Posts in topic: 2
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Net de niét rastypische vorm van gangwerk vind ik mooi : niks getrippel, niks gezweef, niks paradepaardje : gewoon een soepel functioneel gangwerk dat door niks opvalt, behalve door het gemak en het soepele van de beweging.
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik vind veel soorten beweging mooi. De hackneygang van de dwergpinscher, het uitgestrekte van de Saluki en ook de efficiënte gang van de Dingo.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar zodra het een karikatuur gaat worden haak ik af.

Afbeelding
BieneMaya

Bericht door BieneMaya »

Kanonne het lijkt wel of die herder zn poten heeft gebroken!! 😱
Irma

Bericht door Irma »

2 van mijn honden hadden een prachtig gangwerk (zeer subjectief), eentje ervan was een maltheser kruisinkje, liep als een tiet. Kon daar van genieten, of het rastypisch was of niet geen idee, dat hondje liep gewoon prachtig. En een leonberger, wanneer zij liep kon ik echt genieten. ( Kreeg ook toen ik nog showde, en dat nog belangrijk vond ;-) geweldige beoordelingen)
Beiden waren gewoon gebouwd, iets langer dan hoog.
blondie

Bericht door blondie »

:I: die Saluki..

Bluf had voor mijn gevoel een wat langere rug dan de gemiddelde herder. Niet echt een hele duidelijke foto van haar gangwerk. Maar in draf liep zij ook wel lichtvoetig.

Afbeelding

Pa van Aak en deze bouw en manier van lopen heeft Aak ook

Afbeelding

Chara probeer ik telkens in draf op de foto te krijgen, die kan ook zo mooi draven.

Glory heeft een wat meer gedrongen postuur, maar met naast lopen op school loopt ze als een paradepaardje naast je :LOL: , zoiets als die pincher dansend gewoon :F:
sabine
Site Admin
Honden: 1
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Bericht door sabine »

Ik vind vierkant helemaal niet zo mooi eigenlijk, heb liever licht gestrekt. Echt gestrekt vind ik ook niet zo mooi, dan oogt het al snel een beetje koddig. Pom is licht gestrekt, eigenlijk iets te weinig gehoekt voor de huidige labradormaatstaven, maar heeft een heel makkelijk en soepel gangwerk en genoeg ruimte. Eigenlijk vind ik haar ruglengte mooi, zou mog wel een fractie langer mogen. Echt lang in de rug vind ik over het algemeen niet zo mooi
malinois
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Ik vind het gangwerk van Xanu best functioneel. Youtube maakt alleen een waardeloze kwaliteit van de video...

Ik heb hem ook maar even op fb gezet, ook niet geweldig qua kwaliteit maar iets beter dan yt.

Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
EchoMira
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Nanna schreef: 11 nov 2022, 10:18 Ik vind veel soorten beweging mooi. De hackneygang van de dwergpinscher, het uitgestrekte van de Saluki en ook de efficiënte gang van de Dingo.

Afbeelding

Afbeelding
Exact hier tussen in.
Dat vind ik ideaal.
Ik vind niet dat we de manier waarop een hond beweegt als pediekriepal topfokkert aan moeten gaan liggen passen.
Hoe normaler hoe beter. Punt.
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 11 nov 2022, 09:55 Maar wat is een ‘goed gangwerk’. Dat hysterisch uitgrijpende dat je bij sommige showhonden ziet, ziet er spectaculair uit maar is het ook functioneel?
Verder zijn veel gangwerken rastypisch. Een Chowchow loopt met een steltachtige gang, een Italiaantje als een klein raspaardje en de Puli hoort een trippelend gangwerk te hebben. Allemaal ook inherent aan de bouw.
Voor mij is goed gangwerk het lopen waar een hond met de minste moeite en weerstand het verst mee komt. Dus functioneel. De energie die erin gaat minimaal en de voorwaartse beweging maximaal.
Trippelen of Hackney achtige windhond loopjes gaan naar boven en naar beneden terwijl de hond vooruit wil. Extreem ineffectief maar misschien grappig om te zien?

Ik vind ouderwetse Rin Tin Tin herders helemaal geweldig lopen. Dus die ranke Duitse herder types van een eeuw geleden die je nu zo nu en dan in buitenlandse asielen ziet. Die kunnen uren en uren draven bij een kudde en dat vind ik dus geweldig.
Marc

Bericht door Marc »

Deze dingo zet zijn achtervoet in de print van de voorvoet en zijn staf kost hem niks aan energie. Dat vind ik dus prachtig.

Plaats reactie