Bas en haar gebit....

Marc

Bas en haar gebit....

Bericht door Marc »

Ik ben een beetje radeloos. Bas heeft drie gebitssaneringen ondergaan inmiddels en het is nu alweer helemaal mis. Ze wilde niet wandelen, kauwt nergens op en stinkt erger dan ooit uit haar rotte bekkie. Ik wil natuurlijk weer een afspraak maken en alles laten schoonmaken en trekken. Maar wat dan? Volgend jaar weer? Ze is zo oud nu. Ik ben heel bang dat ze erin blijft maar niks doen is absoluut geen optie want ze ruikt als een oud blik verrot hondenvlees. Echt niet te harden en voor haar ook ongezond en misschien wel ontzettend pijnlijk.

Bas is vrijwel zeker deels York en die hebben dat nu eenmaal. Ik wil best gaan poetsen. Want ik wil dat het de laatste keer is. Of is het beter om alles te laten trekken? Of is dat belachelijk? Ze kauwt nu al nergens op en dat doet ze eigenlijk al jaren niet meer. Ze slikt alles heel door. Ik wil dat ze weer gezond is en nog lang mee kan.

Ervaringen met oude hondjes en tandjes verwijderen? Of weer schoonmaken en rotte delen laten trekken en dan poetsen of over 2 jaar weer narcose?

Ze is gelukkig wel super super gezond. Maar dat ze niet mee wilde wandelen vind ik heel eng. Ze is wel vrolijk en druk. Haar bekje is echt echt echt een vreselijk drama.
Nanna

Re: Bas en haar gebit....

Bericht door Nanna »

Alles laten trekken en blikvoer gaan geven.
Inge O
Posts in topic: 4
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Geen twijfel aan, alles laten trekken en over een paar weken merk je er niks meer aan en eet ze weer alles (ja, oké, behalve zwaar knaagwerk natuurlijk).
Kells
Posts in topic: 1
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Wat mijn voorgangers ook al zeiden, alles eruit en zacht voer geven.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Marc

Bericht door Marc »

Ze krijgt al kvv dat we met een lepel fijn maken. Dus dat is geen enkel probleem. Ze slikt de meest bizar grote dingen door als kauwstaven en dentasticks dus kwa voedsel zijn we al klaar. Ze krijgt uiteraard geen kauwstaven en dentasticks maar Guus is er ook nog.
Marc

Bericht door Marc »

Is het dan een optie om de lange tanden te laten zitten? Zodat haar tong in haar mond blijft? Want die zijn nog goed. En die kan ik ook best poetsen en schoonmaken? Dus de voortanden laten zitten en de kiezen trekken? Daar zit de grootste problematiek. Tandsteen en ontstekingen.
Nanna

Bericht door Nanna »

Het lot van kleine hondjes. Stinkmuilen.
Bij Simone heb ik toen ook zo goed als alles laten trekken. De hoektanden bleven inderdaad zitten.
annnie
Honden: 3
Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo

Bericht door annnie »

Met het verwijderen van tanden slinkt het bekje ook wat. Geen idee of het een goed idee is om dan de hoektanden te laten zitten. Die gaan dan misschien ook los zitten door de verandering in het bekje en dan moetenze misschienlater alsnog verwijderd. Een pijnvrij leven is natuurlijk het belangrijkste.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Dat laatste is het precies. En de gezondheid gaat achteruit door de ontstekingen. Ze moet dus sowieso geholpen worden. Bas heeft echt een kleine hondjes bek. Guus heeft gelukkig veel grotere tanden en zijn bekje is een stuk schoner. Al zie ik bij hem ook issues in de toekomst gezien zijn aanleg tot tandsteen.
Crutz
Posts in topic: 3

Bericht door Crutz »

Naast de gebitsreinigingen wel ook onderhoud gedaan met iets als dentisept? Dat helpt echt om de achteruitgang tegen te gaan. Daarmee bij Umi en Bazooka destijds zelfs onderhoud onder narcose kunnen voorkomen op hun oude dag
Sterre

Bericht door Sterre »

Er is een topic over een asielhondje van bijna 18. Die heeft geen tanden meer. Misschien eens aan Rosanne vragen hoe en wat het hondje eet?
Inge O
Posts in topic: 4
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Sterre schreef: 13 nov 2022, 14:30 Er is een topic over een asielhondje van bijna 18. Die heeft geen tanden meer. Misschien eens aan Rosanne vragen hoe en wat het hondje eet?
Het eten zelf zal total geen probleem zijn, eens het tandvlees geheeld (en zelfs nog voordien) krijgen ze weer alles weg, zelfs droge brokken.
hakunamatata
Posts in topic: 2
Honden: 2
Welke: Een Eevee en Lizzy
Contacteer:

Bericht door hakunamatata »

Inderdaad, hup die tanden eruit. Dat is zoveel prettiger voor de hond. Als je echt graag de hoektanden wil laten zitten zou ik eerst dentale röntgenfotos laten maken of dat wel verstandig is om te doen. Maar om daarvoor die extra kosten te maken, ik zou ze gewoon gelijk er ook uit laten halen.

Anders krijg je net als wat ik bij Faye had. Toen ik haar adopteerde waren al haar tanden getrokken behalve de hoektanden, 1 hoektand was ze daarvoor al kwijt. Dus ik dacht in elk geval daaraan geen kosten meer te hebben bij het adopteren van een bejaard hondje. Had ik mooi mis, binnen een jaar moesten de hoektanden er alsnog ook uit. Faye had totaal geen last van die tong uit haar bek. Ik vond het lelijk, maar na een tijdje hoorde het ook weer gewoon bij haar.
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
Afbeelding
Tineke

Bericht door Tineke »

Als ik zo die ervaringen lees zou ik inderdaad ook voor alles trekken gaan .
Ontstekingen zijn ook funest voor de gezondheid dan maar alles eruit.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Irma

Bericht door Irma »

Ja, herken het, alleen willen de dierenartsen hier Beau niet meer onder narcose brengen. Aantal jaren geleden in 2 keer de boel laten saneren, ( moest in 2 x dus 2x keer binnen 3 weken onder narcose). Dit was 3 maanden nadat hij uit het asiel kwam en daar is doen ook al uitgebreid getrokken. Dus binnen een paar maanden weer drama.
De kiezen die hij heeft zaten binnen no time weer onder de plaque. Hij heeft pijnstillers ook om eventuele pijn te bestrijden. Hij eet nog redelijk goed. Geeft geen pijn aan. ( voor zover ik het kan zien, en hij ruikt niet uit zijn straatje... nog niet) .
Zou zeker zoveel mogelijk eruit laten halen, het is gewoon een drama met die kleine hondjes.
Marc

Bericht door Marc »

Bah bah. Echt balen dit. Ik denk dat Bas wel last heeft. Haar bekkie is viezig en ze maakt kauwende bewegingen en dan knakken er ook zaken. Losse kies denk ik. Het gaat me zo aan het hart. Arm hondje. En helaas weet ik maar al te goed hoe kiespijn voelt.
Mellow

Bericht door Mellow »

Alles eruit laten halen.
Ze wennen er snel.genoeg aan en aan die tong uit de bek wen je zelf ook snel genoeg.
Pebbles hebben ze dus een deel laten zitten en ze stinkt nu alweer uit haar bekkie.
Dus binnenkort met haar naar de da en dan gaat alles eruit.
Puck, de grote poedel, heeft ook niet de beste kiezen.
Als die zo doorgaat gaan die er bij hem ook uit.
Is niet tegenaan te kauwen of poetsen.
Marc

Bericht door Marc »

Crutz schreef: 13 nov 2022, 14:28 Naast de gebitsreinigingen wel ook onderhoud gedaan met iets als dentisept? Dat helpt echt om de achteruitgang tegen te gaan. Daarmee bij Umi en Bazooka destijds zelfs onderhoud onder narcose kunnen voorkomen op hun oude dag
Ik heb geen onderhoud gedaan. Bas haat dat en natuurlijk heb ik nu spijt. Vorige sanering werd ik soort van gerust gesteld. Er hoefden geen 8 tanden maar slechts 1 kies uit met 3 jaar tussenpozen. Ze vonden het erg meevallen. Helaas valt het nu niet meer mee en had ik beter wel iets kunnen doen. Maar dat is een koe in de kont kijken. Gek genoeg denk ik dat haar baardje dat vaak tussen haar tanden zit ook een negatief effect heeft. Dat ga ik straks helemaal afknippen want dat is nu bruin. Ik denk dat er afgelopen weken iets mis is gegaan in haar mond en dat het daarom ineens zo erg is. Rotte kies en zo dus extreem veel bacteriën oid.
Marc

Bericht door Marc »

Ik hoop dat ze akkoord gaan met alles verwijderen. Ik ga het opperen en doordrukken. Arm hondje. Ze at na 8 getrokken kiezen trouwens direct weer. Zij is hard en sterk.
Irma

Bericht door Irma »

Marc schreef: 13 nov 2022, 16:30 Ik hoop dat ze akkoord gaan met alles verwijderen. Ik ga het opperen en doordrukken. Arm hondje. Ze at na 8 getrokken kiezen trouwens direct weer. Zij is hard en sterk.
Ja zou zeker doordouwen, heb ook spijt dat ik dat niet heb gedaan.
Ze herstellen vaak gewoon heel snel. 2 dagen even wat zachter voer ......... bah... voor Beau en KVV hoefde ik al helemaal niet mee aan te komen. Gewoon zijn brokjes wilde hij.
Rosanne
Honden: 1
Welke: Oud Duitse herder

Bericht door Rosanne »

Mijn ouders hebben sinds kort een hondje waarbij alles is getrokken. Zij kan best goed haar tong nog in haar mondje houden. Zij eet gewoon zacht voer. Want alles wat hard is, al is het nog zo klein, daar heeft ze echt moeite mee.

Het vorige oude hondje van mijn ouders, kruising malteser, had ook een enorm slecht gebit. Bijna alles getrokken, maar wat nog goed was wel laten zitten. Hierdoor kon hij toch nog wel wat knagen op iets hardere dingen dan echt alleen gebonden zijn aan zacht voer. Wij hadden daarvoor gekozen, omdat hij er zichtbaar van genoot ook zachte snoepjes te knagen. Hij is er ruim 14 mee geworden en geen issues later gekregen met de overgebleven tanden.
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Marc

Bericht door Marc »

Rosanne schreef: 13 nov 2022, 16:42 Mijn ouders hebben sinds kort een hondje waarbij alles is getrokken. Zij kan best goed haar tong nog in haar mondje houden. Zij eet gewoon zacht voer. Want alles wat hard is, al is het nog zo klein, daar heeft ze echt moeite mee.

Het vorige oude hondje van mijn ouders, kruising malteser, had ook een enorm slecht gebit. Bijna alles getrokken, maar wat nog goed was wel laten zitten. Hierdoor kon hij toch nog wel wat knagen op iets hardere dingen dan echt alleen gebonden zijn aan zacht voer. Wij hadden daarvoor gekozen, omdat hij er zichtbaar van genoot ook zachte snoepjes te knagen. Hij is er ruim 14 mee geworden en geen issues later gekregen met de overgebleven tanden.
Bas is een halve York waarschijnlijk en die hebben een extreem slecht gebit omdat er iets met hun speeksel is oid. Bijna elke Yorkshire Terrier ontwikkelt al super snel hardnekkig tandsteen.
Bas houd helemaal niet van knagen. Nooit gedaan ook tenzij het moet als iets vreselijk lekker is. Botjes en staafjes etc slikt ze al jaren heel door. Zelfs kippenvleugels dus die heeft een gigantisch keelgat. En ik schrik me keer op keer rot. Gaat trouwens altijd goed.
Ze eet al kvv dus eigenlijk verandert er niks als ze geen tanden meer heeft behalve haar stinkbekje en haar gezondheid 😃
Sandra

Bericht door Sandra »

Alles weghalen is niet zomaar gedaan, zeker niet als het gezonde kiezen/tanden zijn.
Zeker met bv hoektanden heb je met trekken ook nog eens best een risico op een gebroken kaak.

Ik zou het goed laten schoonmaken, alles wat aangetast is (zeker dentale fotos laten maken) eruit en dan toch gaan bigouden. Ik herken het ook van mijn 2 kleine hondjes, heel lastig.
Hewi

Bericht door Hewi »

Bij oops deed ik ook niks, kon ook niet want die beet keihard als je maar naar hem wees.
Hij ging meestal om de 3 jaar inclusief nagels oren anaalklieren entingen , de laatste keer was op zijn 15e en toen was hij al echt oud.
8 tandjes en 2 kiezen en toen had ie al bijna niks meer, op smuldier en ipv knaagdingen kreeg hij gewoon zachte reepjes op wat hamblokjes.
Hij had na de narcose paar warrige dagen en werd er vrolijk daarna bijna 17 mee.

Mijn da zegt altijd kwaliteit. En tandpijn is geen kwaliteit. Dus lekker mee heen en voor zelfde geld gaat ze weer lekker 3 jaar mee toch?
Groetjes Heidi

Afbeelding
Hewi

Bericht door Hewi »

Ohhhhh edit vraag wel ff om een ab kuur erna, oude hondjes en ontstekingen na tand trekken wil je niet.
Maar ik ging zeker niet alles doen hoor gewoon wat moet ♡
Groetjes Heidi

Afbeelding
Plaats reactie