Prooidieren laten eten?
Prooidieren laten eten?
Finn is echt een felle jager. Hij vangt geregeld muizen met een vaart dat je niet met je ogen moet knipperen. Vorig jaar had hij er op een moment zelfs 3 tegelijk in zijn bek en had hij er in 10 minuten wandelen 7 dood Vaak eet hij ze op, maar soms vindt hij ze niet lekker en dan laat hij ze liggen. Tess doet ook mee, maar is niet zo handig daarin. Die vangt een muis en legt hem dan weer neer... Meestal laat ik het Finn oplossen als het me te lang duurt, want anders wordt het zo'n onnodige lijdensweg.
Net met de wandeling had Finn er weer één. De mais was er net afgehaald, dus hun beschutting is verdwenen/verplaatst naar de berm langs het pad. Deze bleek alleen zo groot dat Tess de achterkant kon pakken en toen werd het dus een luguber verhaal.. Denk dat het een woelrat was. Of een gewone rat. In ieder geval veel te groot voor een muis. Maar dat deed me toch wel even nadenken of ik het wel zo'n strak plan vind dat ze alles maar mogen opvreten wat ze vangen. Misschien zit het in mijn hoofd dat ratten eten gevaarlijker voor ze kan zijn dan muizen? Er zullen vast tig honden en katten ratten vangen toch, zonder problemen?
Hebben jullie ook van die fanatieke jagers die hun prooidier daarna graag opeten? Laten jullie dat gebeuren of grijpen jullie in? En dan bedoel ik dus het klein wild als muizen en ratten. Misschien een ongelukkig konijn. Ik neem aan dat niemand hier hun hond op reeën laat jagen en deze laat opeten
Net met de wandeling had Finn er weer één. De mais was er net afgehaald, dus hun beschutting is verdwenen/verplaatst naar de berm langs het pad. Deze bleek alleen zo groot dat Tess de achterkant kon pakken en toen werd het dus een luguber verhaal.. Denk dat het een woelrat was. Of een gewone rat. In ieder geval veel te groot voor een muis. Maar dat deed me toch wel even nadenken of ik het wel zo'n strak plan vind dat ze alles maar mogen opvreten wat ze vangen. Misschien zit het in mijn hoofd dat ratten eten gevaarlijker voor ze kan zijn dan muizen? Er zullen vast tig honden en katten ratten vangen toch, zonder problemen?
Hebben jullie ook van die fanatieke jagers die hun prooidier daarna graag opeten? Laten jullie dat gebeuren of grijpen jullie in? En dan bedoel ik dus het klein wild als muizen en ratten. Misschien een ongelukkig konijn. Ik neem aan dat niemand hier hun hond op reeën laat jagen en deze laat opeten
- Fotogravinnetje
- Posts in topic: 1
- Contacteer:
Re: Prooidieren laten eten?
Als ze hier zelf een muis te pakken zouden krijgen, laat ik ze die wel opeten ook. Een gevonden dode muis vindt Gait wel een heel goed idee, ik wat minder. Maar tot nog toe hebben ze zelf niets te pakken gekregen, dus het blijft bij mij alleen 'in theorie'
Wat een verhaal! Haha, Finn moet je inzetten als professioneel ongedierteverdelger.
Hier ook een fanatieke muizenvanger. Ik vind het prachtig om te zien hoe Feta zo bezig kan zijn met haar jacht. Ze eet de muizen meestal op; soms een paar per week. Zeker als we in muizengebied zijn. Ze mag het eten.
Een muis kan Weill dragen, dus er zit een risico aan vast.
Hier ook een fanatieke muizenvanger. Ik vind het prachtig om te zien hoe Feta zo bezig kan zijn met haar jacht. Ze eet de muizen meestal op; soms een paar per week. Zeker als we in muizengebied zijn. Ze mag het eten.
Ze vangen hier geen muis al had je het graag.
Hoef me dus ook niet druk te maken over eventuele ellende die ze binnenharken.
Hoef me dus ook niet druk te maken over eventuele ellende die ze binnenharken.
Hij zou het prachtig vinden ja! Toen ik laatst dat filmpje van die Bedlingtons van Nanna zag, dacht ik al dat dat een geweldige baan voor Finn zou zijn. Wel aangelijnd, anders krijg ik hem nooit meer terugTamara schreef: ↑07 okt 2021, 14:51 Wat een verhaal! Haha, Finn moet je inzetten als professioneel ongedierteverdelger.
Ja die Weill, ik heb ze daar niet voor geënt... Ergens denk ik dat Finn een immuunsysteem van beton heeft inmiddels, maar toch... Ik kan me daar met vlagen dan weer druk om maken.
Ratten kunnen lelijk bijten, qua ziekten zijn ze even gevaarlijk.
Django is ooit over een hek gesprongen en heeft een haan doodgemaakt. De eigenaar viel helaas niet te achterhalen. Ergens een landje in het midden van nergens.
Die hebben we maar meegenomen en 's avonds gevoerd.
- Diana
- Posts in topic: 5
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Ja, Amy eet ook meestal wel op wat ze vangt. In Nederland waren dat vooral muizen, ook wel eens konijnen en een enkele keer een vogel of een rivierkreeftje. Ratten en mollen heeft ze ook een paar keer gevangen, maar die at ze niet op. Hier in Spanje vangt ze vooral vogels, hagedissen en slangen (de laatste eet ze niet op... hoewel ik vorige week wel een slangenkop in de tuin vond, dus misschien heeft ze die slang wel gevangen en opgegeten op een heel onbewaakt moment). Ze heeft hier één keer een konijn gevangen op het land van mijn buurman en dat heeft mijn buurman opgegeten
Ze heeft hier trouwens ook een landschildpad gevangen, maar die heeft ze gelukkig niet opgegeten en kon ik ongeschonden redden.
Amoz heeft alleen één keer een egel gevangen in mijn tuin, die heeft hij wel doodgemaakt, maar niet opgegeten.
Ze heeft hier trouwens ook een landschildpad gevangen, maar die heeft ze gelukkig niet opgegeten en kon ik ongeschonden redden.
Amoz heeft alleen één keer een egel gevangen in mijn tuin, die heeft hij wel doodgemaakt, maar niet opgegeten.
- Alfilillo
- Posts in topic: 2
- Honden: 2
- Welke: Podenco en kruising
Heeft Finn zin in een vakantie naar Spanje?
- Persistence
- Honden: 2
- Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox
Nee, ik niet. Maar dat komt omdat Bella vaker mollen dan muizen te pakken heeft. Of egels.
Laatst kwam ze met een dikke mol aanzetten, hij leefde nog dus ik zei laat maar los, schudschudschud en los. Die deed niks meer
Ik krijg er zelf een rotgevoel van. Je krijgt eten genoeg dus opvreten hoeft niet.
Eten jullie honden dan ook al dode muizen of mollen die ergens liggen?
Laatst kwam ze met een dikke mol aanzetten, hij leefde nog dus ik zei laat maar los, schudschudschud en los. Die deed niks meer
Ik krijg er zelf een rotgevoel van. Je krijgt eten genoeg dus opvreten hoeft niet.
Finn is een best efficiënte jager, die laat zich niet snel bijten denk ik. Het is hap op de goede plek en dan is het vaak al klaar. Deze had hij ook precies in zijn nek te pakken.Dagmar schreef: ↑07 okt 2021, 15:06Ratten kunnen lelijk bijten, qua ziekten zijn ze even gevaarlijk.
Django is ooit over een hek gesprongen en heeft een haan doodgemaakt. De eigenaar viel helaas niet te achterhalen. Ergens een landje in het midden van nergens.
Die hebben we maar meegenomen en 's avonds gevoerd.
Diana schreef: ↑07 okt 2021, 15:11 Ja, Amy eet ook meestal wel op wat ze vangt. In Nederland waren dat vooral muizen, ook wel eens konijnen en een enkele keer een vogel of een rivierkreeftje. Ratten en mollen heeft ze ook een paar keer gevangen, maar die at ze niet op. Hier in Spanje vangt ze vooral vogels, hagedissen en slangen (de laatste eet ze niet op... hoewel ik vorige week wel een slangenkop in de tuin vond, dus misschien heeft ze die slang wel gevangen en opgegeten op een heel onbewaakt moment). Ze heeft hier één keer een konijn gevangen op het land van mijn buurman en dat heeft mijn buurman opgegeten
Ik denk dat Finn en Amy wel een goed koppel zijn. Misschien kunnen we ze samen verhuren voor alle rattenproblemen Finn pakt vast zijn koffertje.
Mijn honden hebben wat dat betreft geluk dat ik best een sterke maag heb. Iets ertegen doen heeft dan vaak toch geen zin meer. Als ik denk dat er nog wat te redden valt doe ik dat. Heb een keer ingegrepen toen Tess een babyhaasje gevonden had. Daar ging ze mee aan de wandel. Niet schudden of bijten, gewoon oppakken en weer neerzetten. Maar toen was er geen sprake van jacht. Ze was vooral blij met wat ze gevonden had, net zoals ze blij is wanneer ze een mooie stok heeft.Persistence schreef: ↑07 okt 2021, 15:25 Nee, ik niet. Maar dat komt omdat Bella vaker mollen dan muizen te pakken heeft. Of egels.
Ze eten hier ook wel eens dode dieren ja, al is dat meestal geen kwestie van hap-slik-weg. Dus als ik het zie dan zeg ik vaak 'laat maar liggen' en neem ze weer mee.
Egels zie ik hier niet veel, maar de keer dat we ze tegen kwamen was er niet veel interesse om hem te vangen. Vogels staan hier niet op de lijst. Met een forumwandeling heeft Tess ooit een meeuw gevonden en ook de babygaai is door de honden gevonden. Daar doen ze niks mee.
- Diana
Haha, ja, Amy's droombaan!
Die zouden waarschijnlijk met z'n tweeën echt niet meer weten van ophouden en héél lange werkdagen maken
Hier zitten niet veel muizen en ratten, dus Amy heeft zich nu helemaal toegelegd op vogels en reptielen (jammer genoeg).
- Diana
Als het redelijk vers is wel. Als de katten bijvoorbeeld een vogel vangen, laten ze vaak veel liggen. Dat eet Amy wel op dan. Maar als er tijdens de wandeling zo'n uitgedroogd lijk ligt, eet ze het niet op maar gaat eroverheen rollen.Persistence schreef: ↑07 okt 2021, 15:25 Nee, ik niet. Maar dat komt omdat Bella vaker mollen dan muizen te pakken heeft. Of egels.
Taartje 'ving' wel altijd van die uitgedroogde lijken en at die dan ook op als het aan haar lag. Meestal kon ik daar wel een stokje voor steken uiteindelijk. De enige keer dat ze iets levends heeft gevangen, was hier in Spanje, flink bejaard dus inmiddels, maar toch een vogel te pakken gekregen
Amy bijt alles meteen dood, dus dan heb ik liever dat ze het ook maar opeet, dan was het tenminste nog ergens goed voor.
Claire eet alleen de muizen die ze zelf vangt.
Als er ergens een dode muis ligt hoeft ze die niet.
Ratten heb ik hier nog niet gezien (en Claire ook niet kennelijk)
Mollen vangt ze ook, maar die eet ze niet op.
Die gaan alleen dood.
Aangezien het levende muizen zijn die ze vangt, denk ik eigenlijk niet dat ze dan ziek zijn.
Dat kan een volledig verkeerde veronderstelling zijn
Als er ergens een dode muis ligt hoeft ze die niet.
Ratten heb ik hier nog niet gezien (en Claire ook niet kennelijk)
Mollen vangt ze ook, maar die eet ze niet op.
Die gaan alleen dood.
Aangezien het levende muizen zijn die ze vangt, denk ik eigenlijk niet dat ze dan ziek zijn.
Dat kan een volledig verkeerde veronderstelling zijn
Hartworm wordt overgedragen door mug? Eventueel tussengastheer slak / naaktslak toch? Maar kan het mis hebben.
Hier vangen ze niets. Loulou kwam ooit apetrots aan met een dode bosmuis. Die heb ik toen de hemel ingeprezen met oh knappe meid goed gedaan lieverd geef maar gauw aan mij in ruil voor een snoepje.
Hier vangen ze niets. Loulou kwam ooit apetrots aan met een dode bosmuis. Die heb ik toen de hemel ingeprezen met oh knappe meid goed gedaan lieverd geef maar gauw aan mij in ruil voor een snoepje.
Muizen eten ze op. Tenminste, Maddie sjouwt de dooie muis een stukje mee, laat hem dan liggen, en dan eet Imp of Fitz hem op.
Maddie is een goede jager, Imp redelijk, maar zij is een beetje bang om gebeten te worden, en Fitz hapt op goed geluk wat in het rond.
Djinn vindt het allemaal een buitengewoon smerige hobby
Maddie is een goede jager, Imp redelijk, maar zij is een beetje bang om gebeten te worden, en Fitz hapt op goed geluk wat in het rond.
Djinn vindt het allemaal een buitengewoon smerige hobby
-Maddie-Fitz-Imp-Djinn-Riddle-
In Culemborg aten ze de gevangen muizen en konijnen op, mollen en ratten werden enkel gedood
Hier op het nieuwe terrein enkel nog gedode en niet opgegeten watervogels gevonden. Muizen zijn er ook veel dus denk dat die op gaan
Hier op het nieuwe terrein enkel nog gedode en niet opgegeten watervogels gevonden. Muizen zijn er ook veel dus denk dat die op gaan
Tanja en Anne eten muizen op die dood op het pad liggen. Van de week twee kletsnatte dode muizen ging grif naar binnen.
Een keer liep er een muis tussen hun poten door en bleven ze alleen maar naar ze kijken. Maar dat was een jaar of drie geleden.
Misschien zouden ze hem nu wel pakken.
Een keer liep er een muis tussen hun poten door en bleven ze alleen maar naar ze kijken. Maar dat was een jaar of drie geleden.
Misschien zouden ze hem nu wel pakken.
Tanja en Anne
Ayla vreet de muizen tegenwoordig op en eerlijk gezegd vind ik dat een stuk fijner dan haar eerdere optie om ze levend mee naar huis te nemen en dan hier los te laten. Mollen vangt ze wel graag, maar die zijn niet lekker dus laat ze liggen.
Ratten heeft ze gelukkig nog niet te pakken gehad, daar zou ik ook minder blij van worden. Als het wild groter wordt eet ze het niet zo snel meer helaas. Ze mag niet jagen, maar als er weer eens hanen zijn gedumpt en ze onverwachts zo'n sneu exemplaar uit het gras plukt mag ze hem van mij ook doodmaken en opvreten. Maar dat doet ze dan niet. Als ze een konijn zou pakken zou ik het haar denk ik weer niet toestaan. Kan me niet voorstellen dat ze een gezond konijn zou kunnen pakken.
Oftewel, aan mij heb je niks, ik weet het ook niet
Ratten heeft ze gelukkig nog niet te pakken gehad, daar zou ik ook minder blij van worden. Als het wild groter wordt eet ze het niet zo snel meer helaas. Ze mag niet jagen, maar als er weer eens hanen zijn gedumpt en ze onverwachts zo'n sneu exemplaar uit het gras plukt mag ze hem van mij ook doodmaken en opvreten. Maar dat doet ze dan niet. Als ze een konijn zou pakken zou ik het haar denk ik weer niet toestaan. Kan me niet voorstellen dat ze een gezond konijn zou kunnen pakken.
Oftewel, aan mij heb je niks, ik weet het ook niet
- Babs
- Honden: 1
- Welke: Babstaard kruising van een mix
Babs heeft nog nooit iets te pakken gekregen dus er valt gelukkig ook niks op te eten
- Diana
Grappig dat de meeste honden geen mollen eten. Ik vroeg me bij Amy altijd af waarom dat was, aangezien ze de rest meestal wel opeet als ze de kans krijgt.
- Gudrun
- Honden: 10
- Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer
Kan iemand de bende hier eens komen uitleggen hoe ratten vangen werkt? En dan liefst samenwerkend ook nog?
Ik vermoed dat Kika en/of Nanook duiven vangen en eten, we hadden duiven en nest met jonge duiven en ik heb al op verschillende plaatsten resten en pluimen in de tuin gevonden. Al moeten ze een ontdooide kwartel dan weer niet als barf-hapje.
Nanook eet roadkill, hapslikweg dus geen idee wat.
Nu die ratten nog...
Ik vermoed dat Kika en/of Nanook duiven vangen en eten, we hadden duiven en nest met jonge duiven en ik heb al op verschillende plaatsten resten en pluimen in de tuin gevonden. Al moeten ze een ontdooide kwartel dan weer niet als barf-hapje.
Nanook eet roadkill, hapslikweg dus geen idee wat.
Nu die ratten nog...