Ontsnapte pocketbully, overdreven waarschuwing?

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Plaats reactie
sabine
Site Admin
Posts in topic: 1
Honden: 1
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Ontsnapte pocketbully, overdreven waarschuwing?

Bericht door sabine »

Bron: BN DeStem
Dit is pocket bully Mila, waar zo’n commotie over was: ‘Als een baby bij ons op de bank’
De bank is haar favoriete plek, als een knuffelbeer bij haar baasjes Roland en Laryssa in Steenwijk. Maar gisteren waarschuwde de politie openlijk voor pocket bully Mila nadat ze wegliep. ‘Benader haar niet zelf vanwege bijtgevaar’, zo luidde de boodschap. Overdreven, vinden de eigenaren.

Mila verdween rond het middaguur toen Roland Moolenkamp even naar de voordeur liep. ,,Ze schiet zo achter mij langs.’’ Hij ging meteen achter de hond aan, maar kon haar niet terugvinden. En zo besloten hij en zijn vriendin Laryssa om de politie in te schakelen om mee te zoeken.

Alles werd uit de kast gehaald om aandacht te vragen voor de verdwijning van het dier. Shania Elschot, de zus van Laryssa, plaatste op Facebook een oproep en ook via Burgernet werd alarm geslagen. ,,Dier niet zelf benaderen, maar bel 112." Op navraag van de Stentor bij de politie werd er gesproken over een ‘kans op bijtgevaar’.

Bijtgevaarlijk?!
In het beeld van een bijtgevaarlijke vechter herkennen de baasjes zich helemaal niet. ,,Het is een schat van een beest’’, reageren zij. ,,Voor familie en vrienden is de hond hartstikke lief.’’ Maar waarom kon de pocket bully dan niet benaderd worden? ,,Ze is onzeker en onvoorspelbaar.’’ Het dier is volgens hen bang voor vreemde mensen.

De waarschuwing was vooral uit voorzorg, legt Shania uit. ,,We hadden liever dat we de hond zelf konden pakken. En zodat ze niet nog een keer zou vluchten.’’ Volgens haar is Mila niet bijtgevaarlijk. ,,Dat is nog nooit voorgekomen.’’ Dat de politie daar wel van sprak snapt ze niet. ,,Dat hebben wij niet genoemd. Je kunt het gewoon niet uitsluiten, en we wilden ieder risico vermijden.’’

Ze is gewoon op survival geweest, even alleen op pad

Het risico is volgens Roland dat je niet weet wat het dier kan doen. ,,Je weet niet wat er gebeurt als iemand haar in een hoek drijft.’’ Baasjes Laryssa en Roland zeggen dat Mila niet agressief naar voorbijgangers. ,,Het hondenras schrikt wel mensen af. Er zijn mensen die met een boogje om haar heen gaan, maar ze gaat er niet op af.’’ Roland vindt het vooral een vooroordeel. ,,Ze worden niet vals geboren. Op de bank is het gewoon een knuffelbeer. Ze ligt bij je alsof het een baby'tje is.’’

‘Alsof er niets aan de hand was’

Gevaarlijk was het verdwijnen van Mila volgens hen dus niet. ,,Ze is gewoon op survival geweest, even alleen op pad’’, vertelt Laryssa. Na een overweldigende hoeveelheid reacties op de facebookoproep werd ze 500 meter van haar huis teruggevonden in een tuin. ,,Daar zat ze alsof er niets aan de hand was te wroeten.’’ De pocket bully is wel eigenwijs vertellen de baasjes. ,,Als je haar roept gaat ze gewoon haar eigen gang.’’

Het weglopen bracht veel meer teweeg dan ze hadden verwacht. Roland vertelt dat hij van een vriend had gehoord dat er op Radio 538 iets werd gezegd over een loslopende hond in Steenwijk. ,,Het ging als een lopend vuurtje. Je krijgt ineens een wereld aan berichten: ‘je bent in het nieuws’”.

,,Ik moest er ook nog wel enigszins om lachen’’, reageert Roland. ,,Om mijn hond zo’n gedoe.’’ In de tuin achter een huis vonden ze het dier na uren zoeken weer terug. ,,We hebben haar de riem omgedaan en ze is zo meegelopen.’’ Ruim drie uur na het verdwijnen, was het dier rond 16.30 uur weer thuis. ,,Gelukkig weer heelhuids’’, verzucht Laryssa.
Onzeker en onvoorspelbaar, maar de waarschuwing is overdreven... Sja..

Mensen blijven het gewoon niet snappen ben ik bang. Leuk dat ze voor eigen mensen een schatje is, maar ze zal een behulpzame voorbijganger in zijn poten bijten, lekker dan. Maar goed, eind goed al goed, en eerlijk gezegd, ze ziet er wel heel schattig uit :D
Diana
Posts in topic: 2
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Ontsnapte pocketbully, overdreven waarschuwing?

Bericht door Diana »

Nou, en blijkbaar loopt ze ook los en luistert ze niet :roll: :ugh:
Hopelijk is ze wel vriendelijk voor vreemde honden dan :oeps:
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Diana schreef: 01 dec 2022, 11:22 Nou, en blijkbaar loopt ze ook los en luistert ze niet :roll: :ugh:
Ja dat vraag ik me ook af.
Lief voor eigen mensen zegt natuurlijk niets over de rest.

Waarom heet deze hond eigenlijk pocket bully?
Dan verwacht ik iets heel kleins te zien.
En klein is deze hond toch echt niet :roll:
Afbeelding
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Ik had de foto's nog niet eens gezien, maar inderdaad :scratch:

Afbeelding
Afbeelding
Mo-yi
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Ik weet al gelijk wat voor mensen er aan die hond hangen als ze als tegenspraak een foto in de krant zetten met; kijk, hij ligt op de bank als een baby.

jesuss
laat maar weer
ik loop alsnog om voor je
Afbeelding
Kells
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Daar loop ik ook voor om. Wat een engerd! :schrik:
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Fabienne
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Bericht door Fabienne »

Ja daar loop ik ook 3 straten voor om. Fijn dat ze lief is voor eigen volk maar verder mag je beter op je klapkaak letten...de kans op ontsnappen moet je niet willen met zo'n beest.
Célie
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

ranetje schreef: 01 dec 2022, 12:02
Diana schreef: 01 dec 2022, 11:22 Nou, en blijkbaar loopt ze ook los en luistert ze niet :roll: :ugh:

Omdat ze een stuk kleiner is dan een amerikaan, denk dat ze net zo groot is als Ushi (maatje cocker spaniel).
ranetje

Bericht door ranetje »

Célie schreef: 01 dec 2022, 15:18

Omdat ze een stuk kleiner is dan een amerikaan, denk dat ze net zo groot is als Ushi (maatje cocker spaniel).
Op de foto te zien is die hond ietsje groter.
Doet er niet toe.
Bij "pocket" denk ik aan iets heel kleins, niet deze maat.
Afbeelding
Célie
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

ranetje schreef: 01 dec 2022, 15:57
Célie schreef: 01 dec 2022, 15:18

Op de foto te zien is die hond ietsje groter.
Doet er niet toe.
Bij "pocket" denk ik aan iets heel kleins, niet deze maat.
Dat lijkt denk ik zo, bij Ushi denken ze ook vanaf foto's dat ze veel groter is.
Amerikanen hebben altijd alles heeeeeel groot ook pockets :mrgreen: :mrgreen:
blacky

Bericht door blacky »

Diana schreef: 01 dec 2022, 12:04 Ik had de foto's nog niet eens gezien, maar inderdaad :scratch:

Afbeelding
Nou die melding was van bij ons in de buurt. (oke ze wonen 1.5km verder op) maar toen die melding via burgernet kwam heb ik wel met ogen op steeltjes mijn honden uit gelaten.
Hier ontsnappen wel vaker honden. Want kinderrijke buurt en het is blijkbaar moeilijk om de kinderen te leren de deur achter zich te sluiten.
Het is gewoon een stafje hoor. Niks pocket bully
Plaats reactie