BieneMaya schreef: ↑05 dec 2022, 18:16
Ik denk niet dat er hier iemand is die geniet van dierengevechten. Maar respect hebben voor een hond die, tegen meer dan 8 coyote,s niet het loodje heeft gelegd mag van mij en is niets mis mee.
Wetende dat de coyotes net zo klein als shelties of spaniels zijn en deze hond waarschijnlijk een halve alabai is van 80 kilo? Ik vind er niks knaps aan. Het is domweg in en in verdrietig allemaal. Het is gewoon een door ons veroorzaakt triest gevecht. Respect hebben voor een door ons veroorzaakte slachtpartij vind ik raar. Sorry. Zeker als er vooral aan de kant van de onschuldige natuur weer slachtoffers vallen.
De coyotes worden steeds kleiner en de waakhond steeds groter.
Coyotes wegen gemiddeld 15 tot 20kg en zijn formaat border collie. De Pyrenese berghond weegt gemiddeld 50 tot 60 kg. De Alabai gemiddeld 5kg meer.
Een coyote weegt tussen de 6,7 en 20 kilo. De 20 kilo dieren zijn of oude reuen of coywolfs een miks met wolf. Het gaat hier dus om kleine dieren want het was geen roedel coywolfs die alleen uit reuen bestond. Een pyrenese berghondreu wat dit is weegt tussen 45–73 kg. Waarschijnlijk niet zuiver en dus waarschijnlijk fors.
Maargoed. Hoe moeilijk denk jij dat het voor een berghond met meestal een halsband vol dolken is om kleinere hondachtigen te doden?
Een volwassen spaniel weegt gemiddeld meer dan een coyote dus wat jij wil. Een springer weegt al snel 20 kilo of meer. Alabai tegen 8 springers is 8 dode springers. Daar is niks spannends aan.
Ik vind het ook een drama hoor, dat vooropgesteld. Maar al het lijden dat dieren elkaar aandoen is in wezen heel verdrietig. Of daar nu wel of geen mensen bij betrokken zijn. En dat wij de wereld hebben gekaapt en vele diersoorten hebben verdreven of als ongedierte aanmerken is natuurlijk verschrikkelijk.
Maar wat zou jij doen als je nu in het bos een wolf tegenkomt en die grijpt jouw Guus? Zou je dan niet bereid zijn om die wolf te verwonden of zelfs te doden om jouw hondje te beschermen?
Dat behoort hier in Drenthe overigens steeds meer tot de mogelijkheden. Reden waarom ik nauwelijks nog het bos in durf. Maar ik zou toch echt een stuk hout pakken en dat beest tot moes slaan.
En ook daar is sprake van een door de mens geschapen verschijnsel: een kleine huishond die nooit opgewassen is tegen zo'n grote boze wolf. En dan kan ik prima in de 'salon', zitten filosoferen over dat magische natuurverschijnsel de wolf, maar in de praktijk vind ik hem toch niet meer hier thuishoren. Tenzij het weer normaal wordt om met een schietwapen op pad te gaan, of er een in huis te hebben, want op sommige plaatsen zijn ze al tam genoeg om gewoon in de buurt van de huizen te komen.
Die hond vind ik trouwens evenzeer een slachtoffer van menselijk regisseren als die coyotes, hoezo is hij in zijn eentje verantwoordelijk voor die schapen? Maar hij blijft een held die met veel moed en gevaar voor eigen leven zijn werk heeft gedaan. Op die manier kan ik heel goed begrijpen dat mensen hem bewonderen.
Maar waarom ben je bang als de wetenschap en ervaringsdeskundigen allemaal zeggen dat je geen gevaar loopt en je hond ook niet als je die bij je houdt. Er is nog nooit een hond of mens aangevallen hier in Nederland wandelend door het bos. Het rare is dat ik helemaal niet bang ben. Ook niet voor de honden. Die wolf ziet je al van heeeeel ver aankomen en de kans dat je hem ziet is minimaal. Laat staan dat hij naar jou komt en je hond pakt. Is dat het Roodkapje syndroom? Bang zijn voor iets dat nog nooit is voorgevallen....
De kans dat jij je hond moet verdedigen en redden uit de bek van een andere hond is wel heel reëel en dat heeft je nooit uit de bossen gehouden? Ik snap dat oprecht helemaal niet. Legio voorbeelden van hond vs hond drama en iedereen wandelt heerlijk rond. Geen enkel voorbeeld van een wolf die een mens of wandelaars met honden lastig valt laat staan gebeten en we durven het bos niet meer in.....
Waar gaat dat over anders dan irreële angsten? En waarom zou je handelen naar iets dat niet bestaat nog. Wie weet kan het gebeuren. Wie weet. Er is geen reden om aan te nemen dat het kan gebeuren maar stel....dan nog is het tegenkomen van een agressieve Duitse herder die je hond pakt hetzelfde effect. En dat vrezen we niet genoeg om ernaar te handelen.
Marc schreef: ↑06 dec 2022, 10:52
Maar waarom ben je bang als de wetenschap en ervaringsdeskundigen allemaal zeggen dat je geen gevaar loopt en je hond ook niet als je die bij je houdt. Er is nog nooit een hond of mens aangevallen hier in Nederland wandelend door het bos. Het rare is dat ik helemaal niet bang ben. Ook niet voor de honden. Die wolf ziet je al van heeeeel ver aankomen en de kans dat je hem ziet is minimaal. Laat staan dat hij naar jou komt en je hond pakt. Is dat het Roodkapje syndroom? Bang zijn voor iets dat nog nooit is voorgevallen....
De kans dat jij je hond moet verdedigen en redden uit de bek van een andere hond is wel heel reëel en dat heeft je nooit uit de bossen gehouden? Ik snap dat oprecht helemaal niet. Legio voorbeelden van hond vs hond drama en iedereen wandelt heerlijk rond. Geen enkel voorbeeld van een wolf die een mens of wandelaars met honden lastig valt laat staan gebeten en we durven het bos niet meer in.....
Waar gaat dat over anders dan irreële angsten? En waarom zou je handelen naar iets dat niet bestaat nog. Wie weet kan het gebeuren. Wie weet. Er is geen reden om aan te nemen dat het kan gebeuren maar stel....dan nog is het tegenkomen van een agressieve Duitse herder die je hond pakt hetzelfde effect. En dat vrezen we niet genoeg om ernaar te handelen.
Marc, ik ben het zo met je eens. ik kom honderden honden tegen op straat, de 1 liever dan de ander en dat weerhoudt mij niet om op straat te lopen met mijn honden. de berichten dat er honden dood gebeten of ernstig verwond zijn door een andere hond zijn legio, maar dat er een hond dood is gebeten of gewond is geraakt door een wolf zijn er niet. Daarbij zijn wolven schuwe dieren van nature. zelfs in de dierentuinen zie je ze vaak niet.
De wolf is hier gewoonweg nog niet lang genoeg om statestieken te hebben van bijtongevallen. In mijn jeugd 70 jaar geleden woonde hier geen wolf. In jou jeugd ook niet.
Nu wel. Nu nog op zo'n 50 km afstand van waar ik woon maar genoeg overal n drenthe . Maar dat is voor een wolf een peuleschil.
Dus ja als ik s avonds nog de hond uitlaat en ik loop moederziel alleen op de es dan denk ik wel aan die wolf.
En dan zal misschien een wolf niet direct aanvallen maar als ze met meer zijn?
Er zijn nu al veel incidenten gemeld in buurlanden dus volgens mij kun je er op wachten hoor.
En ja ik loop tegenwoordig met een stok in een bep stuk bos omdat Baloe nu een paar x door een rb reu is aangevallen
Groetjes Fenneke en Baloe
In herinnering mijn 2 witte kanjers
Amos en Buster
We hadden het over coyotes
De vergelijking naar de wolf is natuurlijk prima te maken maar wolfjes hebben hun eigen topic.
In de USA heb je de ‘urban coyote’. De coyote die heeft ingezien dat leven in de stad zo gek nog niet is. Volle vuilnisbakken hebben zo hun aantrekkingskracht. Ze zijn dus min of meer tam geworden want als je hysterisch bang bent voor mensen trek je dat niet.
In landelijk gebied zie je ze niet. Je hoort ze wel. Ow ow ooooow.
Hier in NL hebben we het meest verstedelijkte gebied ter wereld zo ongeveer. Ik maak me er geen enkele illusie over dat zo’n coyote op de Veluwe zou blijven Dat gaat gewoon friet vreten in Amsterdam hoor.
Marc schreef: ↑06 dec 2022, 10:52
Ik heb je te ver afgeleid van mijn concrete vraag, excuus.
De huishond en vooral de kleine typetjes, zijn ook een door de mens gecreëerd fenomeen. Zou jij een wezen dat jouw hondje te na komt niet ook met alle middelen te lijf gaan om het leven van je hondje te redden?
En zou je dan niet blij zijn als dat je gelukt was, ook al was dat wezen dood?
Ik heb dat als ik hoor dat er een klapkaak is gedood nadat die ernstige schade heeft aangericht. Dan ben ik blij dat dat beest dood is, terwijl ik tegelijkertijd dat dierenleven betreur, want door de mens geschapen en hij is de pineut door te doen waarvoor hij gefokt is.
Die Duitse herder vrees ik ook en ga ik uit de weg, maar toch minder, daar zit immers een baas bij. Iets meer vertrouwen dat die ingrijpt en ook dat die zijn hond niet los laat lopen als die een killer is.
Maar die Duitse herder grijpt je hond en die wolf smeert hem al lang voor jij hem ziet. Natuurlijk verdedig ik mijn honden. Maar ik weet zeker dat het nooit zover komt met wolven en mijn honden dus ik ben er totaal niet mee bezig.
Hier stikt het van de zwijnen dus dat is meer een reële angst. Die hebben hier wel honden aangevallen en ook mensen. Toch ben ik ook daar eigenlijk helemaal niet mee bezig en wandel ik elke dag in het bos. Ik heb wel als ik veel zwijnen hoor of zie de neiging om de honden aan te lijnen en te kijken of ik in een boom kan klimmen. Dus dan zoek ik een boom voor het geval dat. Meestal geniet ik gewoon van het gevoel dat ik zo in de wildernis wandel met mijn miniwolven.
Ik heb wel non stop ogen op steeltjes vwbt andere honden.
Fenneke schreef: ↑06 dec 2022, 11:13
De wolf is hier gewoonweg nog niet lang genoeg om statestieken te hebben van bijtongevallen. In mijn jeugd 70 jaar geleden woonde hier geen wolf. In jou jeugd ook niet.
Nu wel. Nu nog op zo'n 50 km afstand van waar ik woon maar genoeg overal n drenthe . Maar dat is voor een wolf een peuleschil.
Dus ja als ik s avonds nog de hond uitlaat en ik loop moederziel alleen op de es dan denk ik wel aan die wolf.
En dan zal misschien een wolf niet direct aanvallen maar als ze met meer zijn?
Er zijn nu al veel incidenten gemeld in buurlanden dus volgens mij kun je er op wachten hoor.
En ja ik loop tegenwoordig met een stok in een bep stuk bos omdat Baloe nu een paar x door een rb reu is aangevallen
Stel dat de wolven echt uit waren op aanvallen. Dan nog lopen er elke dag tientallen honden los die die zin ook hebben. Iets waar je veel banger voor moet zijn. Ik ken zo 4 mensen die bijna gedood zijn door honden. Zo ernstig waren de incidenten. Mijn tante is letterlijk een stuk been kwijt door een rottweiler die er een kwartier in gehangen heeft. Ontsnapt. Waarom vrees je die niet?
De wolf gaat je niks doen. Nu niet en straks niet. De kans dat je de wolf die dat van plan is tegen komt is al duizenden keren kleiner dan de hond die dat wil doen. En eindeffect is hetzelfde.
Zolang er niemand gebeten is en de wolven hier toch al jaren zitten vrees je iets niet realistisch in mijn ogen. Het buitenland is anders. In Rusland leven grote roedels die grote prooien jagen en enorm hongerig raken. Die trekken regelmatig kettinghonden van de ketting. Maar vergeet niet dat die te maken hebben met enorme zwerfhonden populaties. Die zijn dus gewend honden te eten. Dat is hier totaal niet aan de orde.
Ik denk niet dat er hier iemand is die geniet van dierengevechten. Maar respect hebben voor een hond die, tegen meer dan 8 coyote,s niet het loodje heeft gelegd mag van mij en is niets mis mee.
Wetende dat de coyotes net zo klein als shelties of spaniels zijn en deze hond waarschijnlijk een halve alabai is van 80 kilo? Ik vind er niks knaps aan. Het is domweg in en in verdrietig allemaal. Het is gewoon een door ons veroorzaakt triest gevecht. Respect hebben voor een door ons veroorzaakte slachtpartij vind ik raar. Sorry. Zeker als er vooral aan de kant van de onschuldige natuur weer slachtoffers vallen.
Ik zeg niet dat het knap is. Ik zeg dat ik respect heb dat die hond het er levend vanaf heeft gebracht.
En 2 coyotes kunnen blijkbaar een eland neerhalen van 200 kilo. Is het voor de eland dan ook zielig?
Ik snap je standpunt maar ik ben daar gewoon harder in. Kill or be killed.
Ik zeg niet dat het knap is. Ik zeg dat ik respect heb dat die hond het er levend vanaf heeft gebracht.
En 2 coyotes kunnen blijkbaar een eland neerhalen van 200 kilo. Is het voor de eland dan ook zielig?
Je haalt dingen door elkaar en zo lijkt het alsof ik dingen vind die ik niet vind. Ik maak onderscheid tussen de natuur en mens vs natuur. Dus waarom je vraagt of ik het zielig vind dat een eland prooi is van roofdieren ontgaat me echt volledig?
Als je me vraagt vind jij dat honden wilde dieren mogen afslachten zeg ik nee. Over zielig heb ik het niet gehad. Dus waarom vraag je dit aan me?
Ik wil het zuiver houden en niet contant moeten verdedigen wat ik niet beweer. Ik vind het overigens wel zielig voor de betreffende hond. Die wordt door zijn baas met schapen de wildernis ingestuurd op hoop van zegen. Neem er dan minstens 2 of meer. Dus ja. Dat vind ik zielig en dat zou ik zelf om die reden nooit doen. Dat is je hond opofferen voor economisch gewin. Daar mag je best je vraagtekens bij hebben.
In het artikel wat je aanhaalt staat overigens duidelijk dat het waarschijnlijk om hybride wolven gaat en niet om zuivere coyotes. Die zijn twee keer zo groot als een normale coyote. Ze noemen het onzuivere coyotes maar je kan ze net zo goed onzuivere wolven noemen en dan is het ineens helemaal niet zo vreemd dat ze met twee een eland van 20 maanden neerhalen.
Je haalt dingen door elkaar en zo lijkt het alsof ik dingen vind die ik niet vind. Ik maak onderscheid tussen de natuur en mens vs natuur. Dus waarom je vraagt of ik het zielig vind dat een eland prooi is van roofdieren ontgaat me echt volledig?
Als je me vraagt vind jij dat honden wilde dieren mogen afslachten zeg ik nee. Over zielig heb ik het niet gehad. Dus waarom vraag je dit aan me?
Ik wil het zuiver houden en niet contant moeten verdedigen wat ik niet beweer. Ik vind het overigens wel zielig voor de betreffende hond. Die wordt door zijn baas met schapen de wildernis ingestuurd op hoop van zegen. Neem er dan minstens 2 of meer. Dus ja. Dat vind ik zielig en dat zou ik zelf om die reden nooit doen. Dat is je hond opofferen voor economisch gewin. Daar mag je best je vraagtekens bij hebben.
En ik heb het niet over knap. Ik zei alleen dat ik respect heb dat die hond zo,n aanval uberhaupt heeft overleeft.
Zulk soort honden/kuddebewakers zijn er al sinds de middeleeuwen. En zij doen sinds die tijd alleen het werk waarvoor ze gefokt zijn.
Dat jij dat zielig vind is jouw mening. Mijn mening is anders.
En ik heb het niet over knap. Ik zei alleen dat ik respect heb dat die hond zo,n aanval uberhaupt heeft overleeft.
Zulk soort honden/kuddebewakers zijn er al sinds de middeleeuwen. En zij doen sinds die tijd alleen het werk waarvoor ze gefokt zijn.
Dat jij dat zielig vind is jouw mening. Mijn mening is anders.
Ik wil het hier helemaal niet over hebben en ik heb nooit de intentie gehad jouw mening hierover ter discussie te stellen. Moet je helemaal zelf weten. Ik vind een pitbull die in een pit gesmeten wordt en uit elkaar getrokken wordt door een andere pitbull ook zielig. Dat jij vind dat dat al eeuwen zo gaat en deze honden ervoor gefokt zijn (dus het is niet zielig als twee pitbulls in een pit gesmeten worden) is jouw mening. Prima toch? Of is dat ineens iets anders? Het is namelijk precies hetzelfde al ga je nu vast en zeker steigeren. Daarover wil ik wel weer best in gesprek met jou. De kuddehond die je alleen laat in een natuurgebied met schapen om het uit te zoeken tegen wolven en coyotes is volgens jou ok omdat ze ervoor gefokt zijn en het al sinds de middeleeuwen zo is zeg je. Effect dode en ernstig gewonde honden en wilde dieren. Maar je bent vast niet ok met een pitbull die je laat vechten tegen een andere pitbull. Al is dat netto inclusief eindeffecten exact op dezelfde manier goed te praten.
Ik ben het helemaal met Marc eens, ik vind het ook niets om over te juichen. Als een groep leeuwen een warerbuffel neerhaalt is dat toch ook niet stoer van de leeuwen? Ja, het is de natuur, maar dat maakt het toch niet leuk ofzo?
Niemand juicht.
Als een speurhond een weggelopen kind vindt, is iedereen vol lof. Brengt de Labrador een eend binnen, good boy. Brengt een maltezertje wat gezelligheid in het leven van een eenzaam iemand, helemaal top.
Maar als een kuddebewaker doet wat hij moet doen past alleen afkeurend kijken?
Het zal wel.
@sabine: Ik heb ook nooit gezegd dat ik dat leuk vind.
@marc: Ook heb ik nooit de vergelijking gemaakt van een kuddebewaker en een pit gevecht. Dat zijn 2 hele verschillende dingen en hebben naar mijn mening geen hol met elkaar te maken.
Dat jij beide zielig vind stel ik ook niet ter discussie trouwens.
Maar dat ik daar anders over denk is mij goed recht.
sabine schreef: ↑06 dec 2022, 16:01
Ik ben het helemaal met Marc eens, ik vind het ook niets om over te juichen. Als een groep leeuwen een warerbuffel neerhaalt is dat toch ook niet stoer van de leeuwen? Ja, het is de natuur, maar dat maakt het toch niet leuk ofzo?
Maar het gaat hier toch niet om leuk?
En wat betreft leeuwen en een waterbuffels, nee niet stoer, maar wel "mooi" hoe dieren samenwerken om hun voedsel te bemachtigen, hoe dat dus werkt.
Voor zover ik begreep, stonden deze schapen achter een hek, met een hond als bewaking. Deze schapen waren geen vrije hapjes uit de natuur , maar dieren van een boer. En deze boer heeft er dus wat aan gedaan om ze te beschermen, in de vorm van een hond, dat deze hond dan dus doet waarvoor hij bedoeld was, dan vind ik dat mooi. En nee ik vind het niet mooi dat die coyotes dood zijn, dat is de andere kant. Ik heb het verhaal gelezen en gehoord, die coyotes hadden ook weg kunnen gaan, ze zochten bewust die hond op en tja dan kun je ook verliezen blijkbaar.
Het gaat niet om het mooi of leuk vinden dat er dieren dood zijn.
BieneMaya schreef: ↑06 dec 2022, 16:07
@marc: Ook heb ik nooit de vergelijking gemaakt van een kuddebewaker en een pit gevecht. Dat zijn 2 hele verschillende dingen en hebben naar mijn mening geen hol met elkaar te maken.
Dat is zeker je goed recht. Heb je een reactie van mij gelezen waarin ik zeg dat je dat recht niet hebt? Die pitbull haal ik erbij omdat dat in mijn ogen ergens toch hetzelfde is.
Nanna schreef: ↑06 dec 2022, 16:06
Niemand juicht.
Als een speurhond een weggelopen kind vindt, is iedereen vol lof. Brengt de Labrador een eend binnen, good boy. Brengt een maltezertje wat gezelligheid in het leven van een eenzaam iemand, helemaal top.
Maar als een kuddebewaker doet wat hij moet doen past alleen afkeurend kijken?
Het zal wel.
Nee maar jij zegt eerder chapeau en die hond verdient een dikke kluif voor het doden van 8 coyotes. Dat startte voor mij de discussie. Ik snap nu best dat dat enthousiasme was en wat betreft het werk van die honden heb ik er ook respect voor. Al ben ik wel een beetje bevooroordeeld en beïnvloedt door de huidige tendens waarbij het doden van wolven en coyotes door kuddehond ineens de nieuwe hype is. Dat is eerder niet zo geweest. Tegenwoordig zie je op youtube vooral hitsen en pups die zich uitleven op dode roofdieren en dat is absoluut niet waar een kuddehond voor is. Die hoort een afschrikwekkend en in het ergste geval verdedigend effect te hebben. In de huidige tendens zie je gevechten en zie je deze honden letterlijk jagen op de roofdieren. Achterna gaan en doodbijten. Dat vind ik een slechte trend. Ze zijn bedoeld om de roofdieren te beschermen. Ze hoeven niet dood als ze de kudde met rust laten. Het verheerlijken van het doodbijten van wolf of coyote schiet zijn doel voorbij. Dan kun je beter de hele kuddehond weglaten en meteen een jager inhuren. Is nog humaner ook.
Het haalde juist de kranten omdat het zo uitzonderlijk is. Het is dus niet zo dat kuddebewakers de godganse dag bezig zijn met het doodbijten van coyotes
Ze schrikken af. Daarvoor zijn ze ook ingehuurd want anders wordt het wel erg begrotelijk.
In dit geval dachten de coyotes de overhand te hebben door hun meerderheid en kwamen van een frisse kermis thuis. Want dat doet een kuddebewaker dus ook. Hij schrikt af maar als je als predator niet wilt luisteren ben je aan de beurt ook.
Wie niet horen wil…
BieneMaya schreef: ↑06 dec 2022, 16:07
Dat is zeker je goed recht. Heb je een reactie van mij gelezen waarin ik zeg dat je dat recht niet hebt? Die pitbull haal ik erbij omdat dat in mijn ogen ergens toch hetzelfde is.
Jij haalt die erbij en zegt dan dit
Marc schreef: ↑06 dec 2022, 15:39
Dat jij vind dat dat al eeuwen zo gaat en deze honden ervoor gefokt zijn (dus het is niet zielig als twee pitbulls in een pit gesmeten worden) is jouw mening.
Ik vind dat dus ook zielig. Maar dan is dat nog steeds niet vergelijkbaar met dit
Noor schreef: ↑06 dec 2022, 16:29
Voor zover ik begreep, stonden deze schapen achter een hek, met een hond als bewaking. Deze schapen waren geen vrije hapjes uit de natuur , maar dieren van een boer. En deze boer heeft er dus wat aan gedaan om ze te beschermen, in de vorm van een hond, dat deze hond dan dus doet waarvoor hij bedoeld was, dan vind ik dat mooi.
En waar zij mooi zegt gebruik ik het woord respect.
Niks meer niks minder.
Nanna schreef: ↑06 dec 2022, 17:13
Het haalde juist de kranten omdat het zo uitzonderlijk is. Het is dus niet zo dat kuddebewakers de godganse dag bezig zijn met het doodbijten van coyotes
Ze schrikken af. Daarvoor zijn ze ook ingehuurd want anders wordt het wel erg begrotelijk.
In dit geval dachten de coyotes de overhand te hebben door hun meerderheid en kwamen van een frisse kermis thuis. Want dat doet een kuddebewaker dus ook. Hij schrikt af maar als je als predator niet wilt luisteren ben je aan de beurt ook.
Wie niet horen wil…
Of je krijgt dit als je dieren gaat gebruiken....die pyrenese berghond is er ook zijn staart bij verloren en moet voor 15000 euro opgelapt worden met publieke giften. En dan sturen ze hem weer het bos in. Volgende keer loopt het net anders af en loopt de boer een nieuwe Risico van het vak blijkbaar. Gelukkig kan het ook anders.
Ik vind het gewoon te gevaarlijk voor de hond zelf. Ik hou er niet van als dieren zulke risico's opgedrongen krijgen door ze eerst een bepaalde kant op te fokken en ze dan strategisch in te zetten.
Of dat nou mechelaars bij de ME, paarden in de military of waakhonden bij de kudde zijn.
Je wil toch ook niet dat je eigen hond snachts ergens met roofdieren aan het matten is dus wat is er dan zo ingewikkeld aan om het voor een andere hond niet oke te vinden?