Leishmania

Plaats reactie
Sekreetje
Posts in topic: 9

Leishmania

Bericht door Sekreetje »

We hebben een hond in Spanje op het oog om te adopteren. Mijn vorige 2 honden kwamen uit Spanje en onze huidige uit Roemenië dus is heb er wat ervaring mee.

Nu blijkt dat deze hond helaas een positieve leishmania test heeft gehad, in mei.

Hij heeft verder, zover bekend, geen uiterlijke kenmerken, maar is er dus wel mee in aanraking geweest.

Ze adviseren, als ik de adoptie doorzet, om over een paar maanden opnieuw te testen.

Nu weet ik uiteraard dat je altijd bedacht moet zijn op Leish en andere mzz, maar een hond adopteren die het al heeft is me misschien net een stap te ver .

De uitslag van de titer is 1/40. Kan iemand iets zinnigs over die uitslag geven? Dit betekent toch gewoon positief en dus een infectie?
Afbeelding
Amarillo
Posts in topic: 1

Re: Leishmania

Bericht door Amarillo »

Ik zou er persoonlijk niet aan beginnen. Leish is echt heel naar en grillig. Positief is positief en zoals je vast al weet geeft zelfs een negatieve test geen garantie dat de hond het niet bij zich draagt...
Afbeelding
Sekreetje

Bericht door Sekreetje »

Amarillo schreef: 09 okt 2021, 08:26 Ik zou er persoonlijk niet aan beginnen. Leish is echt heel naar en grillig. Positief is positief en zoals je vast al weet geeft zelfs een negatieve test geen garantie dat de hond het niet bij zich draagt...
Klopt. En ik denk dat ik er ook zo in sta. Ik heb via het buitenlandse hondenforum regelmatig honden gezien met Leish en dat is wel een achtbaan van emoties zeg maar.
Afbeelding
Sekreetje

Bericht door Sekreetje »

Het is trouwens een reu van 3 jaar ongeveer, dus vals-positief van een pup is niet aan de orde.
Afbeelding
Meta
Honden: 2

Bericht door Meta »

Ik heb zelf Zaar die positief is
Nu hebben wij heel veel geluk gehad dat ze er weinig last van heeft ze krijgt iedere dag haar pil kosten acht euro per maand
en ze heeft er totaal geen last van
Maar dit is echt mazzel hebben vaak zijn de kosten toch hoger denk aan regelmatig bloedonderzoek
Het is dat wij Zaar al een tijdje hadden toen we er achter kwamen anders was ik niet voor haar gegaan hoe lief ze ook is
Wel hebben we weer het risico genomen door Daisy uit Griekenland te adopteren maar die was op het moment van adoptie negatief en we hopen dat ze dat ook blijft
Maar ik zou niet hoe erg ik het ook vind een positieve hond op voorbaat adopteren
(ook omdat ik weet dat wij niet een grote spaarpot hebben) en je de hond niet meer voor deze ziekte kan verzekeren als het bekend is
Afbeelding
------------------------- Daisy----------------------- Goofy--------------------Zaar im
Sekreetje

Bericht door Sekreetje »

Dank je Meta, inderdaad wat jij zegt. Om op voorhand al een positief geteste hond te nemen is toch nèt anders dan wanneer de hond na adoptie ziek wordt.

Kan iemand nog iets over die titer van 1/40 zeggen? Dat is gewoon positief toch? Geen twijfelachtige uitslag?
Afbeelding
Fotogravinnetje
Contacteer:

Bericht door Fotogravinnetje »

Sekreetje schreef:Dank je Meta, inderdaad wat jij zegt. Om op voorhand al een positief geteste hond te nemen is toch nèt anders dan wanneer de hond na adoptie ziek wordt.

Kan iemand nog iets over die titer van 1/40 zeggen? Dat is gewoon positief toch? Geen twijfelachtige uitslag?
Wat ik ervan begrijp is het een vrij lage titer (bij een verdunning van 1:40 worden de antistoffen niet meer gedetecteerd) en kan die ook voorkomen als er eigenlijk sprake is van Ehrlichia. Is daar ook op getest?
Sekreetje

Bericht door Sekreetje »

Ja ehlichia is negatief.
Afbeelding
Sekreetje

Bericht door Sekreetje »

Afbeelding

Dit is de uitslag die ik heb gekregen. Normaal staat er bij negatief inferior voor heb ik begrepen. En deze uitslag zou inhouden dat de hoogte niet bekend is, maar dat hij iig wel in contact is geweest met Leish?

Edit: beetje vage afbeelding zie ik. Hoop dat het duidelijk is.
Afbeelding
Diana
Posts in topic: 4
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Ik heb twee honden met Leishmania. Amy was er ontzettend slecht aan toe toen ik haar vond hier in een sinaasappelboomgaard in Spanje, ze was toen 11 maanden en is met succes behandeld met Milteforan en Allopurinol. Ze is nu bijna 8 en de Leishmania is al zes jaar volledig onder controle, ze krijgt sinds 3,5 jaar ook helemaal geen medicatie meer. Wel geregeld een bloedtest om te checken of alles nog steeds goed is.

Amoz is 13 en is al minstens zeven jaar drager van Leishmania, maar heeft nooit medicatie nodig gehad omdat het bij hem nooit actief is geworden en zijn bloedtesten altijd perfect waren. Ik laat nog wel steeds elk jaar zijn bloed checken, maar hij test ondertussen negatief (na een jaar of drie een middelhoge en afnemende titer) en alle bloedwaardes blijven verder heel stabiel, ook na twee operaties.

Een titer van 1/40 is borderline, heel laag dus (twijfelachtig). Als de overige bloedwaardes goed zijn en er zijn geen symptomen, wordt dan inderdaad aangeraden niet te behandelen en na een maand of 2-3 opnieuw te testen, omdat vals-positieve testen nu eenmaal voorkomen. Ruim 60% van de honden worden nooit ziek van Leishmania omdat hun immuunsysteem er adequaat op reageert en dan is er dus ook geen behandeling nodig, enkel monitoren d.m.v. bloedtesten om in de gaten te houden of de leishmania niet actief wordt, zodat je er dan op tijd bij bent.

De behandelmogelijkheden zijn de laatste tien jaar flink verbeterd, maar het blijft natuurlijk een ziekte die bij onjuiste of te late behandeling dodelijk kan zijn. En die levenslang slapend kan zijn (inclusief negatief testen) en opeens na vele jaren toch kan opvlammen, ook als de hond eerder negatief testte. Daar moet je altijd rekening mee houden bij een hond uit endemisch gebied. Ik zou dus zelf totaal geen moeite hebben met een hond adopteren met een dergelijk lage titer, geen ziekteverschijnselen en verder goede bloedtesten. Bij een hond die negatief test, moet je namelijk gewoon met hetzelfde rekening houden.
Laatst gewijzigd door Diana op 09 okt 2021, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Sekreetje

Bericht door Sekreetje »

Dank voor de verduidelijking Diana, dat beantwoordt wel een aantal van mijn vragen.

Ik zat te denken om om een nieuwe bloedtest te vragen. Op mijn kosten. Deze uitslag is van inmiddels 4 maanden terug. Dus misschien zou een 2de test voor meer duidelijkheid kunnen zorgen?
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

Sekreetje schreef: 09 okt 2021, 11:39 Afbeelding

Dit is de uitslag die ik heb gekregen. Normaal staat er bij negatief inferior voor heb ik begrepen. En deze uitslag zou inhouden dat de hoogte niet bekend is, maar dat hij iig wel in contact is geweest met Leish?

Edit: beetje vage afbeelding zie ik. Hoop dat het duidelijk is.
Nee, de uitslag betekent dat de hoogte bekend is, namelijk 1/40, en dat alles onder de 1/40 negatief is.
Meestal staat er nog meer verklaring bij:
Título inferior a 1/40: Negativo.
Título 1/40 o 1/80: probable animal expuesto. Se debe hacer un análisis hemato-bioquímico (perfil de leishmania
completo) con el fin de valorar posibles alteraciones y el estadío en que se encuentra.
Título 1/160, 1/320 o 1/640: Animal expuesto o infectado. Se debe hacer un análisis hemato-bioquímico (perfil de
leishmania completo) con el fin de valorar posibles alteraciones y el estadío en que se encuentra. Si es posible se
debe realizar también PCR (perfil de leishmania completo con PCR).
Título 1/1280 o superior: animal infectado. Se debe hacer un análisis hemato-bioquímico (perfil de leishmania
completo) con el fin de valorar posibles alteraciones y el estadío en que se encuentra. Si es posible se debe realizar
también PCR (perfil de leishmania completo con PCR).
Bij de titerwaarde tussen de 1/40 en 1/80 staat: 'waarschijnlijk blootgesteld. Er moet een volledig bloedonderzoek uitgevoerd worden om te bepalen of er afwijkingen zijn en in welk stadium deze zich bevinden.'
Alle hogere uitslagen vallen onder 'blootgesteld en/of geïnfecteerd'.
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

Sekreetje schreef: 09 okt 2021, 11:57 Dank voor de verduidelijking Diana, dat beantwoordt wel een aantal van mijn vragen.

Ik zat te denken om om een nieuwe bloedtest te vragen. Op mijn kosten. Deze uitslag is van inmiddels 4 maanden terug. Dus misschien zou een 2de test voor meer duidelijkheid kunnen zorgen?
Ja, dat zou ik sowieso doen. Wat er dan afgenomen moet worden is: análisis hemato-bioquímico, proteinograma en anticuerpos de Leishmania'.

Ook als de hond nu negatief test, zegt dat niet dat ze niet besmet is. Net als jarenlang negatieve testen, zonder ooit een positieve test, die garantie niet biedt. Maar zolang de titer niet enorm is gestegen (bij deze schaal 1/160 of meer) en de overige bloedwaardes goed zijn, zou ik het zelf wel aandurven. Tenzij je een garantie wilt op een hond zonder Leish, maar dan moet je simpelweg niet uit een endemisch gebied adopteren.
Afbeelding
Sekreetje

Bericht door Sekreetje »

Ah super! De rest van de uitslag heb ik niet gekregen, wel de erhlichia enz hoor, maar niet de verduidelijking vd Leish
Afbeelding
Sekreetje

Bericht door Sekreetje »

Diana schreef: 09 okt 2021, 12:04
Sekreetje schreef: 09 okt 2021, 11:57 Dank voor de verduidelijking Diana, dat beantwoordt wel een aantal van mijn vragen.

Ja, dat zou ik sowieso doen. Wat er dan afgenomen moet worden is: análisis hemato-bioquímico, proteinograma en anticuerpos de Leishmania'.

Ook als de hond nu negatief test, zegt dat niet dat ze niet besmet is. Net als jarenlang negatieve testen, zonder ooit een positieve test, die garantie niet biedt. Maar zolang de titer niet enorm is gestegen (bij deze schaal 1/160 of meer) en de overige bloedwaardes goed zijn, zou ik het zelf wel aandurven. Tenzij je een garantie wilt op een hond zonder Leish, maar dan moet je simpelweg niet uit een endemisch gebied adopteren.
Nee hoor, die garantie wil ik niet. Ik denk alleen ook niet dat ik bewust zou kiezen voor een hond waarvan bekend is dat hij actieve Leish heeft. Ik ga met jouw aanvulling vragen of een aanvullend bloedonderzoek mogelijk is. 👍🏻 Dank je wel voor alle info en tips!
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

Sekreetje schreef: 09 okt 2021, 12:08
Diana schreef: 09 okt 2021, 12:04

Nee hoor, die garantie wil ik niet. Ik denk alleen ook niet dat ik bewust zou kiezen voor een hond waarvan bekend is dat hij actieve Leish heeft. Ik ga met jouw aanvulling vragen of een aanvullend bloedonderzoek mogelijk is. 👍🏻 Dank je wel voor alle info en tips!
Nee, precies, een daadwerkelijk zieke hond is natuurlijk een ander verhaal. Een 'mogelijk blootgestelde' hond, zoals deze titer aangeeft, is in feite élke hond uit een endemisch gebied.
Als ik Amoz niet had laten testen toen hij ca. een jaar bij mij was, had ik misschien nooit geweten dat hij Leish had, aangezien hij nu alweer ruim drie jaar negatief test en dus nooit ziek ervan is geweest en nooit is behandeld. Bij hem was de titer 1/320 (omgerekend, want Nederlandse labs gebruiken een andere schaal).
Amy ging overigens van een titer van 1/5120 naar nu ook een negatieve titer.
Afbeelding
Plaats reactie