Nee ik vind dit ook niet de manier om een hond te houden ,werkhond of niet.
En dat ze daarvoor zijn gefokt vind ik ook geen valide reden.
Wij zijn van oorsprong jagers en verzamelaars maar gaan tegenwoordig toch ook liever naar de appie.
Een werkhond een goed en leuk leven bieden kan echt wel middels ook veiligheid bieden , door coyote's worden aangevallen of doorboord worden tijdens de zwijnenjacht of stikken in een konijnenhol zal weinig toevoegen aan een hondenleven.
Als je dat kan voorkomen dan lijkt me dat voor een hond veel leuker.
Mensen maken er iets magisch van maar die hond heeft simpelweg geen keuze , die is enkel maar bezig met zijn vege lijf te redden en dat wordt dan vermenselijkt naar dit
Op de Veluwe schijnen ze ook honden te gebruiken als afschrikmiddel tegen wolven en dat schijnt effectief te zijn.
Weet iemand daar toevallig meer vanaf ?
Kan me niet voorstellen dat die totaal onbeheerd rondlopen overigens maar ben best wel benieuwd hoe dat eraan toe gaat.
Hond doodt 8 coyotes
Re: Hond doodt 8 coyotes
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Dat idee had ik ook , 15000 dollar schade maar hij staat alweer paraat bij de kudde.Marc schreef: ↑09 dec 2022, 21:33 Zou me niks verbazen als dat hele heldenverhaal erbij verzonnen is in de crowdfunding. Want het is eigenlijk onmogelijk dat een logge berghond deze super snelle wendbare slimme dieren een voor een kan doodschudden. Een vos is al nauwelijks te vangen door een hele roedel hounds dus dit is vrij onverklaarbaar. Ze moeten dan of hondsdol of half dood zijn geweest dus de verklaring dat ze uitgehongerd waren zou zomaar kunnen kloppen.
Als je het mij vraagt een fraai staaltje makkelijk incasseren.
- Diana
- Posts in topic: 1
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Ja, dat argument vind ik ook kul. Net zoals podenco's gefokt zijn om dagenlang aan één stuk door te jagen en te kunnen overleven in heel sobere omstandigheden, en ze al honderden jaren als werktuig in donkere schuren aan kettingen worden gehouden om er één keer per week uit te mogen. Dan zou dat ook een argument zijn waarmee die leefomstandigheden nu ook toereikend gevonden moeten worden? Precies het argument dat jagers in Spanje gebruiken om de manier waarop zij podenco's houden goed te praten en om te beargumenteren dat dit geen huishonden zijn, dus dat ze ook de behoeftes van huishonden niet hebben.
Ja precies, het één sluit het ander niet uit. Het is natuurlijk niet zo dat ómdat het een werkhond is, je hem alle universele hondse behoeftes kunt ontzeggen.Tineke schreef: ↑10 dec 2022, 06:44Een werkhond een goed en leuk leven bieden kan echt wel middels ook veiligheid bieden , door coyote's worden aangevallen of doorboord worden tijdens de zwijnenjacht of stikken in een konijnenhol zal weinig toevoegen aan een hondenleven.
Als je dat kan voorkomen dan lijkt me dat voor een hond veel leuker.
Mensen maken er iets magisch van maar die hond heeft simpelweg geen keuze , die is enkel maar bezig met zijn vege lijf te redden en dat wordt dan vermenselijkt naar dit
Als er ‘s nachts kuddebewakers op de Veluwe worden achtergelaten denk ik niet dat daar een mens bij zit. Die nachtdiensten zouden veel te begrotelijk zijn. Dat zijn heel die schapen qua opbrengst niet waard. Dan kun je er maar beter mee stoppen.
-
- Posts in topic: 6
- Honden: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Die jagers zijn toch de godganselijke dag vrijwilligerswerk aan het doen? Daar hebben ze het altijd over.
Kunnen die niet even blijven kijken bij al dat natuurschoon?
Maar dan niet lokken en dan snel schieten als Bor in de buurt komt. Ach laat ook maar, ik zie er vanaf.
- Dirkje
- Posts in topic: 1
- Honden: 2
- Welke: Border Collies
Er staat sinds gisteren een korte docu van Martien de Man in groep Wolf op fb.Tineke schreef: ↑10 dec 2022, 06:44 Op de Veluwe schijnen ze ook honden te gebruiken als afschrikmiddel tegen wolven en dat schijnt effectief te zijn.
Kan me niet voorstellen dat die totaal onbeheerd rondlopen overigens maar ben best wel benieuwd hoe dat eraan toe gaat.
Het gaat over Wilfried Buitink, herder van de kudde in Hoog Buurlo.
Hij was de eerst herder op de Veluwe die gebruik ging maken van kuddebeschermingshonden bij de kudde.
Ik kan het hier niet delen ivm auteursrechten. Zo jammer.
In de link hieronder staat een trailer. Die is wel te bekijken.
https://www.boswachtersblog.nl/veluwe/2 ... n-en-wolf/
Dirkje schreef: ↑11 dec 2022, 23:26Er staat sinds gisteren een korte docu van Martien de Man in groep Wolf op fb.Tineke schreef: ↑10 dec 2022, 06:44 Op de Veluwe schijnen ze ook honden te gebruiken als afschrikmiddel tegen wolven en dat schijnt effectief te zijn.
Het gaat over Wilfried Buitink, herder van de kudde in Hoog Buurlo.
Hij was de eerst herder op de Veluwe die gebruik ging maken van kuddebeschermingshonden bij de kudde.
Ik kan het hier niet delen ivm auteursrechten. Zo jammer.
In de link hieronder staat een trailer. Die is wel te bekijken.
https://www.boswachtersblog.nl/veluwe/2 ... n-en-wolf/