Clickertraining voor beginners

EchoMira
Posts in topic: 3
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Clickertraining voor beginners

Bericht door EchoMira »

Er zijn veel momenten in het leven van een hondenbaas waarbij je een niveau verder gaat en waarna het nooit meer echt hetzelfde wordt.
Leren hoe clickertraining werkt is een van die tredes op de trap.

Clickertraining gaat over timing en over operante conditionering.
Je bevestigt wat je de hond ziet doen op exact het juiste moment en dat maakt het aanleren van gedrag véél makkelijker dan zonder.

"Nou daar heb ik geen klikkerding voor nodig, hoor."

Dat klopt maar ook voor de baas is het goed om precies te weten wanneer hij wat moet doen en het leren werken met een klikker opent die deur.

Dit is het topic waar je uitleg over deze vorm van training kunt plaatsen.
Op die manier kunnen mensen die er over willen lezen dat hier doen.
Sirene
Posts in topic: 2

Re: Clickertraining voor beginners

Bericht door Sirene »

Goed idee!!! Ik ga volgende week de clicker aanleren bij Klets (en Kas dan waarschijnlijk ook). Om leuke trucjes aan te leren vind ik de clicker onmisbaar.
Ik ga hier vaak meelezen denk ik :ok:
Amarillo
Posts in topic: 1

Bericht door Amarillo »

Een leestip vind ik When pigs fly van Jane Killion.
Afbeelding
Marlett

Bericht door Marlett »

Goed topic, ik ga sowieso meelezen en wie weet ook wel meedoen. Vooral het timen vind ik een hele lastige, ik ben motorisch niet de beste en soms ook gewoon een beetje een slome en dat is qua clickeren niet de beste combi. :ugh: Bovendien ging ik er vaak veel te ingewikkeld over nadenken en bleef ik niet consequent.

Dus gewoon weer eens rustig beginnen met iets heel eenvoudigs zou wel fijn zijn.
Lothian
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Ik ben met Zorro begonnen met een clicker maar gebruik nu voor alle honden een eigen clickwoord. Ik vind dat handig omdat ik dan op elk moment, ook in alledaagse situaties, goed gedrag kan markeren. En zeker bij een hond als Dalí is het soms heel fijn om die kleine gedragingen goed te markeren.

Er wordt wel aangeraden om met de clicker maar één specifieke opdracht tegelijk te oefenen. Dat werkt vast heel goed maar ik gebruik de drie clickwoorden gewoon in elke situatie die mij past en dat werkt ook. Dus zowel tijdens het aanleren van iets nieuws als voor alledaagse situaties.

Een nadeel van een clickwoord is dat je het niet zonder intonatie kan doen. Dus als je gefrustreerd of boos bent horen ze dat mogelijk in je stem. Aan de andere kant hebben mijn honden het ook echt wel door dat ik niet blij ben als ik alleen een droge click zou gebruiken. Die gespannen kaak, die vingers die het koekje net te hard grijpen, die frons :LOL:

Ik vind het superfijn werken, zou niet op een andere manier willen werken. Ik kan mijn honden nu belonen voor ergens naar kijken, ergens een fractie van een seconde een pootje opzetten.
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Ik ga volgen. Op puppycursus moet ik de clicker ook gaan gebruiken
Afbeelding
EchoMira
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Smoushond schreef: 08 okt 2021, 22:34 Ik ga volgen. Op puppycursus moet ik de clicker ook gaan gebruiken
Ja maar dat is dan de puppycursus voor de baas.
Zelf leren hoe het werkt.

Het is niet moeilijk maar het is wel meer dan 10 minuten per week.
Marielle
Honden: 1
Welke: Labrador

Bericht door Marielle »

Leuk topic! Ik ben wel fan van de clicker, het is een hele leuke manier van trainen (voor mij en voor Maple). Ik gebruik zowel de clicker als een clickerwoord (yes) - clicker is iets nauwkeuriger en duidelijker, maar een woordje is wel zo praktisch, dan heb je je handen vrij.

Ik wil nog wel een keer ergens een kip regelen om op te oefenen. Het schijnt dat die heel erg goed te clickeren zijn, en dat een middagje kip clickeren heel erg goed is voor je timing en trainingsopbouw. 😀
Afbeelding
Maple
Smoushond

Bericht door Smoushond »

EchoMira schreef: 08 okt 2021, 22:44
Smoushond schreef: 08 okt 2021, 22:34 Ik ga volgen. Op puppycursus moet ik de clicker ook gaan gebruiken
Ja maar dat is dan de puppycursus voor de baas.
Zelf leren hoe het werkt.

Het is niet moeilijk maar het is wel meer dan 10 minuten per week.
Ik heb met Jip wel eens geclickerd. Een doos in de kamer en als doel : Jip in de doos
Dan maar kijken wat hij doet
Neus tegen doos aan klik
Kop in doos klik

En dan zelf de hond laten nadenken
Jip werd er helemaal gestrest van en ging enorm zitten krabben 😂
Afbeelding
Tamara

Bericht door Tamara »

billy schreef: 08 okt 2021, 21:53 Leuk ga het volgen, heb veel geclickt maar dan met mijn papegaaien :F: en met Freek de Zwarte Russische terrier, met Truus en Dirk niet veel omdat ze er heel druk van worden en ik er geen zin meer in had, maar het blijft een leuk iets om te doen.
Wat gaaf dat je met vogels hebt geclickt!

Helaas heb ik het opgegeven omdat Lanai er ook zo druk van wordt. Feta niet, zij heeft geduld. Eigenlijk jammer om clickeren zomaar links te laten liggen, dus dit topic inspireert me om het weer op te pakken.

Maar dat een hond zo druk wordt, dat is gewoon irritant. Ik pak de clicker, Lanai ziet het, haalt vervolgens ál haar kunstjes uit de kast die we met clickeren hebben geleerd; zit het kunstje er niet tussen dan gaat ze blaffen naar de clicker! En daarna heel druk allerlei bewegingen maken, en als ze dan nog geen click hoort komen de kunstjes en het geblaf weer.
Ja, de rust erin clickeren lijkt me iets om mee te starten tijdens het clickeren met haar :)
Afbeelding
Sirene

Bericht door Sirene »

Lothian schreef: 08 okt 2021, 21:43 Er wordt wel aangeraden om met de clicker maar één specifieke opdracht tegelijk te oefenen. Dat werkt vast heel goed maar ik gebruik de drie clickwoorden gewoon in elke situatie die mij past en dat werkt ook. Dus zowel tijdens het aanleren van iets nieuws als voor alledaagse situaties.
Bij een hond die het goed begrijpt doe ik gerust meerdere dingen tegelijk aanleren. Sowieso kan dat makkelijk in een andere setting. Maar met Spring heb ik zelfs in een free shapen sessie verschillende dingen die ik leuk vind geklikkerd.

Gebruik je 3 verschillende klikwoorden of begrijp ik je verkeerd?

Ik heb ook een clickwoord. Vaak gebruik ik nu de clickwoord voor aanleren van iets nieuws en de klikker voor de puntjes op de i bij iets moeilijks wat ik echt netjes wil hebben. Zo heb ik bv bij heelwork alles met klikwoord aangeleerd maar ik was net tevreden over het beencontact tijdens het lopen. Ik wilde dat ze meer ging hangen tegen mijn been. Toen heb ik tijdens het lopen geklikkerd voor tegen mijn been hangen.
mijke

Bericht door mijke »

De eerste keer dat ik mijn hond een truucje aanleerde was met een klikker, maar dan zonder klikker 😜 Ik was 12 en had er over gelezen in zo'n dieren tijdschrift, want ik was natuurlijk gek van dieren, volgens mij ging het artikel niet eens over honden maar over dolfijnen. Omdat ik geen klikker had zei ik gewoon zelf 'klik' 🤣 En het werkte als een tierelier! Sammy had binnen 2 minuten het truucje (met neus mijn hand aantikken) door een daarna kon ik hem er ook naar laten springen. Dat je die skill vervolgens weer kon gebruiken voor het aanleren van allerlei andere dingen had ik toen nog niet door, maar dat is later bij Oor wel gekomen.

Ik vind het trouwens wel meer iets voor het trainen van truucjes dan voor gedrag aanleren. En eigenlijk lukte het aanleren van truucjes me zonder klikker minstens net zo goed dus ik heb het later niet vaak meer gebruikt. Maar het leert je wel dingen over hoe je kunt conditioneren een trainen die je ook zonder clicker kunt toepassen.
Lothian
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Sirene schreef: 09 okt 2021, 10:47 Gebruik je 3 verschillende klikwoorden of begrijp ik je verkeerd?
Ja, Top voor Dalí, Yes voor Lucca en Super voor Taro :Q:
Afbeelding
ellen en de birmanen

Bericht door ellen en de birmanen »

ik leer het model apport aan met de clicker en dan begin mik met het moeilijkste nl het vasthouden van de dummy als ze voor mij zit. dit gaat echt in hele kleine stapjes.
Floortje
Posts in topic: 4
Welke: Hussel en Hollandse Herder

Bericht door Floortje »

Leuk topic, ik ga het ook volgen :ok:

Sirene heeft mij en Rakoes de clicker aangeleerd.
Omdat Rakoes onzeker werd als je haar trucje aan wil leren, gebruik ik het gewoon op wandeling en in het begin clickte ik voor alles wat goed was (wachten bij de stoep, rechtsaf, op een bankje springen enz.) Nu vindt ze het hartstikke leuk, dus ik denk dat ik binnenkort ook wel mee kan doen met zo'n topic waar naar een bepaald trucje wordt toegewerkt.

Toevallig kreeg ik gister op een wandeling twee keer het compliment dat Rakoes zo goed luisterde! "Dat komt door de clicker meneer". Meneer had een pup van 7 maanden en had nog nooit van een clicker gehoord, hij was helemaal enthousiast en hij ging zich inlezen :ok:
Afbeelding
DomorVerbeuk
Welke: Peruvian Doodle

Bericht door DomorVerbeuk »

Er is clickertraining, dat is het freeshapen, en trainen met de clicker, dat is het lokken en dan belonen. Ik doe zelf aan trainen met de clicker en mijn ervaring is dat honden prima verschillende dingen in één sessie kunnen leren met trainen de clicker. Ik vind de clicker veel duidelijker voor de meeste honden dan bruggen met de stem of zelfs direct belonen met snoep. Het enige is dat je enig gevoel moet hebben voor de clicker hanteren en timen. Hoewel voor de clicker hanteren het onwijs helpt als je een clicker hebt waarvan duidelijk is welke kant je moet indrukken. Ik heb er zelfs een koordje aan waardoor hij altijd correct rond mijn hand hangt.

Deze vind ik het allerfijnst. Al heb ik ook allerlei varianten erop door mijn huis zwerven.
Afbeelding
https://hetvachtje.nl/collections/honde ... ie-clicker

Maar sommige mensen krijgen er nooit gevoel voor. Maar daar zie je vaak ook de timing met andere manieren van bruggen/belonen niet kloppen, en ook als ze overstappen op straffen/rukken aan de lijn/slipketting worden de correcties niet veel duidelijk/beter getimed. Alleen gaat de hond dan minder ondernemen (wordt passiever) van de vele correcties waardoor voor hen het effect er wel lijkt te zijn.
Tamara

Bericht door Tamara »

Floortje schreef: 09 okt 2021, 12:57 Leuk topic, ik ga het ook volgen :ok:

Omdat Rakoes onzeker werd als je haar trucje aan wil leren, gebruik ik het gewoon op wandeling en in het begin clickte ik voor alles wat goed was (wachten bij de stoep, rechtsaf, op een bankje springen enz.) Nu vindt ze het hartstikke leuk, dus ik denk dat ik binnenkort ook wel mee kan doen met zo'n topic waar naar een bepaald trucje wordt toegewerkt.
Wat een goed idee om dit zo buiten te doen. Ik ga het ook gebruiken. Maar hoe doe je dit dan met twee honden, als de een op een bankje springt dan hoort de ander de clicker ook. Of doe je dit alleen als je Rakoes individueel mee neemt?
Afbeelding
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Floortje schreef: 09 okt 2021, 12:57 Leuk topic, ik ga het ook volgen :ok:

Toevallig kreeg ik gister op een wandeling twee keer het compliment dat Rakoes zo goed luisterde! "Dat komt door de clicker meneer". Meneer had een pup van 7 maanden en had nog nooit van een clicker gehoord, hij was helemaal enthousiast en hij ging zich inlezen :ok:
Zo heb ik het Amoz en Arlo ook aangeleerd inderdaad, die vonden de eerste tijd ook nog alles te veel druk en klapten dan dicht, maar door te clickeren voor gedrag dat ze zelf aanboden in allerlei dagelijkse situaties (en daar dan uiteindelijk een commando op plakken) vonden ze het alle twee binnen korte tijd heel leuk. Ze moesten allebei nog leren om te leren en leren durven.
Afbeelding
Daan
Welke: Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Bericht door Daan »

Leuk! Ik werk met Teddy ook alleen maar op die manier, maar wel met een clickwoord, namelijk 'yes'.
mijke

Bericht door mijke »

DomorVerbeuk schreef: 09 okt 2021, 12:59 Er is clickertraining, dat is het freeshapen, en trainen met de clicker, dat is het lokken en dan belonen. Ik doe zelf aan trainen met de clicker en mijn ervaring is dat honden prima verschillende dingen in één sessie kunnen leren met trainen de clicker. Ik vind de clicker veel duidelijker voor de meeste honden dan bruggen met de stem of zelfs direct belonen met snoep. Het enige is dat je enig gevoel moet hebben voor de clicker hanteren en timen. Hoewel voor de clicker hanteren het onwijs helpt als je een clicker hebt waarvan duidelijk is welke kant je moet indrukken. Ik heb er zelfs een koordje aan waardoor hij altijd correct rond mijn hand hangt.

Deze vind ik het allerfijnst. Al heb ik ook allerlei varianten erop door mijn huis zwerven.
Afbeelding
https://hetvachtje.nl/collections/honde ... ie-clicker

Maar sommige mensen krijgen er nooit gevoel voor. Maar daar zie je vaak ook de timing met andere manieren van bruggen/belonen niet kloppen, en ook als ze overstappen op straffen/rukken aan de lijn/slipketting worden de correcties niet veel duidelijk/beter getimed. Alleen gaat de hond dan minder ondernemen (wordt passiever) van de vele correcties waardoor voor hen het effect er wel lijkt te zijn.
Wat bedoel je met 'bruggen'?
DomorVerbeuk
Welke: Peruvian Doodle

Bericht door DomorVerbeuk »

Een click is een brugsignaal. Het is een neutraal geluid dat betekent dat de oefening correct uitgevoerd/afgerond is en de beloning eraan komt. De beloning hoeft overigens geen snoep te zijn, dat kan ook samen spelen zijn, of een bal ophalen, even mogen zwemmen, etc, maar snoep is vaak gemakkelijker omdat je dan vlotter weer door kan. Maar vormt dus een brug tussen het moment dat je wilt belonen en het daadwerkelijk kunnen belonen. Waardoor het exacte moment van belonen minder kritisch is.

Een mooi voorbeeld is de blijf oefenen. Een optie om dat te rekken is om de snoepjes vlot achter elkaar te geven en op den duur te clicken voor een langere reactie. Maar het doorbreken van zo'n onbewegelijke blijf kan je doen door te clicken en daarna het snoepje weg te gooien. Het weglopen wordt niet beloond, maar de oefening wordt eerst beëindigd en daarna beloond met het wegrollen (en mogen ophalen) van het snoepje. Hierdoor is de stap later, bij een blijf zelfs als er een snoepje voorbij komt rollen, simpeler voor de hond. Hij heeft immers dan geen oefening beëindigd gehoord.
Ook het opspringen bij een zit als de hond de hand van zijn baas naar de snoepjeszak ziet gaan doorbreekt het oefenen op de zit niet. Zonder clicker beloon je dan eigenlijk het opspringen, terwijl met de clicker je de oefening eerst heb beëindigd en de hond nu weet dat hij voor het snoepje mag opstaan.

Ik gebruik het woord "yes" als geluid dat betekent dat de oefening correct gedaan wordt, maar nog niet afgerond is en dus nog niet beloond wordt, en dat als ze op deze manier door gaat de click en dus het snoepje (Noa doet niet aan spel) eraan komt.
*Esther
Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff

Bericht door *Esther »

Hazel en ik hebben jachttraining gedaan met de clicker. En het verbaasde me positief. Ze ging er sneller op vooruit dan dat ik op de gewone manier trainde. En dat was met stem belonen en daarna koek of bal. Met de clicker markeer je veel duidelijk en preciezer het moment wat je wilt zien en dat je na de click moet belonen zit er zo ingestampt bij jou als baas dat je het ook altijd doe. Blijkbaar deed ik dat bij stembeloningen dus niet altijd even consequent. En hond die slecht reageert op voedselbeloningen vond ik zelf lastiger te clicken. Polar vindt alles wat te eten is een echte beloning. Bij Hazel moest het én heeeel lekker zijn mét afwisseling. De trainster zei weleens dat ze het aannam uit gewoonte. Dus belonen met nog een keer dummy viel beter in de smaak of bal aan een touwtje was ook leuk. Alleen een hond die al weinig rust in hoofd heeft steeds belonen met beweging is ook niet echt de beste oplossing volgens mij.
Afbeelding
mijke

Bericht door mijke »

DomorVerbeuk schreef: 09 okt 2021, 14:54 Maar vormt dus een brug tussen het moment dat je wilt belonen en het daadwerkelijk kunnen belonen. Waardoor het exacte moment van belonen minder kritisch is.
Ah op die manier. Ik snap verder het principe van klikkeren wel, maar die term kon ik even niet plaatsen.
Ik krijg er trouwens wel enorm kromme tenen van als je dat als werkwoord gaat lopen gebruiken :engel:
*Esther
Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff

Bericht door *Esther »

Aankondiging van de beloning. Simpeler.
Afbeelding
Borderbende
Posts in topic: 5
Honden: 4
Welke: Border Collie

Bericht door Borderbende »

Ah wat een leuk en enthousiast topic! Hier stond alleen Boghos met veel op de clicker. Vond en vind dat wel handig in bepaalde situaties tijdens het werk.
Sinds vorige week ook gaan kijken hoe Merfyn en Trigger er op reageren. Merfyn heeft echt even nodig om de schakel te maken. Die heeft echt zo iets van: ah leuk... een staarspelletje... :scratch: ohhh je wilt wat van me.... :hmmm:
En Trigger die is gek op voer en wil dus eigenlijk heel graag werken /raden / denken voor de clicker :cheer: :E:

Ik vind het werl grappig om te zien hoe ze alle drie zo anders werken met de clicker.
Trigger, Boghos, Nori en Merfyn

Afbeelding
Plaats reactie