Pup/ volwassen voer
-
- Posts in topic: 7
- Honden: 2
- Welke: Labrador Retrievers
Pup/ volwassen voer
Mijn pups voorheen (flatcoateds en border collie) heb ik op laten groeien op volwassen honden brok in combinatie met vers vlees. Floris krijgt nu puppy voer in combinatie met vers en die combinatie zelf gaat goed maar zal het echt zo slecht zijn om hem ook op volwassen voer te zetten? Ik heb voorheen nooit klachten gehad met mijn pups qua groei pijnen ofzo maar dat kan natuurlijk toeval zijn maar de flatcoated van vriendin kreeg behoorlijke groei pijnen van puppy farm food. Floris eet Jarco pup nu en Lola dog lovers gold welke bijvoorbeeld wordt afgeraden bij pups van grote rassen omdat de verhouding calcium/fosfor niet goed zou zijn (volgens voer wijzer). Hebben jullie ook jullie pups op puppy voer gehad of net zoals ik voorheen meteen op volwassen voer?
- ellen en de birmanen
- Posts in topic: 2
Re: Pup/ volwassen voer
ik geef mijn puppen puppyvoer van proplan, 1 zak a 18 kilo. is dat op dan gaan ze over op volwassen voer. mijn 1e hond heeft nooit puppyvoer gehad, dat was er 35 jaar geleden gewoon niet en die is ook groot geworden.
- Kells
- Posts in topic: 1
- Honden: 3
- Welke: Ierse Setters
Nee, ik geef geen puppybrok en trouwens ook geen seniorenbrok. Waar ik wel op let is de kwaliteit van het voer en of ze het makkelijk weg kunnen krijgen. Ik voerde de pups naast brokken ook KVV.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
-
Dan zijn ze dus ook jong als ze op volwassen voer overgaan. Ik heb voorheen nooit puppy voer gegeven en dat ging ook goed maar soms wordt je aan het twijfelen gebracht. Kijk jij dan wel naar calcium/fosfor verhouding?ellen en de birmanen schreef: ↑19 dec 2022, 16:52 ik geef mijn puppen puppyvoer van proplan, 1 zak a 18 kilo. is dat op dan gaan ze over op volwassen voer. mijn 1e hond heeft nooit puppyvoer gehad, dat was er 35 jaar geleden gewoon niet en die is ook groot geworden.
-
Ik ben dus heel erg tevreden over dog lovers gold, maar daar schijnen die verhoudingen dus niet oke te zijn voor een pup. Lola kan prima overstappen op een andere brok maar ik zie ook door de brokken het bos niet meer dus ik weet het niet zo goed. Qua vlees krijgt hij verschillende merken en verschillende dier soorten
- Omega
- Honden: 1
- Welke: Nu een echte toller
De Ca/P moet rond ~1,2 zijn, dat is vooral voor pups tot 5 maanden omdat die een overschot aan Ca niet af kunnen voeren.
Quinta heeft tot 5 maanden Carnibest en Energique pup gehad en af en toe pup brok van Prins. Nu krijgt ze Darf, Tammenga en Energique en Vol brok (van Darf).
Quinta heeft tot 5 maanden Carnibest en Energique pup gehad en af en toe pup brok van Prins. Nu krijgt ze Darf, Tammenga en Energique en Vol brok (van Darf).
-
- Posts in topic: 1
- Welke: Oud Duitse herder
Ik heb meteen volwassen KVV gekocht. Wel gekeken naar de analyses die voor pups geschikt zijn. Hij heeft geen groeipijnen gehad.
- Gretha
- Posts in topic: 3
- Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising
Dat is bijzonder, want Farmfood heeft geen pup voer.Fabienne schreef: ↑19 dec 2022, 16:36 Mijn pups voorheen (flatcoateds en border collie) heb ik op laten groeien op volwassen honden brok in combinatie met vers vlees. Floris krijgt nu puppy voer in combinatie met vers en die combinatie zelf gaat goed maar zal het echt zo slecht zijn om hem ook op volwassen voer te zetten? Ik heb voorheen nooit klachten gehad met mijn pups qua groei pijnen ofzo maar dat kan natuurlijk toeval zijn maar de flatcoated van vriendin kreeg behoorlijke groei pijnen van puppy farm food. Floris eet Jarco pup nu en Lola dog lovers gold welke bijvoorbeeld wordt afgeraden bij pups van grote rassen omdat de verhouding calcium/fosfor niet goed zou zijn (volgens voer wijzer). Hebben jullie ook jullie pups op puppy voer gehad of net zoals ik voorheen meteen op volwassen voer?
Bij iedere pup die we tot nu toe gehad hebben, heb ik het voer opgemaakt wat ik van de fokker kreeg en ben daarna meteen overgestapt op "normaal" volwassen voer van het merk wat ik wil voeren.
Bij Cash is dat Farmfood brok en Smuldier vlees en dat bevalt goed.
-
De mini versie, was in de war . Ik zou ook het liefst 1 brok aan beide voeren en smuldier erbij. Dat is mij altijd goed bevallen en ook nooit problemen gehad.Gretha schreef: ↑19 dec 2022, 20:07Dat is bijzonder, want Farmfood heeft geen pup voer.Fabienne schreef: ↑19 dec 2022, 16:36 Mijn pups voorheen (flatcoateds en border collie) heb ik op laten groeien op volwassen honden brok in combinatie met vers vlees. Floris krijgt nu puppy voer in combinatie met vers en die combinatie zelf gaat goed maar zal het echt zo slecht zijn om hem ook op volwassen voer te zetten? Ik heb voorheen nooit klachten gehad met mijn pups qua groei pijnen ofzo maar dat kan natuurlijk toeval zijn maar de flatcoated van vriendin kreeg behoorlijke groei pijnen van puppy farm food. Floris eet Jarco pup nu en Lola dog lovers gold welke bijvoorbeeld wordt afgeraden bij pups van grote rassen omdat de verhouding calcium/fosfor niet goed zou zijn (volgens voer wijzer). Hebben jullie ook jullie pups op puppy voer gehad of net zoals ik voorheen meteen op volwassen voer?
Bij iedere pup die we tot nu toe gehad hebben, heb ik het voer opgemaakt wat ik van de fokker kreeg en ben daarna meteen overgestapt op "normaal" volwassen voer van het merk wat ik wil voeren.
- Gretha
Dan zou ik dat gewoon doen. Je merkt vanzelf of hij het er goed op doet.Fabienne schreef: ↑19 dec 2022, 20:12De mini versie, was in de war . Ik zou ook het liefst 1 brok aan beide voeren en smuldier erbij. Dat is mij altijd goed bevallen en ook nooit problemen gehad.Gretha schreef: ↑19 dec 2022, 20:07Dat is bijzonder, want Farmfood heeft geen pup voer.Fabienne schreef: ↑19 dec 2022, 16:36 Mijn pups voorheen (flatcoateds en border collie) heb ik op laten groeien op volwassen honden brok in combinatie met vers vlees. Floris krijgt nu puppy voer in combinatie met vers en die combinatie zelf gaat goed maar zal het echt zo slecht zijn om hem ook op volwassen voer te zetten? Ik heb voorheen nooit klachten gehad met mijn pups qua groei pijnen ofzo maar dat kan natuurlijk toeval zijn maar de flatcoated van vriendin kreeg behoorlijke groei pijnen van puppy farm food. Floris eet Jarco pup nu en Lola dog lovers gold welke bijvoorbeeld wordt afgeraden bij pups van grote rassen omdat de verhouding calcium/fosfor niet goed zou zijn (volgens voer wijzer). Hebben jullie ook jullie pups op puppy voer gehad of net zoals ik voorheen meteen op volwassen voer?
Zodra ik Cash overzette op Farmfood begon zijn vacht te glimmen, terwijl hij één of ander duur merk puppyvoer kreeg (Profine Lam & Aardappel).
Ik ben nadat het voer van de fokker bijna op was (een 3 kilo zak) gewoon overgeschakeld op kvv.
En dan niet speciale puyppy kvv maar gewoon wat mijn andere hond ook kreeg.
Ik krijg niet de indruk dat ze het slecht doen/deden.
Gewoon flink actieve honden die goed in hun vel lijken te zitten.
En dan niet speciale puyppy kvv maar gewoon wat mijn andere hond ook kreeg.
Ik krijg niet de indruk dat ze het slecht doen/deden.
Gewoon flink actieve honden die goed in hun vel lijken te zitten.
Ik gaf alleen puppybrok als overgang van zacht voer naar ook brokjes. Omdat het mooie kleine brokjes zijn.
Maar met een week of negen is dat afgelopen hoor. Dan krijgen ze gewoon de normale brok. Verder doe ik ook niet aan seniorenbrok of Pulibrok of weet ik wat voor geldtrekkende rotzooi.
Maar met een week of negen is dat afgelopen hoor. Dan krijgen ze gewoon de normale brok. Verder doe ik ook niet aan seniorenbrok of Pulibrok of weet ik wat voor geldtrekkende rotzooi.
-
- Welke: Whippet en Lurcher
Ik voer zeker in de groei gewoon prooidieren en KVV. Ze mogen heus wel ook brokken hebben maar dat is dan een keer in de zoveel tijd en zeker niet dagelijks. Afwisseling is de beste remedie tegen tekorten en ophopingen.
Kuikens en eieren zijn al heel mooi en als je er dan nog orgaanvlees en spiervlees bij doet met wat fruit en of peulvruchten en een beetje rijst of aardappel kan er bitter weinig mis gaan. Wekelijks vette vis en vooral soms ook gewoon even niks.
Er is niets mis met een goede volwassen of puppybrok maar jonge honden varieren nogal en dan is ook een perfecte brok nog steeds niet wat hij nodig heeft.
Het klinkt heel ingewikkeld om gevarieerd te voeren maar als je het gewoon gaat doen merk je meteen dat dat enorm meevalt. Het is wel meer gedoe dan een maatbekertje korrels uitschudden, ja.
En je hebt meteen een hond die gewoon alles vreet. Niet dat achterdochtige geloer als het een keer brokjes met een ander geurtje zijn.
Echo grist alles waar van ik zeg dat het eetbaar is meteen uit mijn handen.
Kuikens en eieren zijn al heel mooi en als je er dan nog orgaanvlees en spiervlees bij doet met wat fruit en of peulvruchten en een beetje rijst of aardappel kan er bitter weinig mis gaan. Wekelijks vette vis en vooral soms ook gewoon even niks.
Er is niets mis met een goede volwassen of puppybrok maar jonge honden varieren nogal en dan is ook een perfecte brok nog steeds niet wat hij nodig heeft.
Het klinkt heel ingewikkeld om gevarieerd te voeren maar als je het gewoon gaat doen merk je meteen dat dat enorm meevalt. Het is wel meer gedoe dan een maatbekertje korrels uitschudden, ja.
En je hebt meteen een hond die gewoon alles vreet. Niet dat achterdochtige geloer als het een keer brokjes met een ander geurtje zijn.
Echo grist alles waar van ik zeg dat het eetbaar is meteen uit mijn handen.
- ellen en de birmanen
ik heb nog nooit een hond gehad met groeipijn. ik heb heel wat voeders gebruikt van royal canin, eukanuba, kjens, profine (zeer slechte ontlasting) en nu al een paar jaar tot volle tevredenheid proplan zalm.Fabienne schreef: ↑19 dec 2022, 17:17Dan zijn ze dus ook jong als ze op volwassen voer overgaan. Ik heb voorheen nooit puppy voer gegeven en dat ging ook goed maar soms wordt je aan het twijfelen gebracht. Kijk jij dan wel naar calcium/fosfor verhouding?ellen en de birmanen schreef: ↑19 dec 2022, 16:52 ik geef mijn puppen puppyvoer van proplan, 1 zak a 18 kilo. is dat op dan gaan ze over op volwassen voer. mijn 1e hond heeft nooit puppyvoer gehad, dat was er 35 jaar geleden gewoon niet en die is ook groot geworden.
De problemen kunnen zich ook jaren later vormen als je adult voeding geeft aan een pup. Je pup zal groeien, dat klopt, maar er bestaat een kans dat de botten zich niet optimaal hebben kunnen ontwikkelen. Deze elementen zitten speciaal in een puppy voeding, wat je gewoon weg niet in een adulte voeding kan krijgen. Botten hebben voldoende Calcium nodig zeker die eerste maanden tot zelf 15 maand (voor XL rassen). Wat zijn problemen dat je bv kan krijgen, vroegtijdige artrose, ocd, heupdysplasie,... Wanneer wel veranderen naar adulte voeding: wanneer minimaal 85% van te verwachten volwassen eindgewicht is bereikt. Meer raad kan je ook online verkrijgen bij cooper pet care je online dierenarts
- Gretha
Voor grote rassen is het juist belangrijk om ze zo snel mogelijk van pupvoer af te halen!Joke1 schreef: ↑20 dec 2022, 12:48 De problemen kunnen zich ook jaren later vormen als je adult voeding geeft aan een pup. Je pup zal groeien, dat klopt, maar er bestaat een kans dat de botten zich niet optimaal hebben kunnen ontwikkelen. Deze elementen zitten speciaal in een puppy voeding, wat je gewoon weg niet in een adulte voeding kan krijgen. Botten hebben voldoende Calcium nodig zeker die eerste maanden tot zelf 15 maand (voor XL rassen). Wat zijn problemen dat je bv kan krijgen, vroegtijdige artrose, ocd, heupdysplasie,... Wanneer wel veranderen naar adulte voeding: wanneer minimaal 85% van te verwachten volwassen eindgewicht is bereikt. Meer raad kan je ook online verkrijgen bij cooper pet care je online dierenarts
Ze groeien anders veel te snel.
-
Dat is inderdaad hetgeen wat ik ook altijd geleerd heb. Mijn vorige honden hebben ook nooit puppy voer gehad bij mij en op de (officiële) röntgenfoto's hadden ze prima heupen en geen andere ellende door de jaren heen.
Er zijn immers ook genoeg soorten voer die geen puppy voer hebben en ook geen senior brok.
Ik ga inderdaad mijn eigen gevoel volgen en de overstap maken naar volwassen brok in combinatie met vers en alles wat ze er nog naast krijgen zoals groente/fruit en kwark/yoghurt.
Er zijn immers ook genoeg soorten voer die geen puppy voer hebben en ook geen senior brok.
Ik ga inderdaad mijn eigen gevoel volgen en de overstap maken naar volwassen brok in combinatie met vers en alles wat ze er nog naast krijgen zoals groente/fruit en kwark/yoghurt.
Dat is wat ik ook heb geleerd.Gretha schreef: ↑20 dec 2022, 12:54Voor grote rassen is het juist belangrijk om ze zo snel mogelijk van pupvoer af te halen!Joke1 schreef: ↑20 dec 2022, 12:48 De problemen kunnen zich ook jaren later vormen als je adult voeding geeft aan een pup. Je pup zal groeien, dat klopt, maar er bestaat een kans dat de botten zich niet optimaal hebben kunnen ontwikkelen. Deze elementen zitten speciaal in een puppy voeding, wat je gewoon weg niet in een adulte voeding kan krijgen. Botten hebben voldoende Calcium nodig zeker die eerste maanden tot zelf 15 maand (voor XL rassen). Wat zijn problemen dat je bv kan krijgen, vroegtijdige artrose, ocd, heupdysplasie,... Wanneer wel veranderen naar adulte voeding: wanneer minimaal 85% van te verwachten volwassen eindgewicht is bereikt. Meer raad kan je ook online verkrijgen bij cooper pet care je online dierenarts
Twee van mijn honden zijn ook op oudere leeftijd geröntgend (omdat de DA bij bepaalde klachten aan artrose dacht).
Geen artrose en nog steeds perfecte heupen
Dus ik denk dat het wel goed zit met wat ik voer (geen puppybrokken maar gewone kvv).
Goeie puppybrok bevat juist vrij weinig calcium, de juiste verhouding calcium en fosfor en voor grote rassen een beperkte hoeveelheid energie. Juist om te snelle groei tegen te gaan.Gretha schreef:Voor grote rassen is het juist belangrijk om ze zo snel mogelijk van pupvoer af te halen!Joke1 schreef: ↑20 dec 2022, 12:48 De problemen kunnen zich ook jaren later vormen als je adult voeding geeft aan een pup. Je pup zal groeien, dat klopt, maar er bestaat een kans dat de botten zich niet optimaal hebben kunnen ontwikkelen. Deze elementen zitten speciaal in een puppy voeding, wat je gewoon weg niet in een adulte voeding kan krijgen. Botten hebben voldoende Calcium nodig zeker die eerste maanden tot zelf 15 maand (voor XL rassen). Wat zijn problemen dat je bv kan krijgen, vroegtijdige artrose, ocd, heupdysplasie,... Wanneer wel veranderen naar adulte voeding: wanneer minimaal 85% van te verwachten volwassen eindgewicht is bereikt. Meer raad kan je ook online verkrijgen bij cooper pet care je online dierenarts
Wat niet wegneemt dat een goede adultvoeding prima aan alle eisen kan voldoen.
- Omega
- Welke: Nu een echte toller
Groeipijn wordt vaak ook veroorzaakt dat mensen graag een mollige pup zien en dus te veel voer geven.
Van een puppybrok (spreek ik wel van goede kwaliteit) groeien ze juist geleidelijk. De groei is afhankelijk van de hoeveelheid brok die je geeft of je nu volwassen of puppybrok geeft. Dus als je grote pup te snel groeit, ga je de hoeveelheid moeten verlagen, maar je moet nog steeds rekening houden dat er voldoende eiwit, juiste verhouding Ca/P in deze lagere voedergift zit. De kans dat de juiste waardes nog aanwezig zijn bij deze lagere voedingsgift is bij een puppybrok is vele mate groter dan bij een adulte voeding. Daarnaast belangrijk dat de hoeveelheid brok om de 2-3 weken beoordeeld wordt (door lichaamsgewicht te wegen) en er natuurlijk niet continu tussendoortjes gegeven wordt. Want alweer het is gewoon echt belangrijk dat de botten zo goed mogelijk ontwikkeld worden voor latere problemen te voorkomen.Gretha schreef: ↑20 dec 2022, 12:54Voor grote rassen is het juist belangrijk om ze zo snel mogelijk van pupvoer af te halen!Joke1 schreef: ↑20 dec 2022, 12:48 De problemen kunnen zich ook jaren later vormen als je adult voeding geeft aan een pup. Je pup zal groeien, dat klopt, maar er bestaat een kans dat de botten zich niet optimaal hebben kunnen ontwikkelen. Deze elementen zitten speciaal in een puppy voeding, wat je gewoon weg niet in een adulte voeding kan krijgen. Botten hebben voldoende Calcium nodig zeker die eerste maanden tot zelf 15 maand (voor XL rassen). Wat zijn problemen dat je bv kan krijgen, vroegtijdige artrose, ocd, heupdysplasie,... Wanneer wel veranderen naar adulte voeding: wanneer minimaal 85% van te verwachten volwassen eindgewicht is bereikt. Meer raad kan je ook online verkrijgen bij cooper pet care je online dierenarts
Kipo schreef: ↑20 dec 2022, 16:58Goeie puppybrok bevat juist vrij weinig calcium, de juiste verhouding calcium en fosfor en voor grote rassen een beperkte hoeveelheid energie. Juist om te snelle groei tegen te gaan.Gretha schreef:Voor grote rassen is het juist belangrijk om ze zo snel mogelijk van pupvoer af te halen!Joke1 schreef: ↑20 dec 2022, 12:48 De problemen kunnen zich ook jaren later vormen als je adult voeding geeft aan een pup. Je pup zal groeien, dat klopt, maar er bestaat een kans dat de botten zich niet optimaal hebben kunnen ontwikkelen. Deze elementen zitten speciaal in een puppy voeding, wat je gewoon weg niet in een adulte voeding kan krijgen. Botten hebben voldoende Calcium nodig zeker die eerste maanden tot zelf 15 maand (voor XL rassen). Wat zijn problemen dat je bv kan krijgen, vroegtijdige artrose, ocd, heupdysplasie,... Wanneer wel veranderen naar adulte voeding: wanneer minimaal 85% van te verwachten volwassen eindgewicht is bereikt. Meer raad kan je ook online verkrijgen bij cooper pet care je online dierenarts
Wat niet wegneemt dat een goede adultvoeding prima aan alle eisen kan voldoen.
Klopt wat zegt ivm beperkte hoeveelheid energie! Maar de kans dat een adulte voeding op lagere hoeveelheid nog steeds een juiste hoeveelheid aan eiwit, Ca/P verhouding zit (dit allemaal aan waardes voor een groeiende pup) is gewoon veel kleiner dan bij een lagere hoeveelheid puppybrok. Er moet ook eerst ingegrepen worden (indien pup te snel groeit) op al de tussendoortjes (door puppytrainig etc) die gegeven worden, want de hoeveelheid die op zo'n voederzak staan is exclusief die tussendoortjes natuurlijk
-
- Welke: Whippet en Lurcher
Oke, dus weinig puppybrok en vooral niets anders.
Nul afwisseling dus eigenlijk en ongeacht het rastype en wat je met je hond doet.
Helder.
Nul afwisseling dus eigenlijk en ongeacht het rastype en wat je met je hond doet.
Helder.
-
Dat lijkt mij inderdaad ook geen goed plan. Best heel eenzijdig en saai ook en ik geloof ook niet dat je hier perse de gezondste pup van krijgt. Ik voer nu inderdaad in de basis een goede brok en vers vlees ernaast van verschillende merken en ook verschillende diersoorten en verder kreeg hij al groente, kwark en zo nu en dan stukjes verse kip. Hij lust (zoals een echte retriever) alles en groeit netjes en geleidelijk op. En ja natuurlijk gaat er wat meer in dan nodig aangezien hij van alles moet leren en belonen dus veel gebeurt maar een dikke volgevreten pup is het zeker niet.