Gezonde Franse Bull

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Budkes
Posts in topic: 10
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Gezonde Franse Bull

Bericht door Budkes »

Vraagje, mijn neef is op zoek naar een Franse Bull, maar wel een zo gezond mogelijke. Nu ben ik even kwijt welke fokster daar ook weer mee bezig was. Wie kan mij helpen?
Afbeelding
Dagmar
Posts in topic: 8

Re: Gezonde Franse Bull

Bericht door Dagmar »

Budkes schreef: 09 okt 2021, 12:18 Vraagje, mijn neef is op zoek naar een Franse Bull, maar wel een zo gezond mogelijke. Nu ben ik even kwijt welke fokster daar ook weer mee bezig was. Wie kan mij helpen?
Hawbucks is gestopt begreep ik.

Een zo gezond mogelijke is een kruising, daar zou ik eerder naar kijken.
Afbeelding
mijke
Posts in topic: 1

Bericht door mijke »

Er is er nog een geloof ik, zag ik laatst toevalig ergens op fb, maar ik weet niet meer hoe die heet helaas.

Ik zou voor een kruising gaan met Jack Russel. Die heb ik nu een aantal keer gezien en dat zijn echt leuke hondjes met een goeie neus en een grappig karakter!
Budkes

Bericht door Budkes »

mijke schreef:Er is er nog een geloof ik, zag ik laatst toevalig ergens op fb, maar ik weet niet meer hoe die heet helaas.

Ik zou voor een kruising gaan met Jack Russel. Die heb ik nu een aantal keer gezien en dat zijn echt leuke hondjes met een goeie neus en een grappig karakter!
Ja ik ook, maar vindt die dan maar eens. Misschien heeft iemand nog een Frans Bullteefje, ik heb nog wel een hele leuke Jack Russell reu. Afbeelding Grapje.
Ik denk ik gooi het eens op het forum. Misschien is er hier iemand die ergens wat weet.AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Als je een gezonde hond wilt moet je de hele bullenhap overslaan. Sowieso alle kortsnuiten.
Budkes

Bericht door Budkes »

Nanna schreef:Als je een gezonde hond wilt moet je de hele bullenhap overslaan. Sowieso alle kortsnuiten.
Daarom ben ik er al heel lang geleden van af gestapt. Maar de rest van mijn familie nog niet.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Budkes schreef: 09 okt 2021, 13:09
Nanna schreef:Als je een gezonde hond wilt moet je de hele bullenhap overslaan. Sowieso alle kortsnuiten.
Daarom ben ik er al heel lang geleden van af gestapt. Maar de rest van mijn familie nog niet.
Nou ja, als ze geld als water hebben en hun dierenarts heel aardig vinden kunnen ze het best doen. Hier in de buurt loopt een stamboomfransoos die anderhalf is, van een aangeraden fokker van het bullenforum, en evengoed al drieduizend euro aan verbouwingen gekost heeft.
EchoMira
Posts in topic: 4
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Ik zou helemaal niks aanraden.
Dalijk heb jij het gedaan.

Ik vind bullen geweldig maar ongezond is gewoon een raskenmerk. Achteraf heb je heel soms mazzel gehad met een hondje dat een normale leeftijd behaalt maar meestal loopt het anders.

Eén of twee fokkers in een verziekt ras die zeggen op gezondheid te fokken is niets waard. Ze streven misschien naar gezondheid maar daarom zin de honden die je nu van ze kunt kopen nog niet gezond.
Nanna

Bericht door Nanna »

Als ze iets zoeken met een langere snavel zouden ze eens kunnen informeren bij kennel from Honey Marsh.

Afbeelding
Fotogravinnetje
Contacteer:

Bericht door Fotogravinnetje »

Volgens mij heb je in Duitsland een groep mensen die buiten de FCI om gezondere bullen fokken, met vergelijkbare gezondheidsonderzoeken als Hawbucks. Dus met normale luchtpijpen, betere ruggen, minder varkensstaarten, wat langere neus, wat atletischer bouw etc
Célie
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

Dagmar schreef: 09 okt 2021, 12:21
Budkes schreef: 09 okt 2021, 12:18 Vraagje, mijn neef is op zoek naar een Franse Bull, maar wel een zo gezond mogelijke. Nu ben ik even kwijt welke fokster daar ook weer mee bezig was. Wie kan mij helpen?
Hawbucks is gestopt begreep ik.

Een zo gezond mogelijke is een kruising, daar zou ik eerder naar kijken.
Ja beter dan die zogenaamde franse bullen die ook op een kruising lijken en dan alsnog met 2x HD -C fokken :dunno:

Afbeelding

Ik hoopte eigenlijk dat Hawbucks het beter zou gaan doen maar dan heb je een hond die beter ademt met verrotte heupen.
Célie
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

Fotogravinnetje schreef: 09 okt 2021, 14:46 Volgens mij heb je in Duitsland een groep mensen die buiten de FCI om gezondere bullen fokken, met vergelijkbare gezondheidsonderzoeken als Hawbucks. Dus met normale luchtpijpen, betere ruggen, minder varkensstaarten, wat langere neus, wat atletischer bouw etc
Franse bullen hebben juist geen varkensstaarten hoor, dat zijn Engelse
DomorVerbeuk
Posts in topic: 7
Welke: Peruvian Doodle

Bericht door DomorVerbeuk »

@Celie: Hoe de heupen bij de "normale" Franse bullen zijn weet je helemaal niet, want daar wordt door FCI-fokkers niet op getest. Ik zou zelf ook niet kiezen voor HD-C x HD-C, maar zonder verdere uitslagen zeg ik niet dat ze verrotte heupen hebben t.o.v. de verdere Franse Bulldog-populatie.

@Budkes: met googlen of FCI-fokkers op HD testen, kwam ik deze twee fokkers tegen. Hoewel ik dus absoluut geen ervaring heb met deze fokkers, zien de honden er alvast een stukje gezonder uit en lijken ze ook de onderzoeken heel serieus nemen. De ene fokker heeft een outcross gedaan met de Boston Terrier.

https://www.vandeloveboat.nl/onze-honden/
http://www.frenchieflowers.nl/onze-honden/
Nanna

Bericht door Nanna »

DomorVerbeuk schreef: 09 okt 2021, 15:27 De ene fokker heeft een outcross gedaan met de Boston Terrier.
:LOL: Nou hoezee ende hoera. De Boston is ook al zo’n ras dat omflikkert van de ellende.
Twee keer niks maakt geen gezonde hond.
EchoMira
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Als je gezonde honden wil fokken begin je niet met een bull. Punt.
Weg ermede.
DomorVerbeuk

Een outcross is voor dit ras altijd winst. Zelfs een Franse bull x Engelse bull is gezonder dan danwel het ene ras danwel het andere ras. Kan het beter? Absoluut. Maar daarmee voegt een outcross als deze nog steeds wat toe.

Ik ga zelf niet voor een Bull, en Budkes ook niet. Maar met deze outcross is het karakter behoorlijk hetzelfde gebleven, terwijl er wel nieuwe (eerder verloren gegaande) genen bijgekomen en is dus een positief iets voor iemand die wel voor een Bull wil gaan.
Zamunda
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

DomorVerbeuk schreef: 09 okt 2021, 15:27 @Celie: Hoe de heupen bij de "normale" Franse bullen zijn weet je helemaal niet, want daar wordt door FCI-fokkers niet op getest. Ik zou zelf ook niet kiezen voor HD-C x HD-C, maar zonder verdere uitslagen zeg ik niet dat ze verrotte heupen hebben t.o.v. de verdere Franse Bulldog-populatie.

@Budkes: met googlen of FCI-fokkers op HD testen, kwam ik deze twee fokkers tegen. Hoewel ik dus absoluut geen ervaring heb met deze fokkers, zien de honden er alvast een stukje gezonder uit en lijken ze ook de onderzoeken heel serieus nemen. De ene fokker heeft een outcross gedaan met de Boston Terrier.

https://www.vandeloveboat.nl/onze-honden/
http://www.frenchieflowers.nl/onze-honden/
Verrot is verrot.
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
DomorVerbeuk

@Zamunda: Alleen als ze er pijn aan hebben is het echt een probleem. Kleine hondjes willen nog wel eens zeer slechte heupen op de foto hebben zonder daar enige klachten aan te hebben (uit mijn hoofd gezegd kende of had Nanna een teckel met HD-D dat bij toeval vastgesteld werd vanwege een rugfoto waar de heupkommen/gebrek daaraan op de foto stond), zelfs al zou ik het zelf alsnog niet willen. Er is een Puli-fokker waar ik om exact dezelfde reden over twijfel of ik daar een pup van wil, ondanks verder goede recensies (al houd ik daar de nestaankondigingen wel van in de gaten, want een nest van HD-A x HD-B vind ik in dit formaat niet zo'n probleem). Maar in het bericht van Celie wordt het gebracht alsof het iets unieks is van de Hawbucks pups, en dat is simpelweg niet bekend en ook onwaarschijnlijk. Er wordt immers geen selectie op uitgevoerd.
Nanna

Bericht door Nanna »

DomorVerbeuk schreef: 09 okt 2021, 16:43 @Zamunda: Alleen als ze er pijn aan hebben is het echt een probleem. Kleine hondjes willen nog wel eens zeer slechte heupen op de foto hebben zonder daar enige klachten aan te hebben (uit mijn hoofd gezegd kende of had Nanna een teckel met HD-D dat bij toeval vastgesteld werd vanwege een rugfoto waar de heupkommen/gebrek daaraan op de foto stond), zelfs al zou ik het zelf alsnog niet willen. Er is een Puli-fokker waar ik om exact dezelfde reden over twijfel of ik daar een pup van wil, ondanks verder goede recensies (al houd ik daar de nestaankondigingen wel van in de gaten, want een nest van HD-A x HD-B vind ik in dit formaat niet zo'n probleem). Maar in het bericht van Celie wordt het gebracht alsof het iets unieks is van de Hawbucks pups, en dat is simpelweg niet bekend en ook onwaarschijnlijk. Er wordt immers geen selectie op uitgevoerd.
Ja, dat was Maggie. Onwaarschijnlijk slechte heupen maar gierend van het lachen 16 geworden. Nooit een klinisch beeld daarvan laten zien.
Bij de Puli vind ik A en B trouwens prima hoor.
Inge O
Posts in topic: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Zamunda schreef: 09 okt 2021, 16:22 Verrot is verrot.
Behalve dan dat C niet 'verrot' is, verre van zelfs, het is een lichte vorm waar ook een grote hond probleemloos stokoud kan mee worden.
DomorVerbeuk schreef: 09 okt 2021, 16:43 want een nest van HD-A x HD-B vind ik in dit formaat niet zo'n probleem
'niet zo'n probleem'? Dat is helemáál geen probleem, bij geen enkel ras.

Wat een HD-hysterie heerst er toch, die heeft al aan veel goede genen de kop gekost.
DomorVerbeuk

Bij een groot ras waar HD geen sterk genenbeperkend probleem is vind ik het onnodig om HD-A x HD-B te fokken. Dan zie ik liever dat er met een net zo onverwant en verder gezond dier gefokt wordt met een wat minder mooie aftekening met wel HD-A. De kans op HD-C is groter en hoewel grote honden er inderdaad probleem oud mee kunnen worden, kunnen ze er ook wel degelijk problemen van krijgen. Voor andere rassen kan het weer een mooie tussenstap zijn richting gezondere honden, maar als het niet nodig is, zou ik het niet doen. Ik vind dat inleveren op gezondheid voor uitstraling enorm veel goede genen de kop gekost heeft, maar vooral ook enorm veel honden de kop gekost heeft.

En ik wil heel veel kunnen doen met een hond, dus wil ik op de vlakken waar ik rekening mee kan houden zo min mogelijk risico lopen. Hoe lullig ook, Noa heeft een zeer zeldzame aangeboren (maar waarschijnlijk niet erfelijke) hersenaandoening, daar viel niet op te selecteren. Maar ik heb zowel haar als Ninthe wel laten screenen en verder waren ze gezond, incl. HD-A en PL-vrij, en ik heb bij de selectie van het nest ook opgelet dat de knieën en ogen gecontroleerd waren. En dat doe ik voor mijn volgende pup weer. Wat anderen doen moeten ze zelf weten. Overigens vind ik het (HD-A x HD-B) bij de Puli's dus geen reden om het nest niet te kiezen, maar een HD-B x HD-C of zelfs HD-C x HD-C heb ik geen interesse in.
Amarillo

Bericht door Amarillo »

DomorVerbeuk schreef: 09 okt 2021, 16:15 Een outcross is voor dit ras altijd winst. Zelfs een Franse bull x Engelse bull is gezonder dan danwel het ene ras danwel het andere ras. Kan het beter? Absoluut. Maar daarmee voegt een outcross als deze nog steeds wat toe.

Ik ga zelf niet voor een Bull, en Budkes ook niet. Maar met deze outcross is het karakter behoorlijk hetzelfde gebleven, terwijl er wel nieuwe (eerder verloren gegaande) genen bijgekomen en is dus een positief iets voor iemand die wel voor een Bull wil gaan.
Jij hebt het nu over het genotype. Maar het is vooral het fenotype wat voor die bak ellende zorgt in de brachycephalen. Dus als je een platte smoel met een platte smoel kruist krijg je nog steeds naar ademsnakkende, rochelende nakomelingen.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Je moet dit soort gnomen helemaal niet willen fokken. En het mag ook niet eens.
En dan nog kruisen met net zo’n andere kortsnuit ook.
Pure geldkwestie en het heeft niets te maken met gezondheid.

Afbeelding
DomorVerbeuk

Dit is de outcross-combinatie, zowel de reu als teef zijn geselecteerd op een langere neus. En ja, het kan nog langer dan dit, maar voor deze rassen zijn dit al behoorlijke neuzen.

Afbeelding

De teef van dichtbij:
Afbeelding
Zamunda
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Inge O schreef: 09 okt 2021, 17:05
Zamunda schreef: 09 okt 2021, 16:22 Verrot is verrot.
Behalve dan dat C niet 'verrot' is, verre van zelfs, het is een lichte vorm waar ook een grote hond probleemloos stokoud kan mee worden.
Klopt, ik kon niet echt typen door een niet nader te noemen schattig pupje :mann: dus was even kort door de bocht. Maar het ging mij vooral om dat het niet gaat over hoe het met de rest van het ras gesteld is. HD-C is HD-C, of de rest van het ras nou E of A heeft, die C wordt niet meer of minder C. Als je besluit C x C niet wenselijk is dan moet je dat gewoon niet doen en moet je naar outcross grijpen als er gaan A of B is. (en in het geval van bullen moet je sowieso aan outcross doen)
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Plaats reactie