Aankomen teefje
-
- Posts in topic: 1
- Honden: 2
- Welke: Labrador Retrievers
Re: Aankomen teefje
Die flatcoateds van mij waren ook altijd schraal en soms m'n reuen ook wat 'mager'. Vaak met een maand of 10/11 is er niet tegenaan te voeren en soms trekken ze wat bij als ze ouder worden maar bij 2 van mijn honden is het nooit meer geworden dan 'extra slank'. Ik zie ze liever zo als dan te dik en voor mij hoort een Mechel zeker slank met spieren.
- Persistence
- Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox
Bijzonder dat mensen vaak hele slanke mensen normaal vinden maar dat voor honden een dikke labrador eerder de norm is.
Laat de mensen maar lullen.
Laat de mensen maar lullen.
-
- Posts in topic: 2
- Honden: 1
- Welke: Peruvian Doodle
Een 2 op een bcs-schaal van 1 tot 9 moet net zo min recht gepraat worden als een 8 op een schaal van 1 tot 9, waarbij 4.0-5.0 voor de meeste honden gezond is. In tegenstelling tot wat hier graag gezegd wordt, is te mager wel degelijk ongezond. Kijk je naar de risicos bij verschillende diersoorten, dan blijkt over het algemeen 1kg onder het ideaalgewicht net zulke verhoogde risicos de vormen als 2 tot 3kg erboven.
In de bcs-schaal ligt voor veel rassen het ideaalconditie dan ook rond de 4.3.
Vaak wordt de Labrador studie ook aangehaald om te zeggen dat magere honden gezonder zijn, maar daar waren de 'magere' Labradors 4.0-4.5 en de dikke Labradors 6.5-7.0. de studie bewees dus niet dat magere honden gezonder waren, maar dat honden rond hun ideaalgewicht gezonder waren.
Is er per se wat aan te doen? Nee, maar dat betekent niet dat het rechtgepraat moet worden.
In de bcs-schaal ligt voor veel rassen het ideaalconditie dan ook rond de 4.3.
Vaak wordt de Labrador studie ook aangehaald om te zeggen dat magere honden gezonder zijn, maar daar waren de 'magere' Labradors 4.0-4.5 en de dikke Labradors 6.5-7.0. de studie bewees dus niet dat magere honden gezonder waren, maar dat honden rond hun ideaalgewicht gezonder waren.
Is er per se wat aan te doen? Nee, maar dat betekent niet dat het rechtgepraat moet worden.
-
- Honden: 1
- Welke: Peruvian Doodle
Het gaat juist om het feit dat het hier ook buiten de fase compleet rechtgepraat wordt. Tijdelijk echt te mager is over het algemeen net zo goed als tijdelijk echt te dik hoogstwaarschijnlijk niet schadelijk. Zeker bij ranke rassen wordt jarenlang ernstig ondergewicht gewoon goedgepraat of in het verleden zelfs aangemoedigd. En dat is gewoon niet oke.
Ik schrijf er ook niet voor niets bij: "is er per se wat aan te doen? Nee." Overigens blijkt er voor veel honden wel degelijk nog een heel eind wat aan te doen te zijn. Maar goed, dat is een ander verhaal. Niet dat ze dan vet gevoerd kunnen worden, maar van mager naar rank (3.7-4.0) is immers voldoende.
Ik schrijf er ook niet voor niets bij: "is er per se wat aan te doen? Nee." Overigens blijkt er voor veel honden wel degelijk nog een heel eind wat aan te doen te zijn. Maar goed, dat is een ander verhaal. Niet dat ze dan vet gevoerd kunnen worden, maar van mager naar rank (3.7-4.0) is immers voldoende.
- Loraine
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
Ik vind de mechel zo op de foto's van @Dipsy20 nog best meevallen eigenlijk, ja er mag voor het mooie mss net een randje meer op maar te mager vind ik haar zo op de foto niet ogen.
Vergeleken met Dívka rond die leeftijd zelfs baggervet, maar dat was ook echt een gratenpakhuis waar gewoon geen gram vet op zat.
Letterlijk anderhalve hand aan omtrek in de taille zegmaar en een nekomvang vergelijkbaar met de gemiddelde chihuahua.
En gewoon niet dikker te voeren ook tot ze wat meer rust in haar kop en lijf kreeg.
Moet er wel bij zeggen dat Dívka gewoon 8 vd 12 uur aan het dribbelen, stuiteren en hyperen was als ik haar niet afremde, die verbrandde daardoor ook zoveel dat er niet tegenop te voeren was.
Vergeleken met Dívka rond die leeftijd zelfs baggervet, maar dat was ook echt een gratenpakhuis waar gewoon geen gram vet op zat.
Letterlijk anderhalve hand aan omtrek in de taille zegmaar en een nekomvang vergelijkbaar met de gemiddelde chihuahua.
En gewoon niet dikker te voeren ook tot ze wat meer rust in haar kop en lijf kreeg.
Moet er wel bij zeggen dat Dívka gewoon 8 vd 12 uur aan het dribbelen, stuiteren en hyperen was als ik haar niet afremde, die verbrandde daardoor ook zoveel dat er niet tegenop te voeren was.
-
- Posts in topic: 4
- Welke: Whippet en Lurcher
Herders zijn buitenhonden en die hebben vaak ook gewoon een eetlust die afhangt van de situatie. Zeker een jonge teef kan best gewoon geen trek hebben omdat we nog gaan wandelen. Het zijn werkidiootjes dus soms willens ze gewoon even geen koekje maar het klusje afmaken.
Dan moet je het aanbieden als ze in een andere modus zit. Vooral na forse activiteit. En niet alleen maar bal gooien. Dat is wel veel gedoe maar daarom niet uitdagend.
En dan nadat je die hersenen helemaal in de dopamine gedrenkt hebt ga je naar huis. Uurtje de mand in en dan...lekker eten en een knuffel op de bank.
Dan moet je het aanbieden als ze in een andere modus zit. Vooral na forse activiteit. En niet alleen maar bal gooien. Dat is wel veel gedoe maar daarom niet uitdagend.
En dan nadat je die hersenen helemaal in de dopamine gedrenkt hebt ga je naar huis. Uurtje de mand in en dan...lekker eten en een knuffel op de bank.
EchoMira schreef: ↑02 jan 2023, 21:40 Herders zijn buitenhonden en die hebben vaak ook gewoon een eetlust die afhangt van de situatie. Zeker een jonge teef kan best gewoon geen trek hebben omdat we nog gaan wandelen. Het zijn werkidiootjes dus soms willens ze gewoon even geen koekje maar het klusje afmaken.
We trainen 2 x in week IGP met haar Speuren om de 2 dagen
Fietsen 1x in keer in de week bal spelletjes eigenlijk nooit
Thuis krijgt ze echt haar rust daar zorg ik zelf wel voor (box) krijg die verplichte rust ook
Ze is wel gevoelig en soms best hyper vooral in haar manwerk het is een hondje wat mij alleen maar wil plezieren
Werk juist expres met voer ivm ze anders echt hyper de pieper word
In huis weten ze is het relax modus aan
En toch vind ze dan vaak dat ze haar voeding kan overslaan als ze naast me op de bank ligt dan zie je echt hoe
Slank/rank ze is dus hoop echt dat ze nog uitzwaard
Zie haar liever is iets voller
-
- Posts in topic: 4
- Welke: Whippet en Lurcher
Ze gaat zeker uitzwaren. Dat doen ze allemaal.
Ik denk dat ze gewoon een lekkere hieperdepieper puberspriet is. Heel normaal. Komt echt vanzelf weer goed.
Ik denk dat ze gewoon een lekkere hieperdepieper puberspriet is. Heel normaal. Komt echt vanzelf weer goed.
Ja dat is ze ook wel daarom ook echt verplichte rust in huis
We gaan gewoon door en dankzij jullie tips en verhalen
Ga het meer loslaten en haar nog maar 2x per dag voeren vanmorgen wou ze wel de Smuldier
Gejat van het aanrecht net daarvoor had ze haar bakje met brok ook leeg
Vaker hier posten dus
- Frootje
- Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
- Contacteer:
Aloy is nog een stukje jonger maar ik denk dat zij er ongeveer hetzelfde uitziet, misschien iets dikker, maar het zal niet veel zijn. Zij eet trouwens wel veel (ook twee keer per dag, maar tussendoor ook veel snacks en voerbeloningen), ze is actief en ik zorg dat ze meer dan genoeg krijgt, maar ze blijft erg slank. Was ik ook al voor gewaarschuwd. Ze is fit, gezond en tevreden. Ik wacht wel tot ze een keer uitzwaart. Het scheelt wel dat je het bij haar niet goed ziet (want zwarte hond), dus niemand kijkt me boos aan, gelukkig.