Hond/pup alleen thuis laten

BieneMaya

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door BieneMaya »

Ik deed dat wel. Zodat Maya precies wist waar ze aan toe was. En bij mij was het zo dat ze me soms wel de deur uit kon kijken met een blik van.. doe mij die kong!!😂
Fabienne
Posts in topic: 2
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Bericht door Fabienne »

Ik denk dat je moet werken naar routine zodat het ook duidelijk is wat je wilt en wat hij kan verwachten. Van die routine kan je later echt wel is afstappen maar ik zie nu ook bij Floris dat routine rust geeft en duidelijkheid. Floris heeft een grote bench met mand erin en een grote deken over de bench waarbij de voorkant niet bedekt is, kan ook niet want die bench is zo groot! Na de grote ochtend ronde gaat hij bij thuiskomst in de bench en in de nachten gaat hij in de bench en ik benoem dit met 'ga maar naar bed', dit is nu al zo een routine geworden dat hij op deze momenten zelf al in de bench gaat. Soms is hij is druk en bijterig in huis en moet hij eigenlijk even begrensd worden en slapen maar ook dan is 'ga maar naar bed' voldoende om hem naar de bench te krijgen. Deurtje doe ik dan wel dicht. De rest van de dag is dat deurtje open maar kruipt hij zelf ook dat ding in en al het lekkers wat hij krijgt is altijd in de bench. Met weggaan hetzelfde ritueel en zorg ik er wel voor dat hij in al zijn behoefte is voorzien. Nu ligt hij er ook in te slapen maar ik hoor wel aan het rommelen wanneer hij wakker is en nog voordat hij piept is het deurtje al open en soms piept hij meteen en moet hij gewoon even wachten...zo werkt dat namelijk niet.

Overdag in huis ben ik niet noemenswaardig met hem bezig, ik wil dat mijn honden leren dat ik ook nog een leven naast hun heb en er in huis echt niet altijd aandacht voor hun is. Ze krijgen meer dan aandacht genoeg maar op eigen benen kunnen staan is ook wel prettig. Net als bij de deur, je hoort het wel wanneer ik je roep en zo niet kan je dus prima rustig op jezelf in een mandje blijven liggen of zelf spelen. Klinkt heel streng misschien maar dat is het echt niet. Denk dat het voor een hond heel fijn is om je niet altijd te hoeven volgen in huis en dus niet altijd te hoeven opletten en dat je ook prima kan ademhalen zonder mijn aanwezigheid.
Cooper
Posts in topic: 30
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Bericht door Cooper »

Heb hem nu ook weer even in de bench geinstalleerd. Even allebei bijkomen en dan weer doorrrrr.
Cooper

Bericht door Cooper »

Fabienne schreef: 13 jan 2023, 11:45
Overdag in huis ben ik niet noemenswaardig met hem bezig, ik wil dat mijn honden leren dat ik ook nog een leven naast hun heb en er in huis echt niet altijd aandacht voor hun is. Ze krijgen meer dan aandacht genoeg maar op eigen benen kunnen staan is ook wel prettig. Net als bij de deur, je hoort het wel wanneer ik je roep en zo niet kan je dus prima rustig op jezelf in een mandje blijven liggen of zelf spelen. Klinkt heel streng misschien maar dat is het echt niet. Denk dat het voor een hond heel fijn is om je niet altijd te hoeven volgen in huis en dus niet altijd te hoeven opletten en dat je ook prima kan ademhalen zonder mijn aanwezigheid.
Je hebt groot gelijk hoor. Bij mijn oude hond hoefde ik binnen ook niet naar om te kijken. Ze sliep of lag naar buiten te kijken bij het raam. Af en toe kwam ze eens een aaitje halen. :I:
Maar bij een pup weet ik niet zo goed wat nu het handigst is aangezien hij ook de enige hond is.
Fabienne
Welke: Labrador Retrievers

Bericht door Fabienne »

Enige hond of niet, continue met hem bezig zijn is geen goed idee. Ze staan daardoor ook altijd 'AAN' en een hond die altijd aan staat krijgt daar uiteindelijk ook problemen mee. Pups slapen overdag echt heel veel, althans dat zou "moeten" en dat is ook goed en gezond voor ze. Floris is een flatcoated en flatcoateds hebben een grote gave om overal hun neus in te willen stoppen en àlles willen weten...ik leg hem dus ook af en toe bewust met kluifje of pens staafje even weg in de bench. Je hoeft niet overal bij en het kan ook niet altijd. En ondanks dat ik 2 honden heb zijn deze ook niet de hele dag met elkaar bezig, gelukkig niet.
Sirene
Posts in topic: 3

Bericht door Sirene »

Zinodo schreef: 13 jan 2023, 15:14 Ben je hem nou een ik-ga-weg-routine aan het aanleren of gewoon leren dat je soms niet in hetzelfde kamer bent? Twee hele verschillende dingen, hij moet ze allebei leren, maar het is niet hetzelfde. Eentje is alleen thuis blijven aanleren dus wandelen, eten, bench met iets te kauwen, baas pakt jas, schoenen, sleutels, zegt doeii braaf zijn en loopt de deur uit en komt altijd weer terug. De andere is baas gaat de was ophangen boven en het heeft niks met jou te maken en je hoeft je er niet mee te bemoeien.
Daar zit een grote verschil tussen.
Dat zijn twee verschillende dingen inderdaad maar als ze het tweede niet kunnen lukt het eerste meestal al helemaal niet.
Net als met de bench. Als de hond overdag niet even in een gesloten bench kan zitten (als je er bent), gaat het alleen thuis blijven in de bench al helemaal niet lukken.
blondie
Posts in topic: 1

Bericht door blondie »

Wat een fijn topic dit! Lees met interesse ook mee in ieder geval :ok:
Cooper

Bericht door Cooper »

Zinodo schreef: 13 jan 2023, 15:14 Ben je hem nou een ik-ga-weg-routine aan het aanleren of gewoon leren dat je soms niet in hetzelfde kamer bent? Twee hele verschillende dingen, hij moet ze allebei leren, maar het is niet hetzelfde. Eentje is alleen thuis blijven aanleren dus wandelen, eten, bench met iets te kauwen, baas pakt jas, schoenen, sleutels, zegt doeii braaf zijn en loopt de deur uit en komt altijd weer terug. De andere is baas gaat de was ophangen boven en het heeft niks met jou te maken en je hoeft je er niet mee te bemoeien.
Daar zit een grote verschil tussen.
Nee hoor, eerst maar eens leren om rustig in de bench te blijven zolang er nog iemand thuis is. Stap voor stap.

De kong wil ik dan wellicht gaan gebruiken als ik echt uit huis ga. Hopelijk als een positieve bijkomstigheid voor Cooper, ik moet alleen blijven maar krijg wel iets leuks en lekkers.

Ik spring soms een beetje van de hak op de tak met al m'n vragen, excuus daarvoor :roos:
Cooper

Bericht door Cooper »

Het ging vandaag al stukken beter toen hij even in de bench moest. Heel even mopperen maar daarna was het rustig.
Ik kan niet zien natuurlijk wat ie doet vanwege het dekentje maar 1x sliep hij sowieso nog toen ik het deurtje open deed :slaap2:
Smoushond
Posts in topic: 6

Bericht door Smoushond »

Ik heb Bertus eerst aangeleerd in de bench te zijn terwijl ik in dezelfde ruimte was en toen dat goed ging kon ik even naar boven. En toen dat goed ging kon ik weggaan uit huis terwijl er nog iemand boven was . Nu kan ik gewoon weggaan terwijl hij alleen thuis is. Nouja niet helemaal alleen want Heavy is dan in de keuken.

Als ik Heavy meeneem geeft hij altijd even commentaar maar na een :klaar! Is hij dan stil
Het kleed gaat er hier altijd over en radio aan .
Ik vond het allemaal vreselijk slopend en vermoeiend maar ben zo blij dat ik doorgezet heb ,vooral na Jip die verlatingsangst had
Afbeelding
Cooper

Bericht door Cooper »

Ja, Smoushond zo ga ik het ook aanpakken. Heel geleidelijk op die manier. Gelukkig heb ik die mogelijk dat er geen tijdsdruk op staat.

Ik waardeer jullie adviezen heel erg. Ik haal overal goede tips uit :flower:
Doyaquba
Welke: Boxers

Bericht door Doyaquba »

Weggaan routine is een feestje. Gordijnen dicht, radio aan (of hondentv) en kong klaarmaken. Dan liggen ze al netjes op hun plek (Donner in zn mand, Cato in de bench) me aan te kijken tot ze hem krijgen. Ik geef het, doe deurtje dicht bij Cato en ga weg. Altijd dezelfde routine. Gaat super. Als ik me er niet aan hou gaat Donner naar buiten kijken ipv liggen slapen weet ik van de camerabeelden. Van tevoren hebben ze altijd minstens een half uur gelopen en nooit met honger dat ik ze alleen laat.

Donner was ook verschrikkelijk als pup. Ik heb mn masterthesis geschreven naast de bench een maand lang 🤣 steeds verderweg. Pal ernaast, iets verder, aan tafel in zicht, steeds een stoel opschuiven. Nouja na een maand kon ik buiten zicht (een half uurtje). Het heeft tot hij 1,5 jaar was geduurd om echt relaxed te zijn alleen. Altijd wilde hij erbij zijn...was vermoeiend maar nu gaat het zelfs 7 of 8 uur goed. Door de deur rennen heb ik altijd op gelet. Helaas heeft hij toen geleerd de deur open te maken als ik aan de andere kant was... Nooit kunnen afleren dus alle deuren die op slot kunnen gaan op slot. En met "wacht" commando kon ik wel even de deur uit een andere kamer in en weer terug. Maar niet meer dan een paar minuten. Inmiddels loopt hij me niet altijd meer achterna. En soms wel en dan stuur ik hem zn mand in. Maar goed hij is 3,5 jaar oud..

Mijn meest nuttige commando's voor in huis zijn dus "wacht" (ook buiten bij weg oversteken trouwens) en "plaats" en "nee". Heel veel meer gebruik ik ook niet in het dagelijks leven behalve "hier/kom eens" 😅 ook al kent hij veel meer woorden en trucjes
Afbeelding
Cooper

Bericht door Cooper »

Donner zit nu niet meer in de bench tijdens het alleen thuis zijn?
Doyaquba
Welke: Boxers

Bericht door Doyaquba »

Cooper schreef: 14 jan 2023, 13:11 Donner zit nu niet meer in de bench tijdens het alleen thuis zijn?
Nee alleen het eerste jaar maar hij sloopt niet en is braaf dus mag hij los in huis. Gaat beter dan in de bench, hij is nooit echt fan geweest van het deurtje in de bench
Afbeelding
Cooper

Bericht door Cooper »

Ik hoop dat hij dat ooit in de toekomst ook gaat kunnen, gewoon lekker vrij in de kamer als we er niet zijn.
Cooper

Bericht door Cooper »

Vandaag eens geoefend met alleen laten. Echt maar een paar minuutjes. Zo trof ik de kong aan:

Afbeelding

Ik geloof dat ie stuk is :F: . Cooper had het er wel druk mee want ik heb hem niet horen piepen terwijl ik om het huis liep. Hij heeft amper meer tanden in z'n waffel met al dat gewissel maar degene die er nog zijn richten een hoop schade aan.....
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik ben vanmorgen gewoon de deur uitgestapt. Er zullen toch boodschappen gehaald moeten worden.
Ik had Katus wel een kluif gegeven en toen ik terug kwam was ze daar nog doende mee.
Opgelost.
ellen en de birmanen
Posts in topic: 1

Bericht door ellen en de birmanen »

Cooper schreef: 25 jan 2023, 15:18 Vandaag eens geoefend met alleen laten. Echt maar een paar minuutjes. Zo trof ik de kong aan:

Afbeelding

Ik geloof dat ie stuk is :F: . Cooper had het er wel druk mee want ik heb hem niet horen piepen terwijl ik om het huis liep. Hij heeft amper meer tanden in z'n waffel met al dat gewissel maar degene die er nog zijn richten een hoop schade aan.....
neem een zwarte kong, die is iets sterker.
ranetje
Posts in topic: 4

Bericht door ranetje »

Cooper schreef: 25 jan 2023, 15:18 Vandaag eens geoefend met alleen laten. Echt maar een paar minuutjes. Zo trof ik de kong aan:

Afbeelding

Zo die heeft zijn best gedaan :lol1:
In ieder geval wel een geschikt iets om op af te reageren, beter en goedkoper dan je bank :engel:
Afbeelding
Cooper

Bericht door Cooper »

ranetje schreef: 25 jan 2023, 16:05

Afbeelding

In ieder geval wel een geschikt iets om op af te reageren, beter en goedkoper dan je bank :engel:
Ik had 'm wel in de bench gezet met de kong. Ik vertrouw hem niet los in de kamer.
ranetje

Bericht door ranetje »

Cooper schreef: 25 jan 2023, 16:57
ranetje schreef: 25 jan 2023, 16:05

Afbeelding

Ik had 'm wel in de bench gezet met de kong. Ik vertrouw hem niet los in de kamer.
:ok:
Afbeelding
Cooper

Bericht door Cooper »

ellen en de birmanen schreef: 25 jan 2023, 15:41

Afbeelding

neem een zwarte kong, die is iets sterker.
Zojuist een zwarte kong gehaald :ok: . Die rode kan ik denk ik niet meer gebruiken want er zijn wel echt stukjes vanaf gekomen.De piranha :mrgreen: .
Frootje
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Ah ja, die puppytandjes krijgen ook overal een hap uit. :oeps: :F: Hopelijk werkt de zwarte beter!
Cooper

Bericht door Cooper »

Gisteren weer een poging tot "alleen" blijven gedaan. Ik moest even weg maar mijn oudste dochter was nog boven. Ik heb 'm weer in de bench gedaan met een kong. Radio aan. Hij is anderhalf uur zoet geweest en toen heeft mijn dochter hem uit de bench gelaten. Hij heeft niet gepiept of geblaft zei ze dus op tijd uit de bench gehaald. Wel de kong weer ernstig toegetakeld :P .

Ik hoop dat ik het zo rustig kan opbouwen.
ranetje

Bericht door ranetje »

Dat gaat zo te lezen uitstekend :ok:
Afbeelding
Plaats reactie