Sledehonden bijten Poedeltje dood

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
BieneMaya

Re: Sledehonden bijten Poedeltje dood

Bericht door BieneMaya »

Mellow schreef: 15 jan 2023, 11:50 Ik heb ook een roedel.
Als ik ze allemaal tegelijk los laat in een bos dan zijn ze ook actief, uitgelaten en opgefokt.
Zou er ineens een wild keffend poedeltje tussen springen gebeurd er niets.
Puck en Daisy zouden kijken waarom er gekeft wordt, Nikki zou er nog geen seconde aandacht aan spenderen en van de commotie gebruik maken om het bos in te schieten.
Pebbles vindt vreemde honden buiten geen zak aan, Semmy houd niet van lawaai en beide lopen weg.
Maar al zouden ze door die poedel gebeten worden, dan nog doen ze niets terug.
De ene roedel is de andere niet.
Precies.
Smoushond
Posts in topic: 5

Bericht door Smoushond »

Ik vind het heel dubbel. Aan de ene kant wordt er rekening gehouden met het instinct van de husky door ze voor een slede te spannen en dat vind ik super. Maar aan de andere kant wordt er geen rekening gehouden met het risico dat een hond in een roedel in opwinding dit bijtgedrag kan vertonen. Wat overigens helemaal niks zegt over vals zijn of wat dan ook ik geloof zeker dat het lieve leuke husky’s zijn
Afbeelding
Tineke
Posts in topic: 1

Bericht door Tineke »

Vreselijk, het zal je maar gebeuren :cry:
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Rennendehond
Posts in topic: 1
Honden: 2

Bericht door Rennendehond »

Er zit wel echt veel verschil tussen een husky in werkmodus of een husky die gewoon z’n rondje doet met de baas. Ik heb een luie sledehond en zelfs die gaat om zodra hij mee gaat hardlopen of naast de fiets. Recht vooruit en niet af laten leiden.
Dit was niet zomaar een roedel, dit was een team. Aan het werk.

Als het inderdaad gebeurd is dat de poedel van de arm de roedel in gesprongen is, was dat natuurlijk onverwachts en zal er van beide kanten zeer veel opwinding geweest zijn. Ik kan me voorstellen dat het kan eindigen zoals dat nu gebeurd is.
Dat kan en mag niet gebeuren en ik vind het schandalig als de musher inderdaad zo nonchalant om is gegaan met dit grootse verlies. Ik zou als eigenaar van de doodgebeten hond ook strijden voor gerechtigheid.

Ik weet dat er veelal op vroege tijden getraind wordt. In aanlijngebied en overzichtelijke stukken. Het zou moeten kunnen als iedereen zich een beetje aanpast.
Hier in de omgeving traint ook iemand met een span. Dat gaat prima ondanks druk gebied. Hij wacht even als er ruiters voorbij moeten en zelfs als een hond er zichtbaar moeite mee heeft. Andersom gaat iedereen even aan de kant als hij aan komt. Het zou moeten kunnen. Niet alles hoeft verboden te worden. Beetje gezond verstand gebruiken. En dan kunnen er inderdaad soms ook ongelukken voorkomen. Hoe lullig ook voor dit poedeltje. Het gebeurt veel vaker bij incidenten op straat, honden in openbaar gebied is gelukkig ook niet verboden.
Elian
Posts in topic: 3
Welke: Russische tzarin en een westjeutapets

Bericht door Elian »

Rennendehond schreef: 15 jan 2023, 13:25Niet alles hoeft verboden te worden. Beetje gezond verstand gebruiken. En dan kunnen er inderdaad soms ook ongelukken voorkomen. Hoe lullig ook voor dit poedeltje. Het gebeurt veel vaker bij incidenten op straat, honden in openbaar gebied is gelukkig ook niet verboden.
Gezond verstand ontbreekt het helaas wel vaker aan. :F: Maar je hebt ook gelijk dat er soms gewoon ongelukken gebeuren en dat dat niet gelijk een verbod moet betekenen. Het is ook niet alsof er te pas en te onpas hondjes verscheurd worden door huskies in een span.

Hoe dan ook treurig wat er gebeurd is, hoe het ook heeft kunnen gebeuren.
Afbeelding
(Voorheen Tenmashi)
Nika de Russische straatmix & Thorin de västgötaspets
*Mitzi de Mechelaar † 18 januari 2019
Persistence
Posts in topic: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Bericht door Persistence »

Volgens mij zijn die honden in team gefocust aan het werk als ze aan het rennen zijn. Als ze dan gaan stilstaan en er komt een andere hond keffend (of niet) tussenbeide, dan begrijp ik een reactie van die honden wel.
Wie zegt dat de hond volledig verscheurd is, misschien is het wel een ongelukkige beet geweest. Het maakt niet uit want de eindconclusie is hetzelfde en het had niet mogen gebeuren.

Ik heb het met Bella jammer genoeg een paar keer meegemaakt. 1 keer met een stel jachthonden wat leuk en speels begon maar door opwinding escaleerde in een jacht op haar. En een keer met een ongecontroleerde groep galgo en greyhoundrescues. Die stonden ook bekend om hun strooptochten en mevrouw gaf er niks om, want haar honden hadden toch ook recht op vrijheid. Gelukkig is ze heel behendig en kon door de bosjes wegvluchten maar als ze haar te pakken hadden gekregen dan hadden ze haar 100% zeker gemold.

Een forum wandeling ben ik dan weer niet zo bang voor want die honden kennen elkaar nog niet en er zijn genoeg verantwoordelijke mensen bij die snel zullen ingrijpen. Ganging up kan altijd natuurlijk.
Afbeelding
Alfilillo
Welke: Podenco en kruising

Bericht door Alfilillo »

Nanna schreef: 15 jan 2023, 10:44
Zinodo schreef: 15 jan 2023, 10:41 Maar de mens was toch ook gebeten in het proces. Dat gebeurt ook niet zo maar.
Die stak uiteraard zijn klauwen ertussen en ja, dan krijg je in alle opwinding een hap mee.

Ik geloof zonder meer dat die huskies niet kwaadaardig zijn. Ieder apart zal een geweldig lieve hond zijn. Maar de musher heeft simpelweg niet genoeg controle over ze gehad. Hoe hij het verhaal ook draait. Of de poedel moet écht tussen de huskies gesprongen zijn en iets zegt me dat een hondje met ook maar een cent aan lijfsbehoud dat niet doet.
Exact. "Ik stond stil met mijn huskies, maar de poedel sprong uit de armen van de baas, recht mijn roedel in en zette de aanval in." Mwa, vind je het erg als ik dat verhaal met een korrel zout neem? Ik geloof het nog dat die poedel uit angst uit de armen is gesprongen en ook dat hij defensief geblaft heeft, dat laatste is eerder normaal, maar dat hij gericht de aanval heeft ingezet? Nee.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 6
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Het doet er niet toe wat het poedeltje fout deed. Dat is niet wat we moeten analyseren.
Marc

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 15 jan 2023, 18:41 Het doet er niet toe wat het poedeltje fout deed. Dat is niet wat we moeten analyseren.
Precies. Al kwam die poedel met ontblote tanden op een husky af. Doet er niet toe. Je hebt te zorgen dat je hondenroedel niet andermans hond om zeep helpt. Punt.
Jackira
Honden: 3
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Bericht door Jackira »

Zo'n poedel maakt geen schijnt van kans als hij in een opgefokte roedel van welk ras met jachtinstinct dan ook terecht komt. Een Husky heeft natuurlijk een groot jachtinstinct en als er ineens iets snel bewegends terecht komt in de roedel terwijl ze al hyper zijn dan ontstaat er natuurlijk nog meer opwinding omdat ze elkaar ook nog opfokken.

Dus het is aan de bazen van welke roedel dan ook om te zorgen dat er niks kan gebeuren. Het zijn de mensen van de poedel en de baas van de huskyroedel die er iets aan hadden kunnen voorkomen. En het lijkt me dat in deze situatie vooral de baas van de huskyroedel de schuldige is.

Je kunt natuurlijk leuk gaan trainen in openbaar gebied maar dan moet je wel volledige controle hebben. In elke omstandigheid.

En of het husky's zijn of welk ander ras ook met jachtinstinct doet er niet toe.

Ik heb zelf ook een husky (al bijna 6 jaar) en ik vertrouw hem meer tijdens het spelen in een groep honden dan Shira of Nola. Maar ik ken meerdere mensen met een Husky die (voor hun baas plotseling) een hondje doodgebeten hebben. Dus ik voorkom altijd dat er een hond nagejaagd wordt door een grote groep. Al lijkt het spelen en begrijpen de andere hondenbazen me niet. Ik weet dat dat wel een huskyding is.
AfbeeldingAfbeelding
EchoMira
Posts in topic: 6
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

De volledige controle zit er in dat je je honden kent.
Je maakt me niks wijs dat dat roedel nooit eerder signale van agressie naar honden heeft getoond.
Ik loop inmiddels 40 jaar met honden rond. Dit soort dingen zie je aankomen. Als je er interesse in hebt natuurlijk. Er zijn er ook zat die vinden dat de rest maar wijkt maar ook dat is een keuze.

Ik zeg anderhalf jaar celstraf en een houdverbod. Maak er maar een voorbeeld van.
Jackira
Honden: 3
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Bericht door Jackira »

EchoMira schreef: 16 jan 2023, 21:18 De volledige controle zit er in dat je je honden kent.
Je maakt me niks wijs dat dat roedel nooit eerder signale van agressie naar honden heeft getoond.

Ik loop inmiddels 40 jaar met honden rond. Dit soort dingen zie je aankomen. Als je er interesse in hebt natuurlijk. Er zijn er ook zat die vinden dat de rest maar wijkt maar ook dat is een keuze.

Ik zeg anderhalf jaar celstraf en een houdverbod. Maak er maar een voorbeeld van.
Inderdaad, als je je honden kent weet je precies waar de risico's liggen en hoe ze kunnen reageren. En zorg je er voor dat je daar overwicht op hebt.

Als ik de eigenaar van die poedel was, was die huskyman nog niet van me af.
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie