Irma schreef: ↑22 jan 2023, 17:47
Vind het geen kulargument, naakthonden zijn natuurlijk iets anders dan korthaar honden. Er liepen ooit wat kale honden rond en kijk een ras is geboren, geldt voor meer "afwijkingen" waar bewust mee verder is gefokt.
En dat is niet goed omdat...?
Hoeft allemaal niet compleet terug, maar extremen kunnen er best uit.
Maar dat bereik je niet op deze manier. Als je van wetswege gaat ingrijpen breng je het niet op een genuanceerde manier terug tot een evenwichtiger geheel. Dan trek je er haaienbeten uit terwijl je het achterliggende probleem niet oplost.
Alles kleiner dan 5 kilo is ook beperkt in zijn welzijn. Net als alles wat groter dan 40 kilo wordt. Hangogen, hanglippen...ook weg. Geprononceerde hoekingen staan voor meer blessures. Dat waren de boxers.
Korte poten zijn ook niet in het belang van de hond. Tekkels verboden.
Het is gewoon echt niet zinnig. Het is gewauwel over een wazig droombeeld van wat beter zou zijn en dan uitgevoerd met een bot instrument.
En niemand heeft het er over wat dat stuk maakt.
Ik ben ook tegen de import van broodfokpuppen. Maar de uitwerking van de gemaakte regels is dat de COI van de binnenlandse honden de lucht in schiet. Met alle tragische gevolgen van dien.
Ik vrees dat deze trend ook weer voor zulke onbedoelde maar wel degelijk te verwachten problemen gaat leiden.
De overheid is er niet voor om de burger te vertellen wat leuke hondjes zijn. Dat postchristelijke gepruttel over wat er al dan niet deuglijk is moet stoppen.
Als je je daar al mee wil bemoeien dan promoot je het fokken van wel gezonde honden. Maar eerlijk gezegd zie ik het daar ook somber in. Niet alles is een taak voor de overheid.