Houdverbod kortsnuiten

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Mo-yi
Posts in topic: 5
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door Mo-yi »

Het bericht voor nu gaat volgens mij vooral over kortsnuiten. In mijn ogen expres mankementen gaan doorzetten, onderbeet, te kleine schedel, te hoge druk in de kop, verhoudingen die zo scheef lopen dat het hele gestel eronder lijd of gaat lijden.
Over vachten kun je oeverloos discussiëren. Wij zijn inmiddels ook vachtloos geworden maar dat is dan meer evolutie en zelf gaan kleden. Een vacht bij een hond willen veranderen doen we doormiddel van fokken en dat gaat dan in sneltrein vaart en of iets gewenst is of niet.
Vachten van paarden valt niet te vergelijken met honden. Paarden kunnen het prima zelf regelen en creeeren zelf een wintervacht, de haren staan wat omhoog of juist plat net wat ze nodig hebben, ze wandelen, lopen, eten en schuilen. Wij zijn degene die gaan bepalen waneer en hoe ze gaan bewegen, je houdt dan rekening met dat ze gaan zweten, en je geeft de ruimte en neemt de tijd om ze weer af te laten koelen. Eventing is een hele tak van sport waar de paarden veel moeten presteren en in een bepaalde tijd weer op normalere temp moeten zijn plus hartslag, allemaal gecontroleerd door d.a dus dan wordt er wel meer gedaan om ze snel weer af te koelen.
Ik vind de vergelijking niet helemaal kloppen, maar opzich wel een goede discussie.
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 8

Bericht door ranetje »

Nanna schreef: 22 jan 2023, 22:55 Welnee. Die hele kortsnuithap wordt sowieso niet oud dus daar zijn we binnen tien jaar vanaf.
Ausweis…eh….stamboom laten zien of chip controleren bij een heel jeugdig aandoend exemplaar en klaar zijn we.
Van die Wolfsblutoplossingen als ‘de straat op trekken en executeren’ krijg je burgeroorlogen.
Stamboom hoeft niet getoond, want het gaat niet om rassen maar om honden met een te korte snuit (volgens dat verbod).
Dat was toch ook de reden dat er geen rassen werden genoemd?

edit: typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 23 jan 2023, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

ranetje schreef: 23 jan 2023, 11:37
Nanna schreef: 22 jan 2023, 22:55 Welnee. Die hele kortsnuithap wordt sowieso niet oud dus daar zijn we binnen tien jaar vanaf.
Ausweis…eh….stamboom laten zien of chip controleren bij een heel jeugdig aandoend exemplaar en klaar zijn we.
Van die Wolfsblutoplossingen als ‘de straat op trekken en executeren’ krijg je burgeroorlogen.
Stamboom hoeft niet getoond, want het gaat niet om rassen maar om honden met een te korte snuit (volgend dat verbod).
Ja, daarom kun je dus ook de chip controleren.
ranetje
Posts in topic: 8

Bericht door ranetje »

Nanna schreef: 23 jan 2023, 11:41
Stamboom hoeft niet getoond, want het gaat niet om rassen maar om honden met een te korte snuit (volgend dat verbod).
:ok:
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Vachtrassen verbieden vind ik licht onzinnig.
Dan kun je ook zeggen er mogen geen windhonden meer gefokt worden want teveel mensen geven ze onvoldoende beweging.
Als je een hond wilt mishandelen lukt dat altijd wel.
Er lopen hier trouwens zat labberdoedels in de buurt en allemaal worden ze prima onderhouden.

Ik ben voor verbieden van skeletafwijkingen die de hond ongemak opleveren. Met name op het gebied van de ademhaling want dat is een eerste levensbehoefte.
Als je alles wilt vebieden wat eventueel ongemak kan opleveren kun je dat beter omdraaien. Dan mag er alleen nog maar een stokhaarhond gefokt worden met een lange snuit. Niet te groot en niet te klein. Dat is ook booooooring.
Irma
Posts in topic: 2

Bericht door Irma »

Het gaat natuurlijk niet alleen over skeletafwijkingen, extremen, zo als overmatige (bassets enz. ) hang ogen / oren, lippen, overmatig vel, vouworen bij katten enz. Al die extremen mogen van mij wel een onsje minder, of helemaal niet. Naaktkatten? waarom?
Stamboom of niet, maakt natuurlijk niks uit. Heb er ook absoluut geen moeite mee wanneer een ras zo verknipt of ziek is dat er een verbod op komt. Ook mijn eigen ras niet ( Ook geen gezond ras). Vind het jammer, meer ook niet.
Célie
Posts in topic: 13
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

Persistence schreef: 22 jan 2023, 22:24 En hoe dan verder met de Franse bul en mops outcross projecten? Zou al die moeite dan voor niks zijn geweest?

Ben wel benieuwd hoe ze dit houdverbod willen handhaven…
Die gaan volgens mij gewoon door, maar de mensen die nu kortsnuiten hebben/hadden willen niet die out cross honden omdat die in niks meer lijken op het ras niet qua uiterlijk en ook niet qua karakter dus die gaan nu over op hele andere rassen of kopen nog gewoon de kortsnuiten uit het buitenland of die nog stiekem gefokt worden.

Dat handhaven gaat ze nooit lukken, ze kunnen nu al niet eens handhaven op het fokverbod :19:
Célie
Contacteer:

Bericht door Célie »

:LOL: :LOL:
Grappenmaker, ik ken echt heel veel mopsjes en bullen die met gemak 13/14 jaar zijn geworden dus hoezo ze worden niet oud. Ze slijten ook niet hard hè als je niet veel loopt.

En zolang die wet er nog niet doorheen is kun je ze nog steeds gewoon kopen.
Célie
Contacteer:

Bericht door Célie »

EchoMira schreef: 22 jan 2023, 22:58 Nou ja, je wil de gemiddelde gezondheid verhogen of niet.
Dat doe je niet met afwachten en dingen ruim zien, toch?

Wie is er de huidig verantwoordelijke rutteminister van huisdierkwaliteit? Dan vraag ik het even.
Piet Adema, die van dat mestfoutje
EchoMira
Posts in topic: 21
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Oh van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.

Nee, helder.
Célie
Contacteer:

Bericht door Célie »

Stamboom hoeft niet getoond, want het gaat niet om rassen maar om honden met een te korte snuit (volgens dat verbod).

Nee het gaat om dieren die lijden door hun uiterlijk, dus ook van die gevouwen oren katten. Dus niet alleen over honden met korte snuiten, maar ook honden of katten met teveel rimpels of met hele dikke billen enz.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... -uiterlijk
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 23 jan 2023, 11:47 Vachtrassen verbieden vind ik licht onzinnig.
Dan kun je ook zeggen er mogen geen windhonden meer gefokt worden want teveel mensen geven ze onvoldoende beweging.
Als je een hond wilt mishandelen lukt dat altijd wel.
Er lopen hier trouwens zat labberdoedels in de buurt en allemaal worden ze prima onderhouden.

Ik ben voor verbieden van skeletafwijkingen die de hond ongemak opleveren. Met name op het gebied van de ademhaling want dat is een eerste levensbehoefte.
Als je alles wilt vebieden wat eventueel ongemak kan opleveren kun je dat beter omdraaien. Dan mag er alleen nog maar een stokhaarhond gefokt worden met een lange snuit. Niet te groot en niet te klein. Dat is ook booooooring.
Ik ben het met je eens over vachten al zijn shitzu en co vaak niet gezegend met hun vacht. Maltezers bij oude heertjes met bruine kontjes en vreselijke viltplakken evenmin. Maar dat is per situatie en niet direct veroorzaakt door de fokkerij.

Mijns inziens mag je ook wel iets doen aan rassen met kwalen. Neem de Dalmatische hond. Minder goede vlekken en hun urinehuishouding is wel normaal. Of witte honden. Dogo en bullterrier en dog met hun doofheid. Er is meer dan skeletafwijkingen maar vacht is inderdaad wel een van de laatste zaken waarop je zou moeten ingrijpen.
Marc

Bericht door Marc »

Célie schreef: 23 jan 2023, 12:26

Nee het gaat om dieren die lijden door hun uiterlijk, dus ook van die gevouwen oren katten. Dus niet alleen over honden met korte snuiten, maar ook honden of katten met teveel rimpels of met hele dikke billen enz.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... -uiterlijk
Katten met gevouwen oren zijn zo extreem ziek dat ze zelden zonder pijn ouder dan 5 worden. Alleen in hun prille jeugd zijn ze pijnvrij en daarna is het extreem lijden.

Dit is er aan de hand met de Scottish fold.
Het gaat om een zeer ernstige erfelijke aandoening: osteochondrodysplasie. Dit is een aangeboren groeistoornis van het kraakbeen en de botten, die zich niet beperkt tot de oren. Het veroorzaakt ook kortere, misvormde poten en kreupelheid, met pijnlijke gewrichtsontsteking als gevolg.

Ik heb er een gezien met achterpoten die zo dik waren dat het arme dier nauwelijks nog kon lopen. En je zag hoeveel pijn ze had. Dat fokken is misdadig en mag van mij per direct verboden worden. Net als mopsen en Franse bulldogjes met platte neusjes. Hoe dan ook fout.
ellen en de birmanen

Bericht door ellen en de birmanen »

Nanna schreef: 23 jan 2023, 11:41
maar de honden die uit het buitenland de grens over worden gesmokkeld en in puppyfarms komen, zijn vaak niet gechipt ook al is het verplicht.
Nanna

Bericht door Nanna »

ellen en de birmanen schreef: 23 jan 2023, 17:22
maar de honden die uit het buitenland de grens over worden gesmokkeld en in puppyfarms komen, zijn vaak niet gechipt ook al is het verplicht.
De puppyfarms zijn bekend. Kwestie van even langsgaan. Loopt er ook maar één ongechipte pup dan kun je meteen de kiet sluiten.
ellen en de birmanen

Bericht door ellen en de birmanen »

Nanna schreef: 23 jan 2023, 17:25
ellen en de birmanen schreef: 23 jan 2023, 17:22
De puppyfarms zijn bekend. Kwestie van even langsgaan. Loopt er ook maar één ongechipte pup dan kun je meteen de kiet sluiten.
was het maar zo makkelijk. kijk naar de "fokker" in eersel. alle honden in beslag genomen maar krijgt ze terug omdat er geen ruimte is om de honden onder te brengen.
Nanna

Bericht door Nanna »

Mag toch lijen dat dit soort kwelfok straks ook verboden gaat worden.
Wat verzinnen mensen toch dat dieren moet lijden omdat wij die look ‘cute’ vinden?

Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Nanna schreef: 26 jan 2023, 10:36 Mag toch lijen dat dit soort kwelfok straks ook verboden gaat worden.
De vraag is of het verbod het dierenleed daadwerkelijk vermindert.
De ervaring leert van niet.

Het enige dat je er mee bereikt is dat je de fokkers zelf nog meer verantwoordelijkheid uit handen neemt.
" Mag gewoon van de wet hoor!"
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 26 jan 2023, 10:36 Mag toch lijen dat dit soort kwelfok straks ook verboden gaat worden.
Wat verzinnen mensen toch dat dieren moet lijden omdat wij die look ‘cute’ vinden?

Afbeelding
Ik weet niks van konijnen dus kan niet inschatten of dat konijntje lijdt. Maar eerlijk is eerlijk. Een teckel kan je dan ook meteen verbieden en dan gaat het natuurlijk al heel snel alle kanten op. Een basset. Een sharpei. En wat te denken van brakken met hun ontstoken natte hangoren? En daarna alle ectropion en entropion honden. Ook drama voor de dieren. En wat te denken van de koorden van pulis. Dat is dan natuurlijk ook heel snel ergens in te delen als zielig.

Ik vind dat een overheid niet zoveel mag bemoeien en dat educatie de enige oplossing is. Want ik lees vanmorgen dat damherten ook niet meer gehouden mogen worden in Nederland. Dat is zielig. Dus een hertenpark bestaat straks niet meer. Nu zijn damherten nogal gedomesticeerd en hier waar ik woon zitten een aantal grote fokkers. Denk dat die samen wel 300 damherten houden op hele grote weides. De overheid gaat dat verbieden in Nederland.

Maar legkippen en varkens mag gewoon. Kalfjes in schuren en kalkoenen in loodsen is geen punt. Een damhert in een park is wel mishandeling. Hoe krom. Dus ik ben ineens ook niet meer zo voor deze betutteling. Ondanks dat ik het fokken van mismaakte honden net zo belachelijk vind als jij.
Nanna

Bericht door Nanna »

Volgens mij was het credo van het steeds verder inperken van de exotenlijst ‘onze gezondheid’.
We zouden maar ziektes oplopen van die vieze beesten.
Ja, want van die met antibiotica en hormonen volgedouwde nutsdieren krijgen we niks😂
Dat is inderdaad heel krom.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Het hele gegeven dat het niet meer gaat om specifieke soortendie je niet mag hebben maar dat het inmiddels al een kort lijstje van dieren die je wel mag houden is om gek van te worden.
"Als het mag hoort u het wel van ons. Probeert u niet zelf te bedenken wat verstandig is, dat bepalen wij wel.". :kotz: :kotz:

Ik begrijp niet dat mensen dat normaal vinden. En dan kan ik wel weer een verhaal afsteken over waarom deze overheid zich eerst dood moet schamen voor ze zich überhaupt over morele kwesties kan uitlaten maar dat geloven we wel een keer. De laatste paar jaar leerde ons dat de overheid eerst liegt en daarna pas nadenkt dus wat kom je dan nu met je deugkeuvel aanschijten?

De reden dat het damhert waarschijnlijk wordt verboden is trouwens niet eens omdat ze het zielig vinden maar omdat damherten gevaarlijk voor mensen zouden zijn.
Bezopen. Echt niet serieus te nemen.
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 26 jan 2023, 18:53 Volgens mij was het credo van het steeds verder inperken van de exotenlijst ‘onze gezondheid’.
We zouden maar ziektes oplopen van die vieze beesten.
Ja, want van die met antibiotica en hormonen volgedouwde nutsdieren krijgen we niks😂
Dat is inderdaad heel krom.
Het lastige is wat Sirene ook al aangeeft. Waar stopt het. Want wat ik al zei, koorden op een puli kan ook zomaar verboden kunnen worden. Of teckels. Want er zijn genoeg redenen te bedenken waarom er iets mis mee is. Of naakthonden inderdaad. Of merle? Want dubbel is het ziek. Etc. Dus als ze mopsen verbieden gaat dat natuurlijk heel snel heel erg de verkeerde kant op met wat pech.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Marc schreef: 26 jan 2023, 19:00Waar stopt het.
Nergens. Die mensen gaan nooit stoppen met regeltjes bedenken. Totaal losgeslagen fatsoensgeheers op niks af.
En als het de situatie nou zou verbeteren dan had je het nog ergens over maar dat is eigenlijk nooit zo.

Met de ene hand maken ze wetjes over zielige hondjes, met de andere procederen ze tot het uiterste om pulsvisserij legaal te houden en weigeren ze verhongerende graaspaarden te voeren want dat is geen hertenkamp maar natuur en dan is dierenleed niet erg of gevaarlijk.
Ik word niet snik van dat gelul.
Nanna

Bericht door Nanna »

Eerst maar afwachten of er werkelijk wat gebeurt.
Meestal is het een hoop politieke prietpraat in de hoop zieltjes te winnen. Politici zijn grijze angstmuizen met een rubberen ruggengraat.
Mijn gok is dat het hele voorstel ergens in een la terecht komt. Het valt ook niet te handhaven.
Budkes
Posts in topic: 4
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Bericht door Budkes »

Ik ben een weekendje in Noordwijk met honden en camper en daar trof ik deze retromops aan. Superleuk hondje van 2 jaar oud, in alles een mops qua karakter; gewoon een heel blij ei. Het verschil met de gewone mops vooral dat hij blij kon zijn zonder gesnurk en naar adem te happen. Er zat 17,5 % Parson Jack Russell in volgens de eigenaresse.

Afbeelding

Afbeelding

Kopfoto is wat onscherp, ik had het hondje zelf vast want de eigenaresse moest binnen naar de receptie en daar lag een bullmastiff met een hekel aan zwarte honden.

Maar dit soort hondjes vind ik prima in elkaar zitten.
Afbeelding
Plaats reactie