Oorklachten

Plaats reactie
Cooper
Posts in topic: 9
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Oorklachten

Bericht door Cooper »

Cooper heeft een oorontsteking :gvd: . Hij was al een paar dagen aan het flapperen en jeuken in z'n oren. Net maar eens richting dierenarts en jawel hoor. Vandaag eerst starten met een oorreiniger en dan vanaf morgen Triamcinolonacetaat oorzalf gebruiken voor een dag of 5. Dan even verder aanzien. Sowieso de oorreiniger 1x per week blijven gebruiken.
Hopelijk blijft hij geen oorklantje :oeps: want het kon ook met een allergie te maken hebben zei ze. Dan wordt het een uitzoekerij qua voeding. Balen dit....
HillieS
Posts in topic: 3
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Re: Oorklachten

Bericht door HillieS »

Yara heeft het 2x gehad, met een jaar ertussen ongeveer. Daarna nooit meer. Je zou voor de zekerheid puur auris in huis kunnen halen. Een broer van Yara heeft daar veel baat bij.
Afbeelding
Cooper

Bericht door Cooper »

:ugh: Bij de laatste puppy enting had hij ook vieze oren. Toen twee ampullen meegekregen die met een week tussenpoze gegeven moesten worden. Toen waarschuwde ze al dat ze niet wist of dat genoeg ging zijn..
HillieS

Bericht door HillieS »

Cooper schreef: 10 feb 2023, 12:50 :ugh: Bij de laatste puppy enting had hij ook vieze oren. Toen twee ampullen meegekregen die met een week tussenpoze gegeven moesten worden. Toen waarschuwde ze al dat ze niet wist of dat genoeg ging zijn..
Maar was het nu ook vies, of een schimmel ofzo? Is er iets onder de microscoop bekeken?
Afbeelding
Cooper

Bericht door Cooper »

Ik heb nu A.S.T. oorreiniger.
Cooper

Bericht door Cooper »

HillieS schreef: 10 feb 2023, 12:51
Cooper schreef: 10 feb 2023, 12:50 :ugh: Bij de laatste puppy enting had hij ook vieze oren. Toen twee ampullen meegekregen die met een week tussenpoze gegeven moesten worden. Toen waarschuwde ze al dat ze niet wist of dat genoeg ging zijn..
Maar was het nu ook vies, of een schimmel ofzo? Is er iets onder de microscoop bekeken?
Ja, het is vies. Er is niets onder de microscoop bekeken. Dat zal de volgende stap wel zijn als de klachten aanhouden.
Nanna

Bericht door Nanna »

Raar dat ze niet even onder de microscoop kijken of het oormijt is.
Cooper

Bericht door Cooper »

Ze zei wel dat het behoorlijk rood zag.
ranetje
Posts in topic: 2

Bericht door ranetje »

Cooper schreef: 10 feb 2023, 12:53
Ja, het is vies. Er is niets onder de microscoop bekeken. Dat zal de volgende stap wel zijn als de klachten aanhouden.
Er zit cortico in zalf die je hebt gekregen
Ik denk dat het heel belangrijk is om een uitstrijkje te maken als het hiermee niet over gaat.
Het is niet de bedoeling dat je dat blijvend moet geven, dus hoe eerder de oorzaak kan worden opgespoord hoe beter.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Cooper schreef: 10 feb 2023, 13:00 Ze zei wel dat het behoorlijk rood zag.
“ Typerend voor de besmetting met oormijt is een sterke jeuk bij honden. Ze krabben aan hun oren en schudden voortdurend hun hoofd. De binnenoorschelp kan erg rood en gezwollen zijn. ”
Cooper

Bericht door Cooper »

ranetje schreef: 10 feb 2023, 13:02
Cooper schreef: 10 feb 2023, 12:53

Er zit cortico in zalf die je hebt gekregen
Ik denk dat het heel belangrijk is om een uitstrijkje te maken als het hiermee niet over gaat.
Het is niet de bedoeling dat je dat blijvend moet geven, dus hoe eerder de oorzaak kan worden opgespoord hoe beter.
Dat zei ze inderdaad. 5 dagen zalven dan stoppen. De oorreiniger 1x per week blijven toepassen.
Cooper

Bericht door Cooper »

Nanna schreef: 10 feb 2023, 13:03
Cooper schreef: 10 feb 2023, 13:00 Ze zei wel dat het behoorlijk rood zag.
“ Typerend voor de besmetting met oormijt is een sterke jeuk bij honden. Ze krabben aan hun oren en schudden voortdurend hun hoofd. De binnenoorschelp kan erg rood en gezwollen zijn. ”
De roodheid zit dieper. Op het eerste gezicht zie je niet zoveel in het oor. Heb zelf uiteraard ook al zitten koekeloeren :mrgreen: .
HillieS

Bericht door HillieS »

Zinodo schreef: 10 feb 2023, 13:22 Ik heb er eentje die gevoelig is voor oormijt. Al mijn andere dieren hebben nooit oormijt, 2 andere honden dn 3 katten, allemaal nog niet 1 keer gehad, en uitgerekend Ziva heeft het elk jaar wel een keertje. Hoe ze erbij komt, beats me :19:
Maar goed, een weekje otoclean en ze is weer voor een jaar goed, valt hartstikke mee. Maar in het begin wilde ik het wel telkens onderzocht hebben want anders blijf je aan de gang en dan weet je nog niet of het door allergie of oormijt of een schimmel of wat anders komt.
Precies, vandaar m'n vraag ;-)
Dus als hij 't nog eens heeft gewoon zeggen dat je wil dat de da het even onderzoekt onder de microscoop.
Afbeelding
Cooper

Bericht door Cooper »

HillieS schreef: 10 feb 2023, 14:08
Zinodo schreef: 10 feb 2023, 13:22 Ik heb er eentje die gevoelig is voor oormijt. Al mijn andere dieren hebben nooit oormijt, 2 andere honden dn 3 katten, allemaal nog niet 1 keer gehad, en uitgerekend Ziva heeft het elk jaar wel een keertje. Hoe ze erbij komt, beats me :19:
Maar goed, een weekje otoclean en ze is weer voor een jaar goed, valt hartstikke mee. Maar in het begin wilde ik het wel telkens onderzocht hebben want anders blijf je aan de gang en dan weet je nog niet of het door allergie of oormijt of een schimmel of wat anders komt.
Precies, vandaar m'n vraag ;-)
Dus als hij 't nog eens heeft gewoon zeggen dat je wil dat de da het even onderzoekt onder de microscoop.
Ja, als de problemen blijven zal ik dat zeker doen :ok: .
Ik neem aan dat als de klachten blijven het iets anders is dan een ontsteking. Dan ga ik weer richting dierenarts.
Bonnie F
Posts in topic: 1

Bericht door Bonnie F »

Jonge honden hebben vaak ontstoken oren. Net als mensen groeien ze daar wel weer over heen.
Gretha
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Bericht door Gretha »

Cash had het ook. Ik heb eerst 4 dagen 2x per dag moeten zalven met aurimic en toen nog 2 weken 1x per dag. Het was na 1 week nog niet over.
Het zat heel erg diep.
Ik gebruik nu uit voorzorg nu 1x per week oorcleaner.
Afbeelding
Gonnie

Bericht door Gonnie »

Tanja heeft het twee keer gehad. En beide keren in Brand in Oostenrijk. Het eerste jaar dat we daar waren, gromde ze toen mijn schoondochter aan haar kop zat, wij even gekeken of ze last had, en dat had ze want ze liep met haar kop scheef en schudde veel met haar kop, dus naar de dierenarts.
Het jaar daarna dus weer in Brand in Oostenrijk, weer naar de dierenarts, die vroeg of ze in het water had gespeeld en dat deed ze inderdaad. Hij zei dat ik voortaan haar oren af moest drogen na het spelen in het water. Heb ik nooit gedaan en afgelopen jaar heeft ze geen last gehad. Was al bang dat het jaarlijks in de vakantie zou gebeuren.
Afbeelding

Tanja en Anne
Pyrnoah

Bericht door Pyrnoah »

Onze hond had met regelmaat een oorontsteking. Hij had daar zeker 1-2 keer per jaar last van. Totdat ik,volgens mij van iemand hier, de tip had gekregen om zure oordruppels te gebruiken, daarna heeft hij er nooit meer last van gehad.
ranetje

Bericht door ranetje »

Misschien is DIT ook nog een optie als die ontstekingen aanhouden?
Afbeelding
Sirene

Bericht door Sirene »

Pyrnoah schreef: 11 feb 2023, 10:21 Onze hond had met regelmaat een oorontsteking. Hij had daar zeker 1-2 keer per jaar last van. Totdat ik,volgens mij van iemand hier, de tip had gekregen om zure oordruppels te gebruiken, daarna heeft hij er nooit meer last van gehad.
Misschien van mij?
Ik raad het in ieder geval iedereen aan.
Als de ontsteking of ander gedoe onder controle is eens per twee weken een zure oordruppel ( of 2, niet meer!) in elk oor. Dan blijft de pH in het oor goed. Veel beter dan oorcleaner en ander spul.
Pyrnoah

Bericht door Pyrnoah »

Sirene schreef: 12 feb 2023, 18:07
Pyrnoah schreef: 11 feb 2023, 10:21 Onze hond had met regelmaat een oorontsteking. Hij had daar zeker 1-2 keer per jaar last van. Totdat ik,volgens mij van iemand hier, de tip had gekregen om zure oordruppels te gebruiken, daarna heeft hij er nooit meer last van gehad.
Misschien van mij?
Als de ontsteking of ander gedoe onder controle is eens per twee weken een zure oordruppel ( of 2, niet meer!) in elk oor. Dan blijft de pH in het oor goed. Veel beter dan oorcleaner en ander spul.
Ja, die tip kwam inderdaad van jou :flower: Echt een aanrader!
Ybbihs

Bericht door Ybbihs »

Sirene schreef: 12 feb 2023, 18:07
Misschien van mij?
Maar druppel je dan azijn in het oor ofzo? :scratch:
Afbeelding
Sirene

Bericht door Sirene »

Nee hoor, die koop je gewoon. https://www.medpets.nl/phytotreat-zure-oordruppels/
Bestaat ook voor mensen.
Cooper

Bericht door Cooper »

Bedankt voor alle tips. Die zure druppels klinken interessant. Kan geen kwaad om daar een flesje van in huis te halen.

Het gaat trouwens wel wat beter met Cooper. Er wordt minder geflapperd en gekrabd. :ok:
Plaats reactie