Snorharen scheren

ellen en de birmanen
Posts in topic: 1

Re: Snorharen scheren

Bericht door ellen en de birmanen »

ik scheer ook gewoon de snorharen af. soms kan je niet anders. als een snoet zo geklit is ga ik die niet uitkammen om de snorharen te ontwijken. daarbij heb ik nooit wat gemerkt van de honden waarbij de snorharen weg waren.
Suzanne
Honden: 2
Welke: Havanezers

Bericht door Suzanne »

Sandra&co schreef: 30 jan 2023, 00:04 Ik knip Sofi d'r snorharen altijd mee als ik haar kop bijwerk. Gewoon voor de makkelijk, kan er niks anders van maken. Eigenlijk nooit erbij stilgestaan omdat de trimsters waar ze ooit heen ging, er ook niet omheen werkten :x Merk bij haar geen verschil tussen het wel of niet hebben ervan. Maar zal volgende keer eens kijken dat ik die antennes kan ontwijken.
Ik ook, heb er verder ook nooit zo bij stil gestaan. Niet dat ik ze bewust vast pak en weg knip, maar als ze in een pluk zitten waar ik knip, dan knip ik ze mee
Nanna

Bericht door Nanna »

In de tijd dat ik Topsi showde knipte ik die snorharen ook eraf. Voor het mooie gladde gezichtje. Shoot me.
Werkelijk nooit gemerkt dat ze daar onzeker van werd omdat ze dan ‘haar ogen niet meer kon beschermen’ of ergens niet doorheen paste of weet ik wat. Gewoon, nul effect.
Dus ergens vind ik het flauwekul voor honden, voor katten trouwens niet. Maar evengoed zou ik het nu denk ik niet meer doen.
Barkley

Bericht door Barkley »

Ik knip ook wel eens oogharen weg bij Fred als ik zijn kop probeer te doen maar gister heb ik er toch omheen geknipt dankzij dit topic
Jetski
Posts in topic: 7
Welke: Portugese waterhond

Re: Full text gezocht. Snorharen trimmen.

Bericht door Jetski »

Zinodo schreef: 30 jan 2023, 07:56
Yvette schreef: 29 jan 2023, 22:53
Sirene schreef: 28 jan 2023, 13:18 Ik had verwacht dat er allemaal commentaar zou komen van “wat een onzin!” enzo 🙃 maar helemaal niks.
Iedereen is het eens dat je snorharen moet laten zitten?
Nou ik vind er inderdaad zelf ook wat van maar ik hou op een forum als dit inderdaad verder mijn mond als ik voer voor discussie ruik, geen zin in gezeik.
Vind je er wat van omdat je een trimmer bent? Of omdat je zelf een poedeltje hebt? Of gewoon omdat het allemaal niet zo belangrijk moet zijn? In het geval van dat laatste, ik kan zeggen dat onze honden, hier op het forum bijzonder goed verzorgd worden en er eigenlijk alleen maar detailwerk is qua mogelijke verbeteringen...dus waarom niet? Waarom zouden we niet de snorharen ontwijken als het beter is? Is het echt zo veel meer moeite? Waarom zou het een probleem zijn?
Ik denk zeker dat het een stuk lastiger is bij een kop met volle vacht.
Ollie gaat elke 8 weken naar de trimster en zelf knip ik m na 4 weken ook oa rond de ogen en snuit.
Ben ook benieuwd hoe de trimster reageert. Een hele trimbeurt duurt nu al zo n 2 a 2.5 uur :wachten:
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Bas heeft er een extreme hekel aan dus kan me voorstellen dat het iets doet. Ze vind knippen prima maar niet bij de snorharen en wenkbrauwen. Ik knip die overigens mee want ik worstel al zo met dat knippen dat ik blij ben dat ik iets van dat baardje kan maken. Door deze topic zal ik volgende keer proberen de snorelharen te sparen al denk ik niet dat ik ze überhaupt zie of los kan werken van dat baardje zonder ontzettend veel gekronkel en gedoe.
Sirene
Posts in topic: 13

Bericht door Sirene »

Zinodo schreef: 30 jan 2023, 07:56 ik kan zeggen dat onze honden, hier op het forum bijzonder goed verzorgd worden en er eigenlijk alleen maar detailwerk is qua mogelijke verbeteringen...dus waarom niet? Waarom zouden we niet de snorharen ontwijken als het beter is?
Dat heb je mooi gezegd en ik ben het er helemaal mee eens. Ik vind het echt geen mishandeling als het wel wordt gedaan maar ik heb er altijd mijn vraagtekens bij gehad.
Als het een verbetering is voor het welzijn, waarom zou je het niet proberen.
Ga voor de gein eens serieus kijken hoe snorharen reageren als je je hand beweegt langs de snuit. Ik ken honden waarbij de snorharen echt extreem als soort voelsprieten werken.
Als je je hand bij de neus houdt, van de snuit af dan gaan de snorharen helemaal naar voren. Echt gaaf om te zien.
Desiree
Honden: 3
Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet

Bericht door Desiree »

Marc schreef: 30 jan 2023, 14:47 Bas heeft er een extreme hekel aan dus kan me voorstellen dat het iets doet. Ze vind knippen prima maar niet bij de snorharen en wenkbrauwen. Ik knip die overigens mee want ik worstel al zo met dat knippen dat ik blij ben dat ik iets van dat baardje kan maken. Door deze topic zal ik volgende keer proberen de snorelharen te sparen al denk ik niet dat ik ze überhaupt zie of los kan werken van dat baardje zonder ontzettend veel gekronkel en gedoe.
Izzy haat het ook. Toevallig heb ik haar zaterdag weer eens helemaal geschoren en dacht naar aanleiding van dit topic laat ik de snuit een wat langer houden. Zag er niet uit! Kreeg een uur later gelijk commentaar van mijn partner dat de snuit wel iets korter mag. Nou scheer ik haar snuit niet zo als bij een poedel bijvoorbeeld maar wel kort. Eenmaal geschoren merk ik overigens geen verschil, het is alleen de handeling die ze vervelend vind maar dat vind ze ook als ik haar poten doe en haar nagels en haar staart en haar kont etc :LOL: Als het aan Izzy lag zou ik alleen haar buik en rug scheren.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Desiree schreef: 30 jan 2023, 20:05
Marc schreef: 30 jan 2023, 14:47 Bas heeft er een extreme hekel aan dus kan me voorstellen dat het iets doet. Ze vind knippen prima maar niet bij de snorharen en wenkbrauwen. Ik knip die overigens mee want ik worstel al zo met dat knippen dat ik blij ben dat ik iets van dat baardje kan maken. Door deze topic zal ik volgende keer proberen de snorelharen te sparen al denk ik niet dat ik ze überhaupt zie of los kan werken van dat baardje zonder ontzettend veel gekronkel en gedoe.
Izzy haat het ook. Toevallig heb ik haar zaterdag weer eens helemaal geschoren en dacht naar aanleiding van dit topic laat ik de snuit een wat langer houden. Zag er niet uit! Kreeg een uur later gelijk commentaar van mijn partner dat de snuit wel iets korter mag. Nou scheer ik haar snuit niet zo als bij een poedel bijvoorbeeld maar wel kort. Eenmaal geschoren merk ik overigens geen verschil, het is alleen de handeling die ze vervelend vind maar dat vind ze ook als ik haar poten doe en haar nagels en haar staart en haar kont etc :LOL: Als het aan Izzy lag zou ik alleen haar buik en rug scheren.
Herkenbaar. Bas heeft overigens ook een hele erge hekel aan precies die dingen. Kont is echt een van de ergste. Laatst had ze door alle gedoe en antibiotica een vreemde ontlasting die als een klont aan haar komt zat. Had ze ook toen ze net hier was en dus nu weer. Dat weghalen was echt haar grootste drama. In bad. Prima. Wassen. Prima. Maar gefriemel daar is echt niet ok vind ze. Ze doet overigens niks hoor. Gromt niet eens. Maar ze werkt wel ontzettend tegen en werkt zich in allerlei houdingen om alles te saboteren. Snorharen idem. Dat terwijl ze zich wel rondom de oogjes laat knippen. Merk ook dat die snorharen lastig doorknippen dus begrijp het wel. Die basis zit vol zenuwen en ik moet soms echt op de schaar drukken. Nooit heel erg bij stil gestaan overigens.
Yvette
Posts in topic: 5
Welke: Toy Poedel + Kelpie kruising
Contacteer:

Bericht door Yvette »

Zinodo schreef: 30 jan 2023, 07:56
Yvette schreef: 29 jan 2023, 22:53
Sirene schreef: 28 jan 2023, 13:18 Ik had verwacht dat er allemaal commentaar zou komen van “wat een onzin!” enzo 🙃 maar helemaal niks.
Iedereen is het eens dat je snorharen moet laten zitten?
Nou ik vind er inderdaad zelf ook wat van maar ik hou op een forum als dit inderdaad verder mijn mond als ik voer voor discussie ruik, geen zin in gezeik.
Vind je er wat van omdat je een trimmer bent? Of omdat je zelf een poedeltje hebt?
Nee ik merk gewoon geen verschil zoals een aantal anderen na mij ook zeggen. Freek heeft overigens vaker een lang snuitje als een korte maar nu ik er op ben gaan letten is het me ook opgevallen dat die snorharen ontzettend veel sneller aangroeien als het gewone haar. Ik heb anderhalve maand geleden zijn neus kort geschoren en waar dat haar nu een halve cm lang is, zijn de snorharen alweer 3-4 cm.
Zinodo schreef: 30 jan 2023, 07:56Of gewoon omdat het allemaal niet zo belangrijk moet zijn? In het geval van dat laatste, ik kan zeggen dat onze honden, hier op het forum bijzonder goed verzorgd worden en er eigenlijk alleen maar detailwerk is qua mogelijke verbeteringen...dus waarom niet? Waarom zouden we niet de snorharen ontwijken als het beter is? Is het echt zo veel meer moeite? Waarom zou het een probleem zijn?
Het hoeft ook geen probleem te zijn om er omheen te werken zolang dat door de staat van verzorging (en gedrag :Q: ) mogelijk is inderdaad, echter die haren uitpluizen uit een volle vacht om ze te sparen heeft denk ik alsnog geen effect omdat ze gewoon mee naar beneden hangen in het haar. Tevergeefse moeite dan als je het mij vraagt.
Groetjes Yvette
Afbeelding
Freek (2020), Barrie (2021)
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik heb nog nooit een hond gehad met zulke rare snorharen als Katus. Van die enorm dikke antennes maar dan aan alle kanten geknakt.
Ik krijg eigenlijk alleen maar zin ervan om ze eens ferm om te hakken😎
Yvette
Posts in topic: 5
Welke: Toy Poedel + Kelpie kruising
Contacteer:

Bericht door Yvette »

Wat ik me ook afvraag, dat is misschien bij Katus ook wel dan. Ik zie wel Kerry Blues die op verschillende plekken op hun lijf haren hebben met dezelfde structuur als de snorharen, deze zitten echter heel los en als je ze beetpakt dan zijn ze meestal gelijk los, groeien alleen wel weer terug. Freek heeft dat dus ook maar alleen op zijn hoofd, het lijkt dus haast wel met de kleur samen te hangen. Maar wat zou het zijn? De snorharen zitten echt wel heel vast, die vallen er niet zomaar uit.
Groetjes Yvette
Afbeelding
Freek (2020), Barrie (2021)
Flo

Bericht door Flo »

Dat snorharen een functie hebben en dat je ze beter kan laten staan dat geloof ik wel, maar dat neemt niet weg dat dit bij harige honden bijna niet te doen is als je de haren toch wat korter wilt houden. De snorharen zitten zo erg tussen de gewone haren, het lukt mij niet om dat van elkaar te scheiden en dan ook nog te knippen. Flo heeft echt niet het geduld om daar heel lang stil voor te gaan zitten. Ik heb de haren liever wel wat korter, met het ouder worden gaat haar vacht sneller klitten en de vachtverzorging vindt ze niet fijn, dus dan maar liever korter haar. Ik knip het niet heel kort, ongeveer zo:
Afbeelding

Maar in de toekomst ontkom ik er denk ik niet aan om haar vacht helemaal kort te gaan houden. Een vacht die gaat vilten of klitten is echt niet fijn voor een hond. Ik denk dat het nu misschien te maken heeft met de narcose van een paar maanden geleden. Misschien knapt het wel weer wat op.
Afbeelding
Dirkje
Welke: Border Collies

Bericht door Dirkje »

Sirene schreef: 30 jan 2023, 19:31
Zinodo schreef: 30 jan 2023, 07:56 ik kan zeggen dat onze honden, hier op het forum bijzonder goed verzorgd worden en er eigenlijk alleen maar detailwerk is qua mogelijke verbeteringen...dus waarom niet? Waarom zouden we niet de snorharen ontwijken als het beter is?
Dat heb je mooi gezegd en ik ben het er helemaal mee eens. Ik vind het echt geen mishandeling als het wel wordt gedaan maar ik heb er altijd mijn vraagtekens bij gehad.
Als het een verbetering is voor het welzijn, waarom zou je het niet proberen.
Ga voor de gein eens serieus kijken hoe snorharen reageren als je je hand beweegt langs de snuit. Ik ken honden waarbij de snorharen echt extreem als soort voelsprieten werken.
Als je je hand bij de neus houdt, van de snuit af dan gaan de snorharen helemaal naar voren. Echt gaaf om te zien.
Ik ben het hier ook helemaal mee eens. Er zijn diverse zoogdieren waarbij snorharen een functie hebben. Ik had zelf ook al het vermoeden (zonder theoretische kennis) dat het voor honden ook het geval is.
@Sirene, interessant stuk om te lezen. :ok:
Afbeelding
Jetski

Bericht door Jetski »

Sinds dit topic probeer ik de snorharen te laten staan.
Dit gaat redelijk goed.
Als 1 iemand de snorharen vast houdt en de ander er omheen knipt lukt het best goed om ze heel te houden.
Het is alleen lastig om ze te vinden. Er zitten er bijvoorbeeld halverwege de wang ook nog, wat ik niet wist.
Heeft iemand met een kortharige of kale hond misschien een paar duidelijke foto' s van verschillende kanten van de kop of misschien een duidelijke tekening van alle locaties?
Afbeelding
Lothian
Posts in topic: 4
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Er steken op de gekste plekken snorharen uit. Boven de ogen natuurlijk, maar ook op 2 plekken op de wangen en onder de kin.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Jetski

Bericht door Jetski »

O ja super bedankt Sandra en Lothian!
Lothian: ja die haren op de wang op 2 plekken is ook een vaste plek waar ik kort geleden ook op gewezen werd.
Vooral die donkere haren op de lichtbruine huid zijn erg duidelijk.
Alleen onder de kin is nog lastig te zien of daar nou ook meerdere plekken zitten of alleen 1 in het midden..
En het lijkt bij beide honden ook of er naast de onderlip ook nog snorharen zitten?
Hebben jullie misschien nog een duidelijke foto van de kin onderop?
Is wel lastig maken waarschijnlijk :F:
Ollie moet volgende week weer naar de trimmer.
Is een stuk makkelijker zoeken zo..
Afbeelding
Lothian
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Zal straks thuis Taro eens bij de snoet vatten :mrgreen:
Afbeelding
Lothian
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Afbeelding

Afbeelding

Lastig om goed op de foto te krijgen. Maae hij heeft wat langere haren rondom zijn "onderlip" en dus een paar dikke voelsprieten onder zijn kin, ter hoogte van zijn mondhoek.
Afbeelding
Lothian
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Jetski

Bericht door Jetski »

Lothian schreef: 29 apr 2023, 19:19 Afbeelding

Afbeelding

Lastig om goed op de foto te krijgen. Maae hij heeft wat langere haren rondom zijn "onderlip" en dus een paar dikke voelsprieten onder zijn kin, ter hoogte van zijn mondhoek.
Ah heel erg bedankt! Goed te zien hoor!
Duidelijk dus op 2 plekken daar ook een paar dikkere haren bij elkaar!
Die naast de onderlip lijken wat willekeuriger, maar de meest grotere gebieden zijn nu duidelijker voor me. Dit gaat zeker helpen maandag als ie weer naar de trimster gaat.

Afbeelding
Ollie heeft een kop met donkere haren dus lastiger om ze te spotten, maar je kan nu al duidelijk zien dat er weer wat snorharen zichtbaar zijn/worden.

Afbeelding

Afbeelding

Als ik zn wang en baard kam zit er soms ook een snorhaar in de kam.
Is dit normaal of zouden de snorharen door al die jaren knippen ook iets minder sterk geworden zijn?
Afbeelding
Tineke
Posts in topic: 2

Bericht door Tineke »

Jimi gaat naar de trimmer maar zijn snorharen blijven zitten.
Prima dus .
Ik heb er nooit over nagedacht maar vind het eigenlijk logisch dat zitten blijven beter is.
Prima dat dit nu ook wetenschappelijk wordt onderbouwd.

Luus heeft echt van die heksenharen die in wratten zitten :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Jetski

Bericht door Jetski »

Ah ok. Dan zal het hopelijk gewoon zijn.
Kan er zo weinig inhoudelijk over vinden op internet.
Blijvende beschadiging wordt wel genoemd, maar verder geen info..
@Tineke Mooi dat het goed lukt bij Jimi.
Zijn de tastharen boven de ogen ook lang?
Afbeelding
Tineke
Posts in topic: 2

Bericht door Tineke »

Jetski schreef: 30 apr 2023, 13:14
Nee daar zitten geen lange haren.
Zal dat zijn volgende trimbeurt eerst even bespreken met zijn trimster.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Jetski

Bericht door Jetski »

Tineke schreef: 30 apr 2023, 14:23
Jetski schreef: 30 apr 2023, 13:14
Nee daar zitten geen lange haren.
Zal dat zijn volgende trimbeurt eerst even bespreken met zijn trimster.
Ja zonde als die wel weggeknipt worden natuurlijk!
Afbeelding
Plaats reactie