combineren sporten-verwarring?
- Gudrun
- Posts in topic: 4
- Honden: 10
- Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer
combineren sporten-verwarring?
Met Kika doe ik dus schapendrijven en agility.
Nu heb ik bij agility omdat ze me te snel is heel erg gewerkt aan sturen op afstand. Ze is daarbij heel gevoelig voor lichaamstaal, schouder wegdraaien, even bukken,... alles moet heel precies zijn voor madame. Maar de laatste tijd gaat het beter en beter. (lees: ik begin mezelf een beetje beter onder controle te krijgen, ben verwend door de vorige honden die me wel redden als het moet)
Nu heb ik gisteren voor het eerst met onze eigen snelle/wildere schapen op de grote weide gewerkt.
Ging veel beter dan ik dacht, (vorige poging paar maand geleden was een ramp) maar ze blijkt nu ook daar net iets te veel op mijn lichaamstaal te reageren en ging daardoor regelmatig overflanken. Of echt gaan cirkelen terwijl ik wou wandelen. Ik liep nog vaak achteruit en wou dan nu en dan omkijken want de weide is bultig en oneffen maar daar reageert ze dus al enorm op.
Ik heb gewoon de commando's herhaald en telkens gecorrigeerd in de hoop dat ze het zo wel leert.
Op de hondenschool waar ik gewoonlijk train met tragere en makkere schapen hebben we dit probleem niet, maar het terrein is daar mooi vlak en ik heb (veel) meer reactietijd.
Het ligt echt wel aan mij hoor, maar op een of andere manier zal Kika toch moeten leren dealen met een onhandige handler...
Ik begin nu met (terug aan de lange lijn) voor me uit opdrijven, misschien wordt ze terug onafhankelijker eens ze dit kent?
Nog iemand die beide sporten combineert en me hierin raad kan geven?
Nu heb ik bij agility omdat ze me te snel is heel erg gewerkt aan sturen op afstand. Ze is daarbij heel gevoelig voor lichaamstaal, schouder wegdraaien, even bukken,... alles moet heel precies zijn voor madame. Maar de laatste tijd gaat het beter en beter. (lees: ik begin mezelf een beetje beter onder controle te krijgen, ben verwend door de vorige honden die me wel redden als het moet)
Nu heb ik gisteren voor het eerst met onze eigen snelle/wildere schapen op de grote weide gewerkt.
Ging veel beter dan ik dacht, (vorige poging paar maand geleden was een ramp) maar ze blijkt nu ook daar net iets te veel op mijn lichaamstaal te reageren en ging daardoor regelmatig overflanken. Of echt gaan cirkelen terwijl ik wou wandelen. Ik liep nog vaak achteruit en wou dan nu en dan omkijken want de weide is bultig en oneffen maar daar reageert ze dus al enorm op.
Ik heb gewoon de commando's herhaald en telkens gecorrigeerd in de hoop dat ze het zo wel leert.
Op de hondenschool waar ik gewoonlijk train met tragere en makkere schapen hebben we dit probleem niet, maar het terrein is daar mooi vlak en ik heb (veel) meer reactietijd.
Het ligt echt wel aan mij hoor, maar op een of andere manier zal Kika toch moeten leren dealen met een onhandige handler...
Ik begin nu met (terug aan de lange lijn) voor me uit opdrijven, misschien wordt ze terug onafhankelijker eens ze dit kent?
Nog iemand die beide sporten combineert en me hierin raad kan geven?
- kloesje
- Posts in topic: 3
- Honden: 3
- Welke: Australian kelpies
Re: combineren sporten-verwarring?
Ik doe schapen (en eenden) drijven icm dogfrisbee, dus geen agility.
Maar ik merk dat mijn hond gewoon heel goed weet wat er waar verwacht wordt. Agility en schapen drijven lijkt niets op elkaar en commando's moeten gewoon altijd opgevolgd worden (bij voorkeur )
Ik doe dus naast de sporten ook basis gehoorzaamheid, zodat ze gewoon af gaat wanneer ik haar graag af wil hebben.
Dus ik denk niet dat honden snel verwarren, gezien ze exact weten welk spelletje er op dat moment gespeeld wordt.
Maar ik merk dat mijn hond gewoon heel goed weet wat er waar verwacht wordt. Agility en schapen drijven lijkt niets op elkaar en commando's moeten gewoon altijd opgevolgd worden (bij voorkeur )
Ik doe dus naast de sporten ook basis gehoorzaamheid, zodat ze gewoon af gaat wanneer ik haar graag af wil hebben.
Dus ik denk niet dat honden snel verwarren, gezien ze exact weten welk spelletje er op dat moment gespeeld wordt.
-
- Posts in topic: 2
- Welke: Duitse herder
Ziva deed met mij IPO ( nu IGP ) en schapenhoeden
En eerst met mij en later met een kennis agility
Maar daar hebben we beiden nooit gemerkt dat ze dingen door mekaar gooide eigenlijk
Ze wist heel goed wat er waar van haar verwacht werd
En ik ben ook nogal van de lichaamstaal ( en Ziva is daar ook best gevoelig op )
En eerst met mij en later met een kennis agility
Maar daar hebben we beiden nooit gemerkt dat ze dingen door mekaar gooide eigenlijk
Ze wist heel goed wat er waar van haar verwacht werd
En ik ben ook nogal van de lichaamstaal ( en Ziva is daar ook best gevoelig op )
- Gudrun
Ja, ze doet het dus wel, maar als ik vb een away vraag maar per ongeluk wat tegendraai of een walk on en tegendraai maakt ze er zelf een come by van.
Misschien nog de jonge leeftijd?
Gaan liggen doet ze wel goed hoor overigens.
Misschien nog de jonge leeftijd?
Gaan liggen doet ze wel goed hoor overigens.
-
- Posts in topic: 2
- Welke: Duitse herder
Zou kunnen hoor
Ziva was een jaar of 3-4 toen ik met schapen en agility begon
De IPO doet ze al van 10 weken , dus dat zit er al beter in natuurlijk
Zelfde toen met Kenji IPO en Flyball
Voordeel met Flyball had ik toen wel dat ze het vooruit sturen vanuit de IPO al kende
Daar maakte ik dan gogogo van , maar ze wist wel dat bij vooruit een commando af kwam en geen bal + blijven liggen en bij gogogo ze de bal uit die bak moest halen en terug moest komen
Maar zij was ook al ouder toen ik met flyball begon
Ziva was een jaar of 3-4 toen ik met schapen en agility begon
De IPO doet ze al van 10 weken , dus dat zit er al beter in natuurlijk
Zelfde toen met Kenji IPO en Flyball
Voordeel met Flyball had ik toen wel dat ze het vooruit sturen vanuit de IPO al kende
Daar maakte ik dan gogogo van , maar ze wist wel dat bij vooruit een commando af kwam en geen bal + blijven liggen en bij gogogo ze de bal uit die bak moest halen en terug moest komen
Maar zij was ook al ouder toen ik met flyball begon
- Inge O
- Posts in topic: 1
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Zou het niet zo kunnen zijn dat ze gewoon overmatig gevoelig is voor wat voor beweging ook, en daarom overreageert, in beide sporten? Mij lijkt het niet meteen een trainingsdingetje.
- kloesje
Een walk on is voor een jonge hond veel moeilijker dan een come by. De come by is veiliger, om de schapen heen, hop naar het vrouwtje brengen. Een walk up is met meer druk, een rechte lijn, dat vinden jonge honden veel moeilijker.
Komt wel wanneer alles beter bevestigd is
- Gudrun
Druk genoeg, ze bewegen als als ze er op 20-30 meter naar kijkt. Maar het doseren van die druk is inderdaad een enorme oefening in zelfbeheersing ja. En om de schapen heen is lekker rennen. Als je het zo zegt dan snap ik het al veel beter, het waarom er van. Bedankt!kloesje schreef: ↑11 okt 2021, 12:52Een walk on is voor een jonge hond veel moeilijker dan een come by. De come by is veiliger, om de schapen heen, hop naar het vrouwtje brengen. Een walk up is met meer druk, een rechte lijn, dat vinden jonge honden veel moeilijker.
Komt wel wanneer alles beter bevestigd is
- kloesje
Oh het zijn ren-schapen en geen plak-schapenGudrun schreef: ↑11 okt 2021, 12:57
Druk genoeg, ze bewegen als als ze er op 20-30 meter naar kijkt. Maar het doseren van die druk is inderdaad een enorme oefening in zelfbeheersing ja. En om de schapen heen is lekker rennen. Als je het zo zegt dan snap ik het al veel beter, het waarom er van. Bedankt!
Ja dan is een come-by heel logisch, die schapen willen steeds weg rennen voor haar gevoel, hop.. een come-by en ik heb ze weer bij het vrouwtje,
Steady achter een kudde schapen aan wandelen en de controle daarmee meer uit handen geven, is lastig en heeft wat vlieguren nodig
Hier ook nog een beginner hoor, herken het gewoon
- Gudrun
Inderdaad, op de hondenschool zijn het plakschapen en daarmee kan het wel. Met renschapen (op een hectare groot weiland ook nog)... wil ze rennenkloesje schreef: ↑11 okt 2021, 13:02Oh het zijn ren-schapen en geen plak-schapenGudrun schreef: ↑11 okt 2021, 12:57
Druk genoeg, ze bewegen als als ze er op 20-30 meter naar kijkt. Maar het doseren van die druk is inderdaad een enorme oefening in zelfbeheersing ja. En om de schapen heen is lekker rennen. Als je het zo zegt dan snap ik het al veel beter, het waarom er van. Bedankt!
Ja dan is een come-by heel logisch, die schapen willen steeds weg rennen voor haar gevoel, hop.. een come-by en ik heb ze weer bij het vrouwtje,
Steady achter een kudde schapen aan wandelen en de controle daarmee meer uit handen geven, is lastig en heeft wat vlieguren nodig
Hier ook nog een beginner hoor, herken het gewoon
Ik doe agility en hoopers, recreatief schapen drijven, canitrailen en fitness. En tussendoor nog wel wat andere dingen dus ze zien nogal wat verschillende takken van sport. Ik merk eigenlijk weinig verwarring, ze zien vaak aan de setting prima wat van ze verwacht wordt.
Voor agility en hoopers moet je in de aanleerfase wel duidelijk onderscheid maken tussen de sprongen en de hoops, wat voor mij betekent dat ik in het begin wat meer aandacht besteed aan beide apart aanleren waardoor ze snappen dat de beweging anders is. Hebben ze dat eenmaal door dan train ik ze naast elkaar op. So far werkt dat prima
Voor agility en hoopers moet je in de aanleerfase wel duidelijk onderscheid maken tussen de sprongen en de hoops, wat voor mij betekent dat ik in het begin wat meer aandacht besteed aan beide apart aanleren waardoor ze snappen dat de beweging anders is. Hebben ze dat eenmaal door dan train ik ze naast elkaar op. So far werkt dat prima
~Choose what helps your heart bloom~
Ik doe met Dakar agility en schapen drijven en ik merk bij hem niks dat het elkaar ‘bijt’ hij is wat onzeker af en toe en let ook heel erg op mijn lichaamstaal maar bij schapen drijven pakt hij het zelf wat natuurlijker op hoe hij op de schapen moet reageren, maar ik heb wel eens vaker gehoord dat bij sommige honden sommige sporten nog wel eens moeite hebben met schakelen tussen de beide.