blondie schreef:Vandaag was ik op strand, om maar aan te geven hoe rap ook iets mis kan gaan met honden en paarden.
Ruiter komt in draf aan, en laat zijn paard in draf terwijl hij inrijdt op ca. 8 honden die los lopen.
Omdat ik nog niet geheel zeker weet hoe Glory daar op reageert (en bij strandopgang ze gespannen reageerde op paard dat stapvoets ons passeerde), lijnde ik aan en was ik blij dat ze dus aangelijnd kon worden op tijd.
Een kruising mechel in onze nabijheid, die dan weer wel aan de lijn, dan weer niet aan de lijn, niet goed luisterde en neiging had tot opjagen/najagen was niet tijdig terug bij baas en vloog dus helaas wel op dit paard af.
Gelukkig niet direct erin knallen of willen bijten, maar sprong wel op, richting de hals van het paard en de ruiter stopte dan dus ook maar het paard want de kruising mechel bleef blokken en had de focus op het paard.
Ik vond de ruiter niet geheel slim om in tempo te blijven eerlijk gezegd zo op de honden inkomend. Daarbij geef je mensen ook geen kans om te reageren als je honden hebt die (nog) niet stabiel zijn bij paarden.
--
En ik heb het zelf maar 2x meegemaakt dat ik op een paard zat dat ineens belaagd werd door een hond. En ik ben geen routine ruiter. Vroeger les gehad en eens in de 10 of 20 jaar zit ik weer eens op een paard volgens mij.. maar een hond om je heen bij de benen van het paard en een paard dat nerveus wordt is niet grappig. Alles is en blijft in beweging, dus voor mensen op de grond ook nog eens verrekte lastig om zo'n hond ofwel weg proberen te roepen, of dat je probeert de hond te pakken..
Zo zie ik het althans.
Toch.
Ik heb het pas gehad.
Ging ergens voor mij vreemd met iemand wandelen.
Achteraf zei ze daar nooit paarden te zien. Want haar honden hadden hetzelfde kunnen doen.
Bij de parkeerplaats een paard op het fietspad. Dat kan. Honden reageerden niet.
Net in het bos (fietspad was nog buiten het bos) trekt Winny de lange lijn door m’n handen/laat ik schieten. Gebeurde wel vaker. Dan gaat ze plassen/poepen en komt terug.
Op een gegeven moment zie in haar een 50 meter bij me vandaan op een kruising van het bospad staan staren. Ik roep. Ze kijkt maar blijft staan.
Dus ik fluit (fluit voor Kiara maar Winny inmiddels ook deels)
Blijkbaar (en ja, jaren gereden, had het kunnen weten, stom) schrikt het paard vd fluit. Amazone valt er af en paard neemt het rit. Winny + lijn er achteraan.
Gelukkig is het paard naar stal gerend. Volgens de mensen daar toen hij stilstond had Winny direct geen interesse meer en kwam gelijk naar de mensen om te knuffelen. Alleen op de dravende paarden in de bak gaf ze toen ze daar langs wilden een reactie dus ze zijn op de parkeerplaats gebleven tot ik er was.
Geen agressie. Puur drijven/jacht. Nog steeds fout ja en ze heeft sindsdien ook echt niet meer los gelopen. Mijn vertrouwen is weg.
Ze zou dus zeker ook kunnen reageren op een paard dat zo in draf of galop op ons af komt.
Gelukkig zowel Winny, maar zeker ook paard en Amazone geen schade anders dan wat spierpijn (en ja, contact gegevens achter gelaten).
uiteindelijk wel de draadloze oortjes vd Amazone vergoed. Die was ze kwijt geraakt. Denk dus dat ze me de eerste keer ook niet heeft horen roepen door de oortjes in en daarom schrok toen haar paard schrok.
Ja ik heb een mening over met oortjes in deelnemen aan het verkeer op een vlucht dier.
Nee die mening niet gedeeld. Blij zat dat alles goed was afgelopen en die oortjes gewoon betaald