Als het kon, zou je dan je (soulmate-)hond klonen?
N.a.v. het soulmatetopic vroeg ik me af of je je hond zou klonen als dat op relatief eenvoudige, veilige, gezonde, etc. manier zou kunnen. Waarom wel of niet?
Ik heb nu nog geen soulmate hond, maar Charlie en Tosca zijn mijn eerste honden, dus misschien zeg ik dat later wel. Ik zou ze in elk geval niet klonen, er zijn nog zo veel soorten honden die ik nog niet heb gehad, ik heb echt nog wel wat wensen op mijn lijstje voor als mijn honden er niet meer zouden zijn.
Ik zou wel eens een reset willen wat betreft opvoeding en training met deze twee, er zijn toch best wel wat beginnersfouten ingeslopen die ik niet meer lekker om kan buigen nu. Ik had Tosca dan hopelijk wat socialer kunnen krijgen naar andere honden en van meet af aan veel strakker getraind op hierkomen. Charlie zou ik dan hopelijk minder angstig naar andere honden kunnen krijgen.
Ik heb nu nog geen soulmate hond, maar Charlie en Tosca zijn mijn eerste honden, dus misschien zeg ik dat later wel. Ik zou ze in elk geval niet klonen, er zijn nog zo veel soorten honden die ik nog niet heb gehad, ik heb echt nog wel wat wensen op mijn lijstje voor als mijn honden er niet meer zouden zijn.
Ik zou wel eens een reset willen wat betreft opvoeding en training met deze twee, er zijn toch best wel wat beginnersfouten ingeslopen die ik niet meer lekker om kan buigen nu. Ik had Tosca dan hopelijk wat socialer kunnen krijgen naar andere honden en van meet af aan veel strakker getraind op hierkomen. Charlie zou ik dan hopelijk minder angstig naar andere honden kunnen krijgen.
Re: Als het kon, zou je dan je (soulmate-)hond klonen?
Nee. Ik vind afwachten wat je nu weer in de schoot geworpen krijgt veel leuker dan nog een rondje van hetzelfde.
-
- Posts in topic: 1
- Honden: 2
- Welke: Duitse herder
- Contacteer:
Nee. Er is veel te veel invloed van milieu, en mijn soulmate hond werd mijn soulmate hond door de dingen die we samen meemaakten. Dat waren niet altijd leuke dingen en die wil ik echt niet nog een keer meemaken, de leuke dingen overigens ook niet. Het is dan toch anders. Wel heb ik nu sinds 2006 steeds een dochter van mijn hond gehad, begonnen met Gaia. Gaia was wel een soulmate hond. Cella haar dochter eigenlijk niet, maar Dali die weer uit Cella kwam wel. Nu heb ik Holly uit Dali en die is pas een jaar dus je kan nog niet echt spreken van soulmate hond maar ik heb wel een hele goeie klik met haar.
Een hond klonen, soulmate of niet, zou ik dus nooit doen.
Een hond klonen, soulmate of niet, zou ik dus nooit doen.
Nee ik zou het niet doen.
Niet voor de hond zelf maar omdat ik geen flauw idee heb wat erachter zit ,en dat zou best nog weleens wat dierenleed kunnen zijn.
Het wordt volgens mij in China gedaan ,dat staat niet echt bekend als diervriendelijk.
En een praktisch probleem, ik heb het geld er niet voor
Niet voor de hond zelf maar omdat ik geen flauw idee heb wat erachter zit ,en dat zou best nog weleens wat dierenleed kunnen zijn.
Het wordt volgens mij in China gedaan ,dat staat niet echt bekend als diervriendelijk.
En een praktisch probleem, ik heb het geld er niet voor
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
- Desiree
- Honden: 3
- Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet
Nee, omdat een kloon niet op dezelfde manier opgroeit en daarbij is Droef me ontzettend dierbaar maar ook ongezond. Dat wil ik geen hond aandoen en mezelf ook niet.
- Loraine
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
Nee.
Dan zou ik, minus de epilepsie, met dezelfde problemen komen te zitten en dat zou ik niet meer willen.
Dan zou ik, minus de epilepsie, met dezelfde problemen komen te zitten en dat zou ik niet meer willen.
Nee want het ontstaan van een soulmate is niet (niet alleen) gebonden aan een bepaald karakter, maar is ontstaan door wat je samen hebt meegemaakt.
Dat samen meemaken kan je helemaal niet reconstrueren, al zou je het willen.
Het kan dus niet eens omdat de omgevingsfactoren nooit het zelfde zijn.
Ik wil het ook niet.
Elke hond heeft zijn eigenheid.
Ik wil het ook niet.
- galga's
- Honden: 5
- Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan
Kenia was mijn soulmate, maar die hoef ik niet nog een keer. Dat kan nooit hetzelfde zijn.
Ik ben wel heel benieuwd hoe Lily zou zijn, als ze op zou groeien zonder trauma's. Haar basis karakter is geweldig (knuffelig, speels, humor), maar haar angst voor mensen en knallen staat toch wel behoorlijk in de weg.
Ik ben wel heel benieuwd hoe Lily zou zijn, als ze op zou groeien zonder trauma's. Haar basis karakter is geweldig (knuffelig, speels, humor), maar haar angst voor mensen en knallen staat toch wel behoorlijk in de weg.
- Gretha
- Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising
Nee, hoewel Bronco mijn soulmate was zou ik nu niet weer zo'n heftige hond willen.
En er zijn veel meer honden leuk om mee te maken. Ik zal niet weer zo'n band met een hond hebben/krijgen, maar dat hoeft ook niet.
Neemt niet weg dat ik andere honden wel ontzettend leuk vind en ook dol op ze ben.
Alleen anders.
En er zijn veel meer honden leuk om mee te maken. Ik zal niet weer zo'n band met een hond hebben/krijgen, maar dat hoeft ook niet.
Neemt niet weg dat ik andere honden wel ontzettend leuk vind en ook dol op ze ben.
Alleen anders.
- Frootje
- Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
- Contacteer:
Nee. Ik kan het niet zo goed uitleggen, maar ik denk dat het feit dat het eindig is het voor mij ook wel sterker maakt. Er is een tijdperk met en een tijdperk zonder, dat hoort er voor mij ook wel gewoon bij. Ook als dat heel moeilijk is. Het geeft uiteindelijk ook weer ruimte voor nieuwe dingen (of een verandering in bestaande dingen, ik hoor heel vaak van mensen dat de band met hun tweede hond dan ineens nóg sterker wordt, bijvoorbeeld). Ik hoop dat Froo nog heel lang bij mij mag zijn en ik zal kapot zijn van verdriet als ze moet gaan, maar dat is hoe het gaat.
Los van het feit dat een kloon natuurlijk inderdaad niet dezelfde hond zal zijn, dat is op zichzelf al genoeg reden om het niet te doen.
Los van het feit dat een kloon natuurlijk inderdaad niet dezelfde hond zal zijn, dat is op zichzelf al genoeg reden om het niet te doen.
- Kells
- Posts in topic: 2
- Welke: Ierse Setters
Beter kan ik het niet samenvatten.ranetje schreef: ↑01 apr 2023, 17:50 Nee want het ontstaan van een soulmate is niet (niet alleen) gebonden aan een bepaald karakter, maar is ontstaan door wat je samen hebt meegemaakt.
Ik wil het ook niet.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
-
- Posts in topic: 7
- Welke: Whippet en Lurcher
Ik zou het wel een keertje proberen maar het hoeft echt niet elke keer dezelfde hond te zijn.
Maar als eenmalige ervaring, ja hoor! Leuk!
Maar als eenmalige ervaring, ja hoor! Leuk!
Nee, klonen al helemaal niet.
En ik heb ooit gedacht dat bepaalde genen dan soortgelijke type zouden geven (Bluf had wat zelfde voorouders als Finn) nou dat heb ik geweten, groter verschil tussen dag en nacht was er niet whahaha.
Heb in dat andere topic niet gereageerd omdat ik het lastig vind, maar ik vind het bijzonder dat ik met meerdere honden verschillende connecties had. Maar exacte kopie middels klonen, nee dat zou ik niet doen,
Maar in een nest pups zou ik ook niet gaan voor een look a like, of bij oudere herplaatsers ook niet.
En ik heb ooit gedacht dat bepaalde genen dan soortgelijke type zouden geven (Bluf had wat zelfde voorouders als Finn) nou dat heb ik geweten, groter verschil tussen dag en nacht was er niet whahaha.
Heb in dat andere topic niet gereageerd omdat ik het lastig vind, maar ik vind het bijzonder dat ik met meerdere honden verschillende connecties had. Maar exacte kopie middels klonen, nee dat zou ik niet doen,
Maar in een nest pups zou ik ook niet gaan voor een look a like, of bij oudere herplaatsers ook niet.
En dat ervoer/ervaar ik anders. Iedere hond eigenheid ja, dingen met elkaar meemaken ja, en voor mij ligt die specifieke diepere connectie niet perse aan dingen met elkaar doorstaan of met elkaar opgroeien.Kells schreef: ↑01 apr 2023, 21:32Beter kan ik het niet samenvatten.ranetje schreef: ↑01 apr 2023, 17:50 Nee want het ontstaan van een soulmate is niet (niet alleen) gebonden aan een bepaald karakter, maar is ontstaan door wat je samen hebt meegemaakt.
Ik wil het ook niet.
- Kells
- Posts in topic: 2
- Welke: Ierse Setters
Voor mij min of meer wel. Ik ben zelf niet meer zoals ik 30 jaar geleden was. Mijn zienswijze is een beetje veranderd in de loop der jaren. Nu zou ik waarschijnlijk heel anders omgaan met de honden die ik in het verleden had.blondie schreef: ↑01 apr 2023, 22:28En dat ervoer/ervaar ik anders. Iedere hond eigenheid ja, dingen met elkaar meemaken ja, en voor mij ligt die specifieke diepere connectie niet perse aan dingen met elkaar doorstaan of met elkaar opgroeien.Kells schreef: ↑01 apr 2023, 21:32Beter kan ik het niet samenvatten.ranetje schreef: ↑01 apr 2023, 17:50 Nee want het ontstaan van een soulmate is niet (niet alleen) gebonden aan een bepaald karakter, maar is ontstaan door wat je samen hebt meegemaakt.
Ik wil het ook niet.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
- Josefien
- Posts in topic: 3
- Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison
O ja, zou ik zeker voor open staan. Niet zozeer bij de honden die ik vanaf pup heb gehad, die ken ik door en door. Maar wel de volwassen herplaatsers. Gewoon pure nieuwsgierigheid hoe ze als pup waren, zonder overbodige ballast.
-
- Posts in topic: 7
- Welke: Whippet en Lurcher
Ik zou merlijn klonen trouwens, mag dat ook?
- Josefien
- Posts in topic: 3
- Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison
Jazeker, er kunnen geen genoeg Merlijntjes zijn ! De wereld zou een stuk verdraagzamer en vreedzamer zijn, met types als hem.
Welke hond zou je nog wel een keer willen hebben?
En vraag b dan: zou je een kloon van een hond van een ander willen hebben?
-
- Honden: 1
- Welke: DH
Mijn Lady was een "once in a livetime" hond
Ze was +/- 2 jaar toen ik haar van de SPCA ophaalde
Ik had haar een maand eerder voor het eerst gezien, lelijk, vreselijke hang tieten, mager, met 5 snotty pups van 5 weken, ze stond midden in haar kennel en keek me aan met een rustige wijze blik ....... ik dacht meteen: Jij bent van mij
Ze was ergens op straat in Johannesburg gevonden met haar pups
Ik heb 11 jaar een geweldige gouden hond aan haar gehad, we hadden een speciale band, moeilijk te beschrijven
Ik zou haar nooit klonen, zoals al eerder gezegd: het was haar verleden en alles wat ze had meegemaakt dat haar karakter heeft gevormd. Ik geloof nooit dat ik dezelfde Lady terug krijg, ik zou heel teleurgesteld zijn met het resultaat.
Ze was +/- 2 jaar toen ik haar van de SPCA ophaalde
Ik had haar een maand eerder voor het eerst gezien, lelijk, vreselijke hang tieten, mager, met 5 snotty pups van 5 weken, ze stond midden in haar kennel en keek me aan met een rustige wijze blik ....... ik dacht meteen: Jij bent van mij
Ze was ergens op straat in Johannesburg gevonden met haar pups
Ik heb 11 jaar een geweldige gouden hond aan haar gehad, we hadden een speciale band, moeilijk te beschrijven
Ik zou haar nooit klonen, zoals al eerder gezegd: het was haar verleden en alles wat ze had meegemaakt dat haar karakter heeft gevormd. Ik geloof nooit dat ik dezelfde Lady terug krijg, ik zou heel teleurgesteld zijn met het resultaat.
Alsjeblieft niet zeg. Dat maakt mn allerleukste hond ook gelijk minder bijzonder. Nee hoor, doe mij maar een nieuw onbekend exemplaar, afwisseling is veel leuker
Edit: typo
Edit: typo
Ik heb eigenlijk al klonen; vier honden van hetzelfde ras.
Dat is me kloon genoeg
En ik zou niet weten wat ik met een kloon van andermans hond zou moeten..
Dat is me kloon genoeg
En ik zou niet weten wat ik met een kloon van andermans hond zou moeten..
- Dirkje
- Welke: Border Collies
Op allebei de vragen is mijn antwoord nee.
Veel te leuk om te zien en mee te maken hoe een volgende hond uitgroeit.
Veel te leuk om te zien en mee te maken hoe een volgende hond uitgroeit.
- *Esther
- Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff
Nee, geen gekloon. Al loopt er nu een bruine rond die wel lijkt. Maar hé, er hangt een piemeltje onder.