Brokken afwegen
- annnie
- Posts in topic: 2
- Honden: 3
- Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo
Brokken afwegen
Ik voer mijn honden brok en dat doe ik op het oog. Worden de billen te dik naar mijn zin? een beetje minder, Ribben te zichtbaar? Er een beetje bij.
Gisteravond maakte ik een nieuwe zak open en bedacht ik me om eens te vergelijken wat ze krijgen met wat de fabrikant eigenlijk bedacht heeft dat ze zouden moeten hebben.
Annie zit in de onderste regionen van de voor haar aanbevolen hoeveelheid, Ronja krijgt ruim het dubbele. Als ik voor haar de verpakking zou aanhouden had ik een wandelend skelet denk ik.
Kloppen die tabellen een beetje voor jullie honden?
Gisteravond maakte ik een nieuwe zak open en bedacht ik me om eens te vergelijken wat ze krijgen met wat de fabrikant eigenlijk bedacht heeft dat ze zouden moeten hebben.
Annie zit in de onderste regionen van de voor haar aanbevolen hoeveelheid, Ronja krijgt ruim het dubbele. Als ik voor haar de verpakking zou aanhouden had ik een wandelend skelet denk ik.
Kloppen die tabellen een beetje voor jullie honden?
Re: Brokken afwegen
Ik weeg niet af maar Fred krijgt meer dan wat er op de zak staat én nog KVV er naast
- Kells
- Posts in topic: 1
- Welke: Ierse Setters
Ik zou niet weten wat er op de zak staat, maar het voer weeg ik wel af.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Ik voer op het oog. Heb nog nooit op welke zak dan ook gekeken en ga dat ook niet doen.
Met een regendag is het pyamaweer en krijgen ze minder dan een dag met 10.000 stappen.
Met een regendag is het pyamaweer en krijgen ze minder dan een dag met 10.000 stappen.
- Lothian
- Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
- Contacteer:
Ik voer ook op het oog. Taro (11,5 kg), Dalí (18 kg) en Lucca (28 kg) krijgen alle drie ongeveer even veel dus ergens zal 1 van de 3 wel buiten de tabel vallen
Ik ben ooit met de eerste pup begonnen met een keer afwegen.
Dan een kopje gezocht met ongeveer die inhoud en dat was het verder.
Daarna nooit meer afgewogen.
Het was altijd minder dan op de verpakking werd aangeraden.
Ook met de KVV weeg ik niet af, maar ik weet wel hoe zwaar de inhoud van een verpakking is natuurlijk
Verder voer ik op het oog en op hoe de hond aanvoelt.
Te schraal is meer voer, vet op de ribben zou minder voer betekenen.
Dan een kopje gezocht met ongeveer die inhoud en dat was het verder.
Daarna nooit meer afgewogen.
Het was altijd minder dan op de verpakking werd aangeraden.
Ook met de KVV weeg ik niet af, maar ik weet wel hoe zwaar de inhoud van een verpakking is natuurlijk
Verder voer ik op het oog en op hoe de hond aanvoelt.
Te schraal is meer voer, vet op de ribben zou minder voer betekenen.
-
- Honden: 2
- Welke: Labrador Retrievers
Ik voer ook op het oog en pas aan indien te dik/dun maar ook aan de beweging op die dag. Ik heb werkelijk waar geen idee hoeveel brok ze eten maar qua vers weet ik het dan weer wel aangezien ze 500 gram delen in de avond.
Ik voer op calorieën, dus indien ik brok zou geven, zou ik berekenen hoeveel ze zouden moeten hebben.
Ik geef echter vers dus de hoeveelheid voer verschilt per diersoort en bijgevolg per dag/maaltijd.
Ik geef echter vers dus de hoeveelheid voer verschilt per diersoort en bijgevolg per dag/maaltijd.
https://www.freshdiets4animals.com/
Voedingsadvies op maat.
https://pawesomefreshtoppers.com/
Functionele toppers voor hond & kat.
Voedingsadvies op maat.
https://pawesomefreshtoppers.com/
Functionele toppers voor hond & kat.
-
- Welke: Lente [Chihuahua] Famke [klein mixje] Zoë [Lhasa Apso]
Wij zijn allebei wel van de weegschaal, die staat permanent op het aanrecht hier.
Dus ook voor de honden wegen we hun brokken af.
Nu heb ik ook maar hele kleine honden (2,7 en 3,4 kilo), als we maar wat doen zouden ze altijd te veel krijgen.
Ze zijn ook beide iets ouder en doen niet zoveel.
Af en toe gaan ze zelf op de keukenweegschaal, eventueel pas ik dan de hoeveelheid iets aan.
Als we zomers wat meer en langer wandelen krijgen ze ook wat meer in de vorm van lekkers onderweg.
Dus ook voor de honden wegen we hun brokken af.
Nu heb ik ook maar hele kleine honden (2,7 en 3,4 kilo), als we maar wat doen zouden ze altijd te veel krijgen.
Ze zijn ook beide iets ouder en doen niet zoveel.
Af en toe gaan ze zelf op de keukenweegschaal, eventueel pas ik dan de hoeveelheid iets aan.
Als we zomers wat meer en langer wandelen krijgen ze ook wat meer in de vorm van lekkers onderweg.
Lente (2013) Famke (2012) Zoë (2012)
In herinnering
Sinne (2007-2017-2019)
Joy (2003-2011-2017)
In herinnering
Sinne (2007-2017-2019)
Joy (2003-2011-2017)
- Omega
- Honden: 1
- Welke: Nu een echte toller
Quinta krijgt kvv dus ik weet hoeveel ze krijgt. Soms krijgt ze 250 g per maaltijd, wordt ze wat spekkig dan verdeel ik een 500 g worst in 3 maaltijden met wat groente er bij. Overdag krijgt ze een kauwsnack na het wandelen en wat snoepjes tijdens het wandelen/trainen.
Van een van de uitlaathonden heb ik de baasjes geadviseerd om het voer wel af te wegen per dag. Het hondje werd echt veel te dik, hij is nu weer mooi op gewicht. Bij kleine hondjes voer je natuurlijk al snel te veel, helemaal als je je laat verleiden door een lieve blik.
Van een van de uitlaathonden heb ik de baasjes geadviseerd om het voer wel af te wegen per dag. Het hondje werd echt veel te dik, hij is nu weer mooi op gewicht. Bij kleine hondjes voer je natuurlijk al snel te veel, helemaal als je je laat verleiden door een lieve blik.
Ik voer kvv en daar is het uitgangspunt bij volwassen honden om 2-3% van het lichaamsgewicht te voeren.
Lou zit op 1-1,3% magere kvv en Snuck op 3-3,5% vettere kvv. Lou krijgt er nog wat groentemix bij zodat het niet zo zielig weinig lijkt wat ze krijgt en Snuck krijgt er vaak nog een handje brok enof schapenvetkorrels bij.
Lou wordt wekelijks gewogen en op basis daarvan krijgt ze meer of minder. Bij Snuck kijk ik naar z'n ribben.
Lou zit op 1-1,3% magere kvv en Snuck op 3-3,5% vettere kvv. Lou krijgt er nog wat groentemix bij zodat het niet zo zielig weinig lijkt wat ze krijgt en Snuck krijgt er vaak nog een handje brok enof schapenvetkorrels bij.
Lou wordt wekelijks gewogen en op basis daarvan krijgt ze meer of minder. Bij Snuck kijk ik naar z'n ribben.
Ik weeg niet af , weet ook niet wat er wat dat betreft op de zak staat. Ik ken mijn honden en weet wel wat ze nodig hebben. De drie honden die er nu nog zijn krijgen allemaal een andere hoeveelheid, op het oog dus.
Soms even iets bijstellen ivm met minder of meer actief zijn.
Soms even iets bijstellen ivm met minder of meer actief zijn.
- Dirkje
- Welke: Border Collies
Ja, hier gaat het ook zo.
- Loraine
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
Ik weeg niet af maar heb 2 mokken bij de hand, 1 van 150ml en 1 van 300ml.
Ze krijgen minimaal 1 kleine kop per dag, aangevuld met wat kvv of een schepje van mijn eten/pasta/rijst/soep/yoghurt oid.
Op de dagen dat ze geen extraatje krijgen geef ik ±⅔-1 grote mok brokken.
Ik voel de honden regelmatig, wanneer ik de ribbetjes goed voel voer ik wat meer, moet ik gaan prikken dan voer ik ze wat minder.
Grof gezien hebben ze in de winter/koude periodes wat meer nodig dan in de zomer/warme periodes.
Ze krijgen minimaal 1 kleine kop per dag, aangevuld met wat kvv of een schepje van mijn eten/pasta/rijst/soep/yoghurt oid.
Op de dagen dat ze geen extraatje krijgen geef ik ±⅔-1 grote mok brokken.
Ik voel de honden regelmatig, wanneer ik de ribbetjes goed voel voer ik wat meer, moet ik gaan prikken dan voer ik ze wat minder.
Grof gezien hebben ze in de winter/koude periodes wat meer nodig dan in de zomer/warme periodes.
- Persistence
- Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox
Voor Vic niet, dat zie ik wel aan hem af.
Voor Bella wel anders geef ik die veels te veel
Voor Bella wel anders geef ik die veels te veel
- annnie
- Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo
Ik was eigenlijk vooral benieuwd in hoeverre die tabellen kloppen voor jullie honden. Of ze mooi op gewicht zouden blijven als je wel braaf deed wat er op de zak staat en niet zoals wij verstandige hondenmensen op het oog zou voeren.
Ik denk dat als ik dat deed een rolladevormige hond zou hebben en een 'op sterven na dood' hond
Ik denk dat als ik dat deed een rolladevormige hond zou hebben en een 'op sterven na dood' hond
- Persistence
- Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox
Ohja. Vic meer dan op de zak staat en voor Bella komt het overeen met wat op de zak staat.
- Desiree
- Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet
Bij nieuwe brokken weeg ik het wel af. Worden ze te schraal of te mollig pas ik het aan. Droef krijgt iets minder dan volgens de tabellen zou moeten, Izzy een heel pak minder anders moet ik haar rollen en Roderick, die krijgt meer dan Droef bijna het dubbele van wat volgens het tabel moet.
Ze krijgen wel veel snacks daarom ook wel dat ik erg op het voer let.
Ze krijgen wel veel snacks daarom ook wel dat ik erg op het voer let.
- malinois
- Welke: Xavi-Xygan-Xanu
- Contacteer:
Ik voer kvv maar weeg niks af. Ze krijgen op t oog gevoerd en dat zit redelijk op de richtlijn denk ik
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- galga's
- Honden: 5
- Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan
Mijn honden krijgen kvv. Officieel 2-3% van hun lichaamsgewicht.
Aglaia van 12 kilo zou dan 240 gram moeten krijgen per dag en zou dan rollend over straat gaan. Met 160 gram per dag blijft ze mooi op gewicht. Haar portie weeg ik af.
De rest weegt zo 21-23 kilo en die krijgen zo rond de 2%.
Afgelopen winters kreeg Lily altijd nog een handje brok erbij om op gewicht te krijgen. Dit jaar heeft ze overdag ook haar pyjama aangehouden (want de thermostaat ging omlaag) en nu bleef ze veel beter op gewicht.
Aglaia van 12 kilo zou dan 240 gram moeten krijgen per dag en zou dan rollend over straat gaan. Met 160 gram per dag blijft ze mooi op gewicht. Haar portie weeg ik af.
De rest weegt zo 21-23 kilo en die krijgen zo rond de 2%.
Afgelopen winters kreeg Lily altijd nog een handje brok erbij om op gewicht te krijgen. Dit jaar heeft ze overdag ook haar pyjama aangehouden (want de thermostaat ging omlaag) en nu bleef ze veel beter op gewicht.
- HillieS
- Posts in topic: 3
- Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes
Jamie krijgt alleen vlees, Yara krijgt deels vlees deels brok.
Ze krijgt ongeveer zoveel als aanbevolen. Als we haar wat schraal vinden krijgt ze meer, anders iets minder. Maar momenteel zit ze op de advieshoeveelheid.
Jamie krijgt aan vlees veel meer dan de aanbevolen hoeveelheid. Ik kijk net op de sites van de merken vlees die hij krijgt. Hij zou 130 gram 2x per dag (260 dus per dag) moeten krijgen. Hij krijgt 175 gram per maaltijd anders valt hij gigantisch af.
Ze krijgt ongeveer zoveel als aanbevolen. Als we haar wat schraal vinden krijgt ze meer, anders iets minder. Maar momenteel zit ze op de advieshoeveelheid.
Jamie krijgt aan vlees veel meer dan de aanbevolen hoeveelheid. Ik kijk net op de sites van de merken vlees die hij krijgt. Hij zou 130 gram 2x per dag (260 dus per dag) moeten krijgen. Hij krijgt 175 gram per maaltijd anders valt hij gigantisch af.
- ellen en de birmanen
ik voer op het oog. worden ze te dik dan krijgen ze wat minder eten en meer beweging. worden ze te mager dan krijgen ze meer.
- Nikki
- Honden: 1
- Welke: Kruising Jack Russell Jet
Van brokken krijgt Jet minder dan er op de zak staat. Ze weegt 5.3 kilo en krijgt bij enkel brok 75 gram per dag. Op de zak staat voor honden van 5 kilo 90 gram per dag.
Van enkel vlees krijgt ze weer veel meer dan aanbevolen. 200 gram per dag, bijna 4% van haar lichaamsgewicht. Anders valt ze af waar je bij staat.
Ik weeg elke maaltijd af.
Van enkel vlees krijgt ze weer veel meer dan aanbevolen. 200 gram per dag, bijna 4% van haar lichaamsgewicht. Anders valt ze af waar je bij staat.
- Diana
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Mila en Amy waren ook moeilijk op gewicht te houden op alleen kvv, daar gaf ik dan vaak bijvoorbeeld wat rijst bij, omdat ze anders erg schraal werden op 2 x de dagelijks aanbevolen hoeveelheid kvv. Met brokken zijn ze inderdaad beide makkelijker op gewicht te houden. Mila en Fayah krijgen nu ongeveer de aanbevolen hoeveelheid, Amy en Arlo iets meer. Ik weeg het niet meer af, ik heb een kopje waar ongeveer 150 gram in past en zo schat ik het een beetje in, de ene keer wat meer en de andere keer wat minder afhankelijk van wat we doen, hoeveel er gesnackt is en hoe spekkig of slank ze zijn. Maar ze worden allemaal niet zo snel spekkig, bij Amoz moest ik daar meer op letten.Nikki schreef: ↑04 apr 2023, 16:03 Van brokken krijgt Jet minder dan er op de zak staat. Ze weegt 5.3 kilo en krijgt bij enkel brok 75 gram per dag. Op de zak staat voor honden van 5 kilo 90 gram per dag.