Puber perikelen!

Rosanne
Posts in topic: 20
Honden: 1
Welke: Oud Duitse herder

Puber perikelen!

Bericht door Rosanne »

Brego is nu net 6 maanden oud geworden. Overal om mij heen wordt mij duidelijk gemaakt dat de puberteit gaat beginnen. :mrgreen:

Sommige mensen zijn er nuchter in en zou het allemaal mee vallen, andere mensen komen met verhalen over wegrennende pubers met baasjes die erachteraan rennen. :')

Ik ben wel heel benieuwd hoe jullie de puberteit van jullie hond(en) hebben ervaren. Dan kan ik mijzelf alvast mentaal voorbereiden. :engel: :mann:
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Alfilillo
Posts in topic: 1
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Re: Puber perikelen!

Bericht door Alfilillo »

Lily heeft er een tijdje een sport van gemaakt om als ik haar wilde aanlijnen aan het eind van de wandeling naar het naburige café te rennen en daar de keuken onveilig te maken :devil:
Afbeelding
Lothian
Posts in topic: 5
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Taro was/is opeens niet meer mee te roepen vanaf elke hond en vertrekt soms opeens zonder toestemming om kennis te gaan maken. Iets waar ik juist zo op geoefend heb in zijn puppytijd.

Verder blijft het een blij, makkelijk, braaf hondje.
Afbeelding
Rosanne

Bericht door Rosanne »

Alfilillo schreef: 11 okt 2021, 21:49 Lily heeft er een tijdje een sport van gemaakt om als ik haar wilde aanlijnen aan het eind van de wandeling naar het naburige café te rennen en daar de keuken onveilig te maken :devil:
:LOL: Oke dat is wel echt erg. Wat een portret.
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Rosanne

Bericht door Rosanne »

Sandra&co schreef: 11 okt 2021, 21:53 Niet. Ik heb bij geen van m'n honden pubergedrag gezien. Ja ze durven wat meer. Duque vergelijkt nu inmiddels z'n piemelgrootte met andere reuen maar het mag allemaal geen naam hebben.
Ah heerlijk. Hier zijn mensen er zo stellig in dat ik het ook mee ga maken, maar herken het bij onze vorige pups ook niet. Ik ben heel benieuwd. 😊
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Rosanne

Bericht door Rosanne »

Lothian schreef: 11 okt 2021, 22:04 Taro was/is opeens niet meer mee te roepen vanaf elke hond en vertrekt soms opeens zonder toestemming om kennis te gaan maken. Iets waar ik juist zo op geoefend heb in zijn puppytijd.

Als het gewoon gezellig buurten is zou ik het ook niet erg vinden. Komt vanzelf ook wel weer dat hij zich weer herinnerd wat ook alweer de bedoeling was. :mrgreen:
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
EchoMira
Posts in topic: 6
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Echo laat zich iets meer gelden.
Ze was echt een schijtgemakkelijk puppy en ze is nog steeds heel, heel erg makkelijk maar ze doet niet meer alles wat je zegt omdat je het zegt.

Ze wil nog weleens toch door blijven hollen als ik haar geroepen heb of stiekem toch gaan kijken of de buurhond thuis is en dan blaffen als ze Salto ziet.
Stelt weinig voor maar er is genoeg verandering om het op te merken.

Met 6 maanden zou ik vooral heel erg op gaan ruimen en rekening houden met het feit dat er flink gewisseld gaat worden met bijbehorend gekauw op oneigenlijke zaken.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Rosanne schreef: 11 okt 2021, 22:15
Lothian schreef: 11 okt 2021, 22:04 Taro was/is opeens niet meer mee te roepen vanaf elke hond en vertrekt soms opeens zonder toestemming om kennis te gaan maken. Iets waar ik juist zo op geoefend heb in zijn puppytijd.

Als het gewoon gezellig buurten is zou ik het ook niet erg vinden. Komt vanzelf ook wel weer dat hij zich weer herinnerd wat ook alweer de bedoeling was. :mrgreen:
Behalve als het verder ontwikkelt (en dat doet het) naar gepats en gedonder. Volwassen reuen buurten niet gezellig. Dat is een vrouwelijke primatending.
Dat is niet te zeggen dat ze niet sociaal andere honden kunnen ontmoeten maar dat hebben ze dan wel degelijk geleerd dmv begrenzing.
Rosanne

Bericht door Rosanne »

EchoMira schreef: 11 okt 2021, 22:18

Behalve als het verder ontwikkelt (en dat doet het) naar gepats en gedonder. Volwassen reuen buurten niet gezellig. Dat is een vrouwelijke primatending.
Dat is niet te zeggen dat ze niet sociaal andere honden kunnen ontmoeten maar dat hebben ze dan wel degelijk geleerd dmv begrenzing.
Klinkt ook zeker logisch en goed om mee aan de slag te blijven gaan. :P
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Nanna

Bericht door Nanna »

Bakkie had niets geleerd. Maar die was tot diep in het universum sociaal, ook naar andere reuen. Ik heb nooit een grom vernomen.
Charles idem dito. Alleen als ie aangevallen werd werd ie soms pissig maar uit zichzelf, nooit.
Ook al niet door begrenzing aangeleerd.
En de Deerhound die hier nu rondloopt ook al niet. Die wil alleen maar leuk speulen. “Laan we nou leuk doen met elkaar” Stond ie van de week spelbuiginkjes te maken naar een kwaaie huskyreu😂
Laatst gewijzigd door Nanna op 11 okt 2021, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Lothian
Contacteer:

Bericht door Lothian »

EchoMira schreef: 11 okt 2021, 22:18 Behalve als het verder ontwikkelt (en dat doet het) naar gepats en gedonder. Volwassen reuen buurten niet gezellig. Dat is een vrouwelijke primatending.
De motivatie is overduidelijk: hij wil een wip maken :F: en dat gaan we niet doen.
Afbeelding
Doyaquba
Posts in topic: 1
Welke: Boxers

Bericht door Doyaquba »

EchoMira schreef: 11 okt 2021, 22:18

Wanneer is een reu volwassen dan? Donner buurt altijd heel gezellig met alles en iedereen. Nouja af en toe krijgt ie een knauw van een kleintje of een pats van een reu en dan komt ie naar mama rennen. Zeg ik loop maar door en dan doet ie dat. Heb ik nooit begrensd hoor, alleen zoveel mogelijk beschermd voor vervelende ervaringen. Sociaal en gezellig was ie altijd al :dunno:

Onze teven daarentegen... :mann:
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Oke, dan doen we alsof agressie tussen reuen niet bestaat. Ook goed.
Nanna

Bericht door Nanna »

EchoMira schreef: 11 okt 2021, 22:31 Oke, dan doen we alsof agressie tussen reuen niet bestaat. Ook goed.
Niet alle reuen zijn agressief. Ook niet als ze geprovoceerd worden. Er zijn nu eenmaal vreedzame types, net zoals er halve garen bestaan die er op klappen zonder ook maar een goeiedag.
Kruimel
Posts in topic: 3
Welke: IJslandse honden

Bericht door Kruimel »

Nanna schreef: 11 okt 2021, 22:25 Bakkie had niets geleerd. Maar die was tot diep in het universum sociaal, ook naar andere reuen. Ik heb nooit een grom vernomen.
Charles idem dito. Alleen als ie aangevallen werd werd ie soms pissig maar uit zichzelf, nooit.
En de Deerhound die hier nu rondloopt ook al niet. Die wil alleen maar leuk speulen. “Laan we nou leuk doen met elkaar” Stond ie van de week spelbuiginkjes te maken naar een kwaaie huskyreu😂
Turid Rugaas zou ervan klaarkomen. Kalmerende signalen!
Afbeelding

Het duo Olie en Bol
Rosanne

Bericht door Rosanne »

EchoMira schreef: 11 okt 2021, 22:16 Echo laat zich iets meer gelden.
Ze was echt een schijtgemakkelijk puppy en ze is nog steeds heel, heel erg makkelijk maar ze doet niet meer alles wat je zegt omdat je het zegt.

Ze wil nog weleens toch door blijven hollen als ik haar geroepen heb of stiekem toch gaan kijken of de buurhond thuis is en dan blaffen als ze Salto ziet.
Stelt weinig voor maar er is genoeg verandering om het op te merken.

Met 6 maanden zou ik vooral heel erg op gaan ruimen en rekening houden met het feit dat er flink gewisseld gaat worden met bijbehorend gekauw op oneigenlijke zaken.
Meneer is gelukkig al een aantal weken volledig klaar met wisselen. Gelukkig zonder bankscheuren doorheen gekomen. Zet vaak nog wel even een camera aan met het alleen thuis blijven voor mijn eigen gemoedsrust . :mrgreen:
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Rosanne

Bericht door Rosanne »

Nanna schreef: 11 okt 2021, 22:25 “Laan we nou leuk doen met elkaar” Stond ie van de week spelbuiginkjes te maken naar een kwaaie huskyreu😂
Prachtig 😂 Grote vriendelijke reus
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Lothian
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Nanna schreef: 11 okt 2021, 22:25 Bakkie had niets geleerd. Maar die was tot diep in het universum sociaal, ook naar andere reuen. Ik heb nooit een grom vernomen.
Zorro heeft ook nooit enige agressie getoond, naar reu, teef, mens of wie dan ook. Nog geen opgetrokken lip. Hij was wel een irritante opdringerige reu. Ik ben dus weer met Taro aan de slag, om heel eerlijk te zijn meer met die irritante plakker in mijn hoofd dan omdat ik het idee heb dat hij gaat omslaan qua agressie.
Afbeelding
Rosanne

Bericht door Rosanne »

Lothian schreef: 11 okt 2021, 22:26
EchoMira schreef: 11 okt 2021, 22:18 Behalve als het verder ontwikkelt (en dat doet het) naar gepats en gedonder. Volwassen reuen buurten niet gezellig. Dat is een vrouwelijke primatending.
De motivatie is overduidelijk: hij wil een wip maken :F: en dat gaan we niet doen.
Brego begint ook te ontdekken dat er zoiets als mannelijke hormonen bestaan. Daar gaat mijn onschuldige pupje. :wachten:
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Lothian
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Nou he, dan kijk je wel met andere ogen naar ze :eek: :lol1:
Afbeelding
Kruimel

Bericht door Kruimel »

Nanna schreef: 11 okt 2021, 22:33
EchoMira schreef: 11 okt 2021, 22:31 Oke, dan doen we alsof agressie tussen reuen niet bestaat. Ook goed.
Niet alle reuen zijn agressief. Ook niet als ze geprovoceerd worden. Er zijn nu eenmaal vreedzame types, net zoals er halve garen bestaan die er op klappen zonder ook maar een goeiedag.
Wijlen Kàtur en nu Brimi zijn van die types. Kàtur heeft in zijn 13 jaar 3x in de clinch gelegen met een andere reu en alleen omdat die niet wilde stoppen. Pas toen hij doof dement blind werd en pijn kreeg schoot hij uit zijn slof naar de huidige heren.

Brimi is 6 en heeft 1x een andere reu terechtgewezen.

En het is niet dat ze met geknepen billen door het bos sluipen, verre van. Ze vinden in principe alle honden leuk, zijn nergens bang voor maar laten mouwenopstropers graag links liggen.

Logi is wat steviger, die laat zich niet piepelen waar Brimi simpelweg een ommetje neemt. Maar knokken doet hij ook niet, niet nodig. Hij heeft voldoende uitstraling.

Ik heb daar niks aan begrensd. Een bange hond een beetje pesten mag niet van mij maar voor de rest hebben ze het altijd prima zelf af gekund. Daar hebben ze mij helemaal niet bij nodig.
Afbeelding

Het duo Olie en Bol
Kruimel

Bericht door Kruimel »

Lothian schreef: 11 okt 2021, 22:44
Zorro heeft ook nooit enige agressie getoond, naar reu, teef, mens of wie dan ook. Nog geen opgetrokken lip. Hij was wel een irritante opdringerige reu. Ik ben dus weer met Taro aan de slag, om heel eerlijk te zijn meer met die irritante plakker in mijn hoofd dan omdat ik het idee heb dat hij gaat omslaan qua agressie.
Oja, Logi moest altijd tamelijk zuchten van Zorro :help1:
Afbeelding

Het duo Olie en Bol
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Niet alle reuen zijn agressief.
Dat zeg ik toch ook niet?

Maar je weet niet van tevoren of jouw reu wel of niet voor een potje matten in is.
Zelfs bij labradors of beardies en bichonnetjes weet je dat niet zeker.
Dus ik zou mijn jonge reu niet toestaan zich te oefenen in het op eigen houtje opzoeken van andere honden.
Dan heb je drie maanden lol en een leven lang spijt.

Mijn summum is een luisterende hond die ook niet wil matten.
Ik sta er op dat mijn honden bij me komen als ik roep. Lukt niet overal en altijd maar die situaties vermijd ik dan.
Ik ga jouw ontwikkeling tot narigheid niet faciliteren. Speelmaatjes zoek ik wel even voor je uit. Dat doe je niet zelf.

Ook niet omdat er kutjoekels bij zitten die jou met je hele spelbuiging keihard te grazen nemen.
Rosanne

Bericht door Rosanne »

EchoMira schreef: 11 okt 2021, 22:53
Niet alle reuen zijn agressief.
Ook niet omdat er kutjoekels bij zitten die jou met je hele spelbuiging keihard te grazen nemen.
Ik kan mij hier echt wel goed in vinden. Hoe lief die van mij ook kan zijn. Je weet niet hoe leuk de ander soms is. Ik heb nu al genoeg eigenaren mee gemaakt die hun hond niet konden lezen en het wel grappig vonden dat hun hond Brego even achterna wilde zitten. Ze willen alleen maar spelen, jaja. Dat gezeik wil ik niet. Als Brego straks 40kg is , heeft hij het straks gedaan omdat hij een grote kut herder is die op dat moment alleen laat weten dat hij dat gedrag niet accepteert.

Dan train ik inderdaad liever hard op het bij mij blijven en dat ik bij betrouwbare honden hem wel toestemming kan geven.
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Gudrun
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

Sherlock puberde wel wat toen zijn hormonen begonnen op te spelen. Dus toen moest ik 3 keer roepen voor hij kwam ipv 1 keer. En 1 keertje ben ik hem gaan ophalen en heb ik foei geroepen. Dat was het dan.
Richaarke begon heel erg in huis te markeren, heeft toen zelfs een tijdje met een plasband om gelopen.
Nanook werd nog lastiger met andere honden en dat is gebleven.
Maar verder?
Kika is nu 14 maanden en heeft niet gepuberd, ze is gewoon altijd een handen vol hond maar echt puberen? Niks van gemerkt. Ze kreeg er ook de ruimte niet voor ;-).
Ook bij mijn andere hondjes niet
Alhoewel, Do misschien wel, ik herinner met dat Do'tje "ineens" Pippa en de chi's probeerde op hun plek te zetten, wat grondig afgestraft werd. En ze was wel wat eigenzinniger ook, maar Do is moet ik toegeven rotverwend door me, ze is gewoon veel te slim en te schattig.
Plaats reactie