Waar zijn jullie momenteel mee bezig qua opvoeding/training?

Rosanne
Posts in topic: 2
Honden: 1
Welke: Oud Duitse herder

Re: Waar zijn jullie momenteel mee bezig qua opvoeding/training?

Bericht door Rosanne »

Saschesfloor schreef: 11 okt 2021, 22:07 Maggie is 8 maanden nu en het grootste aandachtspunt is haar onzekerheid/ angst buiten vooral voor andere honden en soms ineens mensen en voorwerpen zoals fietsen. Ik heb haar met 6 maanden gekregen en ze heeft die 6 maanden in een grote roedel geleefd, maar, mede door Corona niks meegemaakt. Ze woonde echt in een gat met alleen maar weiland. Ik woon in het centrum van Den Haag :schrik: Er zijn dagen dan gaat het prima en ineens is alles weer spannend. Dan wil ze niet meer lopen en overal voor wegrennen. Ik ben dus druk zoekende naar de beste manier om haar daarin te begeleiden. Dus mochten mensen nog tips hebben, graag!

Verder zijn we met detectie begonnen.

Floor is met pensioen. Die doet af en toe nog een kunstje en wandelt graag mee. Wellicht dat ik thuis met haar de detectie ook ga oefenen.
Brego was dus ook een enorme bangepoeperd voor andere honden. Wij zijn dus juist meer afstand van andere honden gaan nemen. Een snack uitgekozen die veel waarde heeft en alleen daarvoor gebruikt wordt. Wanneer hij gewoon relaxed naar de hond(en) keek vanaf die afstand, hop gedroogd visje erin. Met de tijd steeds meer de afstand gaan verkleinen en hetzelfde blijven herhalen. Op die manier hebben wij een positieve associatie gemaakt met honden. Dit kan uiteraard ook met andere prikkels die spannend zijn.

Voor ons heeft het echt enorm geholpen. Hele grote honden vindt hij soms nog spannend, dan komt hij eerst naar mij weer toe gelopen om zijn visje te halen en dan is het goed. Alsof dat ook zijn que is van dat het niet eng is.
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
BieneMaya

Bericht door BieneMaya »

Rustig blijven bij visite. Dat is echt nog iets waar ze zo blij van wordt en dus hyperdepieper gaat stuiteren.
Voor de rest doet Maya het geweldig ❤
Mausyi
Posts in topic: 1

Bericht door Mausyi »

Nova leren mee te rennen met mountainbiken, en daarbij andere honden te negeren 🤨
Afbeelding
"Sweet as sugar, hard as ice. Hurt me once and i'll kill you twice."
Border Collie

Bericht door Border Collie »

Eigenlijk niet iets heel specifieks met Perry. Wel loopt hij altijd aan de 10 meter lijn omdat hij perfect op afstand is te bedienen. Maar aan een korte riem lopen schiet er wel wat bij in. Ik ga daar toch maar weer op trainen, gezien m’n moeder hem waarschijnlijk vaker uit zal laten. Die heeft altijd een korte lijn, wat ik ook helemaal snap
Afbeelding
Marielle
Welke: Labrador

Bericht door Marielle »

Het belangrijkste en moeilijkste voor Maple is rust en steadiness. Oftewel rustig onder tafel kunnen liggen op een terrasje, en bij de jachttraining netjes op je beurt wachten en niet inspringen. Het gaat wel echt de goede kant op moet ik zeggen.

En verder zijn er zoveel dingen work in progress, waar de basis er op zich goed in zit en het nu vooral een kwestie is van uitbouwen/proofen, afstanden en tijdsduur vergroten en afleidingen toevoegen. O.a. hier komen, vooruit sturen, af en blijf. Markeerapport is nog slordig, waterwerk moet nog veel meer rust in komen, afgeven kan netter, neiging tot wisselen en nazoeken afleren, genoeg te doen voorlopig.
Afbeelding
Maple
Erwina

Bericht door Erwina »

Lothian schreef: 11 okt 2021, 21:28 Bij Taro 100% hierkomen. Het ging zo goed tot hij 1 jaar oud werd. Nu MOET hij sommige honden leren kennen en is hij er ook niet zomaar meer weg te roepen. Het wordt wel alweer beter.
Goed te lezen, sorry :F: hier net zo’n draak. Stiekem blij dat hij gisteren een snauw kreeg. Kwamen een hond aan de riem tegen in losloop gebied. Kansloos dus, Ollie kwam echt niet. Na een snauw kon ik daar mooi gebruik van maken, want van schrik kwam hij toch terug :cheer:
Is dus ook eigenlijk het enige waar we nu actief mee bezig zijn. Voor de rest doet hij het super!
Groetjes Erwina & Ollie
tibbie
Posts in topic: 5

Bericht door tibbie »

Aan de lijn een andere (vreemde) hond passeren is echt een dingetje, aan de kant gaan en de ander ruimte geven is ook altijd aanleiding tot fel geblaf. Mijnheer is enorm voedselgericht maar op zulke momenten moet ie van niks lekkers weten en gaat uit zijn dak. Laatst bij een enorm stabiele herder kon er even kennisgemaakt worden, geblaf is over, alles koek en ei. Vijf minuten later komen we elkaar weer tegen en hup hoor, weer in halve razernij. Ik snap het gewoon niet. Het zijn wel altijd de wat grotere honden. Of het er niet naar toe mogen of het aangelijnd zijn nou het sein is dat er iets mis is. Als iemand tips heeft, graag!
Afbeelding Afbeelding
Random

Bericht door Random »

Nog altijd: vertrouwen opbouwen. Dat blijft een must bij dit hondje.
En onderhouden van luisteren naar komen, wachten, deze kant, nee, los enz. Niet schelden of uitvallen naar sommige andere honden als ze aangelijnd is.
tibbie

Bericht door tibbie »

kooi schreef: 13 okt 2021, 09:04 Nog altijd: vertrouwen opbouwen. Dat blijft een must bij dit hondje.
En onderhouden van luisteren naar komen, wachten, deze kant, nee, los enz. Niet schelden of uitvallen naar sommige andere honden als ze aangelijnd is.
Wat bedoel je met de laatste zin?
Het tekeer gaan is alleen maar als hij aan de lijn zit en ik wil dat hij aan de kant gaat of doorloopt (hij gaat altijd afwachten midden op het pad liggen). Wat betreft de basiscommando's: die kunnen best wel beter en daar blijven we ook aan werken natuurlijk, maar ik geloof echt dat bij dit hondje 99% betrouwbaarheid er niet in zit. Hij komt 7 van de 10 keer en ook niet altijd direct, dus das lastig in losloopgebieden (hij loopt inmiddels wel alle dagen een groot deel van de wandeling los), en heeft dan eigenlijk altijd goed contact met andere honden. Misschien dat door die focus op het "leren" loslopen en los meelopen, het hele aan de lijn lopen wat te weinig aandacht heeft gekregen. Los laten lopen heeft voor mij de wandelingen zoveel leuker gemaakt.
Misschien moet ik iets eerder reageren als de andere hond nog wat verder weg is.
Afbeelding Afbeelding
Frootje
Posts in topic: 3
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

tibbie schreef: 13 okt 2021, 14:30Wat bedoel je met de laatste zin?
Ik dacht dat ze bedoelde dat ze daarop oefende met haar eigen hond. Wat me er trouwens aan herinnert dat ik dat ook aan mijn lijst moet toevoegen. :F: Als is oefenen op niet echt het juiste woord. Ik oefen eigenlijk helemaal niks met Froo als het aankomt op niet schelden op andere honden, daarvoor komt haar gedrag veel te veel voort uit angst. Ik kan oefenen wat ik wil maar ze onthoudt het toch niet. Ik werk er wel nog steeds aan met haar, door haar gewoon nog altijd op te tillen als ik inschat dat een andere hond teveel voor haar gaat zijn en haar op de grond te laten bij rustige, respectvolle honden die haar signalen begrijpen. Ik ben echt heel blij met die aanpak, het heeft zo lang geduurd maar tegenwoordig zie ik haar elke keer groeien als ze ziet dat een hond wegloopt als ze naar hem gromt. Ze wordt ineens zomaar gerespecteerd door alle honden die ze ontmoet (want bij de lomperiken zit ze op de arm :engel: ), er is een wereld voor haar open aan het gaan. :eek: En in tegenstelling tot wat de mensen op straat me telkens wijs probeerden te maken is ze helemaal niet erger gaan uitvallen door deze aanpak, ik kan haar tegenwoordig heel vaak gewoon langs andere honden sturen zonder dat ze ook maar een kik geeft. :I:

Maar goed, ik kan me voorstellen dat die aanpak voor een hond die het niet uit angst doet misschien niet zou werken, dus misschien hadden die mensen ook wel een punt. Ik weet het niet. Ik weet alleen dat ik heel trots ben op Froo, ondanks het feit dat het soms heus nog wel even mis gaat. :cheer:
Random

Bericht door Random »

Ik had het inderdaad over mijn eigen hond.
tibbie

Bericht door tibbie »

Frootje schreef: 13 okt 2021, 14:46
Ik dacht dat ze bedoelde dat ze daarop oefende met haar eigen hond. Wat me er trouwens aan herinnert dat ik dat ook aan mijn lijst moet toevoegen. :F: Als is oefenen op niet echt het juiste woord. Ik oefen eigenlijk helemaal niks met Froo als het aankomt op niet schelden op andere honden, daarvoor komt haar gedrag veel te veel voort uit angst. Ik kan oefenen wat ik wil maar ze onthoudt het toch niet. Ik werk er wel nog steeds aan met haar, door haar gewoon nog altijd op te tillen als ik inschat dat een andere hond teveel voor haar gaat zijn en haar op de grond te laten bij rustige, respectvolle honden die haar signalen begrijpen. Ik ben echt heel blij met die aanpak, het heeft zo lang geduurd maar tegenwoordig zie ik haar elke keer groeien als ze ziet dat een hond wegloopt als ze naar hem gromt. Ze wordt ineens zomaar gerespecteerd door alle honden die ze ontmoet (want bij de lomperiken zit ze op de arm :engel: ), er is een wereld voor haar open aan het gaan. :eek: En in tegenstelling tot wat de mensen op straat me telkens wijs probeerden te maken is ze helemaal niet erger gaan uitvallen door deze aanpak, ik kan haar tegenwoordig heel vaak gewoon langs andere honden sturen zonder dat ze ook maar een kik geeft. :I:

Maar goed, ik kan me voorstellen dat die aanpak voor een hond die het niet uit angst doet misschien niet zou werken, dus misschien hadden die mensen ook wel een punt. Ik weet het niet. Ik weet alleen dat ik heel trots ben op Froo, ondanks het feit dat het soms heus nog wel even mis gaat. :cheer:
Of Qinou echt angstig is weet ik niet zeker, in sommige gevallen wel: Als ie aan de lijn is en er komt een grote hond (loslopend) op hem afgerend dan laat ie soms dat gesnuffel over zich heen komen, snuffelt wat terug maar als de andere hond de benen neemt wordt er alsnog flink gegromd en daarna flink met de achterpoten gegraven. Dat geeft niet de indruk dat het gebeuren relaxed was. Maar het kan ook dominantie, dat geur verspreiden heb ik gehoord. Ik zie het in dit geval meer als stress-ontlading. Qi heeft vanuit het verleden maar een echte vijand (aan de lijn en los) en daar heb ik hem toendertijd ook wel eens bij opgetild en ik vind daar niets mis mee hoor Frootje.Kreeg er net als jij ook kritiek op. Het vervelende is dat een klein hondje kwetsbaarder is (en dat dat geschreeuw van Qi natuurlijk ook reacties oproept bij sommige honden). Na ja, hij heeft het afgelopen jaar veel bijgeleerd en we blijven op onze wandelingen gewoon door oefenen.
Afbeelding Afbeelding
FoxHenkie
Welke: Foxterriër

Bericht door FoxHenkie »

Henkie is 14 maanden en een beetje. Op de hondenschool nu basis 1, as zaterdag workshopje canicross, en buiten de voor hem moeilijkste : terugkomen/meekomen als we los een andere hond tegenkomen.

Verder vooral nog steeds de basis dingen. Met een paard mag je niet spelen, en ook als die aardige nette mevrouw je lokt mag je niet springen enz.
Afbeelding
tibbie

Bericht door tibbie »

kooi schreef: 13 okt 2021, 15:23 Ik had het inderdaad over mijn eigen hond.
:oohja:
Afbeelding Afbeelding
LaRep

Bericht door LaRep »

Helemaal niets. Ik schaaf af en toe hier en daar wat bij als het nodig is.

Jip heeft wel wat nieuws om mij verder af te richten 😂
Hij loert op mijn bril, jat deze razendsnel en rent naar de kast waar zijn kluifjes liggen Daar gaan we dan ruilen. Hij een kluif en ik mijn bril 🤓
Afbeelding
LaRep

Bericht door LaRep »

Helemaal niets. Ik schaaf af en toe hier en daar wat bij als het nodig is.

Jip heeft wel wat nieuws om mij verder af te richten 😂
Hij loert op mijn bril, jat deze razendsnel en rent naar de kast waar zijn kluifjes liggen. Daar gaan we dan ruilen. Hij een kluif en ik mijn bril 🤓
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

tibbie schreef: 13 okt 2021, 17:11

Of Qinou echt angstig is weet ik niet zeker, in sommige gevallen wel: Als ie aan de lijn is en er komt een grote hond (loslopend) op hem afgerend dan laat ie soms dat gesnuffel over zich heen komen, snuffelt wat terug maar als de andere hond de benen neemt wordt er alsnog flink gegromd en daarna flink met de achterpoten gegraven. Dat geeft niet de indruk dat het gebeuren relaxed was. Maar het kan ook dominantie, dat geur verspreiden heb ik gehoord. Ik zie het in dit geval meer als stress-ontlading. Qi heeft vanuit het verleden maar een echte vijand (aan de lijn en los) en daar heb ik hem toendertijd ook wel eens bij opgetild en ik vind daar niets mis mee hoor Frootje.Kreeg er net als jij ook kritiek op. Het vervelende is dat een klein hondje kwetsbaarder is (en dat dat geschreeuw van Qi natuurlijk ook reacties oproept bij sommige honden). Na ja, hij heeft het afgelopen jaar veel bijgeleerd en we blijven op onze wandelingen gewoon door oefenen.
Ook al ging het bij Kooi om haar ervaring met haar eigen hondje, doorgaans is kwaad worden op je scheldende hond aan de lijn niet bepaald effectief.
Dat Kooi dat schrijft lijkt me dus best terecht :ok:
Als je kwaad wordt kan dat de situatie nog bedreigender maken voor de hond, waardoor deze nog harder kan gaan krijsen :P
Afstand houden, een andere kant oplopen, een loslopende hond bij je aangelijnde hond weg sturen zijn acties die ik zelf eerder in zou zetten.

Daarmee zeg ik niet dat JIJ boos wordt, want dat weet ik niet.
Maar in het algemeen is niet "meeschelden", maar afstand vergroten en geen loslopende honden bij je aangelijnde hond laten "kennismaken" beter.
Afbeelding
Frootje
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

ranetje schreef: 14 okt 2021, 14:56 Dat Kooi dat schrijft lijkt me dus best terecht :ok:
Dat schreef kooi niet. :engel: Maar tegen het advies kan ik niks in brengen, ik heb Froo ook wel eens streng toegesproken (boos worden heb ik niet gedaan bij haar) en ze ging er alleen maar harder van krijsen. :LOL: Hier is afstand nemen de beste manier, dan kalmeert ze wel weer. Overigens heb ik best wel vaak het advies van andere hondeneigenaren gekregen om eens ‘flink boos te worden op die hond’. En ik maak ook wel eens mee dat ze verontwaardigd zijn omdat ik niet boos genoeg word op Froo. Dan ben ik veel te lief voor haar en zo. Blijkbaar verwachten sommige mensen toch dat je een potje mee gaat lopen schreeuwen op zo’n moment. :F:
ranetje

Bericht door ranetje »

Frootje schreef: 14 okt 2021, 15:15
ranetje schreef: 14 okt 2021, 14:56 Dat Kooi dat schrijft lijkt me dus best terecht :ok:
Dat schreef kooi niet. :engel: Maar tegen het advies kan ik niks in brengen, ik heb Froo ook wel eens streng toegesproken (boos worden heb ik niet gedaan bij haar) en ze ging er alleen maar harder van krijsen. :LOL: Hier is afstand nemen de beste manier, dan kalmeert ze wel weer. Overigens heb ik best wel vaak het advies van andere hondeneigenaren gekregen om eens ‘flink boos te worden op die hond’. En ik maak ook wel eens mee dat ze verontwaardigd zijn omdat ik niet boos genoeg word op Froo. Dan ben ik veel te lief voor haar en zo. Blijkbaar verwachten sommige mensen toch dat je een potje mee gaat lopen schreeuwen op zo’n moment. :F:
:scratch:
Je hebt nog gelijk ook :engel:

Sorry Kooi :flower:
Afbeelding
Jay

Bericht door Jay »

Ik probeer Pippa minder te laten blaffen in huis. Als er een auto stopt, of een pakketje bezorgd wordt, is ze nogal vocaal. Het is wel lastig om haar rustiger te krijgen, ook omdat ze bij haar vorige baas geleerd heeft juist wel te waken, en het natuurlijk ook in haar genen pakketje zit.
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Ik ontdek of ervaar soms dingen waarbij ik me besef.. oh ja.. dat moeten we ook nog leren.
Gisteren gesprek met familielid op straat, even onverwachts en duurde wat langer. Voorheen kon ik gewoon mijn andere honden zeggen even te zitten en wachten. Maar dat heeft Chara nog niet echt geleerd, dus kan ik ook niet verwachten dat ze dat nu ineens braaf doet en Aki erbij.

Merk wel dat ik stap voor stap dingen nu doe. Dus dat zitten met een gesprek komt nog wel, al wil ik daar geen gewoonte van maken. Als ik ga wandelen dan is dat om o.a. de benen te laten strekken en niet om een lulgesprek met mensen aan te gaan op straat :Q:

Dus gisteren daarna eigenlijk gewoon weer wat meer geoefend op los lopen, snel terug komen, én dat ze haar weggegooide speeltje vooral moet meenemen :mann:
Daarna voor me uit lopen, en weer oefenen op reageren vanuit haar op mijn stem of geluidje zodat ze ook weer terug zou komen, of zou blijven staan als ik dat wilde. Los even naast me blijven lopen.. best veel eigenlijk :roll:
Maar ze deed het heel goed, en Aki deed braaf mee dus lekker gelopen zo.

Het is een beetje nodig daar die gehoorzaamheid, zit een fietspad naast én officieel mogen de honden daar niet los. Dus wil ik wel een beetje weten dat ze luistert als we wel even lekker de benen laten strekken als het rustig is. Speedy Gonzales in haar moet natuurlijk ook soms even die speedstand kunnen ontdekken :mrgreen:
tibbie

Bericht door tibbie »

ranetje schreef: 14 okt 2021, 14:56
tibbie schreef: 13 okt 2021, 17:11

Ook al ging het bij Kooi om haar ervaring met haar eigen hondje, doorgaans is kwaad worden op je scheldende hond aan de lijn niet bepaald effectief.
Dat Kooi dat schrijft lijkt me dus best terecht :ok:
Als je kwaad wordt kan dat de situatie nog bedreigender maken voor de hond, waardoor deze nog harder kan gaan krijsen :P
Afstand houden, een andere kant oplopen, een loslopende hond bij je aangelijnde hond weg sturen zijn acties die ik zelf eerder in zou zetten.

Daarmee zeg ik niet dat JIJ boos wordt, want dat weet ik niet.
Maar in het algemeen is niet "meeschelden", maar afstand vergroten en geen loslopende honden bij je aangelijnde hond laten "kennismaken" beter.
Dank voor je reactie. Boos worden/reageren op Qinou doe ik, zeker in dit soort situaties, niet. Bij kennismaken laat ik Qinou altijd los. Wat ik moeilijk vind is als Qi aangelijnd is en er een andere voor mij onbekende hond komt buurten zonder baas in de buurt. Dat wegsturen gaat me dan moeilijk af. De situaties waarin Qi tekeer gaat is als ie niet naar een hond (ook aangelijnd)a toe mag of als het gewenst is door te lopen en elkaar te passeren (bijvoorbeeld een lang smal pad zonder uitwijksituaties.) D

Ik denk dat dit verder hier bespreken te ver buiten dit topic valt. In ieder geval ben ik met hem daarmee aan het 'trainen'
Afbeelding Afbeelding
Mizzsylver
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Bericht door Mizzsylver »

Met Dali was ik heel lang bezig om haar opnieuw te leren springen, lang verhaal kort, ze bleek een hernia te hebben en is twee weken terug geopereerd.
Met haar ben ik aan het revalideren, elke dag een beetje. En vooral zorgen dat ze niet springt of gek doet.

Gila is pas loops geweest en sindsdien is ze niet meer gediend van vreemde honden. Ze begint al te gillen als ze denkt er 1 te zien, en daar erger ik me dood aan. Dat is het voornaamste trainingspunt nu.
Afbeelding
Daan
Welke: Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Bericht door Daan »

Met Ted, of eigenlijk vooral mezelf, ben ik aan het trainen op niet altijd te hoeven blaffen als we andere honden zien. Ze is goed met elke hond, gaat ook van pup af aan naar de opvang en heeft nog geen incidenten meegemaakt maar het lijkt wel alsof ze uit onzekerheid maar wat gaat staan tetteren. Het is geen boos blaffen, of uitvallen ofzo, maar toch heb ik het liever niet. Beheers je :F: Aan de andere kant heb ik natuurlijk wel een Corgi dus dat vocale zit er ook gewoon in.
Ipanema
Welke: Peruaanse naakthond en whippet x AHT

Bericht door Ipanema »

Met Billie ligt de focus heel erg op het ombuigen van jachtinstinct. De duizenden eekhoorns die bij ons in de wijk wonen maken onze ochtendwandelingen aan de lijn soms frustrerend, dus daar werken we hard aan. Daarbuiten luistert ze eigenlijk heel goed, geen klachten :mrgreen: Haar hoofd moeten we ook wel bezighouden, dus trainen we agility en flyball. Ik moet wel nog steeds een oogje in het zeil houden wanneer we kleine, fluffy hondjes tegenkomen, vooral als ze bangig zijn en snel weglopen. Daar raakt ze soms te hoog in de spanning van en begint ze dan op te jagen. Dit gedrag laat ze gelukkig steeds minder zien omdat het gemakkelijker om te buigen is. Ook rust in huis is af en toe een dingetje, maar dit betert gestaag.

Bij Georges werk ik nog steeds hard aan zijn zelfvertrouwen. Intacte (grote) reuen zijn echt een pijnpunt bij hem, zeker als ze hem niet met rust laten en willen bespringen, of als ze met Billie willen spelen. Hij gaat soms echt zelf boel zoeken in plaats van de situatie gewoon te negeren, en dat vind ik zelf ook heel erg moeilijk. Zeker omdat hij graag zijn eigen agenda maakt en geen will to please heeft. Als iemand daar tips voor heeft, graag :oeps: Hij is wel voergericht, maar op zo’n momenten totaal niet.
Plaats reactie