Rechter oordeelt over Shar Pei fokker

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Plaats reactie
Nanna

Rechter oordeelt over Shar Pei fokker

Bericht door Nanna »

https://www.dierenrecht.nl/nieuwsartike ... -pei-fever

Bijzonder. Een hond wordt door de wet gezien als een produkt, een ding.
En de fokker heeft aangeboden het ‘slechte produkt’ terug te nemen en de aankoopsom terug te betalen. Dat een rechter daar niet in meegaat is een sign of the time.

Laat onverlet dat je natuurlijk sowieso al niet een wrak als een Shar Pei had moeten kopen. Met garantie of niet. Zieke chagrijnige kutbeesten. Maar goed, dat is een geheel andere discussie :tongue:
Zamunda
Posts in topic: 2
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Re: Rechter oordeelt over Shar Pei fokker

Bericht door Zamunda »

Nanna schreef: 12 okt 2021, 09:55 Bijzonder. Een hond wordt door de wet gezien als een produkt, een ding.
En de fokker heeft aangeboden het ‘slechte produkt’ terug te nemen en de aankoopsom terug te betalen. Dat een rechter daar niet in meegaat is een sign of the time.
Dat is niet voor het eerst. Een paar jaar geleden is daar gelukkig een voorzichtige verandering in ingezet.
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Nanna

Bericht door Nanna »

Volgens mij krijg je niet meer schadevergoeding dan de hele hond waard is. De aankoopsom dus.
Als je als fokker duizenden euro’s aan schadevergoeding moet gaan betalen, dan vrees ik dat veel fokkers het bijltje er bij neer gaan gooien. Fokken blijft hoe dan ook gokken.
Dagmar
Posts in topic: 1

Bericht door Dagmar »

Nanna schreef: 12 okt 2021, 10:09 Volgens mij krijg je niet meer schadevergoeding dan de hele hond waard is. De aankoopsom dus.
Als je als fokker duizenden euro’s aan schadevergoeding moet gaan betalen, dan vrees ik dat veel fokkers het bijltje er bij neer gaan gooien. Fokken blijft hoe dan ook gokken.
Het gaat volgens mij om het afzwakken van erfelijke problemen.
Had ie in het contract gezet dat alle sharpei x kans hebben op meatmouthgriep, dan was de koper geïnformeerd.

Er is een DH vereniging met een standaardcontract waarin (strekking) staat dat de fokker een defect product verkoopt.
Afbeelding
Zamunda
Posts in topic: 2
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Nanna schreef: 12 okt 2021, 10:09 Volgens mij krijg je niet meer schadevergoeding dan de hele hond waard is. De aankoopsom dus.
Nou ja, dat is dus al eerder gebeurd en dat vind ik wel een goede zaak als de fokker iets flink te verwijten valt.
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
_Tiny_
Honden: 4
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Bericht door _Tiny_ »

Ik ken wel wat fokkers die willens en wetens veel risico's durven lopen met het fokken van honden wanneer ze maar het populaire kleurtje hebben of een ander kenmerk waardoor ze goed verkopen. Wanneer het dan mis gaat bieden ze heel makkelijk een nieuwe pup als vervanging aan of geld terug want ze hebben toch altijd wel nesten liggen.

Natuur weet ik niet of dat hier ook zo is, maar laat ze maar eens voor wat meer kosten dan alleen aanschafprijs opdraaien. Kijken of ze de volgende keer dan nog steeds zoveel risico durven nemen.
Afbeelding
Mizzsylver
Honden: 2
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Bericht door Mizzsylver »

Voor die aandoening is een DNA test beschikbaar, als je dan willens en wetens gewoon fokt of niet test voldoe je niet aan de wet en vind ik het niet meer dan terecht dat je als fokker voor die medische kosten opdraait.
Afbeelding
Plaats reactie