Ja, het is natuurlijk ook een deel opvoeding, maar ik vermoed dat je net zoals met een jachthond met een sterk jachtinstinct ook kan worstelen met een intacte reu met een sterke geslachtsdrift. Dan moet je als baas wel sterk in je schoenen staan om daar nog wat over te zeggen hebben.Fabienne schreef: ↑17 mei 2023, 15:27 Ik denk toch dat hyperseksueel gedrag ergens wel in banen te leiden is door de eigenaar. Natuurlijk zal de ene hond daar gevoeliger voor zijn dan de ander en ook niet elke eigenaar zal er even handig in zijn maar omdat je een reu hebt houdt het nog niet in dat er overal op gewipt moet worden omdat je een reu hebt. Ik heb best wat reuen gehad (wel allemaal nagenoeg het zelfde ras, er zit 1 maltezertje tussen) maar die vertoonde dit gedrag allemaal niet. Natuurlijk komt zo rond een maand of 7 tot ongeveer een goed jaar of langer die hormonen zowat uit hun oren en ik merk dat nu ook echt wel bij Floris maar daar begrens en corrigeer ik hem wel in indien het te gortig wordt. Plasjes oplikken doen we niet, Lola continue aan haar achterste likken ook niet en mijn andere reuen mochten echt niet zomaar overal hun poot aan optillen indien aangelijnd. Floris markeert nog niet dus bij hem is dat nog niet aan de orde. Daar ligt natuurlijk wel de basis voor evt verder reuen gedrag of niet en ik heb nou niet het idee dat ik mijn reuen daar nou ernstig mee heb belemmerd in hun reu zijn.
Bij Zeno kap ik te intens gesnuffel/gelik ook af. Hij mag van mij op bepaalde dingen ook niet plassen (tegen huizen aan of in voortuintjes mag van mij niet). Ik denk ook niet dat hij zich daar veel minder door voelt.