De aanpak van een ras

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
CatnDog
Posts in topic: 8
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: De aanpak van een ras

Bericht door CatnDog »

Fabienne schreef: 17 mei 2023, 15:27 Ik denk toch dat hyperseksueel gedrag ergens wel in banen te leiden is door de eigenaar. Natuurlijk zal de ene hond daar gevoeliger voor zijn dan de ander en ook niet elke eigenaar zal er even handig in zijn maar omdat je een reu hebt houdt het nog niet in dat er overal op gewipt moet worden omdat je een reu hebt. Ik heb best wat reuen gehad (wel allemaal nagenoeg het zelfde ras, er zit 1 maltezertje tussen) maar die vertoonde dit gedrag allemaal niet. Natuurlijk komt zo rond een maand of 7 tot ongeveer een goed jaar of langer die hormonen zowat uit hun oren en ik merk dat nu ook echt wel bij Floris maar daar begrens en corrigeer ik hem wel in indien het te gortig wordt. Plasjes oplikken doen we niet, Lola continue aan haar achterste likken ook niet en mijn andere reuen mochten echt niet zomaar overal hun poot aan optillen indien aangelijnd. Floris markeert nog niet dus bij hem is dat nog niet aan de orde. Daar ligt natuurlijk wel de basis voor evt verder reuen gedrag of niet en ik heb nou niet het idee dat ik mijn reuen daar nou ernstig mee heb belemmerd in hun reu zijn.
Ja, het is natuurlijk ook een deel opvoeding, maar ik vermoed dat je net zoals met een jachthond met een sterk jachtinstinct ook kan worstelen met een intacte reu met een sterke geslachtsdrift. Dan moet je als baas wel sterk in je schoenen staan om daar nog wat over te zeggen hebben.
Bij Zeno kap ik te intens gesnuffel/gelik ook af. Hij mag van mij op bepaalde dingen ook niet plassen (tegen huizen aan of in voortuintjes mag van mij niet). Ik denk ook niet dat hij zich daar veel minder door voelt.
Fabienne
Posts in topic: 10
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Bericht door Fabienne »

Ik kwam trouwens tijdens mijn werk ook wel regelmatig gecastreerde reuen tegen die willens en wetens de teven (ook gesteriliseerd trouwens) niet met rust konden laten en bepaalde reuen (ook gecastreerd)ook niet. Waren trouwens wel meestal de labradors, bij de goldens en herders kwam ik dat gedrag wat minder tegen.
blondie
Posts in topic: 5

Bericht door blondie »

Ik moet echt goed denken wanneer het dusdanig opvallend was dat ik het me herinner van honden die dat overmatig op mens en dier deden en continue die neiging hadden.
Dat was bij een old english sheepdog van toen een jaar of 2 denk ik. IN huis op mijn zus die ook toevallig ongesteld was en zich zeer ongemakkelijk voelde, diezelfde hond probeerde het bij mij in de winkelstraat maar jong als ik was toen, heb ik hem bij zijn halsband gepakt en van mijn been afgehaald omdat ik het smerig vond.

Een jack russel had die neiging sterk, maar dat was meer een dominantie dingetje dan dat het geilheid betrof. Die adoreerde zijn baas, en alles die hij "lager" vond staan wilde hij op rijden, of ging hij aan lopen grommen of combi van die 2.

Aak als jonge hond, maar dat was puur uit drukte en opwinding, daarna op mensen sowieso niet gedaan en heel sporadisch paar maanden geleden op Chara en bij Glory, maar dat was ook puur opwinding en te veel noten op de zang van de dames meer dan dat hij het deed vanuit voortplanting idee.

Oh en nog een maar weet het ras even niet meer.. enorme grote hond die zijn eigen bazin aanrandde en ook visite. Maar dat vond ik ook echt puur een dingetje van onvoldoende begrenzen of controle over die hond hebben eerlijk gezegd.
Tineke
Posts in topic: 4

Bericht door Tineke »

Jimi wipte ook wat af op zijn popjes , zeker toen hij pas hier was.
Hij is gecastreerd en het was echt spanning afreageren van hem.
Hij doet het nu nog weleens maar al veel minder dan eerst.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Loraine
Posts in topic: 6
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Mahdu is juist degene waarop gewipt wordt als ik niet oplet. :roll:
En de eigenaren maar roepen dat ik mijn loopse teef niet daar moet uitlaten.
Je reu opvoeden?
Welnee joh, die 'loopse teef' moet maar wijken.
Ze druipen altijd af als ik Mahdu optil en laat zien dat hij een piemel heeft. :')
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
pioenroos
Posts in topic: 2
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Bericht door pioenroos »

Mies (gecastreerde xteckel teef) doet dagelijks een wipje op haar knuffel :mrgreen:
Gewoon voor de lekker volgens mij :19:

Mijn wijlen Diem (eurasier reu) was hyperseksueel. Je kon opvoeden wat je wilde maar als hij een lekker luchtje rook dan werd hij onbereikbaar. Ik kapte het eindeloos snuffelen en pissen wel af maar dat was meesleuren want hij hoorde niks. Stond ik in het park met een in de lucht rijdende en klaarkomende reu omdat hij een lekker luchtje rook aan een struik :oeps:
Hij wilde ook op ons of Mies rijden maar wist prima dat dat niet mocht. Stond hij dus naast je te wippen als je bukte om een iets vanonder de bank te pakken.
Na z'n castratie was het rijden zo goed als over. Alleen bij opwinding nog, wat logisch is want dat is ander rijgedrag. Snuffelen en pissen deed hij nog graag maar hij bleef bereikbaar. Bij loopse Flora kon hij niet zodra ze richting dekrijp ging. Dat was erop en klemvast en rijden maar. Vermoed als we ze hun gang hadden laten gaan hij gewoon gedekt had.
Hij was 3 jaar toen hij definitief gecastreerd werd. 2x een chip gezet maar na uitwerken kwam het hyperseksuele gedrag terug dus (helaas) dan maar definitief.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 6
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Nanna schreef: 14 mei 2023, 23:24 Nee, dat geduik van reuen bij iedere teef naar die kut ‘is ze loops? Of zit ze ertegenaan?’ vind ik irritant.
Nanna

Bericht door Nanna »

😂😂😂😂
Plaats reactie