Update Jip. Het gaat niet meer.

Natalie
Posts in topic: 126

Re: Jip eet niet meer.

Bericht door Natalie »

annnie schreef: 20 mei 2023, 11:17 Ik heb het niet terug gevonden, maar misschien over heen gelezen? Doe je nog iets met de structuur van het eten? Ik zou blik of vers mixen tot een vla substantie zodat t lekker makkelijk naar binnen glijd en niet irriteert. Kun je later altijd verder kijken als dat goed gaat
Dit probeer ik inderdaad te doen. Hij heeft donderdag wat kwark van mijn vingers gelikt en daarna ook nog een heel klein beetje blikvoer. We hebben gisteren ook de Hills Restorative Care gekocht wat hier aangeraden werd. Dat is een soort mouse. Jip heeft dat nog niet willen eten of van een lepel wil aflikken. Ik ben nu een eitje aan het koken in de hoop dat ik wat smeuïg eigeel bij hem naar binnen krijg. Inmiddels staat het aanrecht vol met vanalles dat ik aangeboden heb maar afgewezen werd.

Hij krijgt dadelijk weer pijnstilling. Dat drukken we achterin de keel en dan houden we zijn kop omhoog. Dan slikt hij wel een keer en is het weg. Daarna (uurtje later, volgens bijsluiter) probeer ik weer wat eten aan te bieden. Desnoods smeer ik het maar weer op zijn tong.
Natalie

Bericht door Natalie »

ranetje schreef: 20 mei 2023, 11:02
Misschien kan je die MRI doen als de scopie geen enkel resultaat geeft?
Direct er achteraan dus als dat nodig zou zijn.
Ja precies, dat is dan het idee. Maar dat kan niet bij de kliniek waar we naartoe zouden gaan als we uitsluitend een endoscopie zouden doen. Dus dan moeten we van tevoren besluiten dat we het zo willen doen en een afspraak maken bij een kliniek waar dat kan.
Natalie

Bericht door Natalie »

Jay schreef: 20 mei 2023, 10:48 Wat zielig voor Jip ! Hoop dat snel duidelijk wordt hoe het zit met die slokdarm.
Zou yoghurt iets verzachtend kunnen werken ?
Ja de yoghurt staat ook klaar. Honing hebben we ook in huis, dat kan ik er eventueel ook doorheen mengen.
Jordy
Posts in topic: 4

Bericht door Jordy »

Wat naar als hij wel wil maar niet kan eten :( een beetje ijs proberen misschien? Toen bij Jordy een stuk gras uit zijn keel was verwijderd wilde hij ook een paar dagen niet eten omdat slikken pijn deed denk ik...half gesmolten ijs was het enige wat ik er toen inkreeg.
Zazoe
Posts in topic: 1

Bericht door Zazoe »

Drinkt hij wel? Dan misschien voedsel enorm verdunnen?

Ontzettend naar om je hond zo te zien.
Natalie

Bericht door Natalie »

Jordy schreef: 20 mei 2023, 12:45 Wat naar als hij wel wil maar niet kan eten :( een beetje ijs proberen misschien? Toen bij Jordy een stuk gras uit zijn keel was verwijderd wilde hij ook een paar dagen niet eten omdat slikken pijn deed denk ik...half gesmolten ijs was het enige wat ik er toen inkreeg.
Dat is nog wel het proberen waard. Een beetje yoghurt in de vriezer misschien en daarna door de blender. Of in een Topple en hem dat aanbieden.

Hij heeft vandaag alleen nog maar een bolletje eigeel van het gekookte eitje gehad. Dat heb ik geplet en per kruimel zo ongeveer aangeboden. Alles wat daarna volgde (beetje eiwit, flintertje kipfilet) was alweer teveel gevraagd, dat werd weer uitgetuft.

Ik zou heel graag willen dat hij goed voedzaam eten binnen krijgt, niet alleen ei en kwark (hoewel ik daar al een vreugdedansje voor maak). Misschien toch dat spul van Hills een beetje extra roeren en verdunnen om het echt vloeibaar te maken.
Gonnie
Posts in topic: 3

Bericht door Gonnie »

Dat spul van hill’s misschien bevriezen na het vloeibaar maken, en daarna als ijs geven. Kou is misschien ook wel fijn als de slokdarm geïrriteerd is.
Sterkte. Zo niet leuk als je hond niet wil eten.
Afbeelding

Tanja en Anne
annnie
Posts in topic: 13
Honden: 3
Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo

Bericht door annnie »

Als helemaal niks wilt moet je misschien toch op dwangvoeren over. Eten verdunnen en in kleine beetjes met een spuit voeren. Lege maag kan weer misselijkeid veroorzaken en zo kom je in een vicieuze cirkel terecht
Afbeelding
Natalie

Bericht door Natalie »

annnie schreef: 20 mei 2023, 16:02 Als helemaal niks wilt moet je misschien toch op dwangvoeren over. Eten verdunnen en in kleine beetjes met een spuit voeren. Lege maag kan weer misselijkeid veroorzaken en zo kom je in een vicieuze cirkel terecht
Ik vrees dat het deze kant wel op gaat ja. Niets van wat ik aanbied wordt vrijwillig aangenomen. Ik probeer steeds een klodder van het één of ander (blikvoer, yoghurt, honing, gepureerde babyvoeding…) op mijn vinger aan te bieden, maar hij draait echt demonstratief zijn kop weg. Gewoon een schaaltje ergens neerzetten leidt ook nergens toe, hij kijkt er niet naar. Het eigeel was het enige wat lukte, maar ook dat hoeft hij al niet meer. Ik probeer het niet continu hoor, er zit steeds toch wel minimaal twee uur tussen. Maar op deze manier krijgt hij dus niets binnen. Ik houd nu bij wat hij iedere dag eet en het is echt om te huilen: 50 gram blikvoer op de beste dag.
*Esther
Posts in topic: 23
Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff

Bericht door *Esther »

Ik zou echt die rundvleesballetjes achter zijn huig duwen. Dat is niet heel naar. Of anders een sonde maar dat is zo rigoreus patiënt-achtig. En bouillion in zijn wangzak spuiten.
Afbeelding
Natalie

Bericht door Natalie »

*Esther schreef: 20 mei 2023, 16:24 Ik zou echt die rundvleesballetjes achter zijn huig duwen. Dat is niet heel naar. Of anders een sonde maar dat is zo rigoreus patiënt-achtig. En bouillion in zijn wangzak spuiten.
Ik ga aan de slag. Ik hoopte echt dat die pijnstilling de boel eenvoudiger zou maken, zodat dit niet nodig was. Hij heeft pas 2 pilletjes gehad en ik kan natuurlijk geen wonderen verwachten, maar een hele kleine verbetering is toch niet te veel gevraagd? :ugh:
*Esther
Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff

Bericht door *Esther »

Natalie schreef: 20 mei 2023, 16:40
*Esther schreef: 20 mei 2023, 16:24 Ik zou echt die rundvleesballetjes achter zijn huig duwen. Dat is niet heel naar. Of anders een sonde maar dat is zo rigoreus patiënt-achtig. En bouillion in zijn wangzak spuiten.
Ik ga aan de slag. Ik hoopte echt dat die pijnstilling de boel eenvoudiger zou maken, zodat dit niet nodig was. Hij heeft pas 2 pilletjes gehad en ik kan natuurlijk geen wonderen verwachten, maar een hele kleine verbetering is toch niet te veel gevraagd? :ugh:
Nee, ik snap je helemaal. Dikke knuffel!!
Afbeelding
kelly 1981

Bericht door kelly 1981 »

Zou het een altvleesklier ontsteking kunnen zijn
De hond van mijn dochter had dezelfde klachten
Het was ind een altvleesklier ontsteking en een week later kwamen ze erachter dat ze helaas een agresieve soort kanker aan de maag had
Helaas in moeten laten slapen
Natalie

Bericht door Natalie »

kelly 1981 schreef: 20 mei 2023, 17:41 Zou het een altvleesklier ontsteking kunnen zijn
De hond van mijn dochter had dezelfde klachten
Het was ind een altvleesklier ontsteking en een week later kwamen ze erachter dat ze helaas een agresieve soort kanker aan de maag had
Helaas in moeten laten slapen
De alvleesklierontsteking en ook de maagkanker waren één van de eerste dingen waar ik aan dacht, maar het matcht niet met de symptomen en het blijkt ook niet uit de bloedonderzoeken en de buikecho. De waarden van de CPL test zijn ook goed. Dus op dit moment is er eigenlijk geen reden om dat opnieuw te onderzoeken. Ik denk dat de maag wel onderdeel zal zijn van de endoscopie, maar daar weet ik verder nog niets van. Dat ga ik maandag met de dierenarts bespreken.
ellen en de birmanen
Posts in topic: 5

Bericht door ellen en de birmanen »

wat ik bij de katten deed als die niet wilde eten was Hilss A/D vloeibaar maken, op zuigen in een spuitje en op mijn gemak de spuit rustig legen in de bek van de kat.
voor een hond heb je uiteraard een grotere spuit nodig. zo krijgt hij toch voeding binnen en vocht.
annnie
Posts in topic: 13
Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo

Bericht door annnie »

Natalie schreef: 20 mei 2023, 16:11
annnie schreef: 20 mei 2023, 16:02 Als helemaal niks wilt moet je misschien toch op dwangvoeren over. Eten verdunnen en in kleine beetjes met een spuit voeren. Lege maag kan weer misselijkeid veroorzaken en zo kom je in een vicieuze cirkel terecht
Ik vrees dat het deze kant wel op gaat ja. Niets van wat ik aanbied wordt vrijwillig aangenomen. Ik probeer steeds een klodder van het één of ander (blikvoer, yoghurt, honing, gepureerde babyvoeding…) op mijn vinger aan te bieden, maar hij draait echt demonstratief zijn kop weg. Gewoon een schaaltje ergens neerzetten leidt ook nergens toe, hij kijkt er niet naar. Het eigeel was het enige wat lukte, maar ook dat hoeft hij al niet meer. Ik probeer het niet continu hoor, er zit steeds toch wel minimaal twee uur tussen. Maar op deze manier krijgt hij dus niets binnen. Ik houd nu bij wat hij iedere dag eet en het is echt om te huilen: 50 gram blikvoer op de beste dag.

Het is niet zo leuk, maar zo kun je wel iets doen aan het stuk van zich naar voelen door een lege maag en dan heel hard duimen dat hij het zelf weer oppakt. Ik hoop echt dat hij zich gauw beter voelt
Afbeelding
Alfilillo
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Bericht door Alfilillo »

Wat een rotsituatie. Drinkt hij wel? Zelf?
Alfil die een tijd niet goed kon eten en drinken, gaf ik bouillon met een spuitje. Maar vloeibaar gemaakt blikvoer is ook een goed idee.
Afbeelding
Reza
Welke: Beagle - Duitse Herder

Bericht door Reza »

Wat een naar bericht. Zelf heb ik ooit iets van Sucralfaat gehad toen ik slokdarmonsteking had, maar ik weet niet of dat aan honden gegeven kan/mag worden.

Even gegoogled, ik zie dat ze het (off label) ook voor honden gebruiken. Geen idee of het hem kan helpen, maar het kwam ineens in me op.

Beterschap en hopelijk wil hij snel weer een beetje eten.
Natalie

Bericht door Natalie »

Dankjewel voor het meedenken allemaal. Morgen ga ik zo’n spuitje regelen, mijn zus heeft er nog één in huis die ik kan gebruiken. Vandaag heb ik geïmproviseerd door het mengsel aan de binnenkant van zijn wang te smeren. Hij lust het wel (Hills voer verdund met een klein beetje geitenmelk) dat is het probleem gelukkig niet. Hij slikt het dan ook wel door. Dit gaan we even doorzetten zo.
Gretha
Posts in topic: 4
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Bericht door Gretha »

Wat naar allemaal. Ik hoop dat je snel weet wat er nou precies aan de hand is.
Hier wordt je zo moedeloos van.
Afbeelding
CatnDog
Posts in topic: 18
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Wat sneu dat hij nog steeds niet wil eten. Hopelijk lukt het met zo'n spuitje en/of gaat het morgen wel iets beter.
Persistence
Posts in topic: 19
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Bericht door Persistence »

Kom op hoor Jip, even wat happen eten.
Wat een nare situatie. Als het echt verslechterd weet ik niet of ik tot maandag zou wachten.
Afbeelding
Natalie

Bericht door Natalie »

Persistence schreef: 20 mei 2023, 22:53 Kom op hoor Jip, even wat happen eten.
Wat een nare situatie. Als het echt verslechterd weet ik niet of ik tot maandag zou wachten.
Met verslechteren bedoel ik vooral dat hij zichtbaar zwakker begint te worden. Niet gek als je geen eten binnen krijgt denk ik. We hebben gisterenochtend samen een half uurtje door het bos geslenterd. In de middag wilde hij wel weer mee, maar ik heb 'm thuis gelaten. Het is mooi weer, hij kan de hele dag in de tuin liggen en als hij moet plassen, doet hij dat daar maar.

Net betrapte ik hem op gras eten. Dat kan ik dan weer niet rijmen met last van de slokdarm :oeps:

Smoushond
Posts in topic: 8

Bericht door Smoushond »

Dat gras eten wijst op misselijkheid. Had je daar iets voor gekregen? Vervelend hoor als je hond niet eet ,ik begrijp je zorgen
Misselijk door het niet eten waarschijnlijk maar die cirkel moet doorbroken worden lijkt me
Afbeelding
Natalie

Bericht door Natalie »

Smoushond schreef: 21 mei 2023, 08:56 Dat gras eten wijst op misselijkheid. Had je daar iets voor gekregen? Vervelend hoor als je hond niet eet ,ik begrijp je zorgen
Misselijk door het niet eten waarschijnlijk maar die cirkel moet doorbroken worden lijkt me
We waren begonnen met een injectie tegen misselijkheid en een pilletje voor de dag erna. Dat leverde niets op. Daarom vrijdag terug gegaan en maagzuurremmers en pijnstilling + ontstekingsremmers meegekregen. Dat hij nu toch misselijk is (geworden), begrijp ik inderdaad wel. Er moet inderdaad eten in om dat te doorbreken. Ik kan alleen niet verklaren waarom gras eten wel lukt, en gewoon 'echt eten' dan niet gaat.
Plaats reactie