Update Jip. Het gaat niet meer.
- CatnDog
- Posts in topic: 18
- Honden: 1
- Welke: Groenendaeler
Re: Jip eet niet meer.
Dat klinkt wel ernstig. Nu weer uitdroging op de loer. Sterkte, hoor. Wat een narigheid.
- HillieS
- Posts in topic: 28
- Honden: 2
- Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes
Mensenlieve, ik had ook zo gehoopt op een 'simpele' blokkade die nu opgelost zou zijn.
Ik duim snoeihard door voor Jip!
Hoe is de nacht gegaan?
Ik duim snoeihard door voor Jip!
Hoe is de nacht gegaan?
Wat een onzekerheid,sterkte
-
- Posts in topic: 4
- Jetski
- Posts in topic: 4
- Welke: Portugese waterhond
Wat vreselijk naar, die onzekerheid, zo lang..
Meer doen dan jullie al doen is niet mogelijk.
Hard duimen dat de darmen weer goed gaan werken.
Heel veel sterkte!
Meer doen dan jullie al doen is niet mogelijk.
Hard duimen dat de darmen weer goed gaan werken.
Heel veel sterkte!
Ja ik baalde vreselijk. Ik dacht dat we nu eindelijk aan het herstel konden beginnen. Maar hij heeft het vannacht heel goed gedaan. Hij wordt gelukkig niet heel onrustig van de medicatie (is een bijwerking) maar slaapt heel goed. Hij piept af en toe wel wat, maar al vrij snel vallen zijn ogen weer dicht en pakt hij gewoon de noodzakelijke rust.
Ik heb net de chirurg nog even gesproken. Ze vroeg ook hoe Jip de nacht is doorgekomen, of er nog veel vocht uit zijn lichaam is gekomen. Maar dat is gelukkig niet zo. Hij heeft bij ons thuis (nog) geen spuitpoep gehad en hij heeft ook niet meer gespuugd. Wel heeft hij 3x geplast. Ze belt vanmiddag nog een keer voor een tweede check. Als hij toch weer water uitgespuugd heeft, moet hij terugkomen voor een infuus.
Ik had ook nog wat andere vragen gesteld, want hij reageerde gisteren (net als woensdag) met pijn toen op een bepaalde plek op zijn darmen werd gedrukt. Als daar geen obstructie zit of iets anders geks is gezien, hoe is dan te verklaren dat hij op die momenten zo ging kwijlen en smakken? Dat is dus inderdaad nog wat vreemd, maar het zou toch op misselijkheid kunnen duiden. Dat het niet per se veel pijn deed, maar wel misselijkheid opwekte. En dat kan inderdaad komen door die slappe darm die als het ware 'verlamd' is en niet doet wat het moet doen. Ik heb ook even gecheckt of die slappe darm het gevolg kan zijn van het langdurig niet eten, maar dat is niet zo. Het is echt andersom: een slappe darm leidt tot misselijkheid en niet willen eten.
Tot slot heb ik nog een vraag gesteld over de resultaten van het allereerste bloedonderzoek waar een verlaagde T4 waarde uit kwam. Die uitslag is tot nu toe eigenlijk onbesproken geweest, omdat we op zoek waren naar een oorzaak waarom Jip niet eet en een lage T4 waarde heeft daar niet direct iets mee te maken. Maar bij de toelichting van het bloedonderzoek staat wel dat het kan duiden op hypothyreoïdie en als je zoekt naar mogelijke oorzaken van een slappe darm dan staat daar, jawel, ook hypothyreoïdie tussen. Dit zou een extra reden kunnen zijn om door te gaan met de prednison. We moeten dan nog een TSH test doen om te checken of hier echt sprake van is.
- Diana
- Posts in topic: 11
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Het is een hele puzzel zo. Ik duim dat jullie snel duidelijkheid krijgen, want wat moet dit slopend zijn! En natuurlijk dat de medicatie goed aanslaat en Jip flinke honger krijgt.
Amoz heeft ook een paar keer kortdurend prednisolon gehad en kreeg daar vanaf dag 2-3 altijd inderdaad enorme vraatzucht van. Helemaal niet handig als je hond zeker niet hoeft aan te komen, maar in jullie geval zou het mooi zijn als het voor Jip ook dat effect heeft.
Veel sterkte!
Amoz heeft ook een paar keer kortdurend prednisolon gehad en kreeg daar vanaf dag 2-3 altijd inderdaad enorme vraatzucht van. Helemaal niet handig als je hond zeker niet hoeft aan te komen, maar in jullie geval zou het mooi zijn als het voor Jip ook dat effect heeft.
Veel sterkte!
- *Esther
- Posts in topic: 23
- Honden: 3
- Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff
Fijn dat de nacht relatief rustig was!
Was die T4 waarde dan ook flink lager dan die zou moeten zijn? Wat een puzzel.....en die uitslag heb je ook niet gelijk toch van die TSH test?
Gelukkig dat hij niet meer gespuugd heeft en geen nare diarree meer heeft gehad. Dikke knuffel Jip!!!
Was die T4 waarde dan ook flink lager dan die zou moeten zijn? Wat een puzzel.....en die uitslag heb je ook niet gelijk toch van die TSH test?
Gelukkig dat hij niet meer gespuugd heeft en geen nare diarree meer heeft gehad. Dikke knuffel Jip!!!
*Esther schreef: ↑26 mei 2023, 09:29 Fijn dat de nacht relatief rustig was!
Oh en we krijgen vandaag hopelijk ook nog die uitslag van het biopt.
Is het corstisol gehalte ook gemeten? Dit ivm ziekte van Cushing, dan kan een verlaagde T4 ook optreden.
Het mysterie mag nu wel eens opgelost geraken zeg, wat een heftige tijd
Het mysterie mag nu wel eens opgelost geraken zeg, wat een heftige tijd
https://www.freshdiets4animals.com/
Voedingsadvies op maat.
https://pawesomefreshtoppers.com/
Functionele toppers voor hond & kat.
Voedingsadvies op maat.
https://pawesomefreshtoppers.com/
Functionele toppers voor hond & kat.
- ellen en de birmanen
- Posts in topic: 5
wat vreselijk dat jullie nog niks weten al is er wel weer wat uitgesloten.
heel veel sterkte.
heel veel sterkte.
Ik zal het eens navragen, maar als ik zelf zoek op de symptomen van de ziekte van Cushing, dan lijkt dat precies tegenovergesteld te zijn aan de symptomen die Jip had.
-Veel drinken, veel plassen
-Vraatzucht, een dikke buik
-Dunne vacht, kaalheid, mee-eters
-Hijgen
-Futloosheid, spierzwakte, afname spieren
Hij dronk normaal, wilde niet eten maar was toch heel fit. Uiteraard is de energie nu wel op en is hij behoorlijk futloos, maar de eerste week was het nog steeds een blij ei die wilde wandelen en spelen.
- HillieS
- Posts in topic: 28
- Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes
Waarom is de tsh dan nog niet eerder ook getest vraag ik me dan af. Als die ook niet goed is zou wel heel wat kunnen verklaren.
Ik blijf duimen voor een goede uitkomst en meer (positieve) duidelijkheid
Ik blijf duimen voor een goede uitkomst en meer (positieve) duidelijkheid
- Alfilillo
- Welke: Podenco en kruising
Fijn dat de nacht goed is gegaan.
Hopelijk is het dan een heftige darminfectie, waar iets aan te doen is met medicijnen.
Als het dat toch niet is, zou het dan iets neurologisch kunnen zijn? Dus dat de zenuwen de darmen niet goed aansturen of zo?
Hopelijk is het dan een heftige darminfectie, waar iets aan te doen is met medicijnen.
Als het dat toch niet is, zou het dan iets neurologisch kunnen zijn? Dus dat de zenuwen de darmen niet goed aansturen of zo?
We hebben dit inderdaad ook gevraagd, die andere kliniek had het immers ook over iets neurologisch. Maar bij Wagenrenk gaven ze aan dat een neurologische aandoening vrijwel altijd ook bepaalde gedragsveranderingen veroorzaakt. Daar wordt de oorzaak op dit moment dus niet gezocht. Maar ja, heel veel andere mogelijke oorzaken lijken het ook niet te zijn, dus ik sluit het ook nog niet helemaal uit.
- kloesje
- Posts in topic: 2
- Honden: 3
- Welke: Australian kelpies
Als het niet willen eten gedragsmatig is en niet vanuit een probleem in het lijf, dan klopt misschien het neurologische stuk wel. Vooral omdat het totaal onduidelijk is waarom hij soms wel en meestal niet kan/wil eten.Natalie schreef: ↑26 mei 2023, 13:35We hebben dit inderdaad ook gevraagd, die andere kliniek had het immers ook over iets neurologisch. Maar bij Wagenrenk gaven ze aan dat een neurologische aandoening vrijwel altijd ook bepaalde gedragsveranderingen veroorzaakt. Daar wordt de oorzaak op dit moment dus niet gezocht. Maar ja, heel veel andere mogelijke oorzaken lijken het ook niet te zijn, dus ik sluit het ook nog niet helemaal uit.
Lastige puzzel dit zeg... konden ze maar praten
Wat een rollercoaster zeg! Ik hoop echt dat er snel wat gevonden wordt en dat er een beetje eten en water binnen blijft. Misschien helpt zo'n 'sportdrankje' voor honden nog wat? Of gewoon simpelweg (botten)bouillon. Geeft hem wat voedingsstoffen en vocht zonder dat het de darm te veel belast en misschien vindt hij het lekker genoeg voor een paar slokjes.
Ik duim ondertussen hard mee voor jullie!
Ik duim ondertussen hard mee voor jullie!
- Alfilillo
Waar dacht die andere kliniek precies aan?Natalie schreef: ↑26 mei 2023, 13:35We hebben dit inderdaad ook gevraagd, die andere kliniek had het immers ook over iets neurologisch. Maar bij Wagenrenk gaven ze aan dat een neurologische aandoening vrijwel altijd ook bepaalde gedragsveranderingen veroorzaakt. Daar wordt de oorzaak op dit moment dus niet gezocht. Maar ja, heel veel andere mogelijke oorzaken lijken het ook niet te zijn, dus ik sluit het ook nog niet helemaal uit.
Merk je al enigszins verbetering met de medicijnen? Wat me wel enigszins verbaast is dat Jip geen koorts had en niet lamlendig was. Dat zou je toch verwachten met een zware infectie.
Ik hoop dat het iets beter gaat inmiddels!
Er waren geen specifieke vermoedens vanuit die andere kliniek. Ze hadden in het dossier gezien wat de symptomen zijn en welke onderzoeken er allemaal al uitgevoerd waren, waardoor zij van mening waren dat een afspraak bij de neuroloog misschien meer antwoorden zou geven dan een afspraak voor een CT scan.Alfilillo schreef: ↑26 mei 2023, 17:57Waar dacht die andere kliniek precies aan?Natalie schreef: ↑26 mei 2023, 13:35We hebben dit inderdaad ook gevraagd, die andere kliniek had het immers ook over iets neurologisch. Maar bij Wagenrenk gaven ze aan dat een neurologische aandoening vrijwel altijd ook bepaalde gedragsveranderingen veroorzaakt. Daar wordt de oorzaak op dit moment dus niet gezocht. Maar ja, heel veel andere mogelijke oorzaken lijken het ook niet te zijn, dus ik sluit het ook nog niet helemaal uit.
Merk je al enigszins verbetering met de medicijnen? Wat me wel enigszins verbaast is dat Jip geen koorts had en niet lamlendig was. Dat zou je toch verwachten met een zware infectie.
Ik hoop dat het iets beter gaat inmiddels!
En nee, die infectie geloof ik ook niet. Dat bleek ook niet uit de bloedonderzoeken of de CRP test. Hoewel de infectiewaarden licht verhoogd waren, wees het nog niet op de aanwezigheid van een serieuze infectie.
- Alfilillo
Is IBD van de dunne darm een optie?
Hoe gaat het nu, eet Jip al iets?
- thom
- Posts in topic: 22
- Honden: 1
- Welke: Farah het Portugese meisje
Ik zit ook al steeds te kijken of er al nieuws is. Geen nieuws, goed nieuws hoop ik dan maar.
Ons Portugese meisje Farah.