Dívka, van toen naar nu

Plaats reactie
Loraine
Posts in topic: 6
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Dívka, van toen naar nu

Bericht door Loraine »

Ik twijfel ff in welk forum dit het beste past, mocht het verkeerd staan verplaats het dan gerust. 😉

In 2019 besloot ik om mijn toenmalig oppashond over te nemen, wetende dat het ontzettend pittig zou gaan worden.
Ze was compleet ontworteld, vond vreemde honden dóódeng en door haar hysterie reageerden die vreemde honden vaak niet zo gezellig waardoor ze bevestigd werd dat vreemde honden eng zijn, was broodmager en het enige doel dat ik had was een stabiele basis geven.
Geen gesleep van oppas naar uitlaat etc maar aarden en tot rust komen.
Dit was ze toen:
Afbeelding

We hebben vooral gewerkt aan rust, haar consequent wegsturen uit een situatie waarin de opwinding hoog was bleek te werken, blijft een aandachtspunt want ze zit nog steeds vlot hoog in de opwinding.
Daarnaast dus zo min mogelijk gesleep, enkel naar de oppas of uit logeren wanneer het écht niet anders kan.
Resultaat is dat ze ontzettend aan me plakt, ze is echt een mama's kindje.
Als er een bekende meeloopt en haar vast heeft loopt ze alsnog strak naast me, kijkt telkens op of ik haar wel zie en volgt mijn aanwijzingen op, degene aan de andere kant vd lijn loopt er voor de sier bij. :')

Haar voedselnijd was wel een dingetje maar door haar te bedolven onder de kluiven en te corrigeren (met een 'uh, nee!') als ze uitviel omdat Mahdu van 3m afstand een blik op haar wierp leerde ze ook vlot dat ze niets tekort komt.
Tegelijkertijd heb ik Mahdu aangeleerd om haar met rust te laten als ze eet en kom ik niet aan haar bak, kluif etc als het niet noodzakelijk is.
Inmiddels liggen ze vaak zij aan zij te kluiven en wordt er alleen ff gesnauwd als ze allebei dat ene rondgestrooide brokje/koekje willen.
Tegelijkertijd lekkertjes geven en elk wachten op hun beurt lukt ook prima. :ok:
Kunstje vragen vindt ze nogal spannend en dan lekt ze wat urine, we houden het bij een neus-touch, dat lukt wel. :lol1:
Bij opwinding, deemoed etc etc liep ze leeg, letterlijk hele plassen urine, dat is met de tijd sterk verbeterd.
Rond/tijdens de loopsheid is het wat erger maar normaal is het nu hooguit een paar druppels waar ik toen ik haar de laatste keer ophaalde bij haar vorige eigenaar zo ongeveer van mijn maag t/m mijn enkels kleddernat was. :schrik:

Het getetter is ook stukken minder, ik sluit haar weg wanneer ik weg ben of visite verwacht omdat ze dan hoog in de opwinding schiet, gaat tetteren en zich verder opnaait.
Verder ben ik er behoorlijk consequent in: er wordt niet getetterd, zo wel ga je naar je plaats.
We hebben meerdere honden in de buurt die elkaar lopen op te naaien door in de tuinen naar elkaar te blaffen, dat wil ik absoluut niet hebben dus ze weet inmiddels dat als ze meedoet ze naar binnen moet. :smile:
Ik verwacht niet dat ze helemaal stil zal worden, het is en blijft immers een Keesje. :P

Dingen als tuincentrum, ov, winkels zijn nog ietwat spannend maar gaan steeds beter.
Ze zal denk ik nooit een terrasjeshond worden of mee kunnen naar de fotodag vd dierenwinkel maar das ook het doel niet, daar heb ik Mahdu voor.
Inmiddels ligt ze (samen met Mahdu) los in de buggy in het ov, kap dicht en ze kan me altijd zien en horen, werkt beter dan aan de riem naast me of op schoot etc.

Vreemde honden hebben we volledig vermeden als het ff kon.
In eerste instantie door vnl op rare tijden te gaan wandelen want een hond die al compleet hysterisch wordt wanneer er op 50m een vreemde hond loopt is gewoon geen doen. :Q:
Later door heel langzaam steeds drukkere stukken op te zoeken, op normale tijden te gaan lopen maar wel steeds oversteken/omdraaien en als dat niet kon haar schuin achter me laten lopen of op de arm te nemen en indien ik de tegemoetkomende hond vriendelijk genoeg inschatte Mahdu meer lijn te geven zodat die als bliksemafleider kon fungeren.
Ze leerde vooral dat ik het voor haar oplos en zij helemaal niets hoeft met passerende honden waardoor ze steeds rustiger werd en andere honden minder op haar reageerden.
Wel is ze in de samengestelde roedel van mijn ouders gegooid, allemaal zeer stabiele en eerlijke honden, dat ging en gaat steeds beter.
Er zijn een paar buurhonden waar ze inmiddels ook mee kan, wel een beetje spanning nog maar ze reageren niet of nauwelijks en daardoor krijgt ze door dat er niets te vrezen valt.
De hond van mijn ex is de enige 'buiten de roedel' hond waar ze ook mee speelt, gok omdat dat een Shih Tzu is, toen ze elkaar voor het eerst ontmoetten een puber en daardoor wellicht automatisch 'veilig'?
Gisteren hebben we op het stukje vreemde honden een nieuw hoogtepunt bereikt, een loslopende hond die kwam buurten, fijne lichaamstaal toonde en waar ik Mahdu op afstuurde (bliksemafleider).
Ze stonden op ±2,5m afstand van Dívka en wat schetste mijn verbazing:
Geen hysterie, wel een beetje piepen, trippelen en vervolgens steun zoeken bij mij. :cheer: :hartjes:
Zo, zó trots op haar. :vlinder:

Ik kan vol trots zeggen dat we veel verder zijn dan ik überhaupt ooit durfde te dromen en tegelijkertijd zie ik nog wel meer vooruitgang in het verschiet.
En uiteraard zijn er genoeg dingen waar we mee hebben geworsteld, miscommunicaties, etcetc.
Wanneer ik niet goed in mijn vel zit gaat ze heel erg hyperen, dat trek ik dan niet goed dus ik laat haar zoveel mogelijk met rust omdat het anders clasht.
Ik kán dan ook ff niets van haar vragen omdat ze alles opvat als boosheid/straf omdat ik dan gewoon erg druk ben in mijn hoofd en beweging/praten etc.
Dus enige wat we dan doen is snuffelrondes en verder vooral ff niets van haar verwachten.
Ik zie het inmiddels wel aan haar wanneer ik minder lekker ga en kan daardoor eerder een pas op de plaats maken waardoor dergelijke situaties vrijwel niet meer voorkomen.

Had ik haar in huis genomen met de kennis van nu?
Waarschijnlijk niet.
Ik heb het toen iets te rooskleurig ingezien en eigenlijk is ze niet de best passende hond voor mij (te gevoelig).
Echter hebben we samen onze stinkende best gedaan en zijn met zijn drietjes ontzettend gegroeid als combinatie.
Een zeer vreemde combinatie, maar ach dat zijn details. :Q:

Oh, dit is haar een paar weekjes geleden trouwens:
Afbeelding
Zie je het verschil in de blik vergeleken met de eerste foto? :hartjes:
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Persistence
Posts in topic: 1
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Dívka, van toen naar nu

Bericht door Persistence »

Ze lacht op de onderste foto

Mooie stappen heb je gezet, daar mag je trots op zijn. Ik herken altijd veel in de verhalen over Divka.

Hoe oud is ze nu?
Afbeelding
Teckeltoos
Honden: 1
Welke: Teckel

Bericht door Teckeltoos »

Na het verhaal gelezen te hebben kan er wat mij betreft één conclusie zijn.
Wees trots op Divka maar wees nog trotser op jezelf.

Het is als een kapot gevallen vaas. Je hebt alle stukjes goed gelijmd maar je kan niet voorkomen dat je hier en daar nog wat barstjes blijft zien. Toch kan de vaas weer staan te pronken met de mooiste boeketten.
Afbeelding
Loraine

Bericht door Loraine »

Persistence schreef: 07 jun 2023, 07:56 Ze lacht op de onderste foto Afbeelding

Mooie stappen heb je gezet, daar mag je trots op zijn. Ik herken altijd veel in de verhalen over Divka.

Hoe oud is ze nu?
Of ze lacht weet ik niet maar ik zie veel meer vertrouwen in haar oogjes op de laatste foto, een veel opener hondje.
Ze is nu 6,5 jaar, ze was bijna 3 toen ze naar mij verhuisde.
Afbeelding
Sterre
Posts in topic: 2

Bericht door Sterre »

Wat heb je je ingezet voor Divka. Petje af hoor. Ze had geen beter baasje kunnen treffen. Fijn dat je zoveel vooruitgang hebt geboekt met haar. Het is wel een schatje op de laatste foto.
Loraine

Bericht door Loraine »

Teckeltoos schreef: 07 jun 2023, 08:38 Na het verhaal gelezen te hebben kan er wat mij betreft één conclusie zijn.
Wees trots op Divka maar wees nog trotser op jezelf.

Het is als een kapot gevallen vaas. Je hebt alle stukjes goed gelijmd maar je kan niet voorkomen dat je hier en daar nog wat barstjes blijft zien. Toch kan de vaas weer staan te pronken met de mooiste boeketten.
Ik ben vooral trots op haar, het meeste wat ik heb gedaan is rust, ruimte en aangeven wat de grenzen waren.
Moet met haar wel wat strenger zijn dan met Mahdu, zij is meer een *vingerknip* en ik spring in de houding type en doet het goed op korte commando's waar hij voldoende heeft aan kaders waarbinnen hij mag aanrommelen en volzinnen want commando's zijn stom. :')
We hebben daar inmiddels een middenweg in gevonden, iets kortere zinnen voor hem en iets langere commando's voor haar.

Mooie vergelijking met de vaas.
Ik heb zelf het idee dat er nog een paar stukjes missen maar dat we veel meer stukjes gevonden en gelijmd hebben dan in eerste instantie voor mogelijk gehouden.

Vannacht nog een positieve verandering gezien:
Ik was 'ouwe herrie' aan het luisteren, muziek die mijn vader vroeger draaide, en was daar nogal emotioneel bij. :F:
Vroeger ging Dívka hyperen, gillen, tetteren etc want 'hellup, vrouwtje doet raar! :O: :jank:', tegenwoordig komt ze heel voorzichtig bij me liggen,, zachtjes kwispelen en mini kusjes geven. :hartjes:
En waar ze voorheen keihard piepte en van zich af plaste als je een arm om haar dacht te slaan kun je nu lekker knuffelen.
En in spel een plagerige tik tegen haar dij/kont geven vindt ze prachtig, gaat ze meppen met haar poten, zachtjes happen en èfèfèffen. :cheer:
Afbeelding
Sterre
Posts in topic: 2

Bericht door Sterre »

Loraine : En in spel een plagerige tik tegen haar dij/kont geven vindt ze prachtig, gaat ze meppen met haar poten, zachtjes happen en èfèfèffen.

:I: :I:
Loraine

Bericht door Loraine »

Sterre schreef: 07 jun 2023, 09:24 Wat heb je je ingezet voor Divka. Petje af hoor. Ze had geen beter baasje kunnen treffen. Fijn dat je zoveel vooruitgang hebt geboekt met haar. Het is wel een schatje op de laatste foto.
Dank je.
Ik denk dat ze met een beter passend baasje in veel kortere tijd op dit punt beland was, maar we hebben onze stinkende best gedaan en hier en daar wat geblunderd, ondervonden dat manier x niet werkt of niet bij ons past en vervolgens gezocht naar manieren die beter aansluiten op ons allemaal.
Betekende dat een ieder hier en daar concessies moest doen, Mahdu moest leren leven met een nét wat strengere benadering, Dívka met een wat lossere en ik moest mijn balans erin vinden omdat ik meer een relaxte aanpak verkies met kaders en beide honden elk compleet anders zijn qua aanpak, karakter etc.
Ik moest ook meer met mijn luie kont vd bank af want Mahdu is dan wel prima tevreden met blokjes om en thuis een beetje aanrommelen maar Dívka stuitert door je plafond heen. :')
Snuffelrondes zijn voor haar een fijne manier om mentaal bezig gehouden te worden, daarnaast 1x per week een lickimat, 1x per week fietsen en 1-2x per week iets nieuws/spannends oid wat mentaal veel van haar vraagt.
Zolang ik haar 2 rustdagen per week geef waarin we vnl korte rondes doen en ze even de tijd heeft alles te verwerken en waar nodig even een stapje terug te doen doet ze het hier ontzettend fijn op.
Afbeelding
Jetski
Welke: Portugese waterhond

Bericht door Jetski »

Bijzonder hè dat ze zo'n spiegel kunnen zijn?!
Jullie hebben elkaar leren vertrouwen en zoveel vooruitgang geboekt.
Ze ziet er blij uit :hartjes:
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Ziet er nu uit als een heel blij hondje :I:
Daar mag je trots op zijn.
Afbeelding
Fabiola17
Honden: 3
Welke: Lente [Chihuahua] Famke [klein mixje] Zoë [Lhasa Apso]

Bericht door Fabiola17 »

Wat een verandering in die blik!
Goed gedaan.
Lente (2013) Famke (2012) Zoë (2012)
In herinnering
Sinne (2007-2017-2019)
Joy (2003-2011-2017)
Reza
Welke: Beagle - Duitse Herder

Bericht door Reza »

Je mag zeker trots zijn op haar, maar ook op jezelf.
Ze ziet er goed uit!
Gretha
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Bericht door Gretha »

Dat verschil in uitstraling is enorm.
Respect voor alles wat je voor haar doet en laat :I:
Afbeelding
CatnDog
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Wat knap! :ok: Wat heb je veel met haar bereikt. Ook door heel consequent te zijn.
Ik vind het ook heel eerlijk van je dat je durft toe te geven, dat als je dit van tevoren had geweten, dan... En dat maakt mijn respect voor je er echt niet minder op.
Frootje
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Groot verschil inderdaad tussen die foto's, maar jullie zijn dan ook ver gekomen! Wat fijn dat ze bij jou zo goed terecht is gekomen.

Ik vind haar heel schattig. :I:
Loraine

Bericht door Loraine »

Bedankt! :vlinder:
Afbeelding
HillieS
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Bericht door HillieS »

Wat een verschil, goed bezig!
Afbeelding
Loraine

Bericht door Loraine »

Jetski schreef: 07 jun 2023, 10:58 Bijzonder hè dat ze zo'n spiegel kunnen zijn?!
Jullie hebben elkaar leren vertrouwen en zoveel vooruitgang geboekt.
Ze ziet er blij uit :hartjes:
Absoluut.
Het is soms ontzettend pittig omdat ze zo spiegelt maar tegelijkertijd zie ik het nu aan haar en kan ik dus al eerder ingrijpen.
En als ik toch te laat ben dan laten we elkaar even zoveel mogelijk met rust, die verstandhouding is er inmiddels ook.

Ze is ook een blij ei, ik vergelijk haar een beetje met zo'n hyperdepieper overdramatisch pubermeisje die alles in extremen doet, een heel klein dingetje kan een verschrikkelijk groot drama zijn en als ze blij is dan is ze stuiterdestuiter gilgilgil blij. :Q:
Gretha schreef: 07 jun 2023, 20:11 Dat verschil in uitstraling is enorm.
Respect voor alles wat je voor haar doet en laat :I:
Ik heb voor haar gekozen en ondanks dat er veel meer werk in zit en zat dan ik in eerste instantie inschatte en ik wsl andere keuzes gemaakt had met de wetenschap van nu, ben ik knettergek met haar en is het aanpassen geen groot iets.
Inmiddels zijn die aanpassingen natuurlijk gewoon geworden en kunnen we een hoop dingen met kleine stapjes versoepelen.
Ik zeg nog steeds dat ik niet dé klik met haar heb zoals ik die met Mahdu heb maar ze zit inmiddels diep in mijn hart. :hartjes:
Het is bij haar wat ik wel vaker op het forum gelezen heb,; dat doordat ze moeilijker zijn je er meer werk mee hebt en ze daardoor juist meer onder je huid gaan zitten zegmaar.
Ze is gewoon mijn kleine meisje, met al haar voor- en nadelen en zij is mijn mama's kindje. :liefde:
Frootje schreef: 07 jun 2023, 21:58 Groot verschil inderdaad tussen die foto's, maar jullie zijn dan ook ver gekomen! Wat fijn dat ze bij jou zo goed terecht is gekomen.

Ik vind haar heel schattig. :I:
Ze kan een verschrikkelijke heks zijn naar vertrouwde honden, proberen om met een omweg toch haar zin te krijgen etc maar is wanneer we samen bezig zijn of wandelen ofzo vnl zoet en bezig met mij blij houden.
Ze heeft de wawa van mijn stiefvader eens een middag met een surprised pikachu face laten rondlopen nadat ze hem duidelijk maakte dat hij moest oprotten. :mann:
Hij is dat niet gewend, de andere honden negeren zijn geëtter, Dívka niet. :P
Sindsdien kijkt hij wel uit bij haar in de buurt. :')

Ze is een heerlijk hondje, zeker nu we zoveel op elkaar afgestemd zijn. :hartjes:
Afbeelding
Plaats reactie