Drent gaat outcrossen

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Plaats reactie
Nanna

Drent gaat outcrossen

Bericht door Nanna »

Hehe. Ze moeten ook wel want de halve populatie valt om van de epilepsie.
Veel te lang gewacht.
Maar goed, nu gaat het toch gebeuren met een ruime meerderheid van de stemmen.
Zal mij benieuwen.

Afbeelding

Bij de Drentsche Patrijshond is al langer bekend dat het niet goed gaat. Het Nederlandse ras heeft een kleine populatie en de gezondheid laat steeds vaker te wensen over. Dat besef is nu omgezet in actie.
Al in 2022 werd naar aanleiding van vragen van verontruste leden en fokkers besloten dat er een grondige inventarisatie moest komen: hoe staat het nu echt met de gezondheid op alle fronten?
De Vereniging De Drentsche Patrijshond (VDP) pakte dit grondig aan. Er werd geïnventariseerd hoe de stand van zaken is wat betreft inteelt en gezondheid, en daarbij werd het probleem epilepsie apart geïnventariseerd. Daarna werd bekeken of outcross (het inkruisen van andere rassen) een deel van de oplossing kan zijn, en zo ja, hoe dan. Het andere deel van de mogelijke oplossing, een aangepast gezondheidsbeleid, werd ook uitgebreid onderzocht.
De Drentsche Patrijshond is in 1942 als ras erkend en vanaf dat moment is de fokkerij zorgvuldig bijgehouden. Daardoor waren al deze inventarisaties goed mogelijk, iets dat bij lang niet alle rassen het geval is. Bij de interpretatie van de resultaten en de uitwerking van een aantal mogelijke strategieën werden experts ingeschakeld. Dat is belangrijk want hoewel outcross een deel van een oplossing kan zijn, is de manier waarop van groot belang. En er moet meer gebeuren dan alleen vreemd bloed inkruisen, ook het gezondheidsbeleid moet onder de loep worden genomen om te zien wat er kan. De Drent is bovendien ook in andere landen aanwezig, en de vraag is dan of die andere landen hier ook bij willen instappen.
Als deze zaken leidden tot een voorstel voor de Algemene Ledenvergadering zoals die 5 juni 2023 werd gehouden.
De VDP is een grote vereniging en pakte deze ALV dan ook goed aan. Er werd hybride vergaderd en dat leidde tot de aanwezigheid van maar liefst 93 stemgerechtigde leden.
De resultaten van alle onderzoek was middels diverse bijeenkomsten bij de leden bekend en daardoor kon er op een “voorstel in hoofdlijnen” worden gestemd.
Dat voorstel houdt samengevat het volgende in:
Er komt een Plan van Aanpak voor outcross waarin het mogelijk wordt om outcross te organiseren. Dit Plan van Aanpak zal een aanpak bevatten voor een fokprogramma waarbij outcross wordt toegepast om de genoemde doelen te bereiken. Binnen dit plan zal ook het openen van de stamboeken worden opgenomen, waardoor ook het fokken en het aankeuren van look-alikes mogelijk wordt.
Het doel van outcross is het verbeteren van de gezondheid en weerbaarheid van het ras door het verbreden van de genetische diversiteit en het verminderen van het risico op ernstige erfelijke aandoeningen, met name epilepsie.
Aan de te gebruiken honden worden uiteraard eisen gesteld, die nog nader worden omschreven in het definitieve Plan van Aanpak.
Dit PvA zal aan de Raad van Beheer worden voorgelegd, aangezien zij degenen zijn die de stamboeken moeten openen. Voor veel Drenten-eigenaren is het belangrijk om honden met stamboom te hebben, zodat zij aan wedstrijden en werkproeven kunnen meedoen en ook middels officiële registratie kunnen zien welke afstamming een dier heeft en welke gezondheidsonderzoeken er gedaan zijn.
Omdat de Drent een Nederlands ras is en daarmee Nederland dus het land van oorsprong, kan de Raad van Beheer deze keuze zelfstandig maken.
In het Plan van Aanpak zal ook een mogelijkheid worden opgenomen voor het aankeuren van look-alikes. Ook hieraan worden strikte eisen gesteld:

a. de hond moet overduidelijk van toegevoegde waarde zijn voor de genetische diversiteit binnen het ras;
b. de hond moet voldoen aan alle eisen van het VFR en ook uit een DNA-test (zoals Embark) moet er blijken dat er geen gezondheidsproblemen worden verwacht;
c. de ouderhonden en liefst ook de nestgenoten en generaties daarvoor moeten bekend en gezond zijn
Dit principevoorstel werd dus in stemming gebracht en de uitslag van die stemming was overduidelijk:
78 voor
4 tegen
9 onthoudingen
Er kan duidelijk gesproken worden van een zeer grote meerderheid en dat is mooi nieuws.
De Fokbeleidscommissie gaat nu het definitieve plan uitwerken zodat dat aan de Raad van Beheer kan worden voorgelegd. De verwachting is dat dit binnen zeer korte tijd wordt gedaan. De VDP staat te trappelen om hiermee aan de slag te gaan. De leden en fokkers beseffen maar al te goed de noodzaak.
Wordt vervolgd dus!‘
ranetje
Posts in topic: 3

Re: Drent gaat outcrossen

Bericht door ranetje »

Jeetje, de kogel is door de kerk :ok:
Met maar 4 tegenstemmen!
Heel bijzonder.
Het werd tijd ook.
Nu eens zien waarmee ze gaan outcrossen.............
Afbeelding
Fenneke
Posts in topic: 1
Honden: 1
Welke: Witte herder en nu een hún

Bericht door Fenneke »

Mijn eerste Drenth van ruim 40 jaar geleden viel al om van de epilepsie. Dus ja het werd tijd :mrgreen:

Afbeelding
Groetjes Fenneke en Baloe
Afbeelding
In herinnering mijn 2 witte kanjers
Amos en Buster 💖 💖
Fabienne
Posts in topic: 7
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Bericht door Fabienne »

ranetje schreef: 06 jun 2023, 13:07 Jeetje, de kogel is door de kerk :ok:
Met maar 4 tegenstemmen!
Heel bijzonder.
Het werd tijd ook.
Een poedel let maar op....daar wordt tegenwoordig toch alles mee gekruist.
Heel fijn dat ze dit doen overigens, misschien komt het het karakter ook nog ten goede.
ranetje

Bericht door ranetje »

Fabienne schreef: 06 jun 2023, 14:30
Met maar 4 tegenstemmen!
Heel bijzonder.
Het werd tijd ook.
Heel fijn dat ze dit doen overigens, misschien komt het het karakter ook nog ten goede.
Misschien, maar kennelijk niet de eerste keuze?
Ze hebben het ook over aankeuren van lookalikes.
Poedel hoop ik niet eigenlijk, voor je dan weer een goede vacht hebt?
Afbeelding
Fabienne

Bericht door Fabienne »

ranetje schreef: 06 jun 2023, 14:47
Met maar 4 tegenstemmen!
Heel bijzonder.
Het werd tijd ook.
Misschien, maar kennelijk niet de eerste keuze?
Ze hebben het ook over aankeuren van lookalikes.
Poedel hoop ik niet eigenlijk, voor je dan weer een goede vacht hebt?
Was inderdaad ook sarcastisch bedoeld. Ik hoop inderdaad ook de poedel niet maar ja...
Ik zou ook niet weten wat dan wel eigenlijk :19:
*Esther
Honden: 3
Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff

Bericht door *Esther »

Met maar 4 tegenstemmen!
Heel bijzonder.
Het werd tijd ook.
Waarom er nu weer een sneer naar de Poedel moet gaan, snap ik niet.
Dat karakter kan zo'n lijer van een Drent alleen maar plussen.
En als je bij genetica een beetje hebt opgelet weet je dat je na twee generaties alweer een hond hebt die uiterlijk veel gelijkenis vertoont met een Drent.
Ik sla alvast over, nee dankuwel beleefd.
Afbeelding
Fabienne

Bericht door Fabienne »

[/quote]

[/quote]
Waarom er nu weer een sneer naar de Poedel moet gaan, snap ik niet.
Dat karakter kan zo'n lijer van een Drent alleen maar plussen.
En als je bij genetica een beetje hebt opgelet weet je dat je na twee generaties alweer een hond hebt die uiterlijk veel gelijkenis vertoont met een Drent.
Ik sla alvast over, nee dankuwel beleefd.
[/quote]

O nee het is zeker geen sneer naar de poedel alleen worden bijna alle rassen verpoedeld lijkt wel. Zund van de poedel zelf en er zijn nog meer rassen beschikbaar om mee te out crossen.
Maar goed zoals je schrijft zal het karakter er zeker op vooruit gaan al bedank ik ook nog steeds vriendelijk
EchoMira
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

De vraag is waarom je uberhaupt met een drent zou beginnen.
Persistence
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Bericht door Persistence »

Van een vleugje heidewachtel of springer zouden ze in elk geval opknappen. Maar gezondheidstechnisch ligt het misschien te dicht bij elkaar?
Afbeelding
Fabienne

Bericht door Fabienne »

Persistence schreef: 06 jun 2023, 21:40 Van een vleugje heidewachtel of springer zouden ze in elk geval opknappen. Maar gezondheidstechnisch ligt het misschien te dicht bij elkaar?
Dat denk ik zomaar van wel. Niet qua gezondheid maar wel qua type,niks mis mee maar als je een out cross doet dan zou ik er totaal iets anders voor gebruiken. Wel iets gezelligs ook al denk ik dat de meeste Drent mensen juist die honden ook kiezen om het starre karakter
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Fenneke schreef: 06 jun 2023, 13:52 Mijn eerste Drenth van ruim 40 jaar geleden viel al om van de epilepsie. Dus ja het werd tijd :mrgreen:

Afbeelding
Inderdaad, dat gold ook voor de Drent van mijn oom ruim veertig jaar geleden. :ugh:
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Toch nog vier tegen. Vraag me af wat voor getroubleerde dinosaurussen dat zijn.
Fabienne

Bericht door Fabienne »

Nanna schreef: 07 jun 2023, 12:28 Toch nog vier tegen. Vraag me af wat voor getroubleerde dinosaurussen dat zijn.
Van die oude jagers die vasthouden aan wat ze kennen en (gebrek aan) weten. De rashond is gezond en die van hun is fluitend 15 geworden op de kookkunsten van moeders de vrouw.
Ik gok zoiets ofzo
Nanna

Bericht door Nanna »

Fabienne schreef: 07 jun 2023, 13:52
Nanna schreef: 07 jun 2023, 12:28 Toch nog vier tegen. Vraag me af wat voor getroubleerde dinosaurussen dat zijn.
Van die oude jagers die vasthouden aan wat ze kennen en (gebrek aan) weten. De rashond is gezond en die van hun is fluitend 15 geworden op de kookkunsten van moeders de vrouw.
Ik gok zoiets ofzo
Of die honden zijn wel gillend van de epilepsie omgevallen maar dat kwam ‘omdat de buren landbouwgif strooien op hun land’. Of welke smoes eender.
ranetje

Bericht door ranetje »

Fabienne schreef: 06 jun 2023, 23:45
Persistence schreef: 06 jun 2023, 21:40 Van een vleugje heidewachtel of springer zouden ze in elk geval opknappen. Maar gezondheidstechnisch ligt het misschien te dicht bij elkaar?
Dat denk ik zomaar van wel. Niet qua gezondheid maar wel qua type,niks mis mee maar als je een out cross doet dan zou ik er totaal iets anders voor gebruiken. Wel iets gezelligs ook al denk ik dat de meeste Drent mensen juist die honden ook kiezen om het starre karakter
Zijn ze zo star?

Dat vind ik eigenlijk wel meevallen en ik ken er aardig wat.
Heb er ook tijdelijk eentje in huis gehad vanwege ziekte van de baas.
Ze zijn wel eigenzinnig, maar dat geldt voor heel wat voorstaande hondenrassen.
Afbeelding
Pendrag

Bericht door Pendrag »

Liefhebbers van het ras die snappen dat er geen redden meer aan is. Twintig jaar te laat. 'Genieten' van het ras zolang er nog een paar exemplaren zijn en dan einde oefening.
Tis but a scratch
Nanna

Bericht door Nanna »

ranetje schreef: 07 jun 2023, 15:05
Fabienne schreef: 06 jun 2023, 23:45
Zijn ze zo star?

Dat vind ik eigenlijk wel meevallen en ik ken er aardig wat.
Heb er ook tijdelijk eentje in huis gehad vanwege ziekte van de baas.
Ze zijn wel eigenzinnig, maar dat geldt voor heel wat voorstaande hondenrassen.
De teven vallen wel mee. Het zijn vooral de reuen die ik vaak uitgesproken rotzakken vind.
Fabienne

Bericht door Fabienne »

Ik vindt de Drent nou niet vooraan hebben gestaan bij het uitdelen van een leuk karakter, net als de kooiker trouwens, toch weer die ongezellige Hollanders 😉. Staande honden heb ik ook genoeg gekend, de Drent dan in mindere mate maar wel allemaal met hetzelfde karakter of trekken daarvan.
Fabienne

Bericht door Fabienne »

Vooralsnog blijven ze binnen rasgroep 7 is het plan. Duits langhaar, heidewachtel en dat soort types komen in aanmerking om de Drent evt te verbeteren qua gezondheid.
Ergens snap ik het niet helemaal...je blijft dan toch uiteindelijk binnen bijna dezelfde genen zitten? Een compleet ander type zou toch veel meer zoden aan de dijk zetten?
Plaats reactie