Hond buiten vastbinden in Spanje
- Kells
- Posts in topic: 1
- Honden: 3
- Welke: Ierse Setters
Re: Hond buiten vastbinden in Spanje
Goed zo.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Lijkt me op zich prima
Het is hier in Nederland niet eens verboden
Het is hier in Nederland niet eens verboden
- galga's
- Posts in topic: 2
- Honden: 5
- Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan
Wat zouden ze doen als er een Galgo, Podenco of andere jachthonden ras bij de supermarkt vastgebonden wordt? Volgens de wet zijn dat namelijk geen honden, maar jachtwerktuigen
-
- Posts in topic: 1
- Honden: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Als het daar nodig is dan prima maar ik hoop dat het hier gewoon blijft mogen.
-
- Contacteer:
wat gaat daar dan allemaal mee mis dat het officieel verboden moet worden? Raar gedoe.
- Diana
- Posts in topic: 3
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Officieel mogen ook jachthonden en alle andere honden die uitgesloten zijn van die nieuwe dierenwelzijnswet (bijvoorbeeld werkhonden zoals kuddebewakingshonden (werkende mastins), honden van schaapsherders, politiehonden) niet gedumpt worden. Dat was altijd al zo, alleen was er te weinig houvast in de wet om dat ook daadwerkelijk aan te pakken. Nu is dat voor huisdieren met de nieuwe wet beter aan te pakken, en daaronder vallen natuurlijk ook galgo's en podenco's die als huisdier worden gehouden en niet als werkhond. Maar ja, bewijs maar eens dat het een huishond en geen werkhond is...
Ehh, in Spanje? Bijvoorbeeld het in groten getale dumpen van honden?
Daar valt dus ook onder: het vastbinden van honden aan bomen, aan poorten van asielen, aan lantaarnpalen ergens op straat, etc. Je mag voortaan je hond niet meer ergens vastbinden en zonder toezicht laten. En daarom dus ook niet meer bij een winkel.
Dit is overigens maar één klein regeltje in de nieuwe dierenwelzijnswet die dit najaar van kracht wordt. Er zijn veranderingen bij die veel verder gaan, zoals een no kill-beleid voor alle asielen en perrera's (dodingsstations), alleen mensen met een vergunning mogen honden fokken (oepsnestjes en nestjes van particulieren die niet geregistreerd staan als fokker worden dus strafbaar), honden mogen niet meer langer dan 24 uur alleen gelaten worden (katten: 3 dagen), couperen van honden wordt verboden, katten moeten verplicht gecastreerd worden.
Er was ook sprake van dat er een verplichte, gratis cursus zou komen voor verantwoord hondenbezit en alle honden een sociabiliteitstest zouden moeten ondergaan en daarmee de lijst van potentieel gevaarlijke rassen zou worden afgeschaft, maar dat is uiteindelijk toch niet in de nieuwe wet gekomen. De lijst van gevaarlijke honden, waarvoor specifieke maatregelen gelden zoals een vergunning nodig hebben, altijd kort aangelijnd en gemuilkorfd moeten zijn, blijft dus gehandhaafd. Maar de kans bestaat dat die verplichte cursus voor hondeneigenaren en die sociabiliteitstest er in de toekomst wel gaan komen.
- galga's
- Honden: 5
- Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan
Hoe zien ze een no-kill beleid voor asiels en perrera's gaan werken? Ik ga af op wat er hier in NL over de toestand in Spaanse asiels en perrera's geschreven wordt, maar zitten die niet nu al propvol onder niet al te geweldige omstandigheden? De aantallen honden die nu gedumpt en ingeleverd worden, zijn toch onmogelijk om geplaatst te krijgen?
- Diana
Ja, daar ben ik ook heel benieuwd naar. Maar doordat het dumpen én fokken van honden aan banden wordt gelegd (dat is in ieder geval de insteek, of dat in de praktijk ook gaat werken, is natuurlijk de vraag) zouden die asielen op termijn ook veel minder vol moeten stromen. Maar op de korte termijn zal dat nog niet direct iets oplossen en zullen de asielen dus voller raken.galga's schreef: ↑14 jun 2023, 05:44 Hoe zien ze een no-kill beleid voor asiels en perrera's gaan werken? Ik ga af op wat er hier in NL over de toestand in Spaanse asiels en perrera's geschreven wordt, maar zitten die niet nu al propvol onder niet al te geweldige omstandigheden? De aantallen honden die nu gedumpt en ingeleverd worden, zijn toch onmogelijk om geplaatst te krijgen?
In sommige autonome regio's is er al een no kill-beleid (als ik me niet vergis in Catalunya en Madrid). In de autonome regio Valencia vallen de jacht- en werkhonden wel onder de nieuwe dierenbeschermingswet. Dat betekent o.a. dat ook jagers niet meer ongebreideld met hun honden mogen fokken.
De boetes die voor overtredingen zijn vastgesteld, zijn niet mals. Maar ik ben heel benieuwd hoe de handhaving zal gaan verlopen, zeker met betrekking tot de jagers, want die hebben veelal niet-gechipte en niet-geregistreerde honden (dat was al voor deze nieuwe wet voor honden verplicht in Spanje).
-
- Contacteer:
maar wie kan de politie dan bereiken om een boete te geven? Niet de mensen die hun hond dumpen, want die doen het wel als niemand kijkt en zijn vervolgens weg. Degenen die wel vindbaar zijn, zijn de mensen die na een paar minuten weer terug zijn uit winkel of horeca. Maar die zijn het probleem niet. Ik zie dan bonschrijfhappy agenten voor me die ondertussen niks oplossen......Diana schreef: ↑14 jun 2023, 04:56 Ehh, in Spanje? Bijvoorbeeld het in groten getale dumpen van honden?
Daar valt dus ook onder: het vastbinden van honden aan bomen, aan poorten van asielen, aan lantaarnpalen ergens op straat, etc. Je mag voortaan je hond niet meer ergens vastbinden en zonder toezicht laten. En daarom dus ook niet meer bij een winkel.
- Diana
Ja, dat zou best wel eens het resultaat kunnen zijn jaPauline schreef: ↑14 jun 2023, 13:24maar wie kan de politie dan bereiken om een boete te geven? Niet de mensen die hun hond dumpen, want die doen het wel als niemand kijkt en zijn vervolgens weg. Degenen die wel vindbaar zijn, zijn de mensen die na een paar minuten weer terug zijn uit winkel of horeca. Maar die zijn het probleem niet. Ik zie dan bonschrijfhappy agenten voor me die ondertussen niks oplossen......Diana schreef: ↑14 jun 2023, 04:56 Ehh, in Spanje? Bijvoorbeeld het in groten getale dumpen van honden?
Nu kunnen mensen die hun hond dumpen of bijvoorbeeld ergens aan een lantaarnpaal binden wel op alleen dát feit al een boete krijgen, als tenminste achterhaald kan worden aan wie de hond toebehoort, en dat kon eerder niet. Dumpen was al wel strafbaar, maar dat moest dan eerst bewezen worden. Dus dat zal wel de gedachtegang erachter zijn.