Floris heeft de magische leeftijd bereikt dat terug komen vanuit spel/kennismaking heel lastig wordt en op honden af rennen hoort daar in zijn geval ook bij. Als pup hier heel veel in geïnvesteerd maar momenteel kan ik het lastig winnen van andere hondjes. En ik snap het helemaal; leeftijd, hormonen en het feit dat we in het buitengebied nagenoeg geen honden tegenkomen maakt juist de honden in het bos mega interessant. Zijn intentie is altijd vriendelijk dus dat is al een grote meevaller maar toch vindt ik enige vorm van controle wel fijn en dat vraagt om oefenen. Lange lijn is onderweg en er gaan tubes smeerkaas mee om zijn motivatie om bij mij te blijven of terug te komen wat groter wordt.
Maar waar ik niet uitkom zelf is: blijf ik roepen tot ik een ons weeg of is het na 3x gewoon ophalen en hopen dat dat kwartje vanzelf is een x valt met ouder worden ofzo. De fluit is enigszins magisch maar die werkt niet tijdens spel en ergens ben ik bang dat als ik blijf fluiten en hij komt niet dat dan de waarde van de fluit ook verdwijnt. Roepen idem momenteel maar de fluit wil ik echt als super recall houden en dat is in deze situatie dus nog niet zo.
Ik oefen regelmatig het hier komen vanuit allerlei situaties en dat gaat goed, behalve dus met honden.
Terug komen vanuit spel
Re: Terug komen vanuit spel
Een of twee keer roepen en dan je mond houden. Als je blijft roepen wordt achtergrond herrie die hij niet meer hoort. Op het moment dat het spel even stil ligt een keer roepen en weglopen. Heb je haast dan is ophalen het enige wat je kan doen (en snoepje geven als je hem hebt aangelijnd.
-
- Posts in topic: 2
- Honden: 2
- Welke: Labrador Retrievers
Ja dit is het gene wat ik nu ook doe inderdaad. Ik heb ook echt het idee dat hij echt niet weet welke keus hij op dat moment moet maken. Het is geen hondje van de middelvinger gelukkig (zo'n flatcoated heb ik ook gehad en dat is best veel werk), hij kan het gewoon nog even niet.
- Omega
- Posts in topic: 1
- Honden: 1
- Welke: Nu een echte toller
Niet te veel commando's geven, die worden achtergrondruis en verliezen hun waarde.
Ik kijk altijd rond als ik wandel of ik andere honden aan zie komen, ik lijn haar aan als er een andere hond aankomt en laat rustig kennis maken. En afhankelijk van de situatie laat ik haar dan los dat ze kan spelen of ik hou haar aangelijnd en we lopen door, goede oefening voor aandacht vragen en volgen. Als dat me dat een keer misgaat loop ik weg en dan komt ze weer achter me aan.
(ik kijk natuurlijk meer rond omdat ik meestal met een groep loop en ik uit de groep ook honden aanlijn als er een andere hond aan komt)
Ik kijk altijd rond als ik wandel of ik andere honden aan zie komen, ik lijn haar aan als er een andere hond aankomt en laat rustig kennis maken. En afhankelijk van de situatie laat ik haar dan los dat ze kan spelen of ik hou haar aangelijnd en we lopen door, goede oefening voor aandacht vragen en volgen. Als dat me dat een keer misgaat loop ik weg en dan komt ze weer achter me aan.
(ik kijk natuurlijk meer rond omdat ik meestal met een groep loop en ik uit de groep ook honden aanlijn als er een andere hond aan komt)
Ik roep maximaal twee keer.
Daarna haal ik op, of ik ben "verdwenen" als die kans zich voordoet (i.v.m. veiligheid hond).
Ik geef in de puppytijd toestemming om te spelen met een andere hond.
In die periode spelen ze vaak vrij dicht bij de baas/bazen.
Als ik verder wil dan zijn ze nog gemakkelijk op te vangen.
Dus dan is het gemakkelijk meenemen aan de lijn.
En aan die lijn speel ik dan zelf met de pup terwijl we weg gaan.
Dat heeft ook behoorlijk goed geholpen, naast het "verdwijnen".
Daarna haal ik op, of ik ben "verdwenen" als die kans zich voordoet (i.v.m. veiligheid hond).
Ik geef in de puppytijd toestemming om te spelen met een andere hond.
In die periode spelen ze vaak vrij dicht bij de baas/bazen.
Als ik verder wil dan zijn ze nog gemakkelijk op te vangen.
Dus dan is het gemakkelijk meenemen aan de lijn.
En aan die lijn speel ik dan zelf met de pup terwijl we weg gaan.
Dat heeft ook behoorlijk goed geholpen, naast het "verdwijnen".