fietsen met 31 graden

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Plaats reactie
Mo-yi
Posts in topic: 2
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

fietsen met 31 graden

Bericht door Mo-yi »

Elke dag fietst er hier een man voorbij met een jachthond. Ik kwam hem net weer tegen. Ik ben er nog verbaasd over, oetlul..met dit weer..en hard langs racen ook he..manmanman. Mo zat juist te kakken dus we stonden gelukkig al in de berm, en ik was te perplex om er iets over te zeggen..niet dat dat helpt. 31 graden mensen.. :piew:
Afbeelding
annnie
Posts in topic: 1
Honden: 3
Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo

Re: fietsen met 31 graden

Bericht door annnie »

Zag ook een echtpaar voorbij komen met een labrador achter de fiets aan sjokkend. Vraag me echt af wat die mensen bezielt. Dat het geen goed idee is kun je echt niet niet weten. Als je zelf het benul mist om dat te bedenken is het wel op ieder nieuwsmedium te lezen/horen.
Afbeelding
Fabienne
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Bericht door Fabienne »

Bizar hè?! En gewoon niet bedenken dat het echt niet kan, fikkie moet uitgelaten worden en dat doen we altijd zo...zo'n hond moet eerst dood neervallen om te bedenken dat het zo dus niet gaat met deze temperaturen. En een grote bek kan je krijgen als je er wat van zegt....
Kells
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Je hebt ze erbij. Eerder deze week kwam er ook een jongedame met een labje naast de fiets langs. Het was op dat moment zo'n 26 graden. Ik wil er wel wat van zeggen, maar op zo'n moment ben ik bezig met mijn eigen honden die er luid scheldend achteraan zouden willen gaan.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Nicoline

Bericht door Nicoline »

Nou is 31 graden wel wat veel idd, maar als die hond hard rende en niet meesjokte.. sommige honden kunnen er beter tegen dan anderen. Die saluki's kunnen ook in een bloedhete woestijn racen bijvoorbeeld. Ik ben de afgelopen weken ook met de hond wezen fietsen, 's avonds uiteraard en dan toch commentaar krijgen terwijl ik zelf ook een vest aan had getrokken en die hond gewoon vlot meeliep.
ranetje

Bericht door ranetje »

Nicoline schreef: 26 jun 2023, 00:45 Nou is 31 graden wel wat veel idd, maar als die hond hard rende en niet meesjokte.. sommige honden kunnen er beter tegen dan anderen. Die saluki's kunnen ook in een bloedhete woestijn racen bijvoorbeeld. Ik ben de afgelopen weken ook met de hond wezen fietsen, 's avonds uiteraard en dan toch commentaar krijgen terwijl ik zelf ook een vest aan had getrokken en die hond gewoon vlot meeliep.
Als je met blote voeten op straat hebt gestaan en het kon gemakkelijk dan kan 's avonds misschien, al houd ik daar zelf toch wat twijfels bij.
Er komt weinig frisse lucht bij de hond en wel opstijgende warmte van de straat.
's Morgens vroeg fietsen zou dan toch beter zijn denk ik?

Ik denk dat Saluki's alleen in een hete woestijn kunnen racen als ze dat van jongs af aan gewend zijn?
Hier kan je alleen rekening houden met wat honden hier gewend zijn lijkt me.

edit: typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 26 jun 2023, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Frootje
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Ik zie dat soort dingen niet zo heel vaak. Het is me hier juist opgevallen dat de meeste mensen best goed op hun hond lijken te passen met warm weer. :I:

Hier is 20 graden het maximum waarop Aloy nog mag draven naast de scootmobiel. Eigenlijk was het 18, maar vaak zijn de omstandigheden bij 20 graden nog wel zo dat dat voor haar comfortabel is, dat merk ik aan Aloy ook snel genoeg. 30 graden, moet er niet aan denken. :schrik: En Aloy ook niet. :Q:
Fabienne
Welke: Labrador Retrievers

Bericht door Fabienne »

Als ik al fiets met de honden is het nu in dit geval inderdaad vroeg in de ochtend dan is het asfalt genoeg afgekoeld door de nacht, in de avond is het asfalt nog veel te warm. Hou er ook rekening mee dat het zoals gister behoorlijk benauwd is, het voelt gewoon als een warme deken als je buiten loopt en daardoor raakt een hond zijn warmte ook slecht kwijt bij het hijgen.
Je hoeft ze zeker niet in een glazen kastje te stoppen met dit weer maar om bewust risico's op te zoeken is ook niet nodig.
En die saluki in de Sahara heeft natuurlijk niks met de Hollandse hond en het weer te maken.
kayleigh*
Welke: Oudduitse Herder Minou - Welsh corgi cardigan Nala

Bericht door kayleigh* »

Wel iets anders, maar wij zaten gister op het strand en je wilt niet weten hoeveel honden daar rondliepen. Ook mensen zonder tentje of iets van schaduw.
Afbeelding
RIP Bonny 10-03-1999? - 06-04-2011
RIP Kira 09-03-2011 - 09-09-2021
RIP Minou 24-02-2016 - 16-07-2024
Mo-yi
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Nicoline schreef: 26 jun 2023, 00:45 Nou is 31 graden wel wat veel idd, maar als die hond hard rende en niet meesjokte.. sommige honden kunnen er beter tegen dan anderen. Die saluki's kunnen ook in een bloedhete woestijn racen bijvoorbeeld. Ik ben de afgelopen weken ook met de hond wezen fietsen, 's avonds uiteraard en dan toch commentaar krijgen terwijl ik zelf ook een vest aan had getrokken en die hond gewoon vlot meeliep.
Ik ken veel mensen met werkhonden, sledehonden voornamelijk. Allemaal zeggen ze; als ik de tuigen nu zou pakken springen ze omhoog en sjezen we met de kar/step hier zo de straat uit. Boven de 15 graden wordt er niet getraind en luchtvochtigheid speelt ook mee en wordt ook eerst gecheckt.
Dus nee, het is onmogelijk debiel van diegast om dit van de hond te verwachten, want hij doet t sowieso wel.
Ze rennen zich kapot als t moet, dat zit er zo ongeveer wel in. De energie zullen ze hebben, het gaat om veel meer factoren, het is aan de eigenaar om daar rekening mee te houden.
Afbeelding
pioenroos
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Bericht door pioenroos »

Yep. Danu is hier ook verontwaardigd dat met 25+ de middagwandeling een simpel aanlijnrondje is en ze geen sprintjes mag trekken.
Misschien heeft ze gelijk hoor en kan ze prima tegen warmte. Maar ik weet ook dat ze met een bloedend diep gat in haar voetzool ook op volle snelheid blijft doorrennen dus ik ga maar even niet uit van haar gezonde verstand :piew:

Flora is wel verstandig maar die hoeft dus met hitte zelf ook niet persé meer dan een snuffel blokje om :19:
Afbeelding
Crutz

Bericht door Crutz »

Mo-yi schreef:
Ik ken veel mensen met werkhonden, sledehonden voornamelijk. Allemaal zeggen ze; als ik de tuigen nu zou pakken springen ze omhoog en sjezen we met de kar/step hier zo de straat uit. Boven de 15 graden wordt er niet getraind en luchtvochtigheid speelt ook mee en wordt ook eerst gecheckt.
Dus nee, het is onmogelijk debiel van diegast om dit van de hond te verwachten, want hij doet t sowieso wel.
Ze rennen zich kapot als t moet, dat zit er zo ongeveer wel in. De energie zullen ze hebben, het gaat om veel meer factoren, het is aan de eigenaar om daar rekening mee te houden.

Warm asfalt is debiel ja. Maar niks meer doen boven de 15 graden ook. Tenminste wel als je niet ook naar het ras kijkt.

De meeste slede honden zie in inderdaad boven de 15 graden niet meer werken.
Een herder heeft daar echt veel minder moeite mee. Ook niet met plotselinge overgangen

Er is bv een grote handelaar die iedere 6-8 weken uit Nederland, België, Duitsland, Hongarije etc honden haalt. Deze meeneemt naar zuid Californië en daar gaan ze direct een traject van 10 weken intensieve training in, zonder eigenlijk tijd om te acclimatiseren.
En geloof me. Als ze bij bosjes omvielen of stuk zouden gaan dan kocht hij ze niet meer. Dat zou zonde vt geld zijn
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Crutz schreef: 28 jun 2023, 13:36
Mo-yi schreef:

Warm asfalt is debiel ja. Maar niks meer doen boven de 15 graden ook. Tenminste wel als je niet ook naar het ras kijkt.

De meeste slede honden zie in inderdaad boven de 15 graden niet meer werken.
Een herder heeft daar echt veel minder moeite mee. Ook niet met plotselinge overgangen

Er is bv een grote handelaar die iedere 6-8 weken uit Nederland, België, Duitsland, Hongarije etc honden haalt. Deze meeneemt naar zuid Californië en daar gaan ze direct een traject van 10 weken intensieve training in, zonder eigenlijk tijd om te acclimatiseren.
En geloof me. Als ze bij bosjes omvielen of stuk zouden gaan dan kocht hij ze niet meer. Dat zou zonde vt geld zijn
Precies. De lange jacht met podenco's op konijnen begint hier op 16 juli :x En dat gaat niet om een paar uurtjes, die podenco's jagen van zonsopkomst tot ergens in de middag of zelfs tot zonsondergang, ook dus in de 2 heetste maanden van het jaar (juli en augustus) wanneer het rond 10 uur vaak al 30 graden is. Niet dat die jagers hier over het algemeen nou bijzonder zorgzaam zijn wat betreft mogelijk oververhitte honden, maar als ze bij bosjes neer zouden vallen, zouden ze snel uitgejaagd zijn. :dunno:
Volgens de jagers hier is dat overigens ook één van de redenen dat ze allemaal met podenco's jagen, die honden zijn ook bij heel warm weer onvermoeibaar. Daar zijn ze natuurlijk ook al honderden jaren op geselecteerd.
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

EN ze zijn ook in Spanje geboren en opgegroeid.
Hoe reageert een Podenco als hij in Nederland is geboren en opgegroeid?

Met herders schijnt het geen probleem te zijn, gezien de acties van die bepaalde handelaar.
Afbeelding
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Zinodo schreef: 28 jun 2023, 15:30
ranetje schreef: 28 jun 2023, 15:21 EN ze zijn ook in Spanje geboren en opgegroeid.
Hoe reageert een Podenco als hij in Nederland is geboren en opgegroeid?

Met herders schijnt het geen probleem te zijn, gezien de acties van die bepaalde handelaar.
De mijne zijn als pup geïmporteerd maar ik heb ze jaren later op 38 graden gezet in Slovenië en ze knipperden nog niet met hun ogen. Gewoon gezellig doorgraven :lol1: of rennen, of spelen, of in de zon liggen bakken, maakt het uit. Nou denk ik niet dat die eerste paar weken van hun leven zo veel verschil maakten, ze kunnen er gewoon goed tegen. En verrassend genoeg, ook tegen de kou :lol1: alleen niet tegen het water, ze zijn echt van suiker gemaakt.🫠 :lol1:
Ik hoor wat betreft warmte inderdaad niet anders, ook niet van andere podenco's die als pup naar NL zijn gekomen. Het zijn gewoon heel taaie honden en hun fysiek is natuurlijk ook helemaal aangepast aan warm weer. Het zijn ook honden die met erg weinig zorg gehouden worden in Spanje, dus het is echt wel survival of the fittest, honden die zwak of ziekelijk zijn overleven het leven dat een podenco bij een gemiddelde jager heeft gewoon niet. De gezonde en sterke honden met het grootste uithoudingsvermogen om ook bij zeer hoge temperaturen de hele dag te jagen, zijn generatie na generatie overgebleven.
Podenco's die goed tegen de kou kunnen, zijn iets zeldzamer, denk ik :mrgreen: Maar de meeste zouden die kou ook per direct vergeten zijn als ze een konijn zien :engel:
Afbeelding
Plaats reactie