Update Jip. Het gaat niet meer.

ranetje
Posts in topic: 34

Re: Jip eet niet meer. Opnieuw gedoe.

Bericht door ranetje »

Natalie schreef: 04 jul 2023, 18:09 De mededeling was: “Bij opnieuw weigeren van eten de dosering weer verhogen.”

Twee soorten eten aangeboden, om te kiezen. De keuze was duidelijk :nocheer:
Zou het helpen als je het eten in een gewone bak aanbiedt?
Afbeelding
Natalie
Posts in topic: 126

Bericht door Natalie »

ranetje schreef: 04 jul 2023, 18:23
Natalie schreef: 04 jul 2023, 18:09 De mededeling was: “Bij opnieuw weigeren van eten de dosering weer verhogen.”

Twee soorten eten aangeboden, om te kiezen. De keuze was duidelijk :nocheer:
Zou het helpen als je het eten in een gewone bak aanbiedt?
Nee, de manier waarop ik het aanbied maakt geen enkel verschil. We hebben al verschillende bakken en borden geprobeerd. Ook van de hand eten doet hij niet. Stukjes worst op de grond en op ons picknickbankje gelegd; dat ligt er nog steeds. Hij wil niks meer. Het is exact zoals het begon, maar nu inclusief diarree.
annnie
Posts in topic: 13
Honden: 3
Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo

Bericht door annnie »

Hopelijk pakt hij weer op waar hij gebleven was met 1.5.
Afbeelding
*Esther
Posts in topic: 23
Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff

Bericht door *Esther »

Hij kijk sip zeg. Waardeloos weer zo. Hopelijk zet de1,5 zoden aan de dijk. Dikke knuffel Jip!
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 3
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Het is een lang topic en misschien mis ik iets maar met nekpijn en prednison mis je toch nog pijnstilling?
Als de diarree van de prednison komt lijkt verhogen me ook niet ideaal.
Wat is het lange termijndoel?
Natalie

Bericht door Natalie »

*Esther schreef: 04 jul 2023, 19:05 Hij kijk sip zeg. Waardeloos weer zo. Hopelijk zet de1,5 zoden aan de dijk. Dikke knuffel Jip!
Hij voelt zich ook echt niet lekker. Ditmaal veel duidelijker dan toen het allemaal begon.

Afbeelding
Natalie

Bericht door Natalie »

EchoMira schreef: 04 jul 2023, 19:25 Het is een lang topic en misschien mis ik iets maar met nekpijn en prednison mis je toch nog pijnstilling?
De prednison is niet de oorzaak van de diarree. Jip heeft de afgelopen zes weken juist heel goed gegeten dankzij de prednison. Er is een biopt van zijn darmen genomen tijdens de endoscopie en uit het weefselonderzoek bleek dat er sprake is van een heftige infectie en ontsteking. Die is met de prednison aangepakt/onderdrukt. De oorzaak van de ontsteking is echter nooit echt duidelijk geworden, dus door nu af te bouwen proberen we te achterhalen of er misschien sprake is van een auto-immuunreactie. Dat komt direct terug wanneer de dosering prednison verlaagd wordt. Dat lijkt nu aan de orde, al wil de internist ook nog met een hypoallergeen dieet aan de slag om een eventuele allergie te kunnen uitsluiten. Daar gaan we straks mee starten (zodra hij weer eet…).

De spondylose in de nek zou ik absoluut ook nog onder de loep willen nemen, want ik kan mij voorstellen dat dat (heel) pijnlijk is. Maar de pijnstilling zat nu even “in de weg” voor het plan de darmen aan te pakken. Die pijnstilling kan juist weer eetlustremmend werken of diarree veroorzaken. Ik weet bijvoorbeeld dat hij heel slecht reageert op Metacam, dan spuit de ontlasting er als bruin water uit. Dat moeten we er nu niet bij hebben. De slokdarm zag er overigens perfect uit, dus de spondylose in de nek is niet de reden dat hij zijn eten weigert. Dat was door één van de artsen wel als mogelijke oorzaak genoemd, maar dat bleek niet zo te zijn. Die conclusie had je misschien gemist, want het is inderdaad een lang topic geworden. :euh:
CatnDog
Posts in topic: 18
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Ach, het zit hem ook niet mee. Hopelijk knapt hij snel op! En zonder een hele medische molen.
HillieS
Posts in topic: 28
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Bericht door HillieS »

Shit zeg :nocheer:
Hopelijk gaat het met 1,5 tabletje weer snel beter!
Afbeelding
Cendy
Posts in topic: 5

Bericht door Cendy »

Ach hij kijkt er ook zo zielig bij :ugh:
De duimen draaien hier weer.
Afbeelding
Smoushond
Posts in topic: 8

Bericht door Smoushond »

Ok dus weer terug naar 1,5 tablet prednison en nu hypoallergene voeding. Ik hoop dat het helpt
Afbeelding
*Esther
Posts in topic: 23
Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff

Bericht door *Esther »

Natalie schreef: 04 jul 2023, 19:27
*Esther schreef: 04 jul 2023, 19:05 Hij kijk sip zeg. Waardeloos weer zo. Hopelijk zet de1,5 zoden aan de dijk. Dikke knuffel Jip!
Hij voelt zich ook echt niet lekker. Ditmaal veel duidelijker dan toen het allemaal begon.

Afbeelding
Inderdaad duidelijk. Gatver, wat een zorgen. Ik denk aan jullie.
Afbeelding
EchoMira
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Natalie schreef: 04 jul 2023, 19:39
EchoMira schreef: 04 jul 2023, 19:25 Het is een lang topic en misschien mis ik iets maar met nekpijn en prednison mis je toch nog pijnstilling?
De prednison is niet de oorzaak van de diarree. Jip heeft de afgelopen zes weken juist heel goed gegeten dankzij de prednison. Er is een biopt van zijn darmen genomen tijdens de endoscopie en uit het weefselonderzoek bleek dat er sprake is van een heftige infectie en ontsteking. Die is met de prednison aangepakt/onderdrukt. De oorzaak van de ontsteking is echter nooit echt duidelijk geworden, dus door nu af te bouwen proberen we te achterhalen of er misschien sprake is van een auto-immuunreactie. Dat komt direct terug wanneer de dosering prednison verlaagd wordt. Dat lijkt nu aan de orde, al wil de internist ook nog met een hypoallergeen dieet aan de slag om een eventuele allergie te kunnen uitsluiten. Daar gaan we straks mee starten (zodra hij weer eet…).

De spondylose in de nek zou ik absoluut ook nog onder de loep willen nemen, want ik kan mij voorstellen dat dat (heel) pijnlijk is. Maar de pijnstilling zat nu even “in de weg” voor het plan de darmen aan te pakken. Die pijnstilling kan juist weer eetlustremmend werken of diarree veroorzaken. Ik weet bijvoorbeeld dat hij heel slecht reageert op Metacam, dan spuit de ontlasting er als bruin water uit. Dat moeten we er nu niet bij hebben. De slokdarm zag er overigens perfect uit, dus de spondylose in de nek is niet de reden dat hij zijn eten weigert. Dat was door één van de artsen wel als mogelijke oorzaak genoemd, maar dat bleek niet zo te zijn. Die conclusie had je misschien gemist, want het is inderdaad een lang topic geworden. :euh:
Jemig, wat een gedoe.
Bedankt voor de uitleg.
Crutz
Posts in topic: 12

Bericht door Crutz »

Natalie schreef:

Bah.
Qua pijnstilling. Metacam is inderdaad zowel voor de spijsvertering, maar ook voor pijn door spondylose niet het meest ideaal. Als je daar tzt nog wat mee wil gaan doen zou ik eerder kijken in de hoek van onsior of trocoxil. Vriendelijker voor maag en darmen en specifieker voor het type pijn
Tineke
Posts in topic: 13

Bericht door Tineke »

Wat een domper zeg :ugh:
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
thom
Posts in topic: 22
Honden: 1
Welke: Farah het Portugese meisje

Bericht door thom »

Ach nee !! Hier ook weer duimen hoor.
Afbeelding
Ons Portugese meisje Farah.
blondie

Bericht door blondie »

Wat een zorgen weer :(
Sekreetje
Posts in topic: 10

Bericht door Sekreetje »

Hoe is het nu met Jip?
Afbeelding
Natalie

Bericht door Natalie »

Sekreetje schreef: 07 jul 2023, 16:43 Hoe is het nu met Jip?
We hebben deze week opnieuw twee keer telefonisch overleg met de internist gehad, omdat het niet goed ging. Sinds dinsdag letterlijk weer helemaal niets willen eten en hij zag er ook steeds slechter uit.

Hij krijgt sinds dinsdagavond weer 1,5 tablet prednison, maar we merkten gisteren nog geen enkele vooruitgang. We hebben met de internist een nieuw plan doorgesproken en omdat hij vanaf vandaag vakantie heeft, ben ik gisteren ook bij m’n eigen dierenarts geweest. Ze heeft een update van het dossier gekregen, staat achter de aanpak en is nu tijdelijk weer even mijn eerste aanspreekpunt. Voor de zekerheid - aanvullend op de extra medicatie die we sowieso mee zouden krijgen - heeft Jip ook nog een cerenia injectie gekregen.

Deze ochtend leek hij plots weer interesse in eten te hebben, maar niet in het blikvoer wat ik hem aanbod. Ik weet dat hij dat eten lekker vindt, maar na wat gesnuffel bij de voerbak liep hij er toch weer bij vandaan. Toen ik het blikvoer op een snee brood smeerde, nam hij het wel aan. :19: Dus ik heb twee uur later dezelfde truc toegepast en toen at hij ook een hele snee brood (met blikvoer erop dus) op. Ik heb een vreugdedansje gedaan, want ik ben gisteren enorm geschrokken van zijn gewicht. Ik zag natuurlijk al wel dat hij een ingevallen gezicht, een super smalle taille en uitstekende heupbotten heeft, maar het getal van de weegschaal was wel heel confronterend. Hij is in twee maanden tijd 5 kilo kwijtgeraakt en hij weegt nog maar 28,4 kilo :cry: Dus dat hypoallergeen dieet kan mij even gestolen worden: hij krijgt alles wat hij maar wil eten. Hopelijk is dit dan weer het begin van een stijgende lijn en kunnen we over een paar dagen weer wat stricter zijn.
Sekreetje
Posts in topic: 10

Bericht door Sekreetje »

Och jeetje. Wat een zorgen. Fijn dat hij toch weer wat wilde eten vandaag.
Afbeelding
Kells
Posts in topic: 11
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Hopelijk zit er nu weer een stijgende lijn in.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Natalie

Bericht door Natalie »

Oh, en zijn slijmvliezen waren wat droog, hij moest meer drinken. Dus hebben we voor een paar euro zo’n ding gekocht, waar hij zich toch weer even mee vermaakt heeft. Eerst moesten die straaltjes gevangen worden, daarna was het tijd om te “graven”.

Kells
Posts in topic: 11
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Leuk dat hij zich daarmee kan vermaken. Zeker met dat warme weer.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Sterre
Posts in topic: 6

Bericht door Sterre »

Wat lief in dat badje.
Persistence
Posts in topic: 19
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Bericht door Persistence »

Hé een terugval, zie het nu pas. Gaan de boterhammen er nog steeds in?
Afbeelding
Plaats reactie