Verbetering

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
EchoMira
Posts in topic: 3
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Verbetering

Bericht door EchoMira »

Oh.
Budkes
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Bericht door Budkes »

Mijn eerste diensthond Cento. Voor mij een Duitser zoals een Duitser er uit hoort te zien :hartjes: :

Afbeelding

Ik vind de VEO ook mooi, maar voor mij halen die het niet bij hem. Als Marco en Louitje er niet meer zijn dan wordt mijn ideale metgezel ook een kruising Duitser/ Mechelaar.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Ja Cento was inderdaad prachtig🥰

Maar je kunt dat natuurlijk niet vergelijken met een VEO, dat is een ander ras. Lijkt op een Duitser maar is gekruist met verschillend Russische native rassen en ik vermoed ook iets dogachtigs vanwege de grootte.
Maar als alle Duitsers eruit zagen als Cento zou je mij niet horen hoor😉
Budkes

Bericht door Budkes »

:F: dankjewel.

Ik zou zo'n VEO altijd verkiezen boven een showherder. Ik vind niet alleen de ruggen en het gangwerk afschuwelijk maar ook de koppen worden steeds lelijker.
Hoe zit het met de gezondheid van de VEO? Weet jij dat?
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik kan dit vinden, want wéten doe ik het niet.
“ Het zijn lang levende honden met een sterke gezondheid. Ze blijven tot oudere leeftijd fit en actief. Ze behalen een gemiddelde leeftijd van 10- 12 jaar. Deze kwaliteiten willen de fokkers waarborgen.”
Er zitten verschillende rassen in en dat is natuurlijk nooit slecht. Maar ja, als ze nou weer in een gesloten stamboek gaan rondroeren is het natuurlijk zo weer gedaan met die gezondheid.
Budkes

Bericht door Budkes »

Afwachten maar wat ze er van gaan maken.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik vind ze werkelijk prachtig. Doen me denken aan mijn Rintintin tijd😉

Afbeelding

Als je dat vergelijkt met een oude foto van een Duitse herder dan lijkt ie er meer op dan die moderne showkreupelaars…

Afbeelding
blondie
Posts in topic: 8

Bericht door blondie »

@Budkes Cento was uiterlijk en innerlijk, vind ik een voorbeeld van hoe een Duitse herder kan zijn. Aan als hij met jou aan het werk ging, maar ook nog eens vriendelijk en sociaal buiten het werk. Heb jullie 1x mogen ontmoeten en geloof dat niemand kon vermoeden dat hij zijn politietaak zeer serieus nam en menig mens staande heeft weten te houden.
blondie

Bericht door blondie »

Van de Veo.. ik vind dit dus zelf niet mooi..

Afbeelding

Deze sprak me toen weer wel aan..

Afbeelding

Maar van mijn eigen huidige hond en de 2 andere vond ik de bouw ook mooi, en de karakters. EN hier in dorp best veel Duitsers nog steeds, en de werklijnen die ik zie lopen draai ik echt soms wel mijn hoofd voor om eerlijk gezegd. Al zijn de showlijnen en de zogenaamde ODH's (ik zeg zogenaamd omdat velen zo verkocht zijn, maar als je naar kennelnaam vraagt dan geven ze die niet omdat die er niet is, of als ik op kennelnaam zoek en kan herleiden naar de voorouders dan zijn het honden die als langhaar werden geboren maar uit stokhaar zijn gefokt :roll: ) er ook, maar toch veelal te groot, niet echt fijn in de omgang.. er zijn meer showlijnen die hier tekeer gaan als een idioot dan dat de werklijnen als een monster over straat lopen eerlijk gezegd.
1x een Oosteuropesche herder gezien jaren geleden al, moet zeggen dat die de rust zelve was, zeer stabiel en die was ook wel mooi van tekening en bouw. Of het een VEO was weet ik nog steeds niet. Ik val wel ook meer tegenwoordig op Duitse Herders uit Tsjechische lijnen, die hebben toch ook een bepaalde tekening vaak en een wat krachtigere bouw.
Nanna

Bericht door Nanna »

Het is niet helemaal één op één te vergelijken; de VEO is veel groter dan de DH

Afbeelding

Afbeelding
CatnDog
Posts in topic: 5
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Wat een horrorbeelden. Ik vind persoonlijk de VEO (waar staat het voor?) een stuk mooier. Maar ik ben het wel met Blondie eens dat de gewichten zwaar overdreven zijn. Waarom dan weer zo zwaar?
Nanna

Bericht door Nanna »

CatnDog schreef: 09 jul 2023, 15:29 Wat een horrorbeelden. Ik vind persoonlijk de VEO (waar staat het voor?) een stuk mooier. Maar ik ben het wel met Blondie eens dat de gewichten zwaar overdreven zijn. Waarom dan weer zo zwaar?
Vostochno Evropeyskaya Ovcharka
Veel plezier daarmee😎

En het is geen Duitse herder. Je kunt het vergelijken met de Riesenschnauzer en de Russische terrier. Het lijkt op elkaar maar die Rus is veul groter. Het is ook een totaal ander ras.

Afbeelding

Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 1

Bericht door ranetje »

Nanna schreef: 09 jul 2023, 09:33 Ik kan dit vinden, want wéten doe ik het niet.
“ Het zijn lang levende honden met een sterke gezondheid. Ze blijven tot oudere leeftijd fit en actief. Ze behalen een gemiddelde leeftijd van 10- 12 jaar. Deze kwaliteiten willen de fokkers waarborgen.”
Er zitten verschillende rassen in en dat is natuurlijk nooit slecht. Maar ja, als ze nou weer in een gesloten stamboek gaan rondroeren is het natuurlijk zo weer gedaan met die gezondheid.
Voor de grootte (het is kennelijk een veel grotere hond dan de DH) is de gemiddelde leeftijd van 10 tot 12 jaar misschien niet slecht.
Maar om dat nou "lang levende honden" te noemen?
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Nanna schreef: 09 jul 2023, 15:34
Vostochno Evropeyskaya Ovcharka
Veel plezier daarmee😎
:LOL: Dat gaat dus het ene oor in en het andere er weer uit. VEO of Oost-Europese herder dan maar. Ik neem aan dat Ovcharka herder(shond) betekent. En Vostochno 'oost' en Evropeyskaya Europees.

Als het een heel ander ras is, vind ik het overdreven gewicht op zich wel acceptabeler. Maar toch zou het gewicht voor mij een reden zijn om dan niet voor een VEO te kiezen. Van mij hoeft het ook weer niet zo massaal.

Als je een Duitse herder zoekt met een rechte rug, zit je dan altijd bij een werklijn?
blondie

Bericht door blondie »

CatnDog schreef: 09 jul 2023, 15:29 Wat een horrorbeelden. Ik vind persoonlijk de VEO (waar staat het voor?) een stuk mooier. Maar ik ben het wel met Blondie eens dat de gewichten zwaar overdreven zijn. Waarom dan weer zo zwaar?
Dat zie je mij nergens schrijven. Ik schreef dat rasstandaard van de VEO anders is dan die van de Duitse Herder. Ik noem bij de VEO nergens dat ik het zwaar overdreven vind, eerder gaf ik aan dat ik het bij de ODH en bepaalde showlijnen waar mensen niet mee showen een ding vind worden dat groter en zwaarder als koper tof lijkt te vinden.. ik zit dan alleen te bedenken dat die honden of te hoog zijn voor de standaard, te zwaar worden voor inzet bij manwerk of ander waak en verdedigingswerk. Aak kan nu ook nog redelijk goed springen, is een compacte hond, niet al te groot en is wat breder geworden en niet getraind in springen en behendigheid, maar geloof zomaar dat hij qua bouw prima bepaalde dingen zou uit kunnen voeren.

Mijn Bluf was wat hoog voor een teef, maar haar bouw en flexibiliteit waren prima. Hoog op de poten stond ze, en daar vond ik niets mis mee.
Aak is wat kleiner voor een reu, en uiteraard daardoor ook wat lichter van gewicht. En eerlijk, ja tikkie hoger of groter had ik niet erg gevonden, maar hij is in proporties en zijn gestel is in orde. Dat vind ik eigenlijk belangrijker dan er imponerend uitzien.

En recht is recht en krom is krom.. zet diverse Herders in die stand waarin de DH neergezet wordt en je krijgt ook die aflopende stand te zien.
Hier een oude van Finn en Noah (Border Collie's hond) Prima honden de ene werklijn en de ander volgens mij showlijn.
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

blondie schreef: 09 jul 2023, 17:57
Dat zie je mij nergens schrijven. Ik schreef dat rasstandaard van de VEO anders is dan die van de Duitse Herder. Ik noem bij de VEO nergens dat ik het zwaar overdreven vind, eerder gaf ik aan dat ik het bij de ODH en bepaalde showlijnen waar mensen niet mee showen een ding vind worden dat groter en zwaarder als koper tof lijkt te vinden.. ik zit dan alleen te bedenken dat die honden of te hoog zijn voor de standaard, te zwaar worden voor inzet bij manwerk of ander waak en verdedigingswerk. Aak kan nu ook nog redelijk goed springen, is een compacte hond, niet al te groot en is wat breder geworden en niet getraind in springen en behendigheid, maar geloof zomaar dat hij qua bouw prima bepaalde dingen zou uit kunnen voeren.

Mijn Bluf was wat hoog voor een teef, maar haar bouw en flexibiliteit waren prima. Hoog op de poten stond ze, en daar vond ik niets mis mee.
Aak is wat kleiner voor een reu, en uiteraard daardoor ook wat lichter van gewicht. En eerlijk, ja tikkie hoger of groter had ik niet erg gevonden, maar hij is in proporties en zijn gestel is in orde. Dat vind ik eigenlijk belangrijker dan er imponerend uitzien.

En recht is recht en krom is krom.. zet diverse Herders in die stand waarin de DH neergezet wordt en je krijgt ook die aflopende stand te zien.
Hier een oude van Finn en Noah (Border Collie's hond) Prima honden de ene werklijn en de ander volgens mij showlijn.
Sorry, verkeerd geinterpreteerd (en verwoord). Functionaliteit lijkt me wel iets wat snel achteruit gaat bij een enorm hoog gewicht. Ik moet hierbij denken aan de voorkeurskeuze bij diensthonden bij de politie. (Al speelt er meer dan alleen bouw, natuurlijk.) Er zijn over het algemeen gezien meer Mechelse dan Duitse herders. De Belgen zijn in dat opzicht wat slanker van bouw dan de meer imponerende Duitsers.

Ik vind de werk- en showlijn op de foto qua bouw niet veel verschillen. Allebei aflopend. Maar gelukkig bij lange na niet dat extreme van dat filmpje :schrik:
Border Collie
Posts in topic: 2

Bericht door Border Collie »

Nicoline schreef: 08 jul 2023, 07:42 Trouwens ligt misschien aan mij maar ik vind die VEO dan weer te zwaar gebouwd voor een herder, of de fotomodellen zijn te dik dat kan ook :engel:
Ik ook. Te groot, te grof, te zwaar. En juist de kleur vind ik niet mooi al is het wel hoe ze er vroeger uit zagen.

Wat een idiote wereld is de fokkerij toch. Zodra je af wijkt van raszuiverheid gaan ze bedreigen etc
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

CatnDog schreef: 09 jul 2023, 18:16
blondie schreef: 09 jul 2023, 17:57

Sorry, verkeerd geinterpreteerd (en verwoord). Functionaliteit lijkt me wel iets wat snel achteruit gaat bij een enorm hoog gewicht. Ik moet hierbij denken aan de voorkeurskeuze bij diensthonden bij de politie. (Al speelt er meer dan alleen bouw, natuurlijk.) Er zijn over het algemeen gezien meer Mechelse dan Duitse herders. De Belgen zijn in dat opzicht wat slanker van bouw dan de meer imponerende Duitsers.

Ik vind de werk- en showlijn op de foto qua bouw niet veel verschillen. Allebei aflopend. Maar gelukkig bij lange na niet dat extreme van dat filmpje :schrik:
Ok hoor maar wilde dat wel even aantikken dat ik niet een oordeel had over de zwaarte van de veo waar een andere rasstandaard voor genoteerd staat.
Crutz

Bericht door Crutz »

CatnDog schreef:[Ik moet hierbij denken aan de voorkeurskeuze bij diensthonden bij de politie. (Al speelt er meer dan alleen bouw, natuurlijk.) Er zijn over het algemeen gezien meer Mechelse dan Duitse herders. De Belgen zijn in dat opzicht wat slanker van bouw dan de meer imponerende Duitsers.
Waarbij onder de trainers (particulier) een aantal jaren een idiote voorkeur voor groter en lomper is geweest. Trots vermelden dat je (x) mechel 45 kilo + is

Geen idee hoe dat nu is en wat het aankoopbeleid daarin verder is.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

blondie schreef: 09 jul 2023, 18:31 Ok hoor maar wilde dat wel even aantikken dat ik niet een oordeel had over de zwaarte van de veo waar een andere rasstandaard voor genoteerd staat.
Ik begrijp van idd ook van Nanna dat het echt wel een heel ander ras is. Weet jij hoe dat trouwens zit met de Zwitserse herdershond? Is die wel meer verwant aan de Duitse herdershond?
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Crutz schreef: 09 jul 2023, 18:35
CatnDog schreef:[Ik moet hierbij denken aan de voorkeurskeuze bij diensthonden bij de politie. (Al speelt er meer dan alleen bouw, natuurlijk.) Er zijn over het algemeen gezien meer Mechelse dan Duitse herders. De Belgen zijn in dat opzicht wat slanker van bouw dan de meer imponerende Duitsers.
Waarbij onder de trainers (particulier) een aantal jaren een idiote voorkeur voor groter en lomper is geweest. Trots vermelden dat je (x) mechel 45 kilo + is

Ik ben ook benieuwd. Misschien verschilt het ook wel per land? Dat er is sommige landen meer vraag is naar 45 + mechels? Ik denk dan meteen aan Amerika. :lol1:
Crutz

Bericht door Crutz »

CatnDog schreef:
Crutz schreef: 09 jul 2023, 18:35

Ik ben ook benieuwd. Misschien verschilt het ook wel per land? Dat er is sommige landen meer vraag is naar 45 + mechels? Ik denk dan meteen aan Amerika. :lol1:

Nou de trainers met voorkeur voor 40-45 kilo + zie ik vooral in Nederland en België. In Duitsland en Frankrijk veel minder en vanuit de USA daar ook echt zelden de focus op gezien.
Pauline
Posts in topic: 2
Contacteer:

Bericht door Pauline »

CatnDog schreef: 09 jul 2023, 18:47 Weet jij hoe dat trouwens zit met de Zwitserse herdershond? Is die wel meer verwant aan de Duitse herdershond?
Dat zíjn Duitse herders, alleen werd er in de dh-wereld moeilijk gedaan over de kleur, dus toen zijn ze als apart ras verder gefokt.
Bonnie F
Posts in topic: 1

Bericht door Bonnie F »

Pauline schreef:
CatnDog schreef: 09 jul 2023, 18:47 Weet jij hoe dat trouwens zit met de Zwitserse herdershond? Is die wel meer verwant aan de Duitse herdershond?
Dat zíjn Duitse herders, alleen werd er in de dh-wereld moeilijk gedaan over de kleur, dus toen zijn ze als apart ras verder gefokt.
Yep. Ik heb er 1 gehad en moest altijd lachen als de zweefteven er indianen en wolven bij haalden. En dan heel lomp zeggen dat het een mislukte Duitse herder is, die vroeger verzopen zou zijn.
De meeste witte herders zijn nog wel mooi van bouw. Maar ook hier gaat het mis. Het moet witter dan wit. Veel honden afgekeurd voor de fok. Smalle genenpoel. Ellende dus.
blondie

Bericht door blondie »

Bonnie F schreef: 10 jul 2023, 13:04
Pauline schreef:
Yep. Ik heb er 1 gehad en moest altijd lachen als de zweefteven er indianen en wolven bij haalden. En dan heel lomp zeggen dat het een mislukte Duitse herder is, die vroeger verzopen zou zijn.
De meeste witte herders zijn nog wel mooi van bouw. Maar ook hier gaat het mis. Het moet witter dan wit. Veel honden afgekeurd voor de fok. Smalle genenpoel. Ellende dus.
Ze komen van de Duitse Herder, wit in het nest werd afgekeurd en in VS en denk dan ook in Zwitserland zijn ze bewust verder gaan fokken op wit.
Het is meer misgegaan denk ik met inborst en karakter, zeker jaren geleden stonden ze als zeer nerveus te boek en dat heb ik toen ook al een paar keer meegemaakt, anders reageren dan de werklijn herder die er dus wel in zit vanwege juist die rechte normale bouw.

In mijn omgeving ken ik een paar kennels en 1 hond daarvan waarvan ik denk hé fijn, een witte maar met een stabiel karakter, want ze zijn er echt wel.
Ook de witte herder reuen mogen weer wat hoger dan de DH's schoft is max 67 bij witte herders geloof ik.
Maar collega heeft dus 1 witte bij een kennel die ik al soms met interesse volgde, en inderdaad heb de hond een keer ontmoet en gewoon prettige hond in de omgang.
In mijn wijk 2 witte herders die dus weer dat nerveuze hebben, wat uitvalgedrag en bijtgedrag vanuit angst dus tot gevolg kan hebben. Mooi van bouw en de ene is normale hoogte, de ander is weer wat extreem groot.
IN bos ook 2 verschillende witte herders, de ene is veel relaxter dan de ander ik houd even in het midden of het bij die 2 dan aan de bazen ligt of ook aan de afkomst.
Plaats reactie