De kleinste teken

Alles over het verzorgen van je hond, zoals shampoo's, riemen, halsbanden, badjassen etc
Plaats reactie
CatnDog
Posts in topic: 6
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

De kleinste teken

Bericht door CatnDog »

Helaas lukt het mij niet altijd om teken wanneer ze nog heel klein zijn - en ik ze dus eigenlijk netjes op tijd ontdek - er goed uit te krijgen.

Lukt het jullie wel en wat is daar de oplossing voor? Ik gebruik trouwens een pincet, ik weet niet of zo'n haakje/koevoet ook de kleinste teken meepikt?

Ik heb altijd begrepen dat een teek langer laten zitten het risico op overdracht van ziektes vergroot. Dus wat is wijsheid: de teek langer laten zitten voor een succesvolle verwijdering of de teek toch zo snel mogelijk eruit halen met kans op falen?
Doyaquba
Posts in topic: 1
Honden: 2
Welke: Boxers

Re: De kleinste teken

Bericht door Doyaquba »

Pincet en zo dicht mogelijk op de huid. Heel af en toe breekt het lijf af, dan spray ik er alcohol over. Je kan beter vroeg verwijderen, dan is de kans op ziekte veel kleiner dan later verwijderen, zelfs met risico op afbreken. Een afgebroken teek geeft lang niet zoveel risico meer op ziektes, alleen kans op een plaatselijke infectie vandaar ontsmetten en in de gaten houden. Natuurlijk moet je officieel voor elke scheet als dat naar de dierenarts maar goed dat ik hier niet haalbaar en als met de "normale" teken, Rhipicephalus, geloof ik het wel. Tot nu toe is er nog geen volwassen Ixodus afgebroken en de nymfen hebben minder risico op bacteriën dragen aangezien ze nog minder gastheren hebben gehad. Teken komen niet geïnfecteerd uit de larve fase interessant genoeg, laatst op conferentie geleerd. Met een Dermacentor soort zou ik wel heel voorzichtig zijn, die zijn hier wel wat meer voorkomend dan in Nederland geloof ik. Die hebben wat ernstigere ziektes bij zich en moeten eigenlijk binnen 12 uur verwijderd worden. In het vroegste voorjaar check ik dus eigenlijk meer dan nu.
Afbeelding
Jasophoria.
Welke: Aussi doodle

Bericht door Jasophoria. »

Ja dat is inderdaad een dilemma.
De teek moet in eerste instantie wel drager zijn van een ziekte, om het over te brengen.
En als het dan een besmette teek is, dan word de kans van besmetting groter naar mate hoe langer hij er op zit, of als je er aan zit te friemelen (mislukte pogingen om hem er uit te halen) dan heb je ook grote kans dat ze hun speeksel in spugen.
Als de teek er van zelf af valt spuugt hij ook zijn speeksel in.
Ik had pas een teek op mijn arm, die had ik die zelfde dag op gelopen.
En er waren 3 pogingen gedaan om hem er uit te halen, bij de derde poging was hij er pas uit, met zo'n tekentang.
Die teek had dus ook zijn speeksel in gespoten, ruim 2 weken een geïrriteerde jeukende bult op mijn arm gehad, en daarna nog zeker 2 weken voordat het genezen was.
Die zelfde dag heb ik er ook een bij Lola weg gehaald, die al wat voller gezogen was.
En die kwam er heel makkelijk in 1 keer van af met een pincet.

Het is inderdaad het beste om hem er zo snel mogelijk uit te halen.
Maar volgens mij zitten ze ook steviger vast in het begin. dus ja dat is een beetje lastig, en een dilemma.
Aangezien mislukte pogingen ook spugen betekent.
Misschien het beste om hem er af te proberen halen als hij een klein beetje volgezogen is :19:
Groetjes Els, Lola, Snoeske, Speedy Conzales, Sunshine, Calimero,Mevrouw Spaai, Punky en Jager.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Bedankt voor jullie input! Dan zal ik er voor blijven kiezen om de teek eruit proberen te halen, met kans op falen.

Ik heb zelf het idee dat de kleine teek zich niet per se beter vastzuigt, maar meer dat het lijfje zwakker is, waardoor ik heb lijf kapot trek en de kop er nog in zit.

Ik heb twee jaar geleden een teek gehad (op mijn been), ook een vrij kleine, maar die had ik op goed geluk er wel geheel uit getrokken. Meer geluk dan wijsheid, want het was een soort snelle flitsreactie. Dat was geen ontsteking geworden. Ik had er minder last van dan van een muggenbeet.

In Australie schijn je ook enge teken rond te hebben lopen die honden (en andere dieren) kunnen verlammen. Ik ben blij dat die hier niet zitten. Maar goed, de ziekte van Lyme wil je ook niet krijgen.
Gonnie

Bericht door Gonnie »

De hele kleine teken krijg ik er nog het best met mijn nagels uit. Soms blijft de kop zitten, maar die kan je er dan de volgende dag zo uithalen, als je er dan even over wrijft komt hij er gewoon uit.

Bij die kleine teken schiet de tekentang er constant overheen.
Afbeelding

Tanja en Anne
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

CatnDog schreef: 28 jul 2023, 21:26 Bedankt voor jullie input! Dan zal ik er voor blijven kiezen om de teek eruit proberen te halen, met kans op falen.

Ik heb zelf het idee dat de kleine teek zich niet per se beter vastzuigt, maar meer dat het lijfje zwakker is, waardoor ik heb lijf kapot trek en de kop er nog in zit.

Ik heb twee jaar geleden een teek gehad (op mijn been), ook een vrij kleine, maar die had ik op goed geluk er wel geheel uit getrokken. Meer geluk dan wijsheid, want het was een soort snelle flitsreactie. Dat was geen ontsteking geworden. Ik had er minder last van dan van een muggenbeet.

In Australie schijn je ook enge teken rond te hebben lopen die honden (en andere dieren) kunnen verlammen. Ik ben blij dat die hier niet zitten. Maar goed, de ziekte van Lyme wil je ook niet krijgen.
Dat kan ook bij tekenencefalitis en er zijn ook teken in Nederland die dat bij zich dragen, al is de kans om het op te lopen in Nederland heel klein. Dat geldt ook voor andere tekenziektes zoals Anaplasmose en Babesiose. Zie: https://www.tekenbeetziekten.nl/de-teek ... eetziekten
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Gonnie schreef: 28 jul 2023, 21:46 De hele kleine teken krijg ik er nog het best met mijn nagels uit. Soms blijft de kop zitten, maar die kan je er dan de volgende dag zo uithalen, als je er dan even over wrijft komt hij er gewoon uit.

O, wat goed! Dan probeer ik morgen de kop eruit te halen.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Diana schreef: 28 jul 2023, 22:13 Dat kan ook bij tekenencefalitis en er zijn ook teken in Nederland die dat bij zich dragen, al is de kans om het op te lopen in Nederland heel klein. Dat geldt ook voor andere tekenziektes zoals Anaplasmose en Babesiose. Zie: https://www.tekenbeetziekten.nl/de-teek ... eetziekten
Bedankt voor de info en voor de link!
Kells
Posts in topic: 3
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Ik gebruik altijd een tekenlasso. Daarmee krijg je de kleinste er ook mee uit. Dit ding dus, maar de plaatselijke apotheek verkoopt hem ook.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Kells schreef: 28 jul 2023, 22:48 Ik gebruik altijd een tekenlasso. Daarmee krijg je de kleinste er ook mee uit. Dit ding dus, maar de plaatselijke apotheek verkoopt hem ook.
Wat een mooi ding. Als die ook werkt voor de allerkleinste teken, is het de aanschaf wel waard.
Ik zie op de afbeeldingen niet hoe je de 'lasso' aantrekt en weer ontspant. Is dat de knop bovenop de 'pen'?
Célie
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

Ik haal alle teken er altijd met mn nagels uit, gaat altijd perfect groot of klein.
Persistence
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Bericht door Persistence »

Gonnie schreef: 28 jul 2023, 21:46 De hele kleine teken krijg ik er nog het best met mijn nagels uit. Soms blijft de kop zitten, maar die kan je er dan de volgende dag zo uithalen, als je er dan even over wrijft komt hij er gewoon uit.

Zo doe ik dat ook met die hele kleintjes inderdaad. De rest met tekentang.
Afbeelding
Kells

Bericht door Kells »

CatnDog schreef: 29 jul 2023, 15:01
Kells schreef: 28 jul 2023, 22:48 Ik gebruik altijd een tekenlasso. Daarmee krijg je de kleinste er ook mee uit. Dit ding dus, maar de plaatselijke apotheek verkoopt hem ook.
Wat een mooi ding. Als die ook werkt voor de allerkleinste teken, is het de aanschaf wel waard.
Ik zie op de afbeeldingen niet hoe je de 'lasso' aantrekt en weer ontspant. Is dat de knop bovenop de 'pen'?
Ja, dat doe je inderdaad met het knopje bovenaan de pen.
galga's
Honden: 5
Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan

Bericht door galga's »

Het kleinste koevoetje haalt hier prima de kleinste teken eruit. Ook op oogleden.
Afbeelding
Kells

Bericht door Kells »

Ík kocht er gisteren twee voor op reserve. Bij bol.com kosten ze slechts 6,95 incluis verzendkosten. Klik!
Mo-yi
Posts in topic: 2
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Thank God voor een witte vacht, dat scheelt echt veel. Ik zie ze meestal ook nog al lopend zeg maar. Al zijn ze er dit jaar een heel stuk minder lijkt wel.
Welke ik lastig vind is als ze net op het randje boven dr oog zitten..normaal kan ik de kleintjes ook met mn nagels weghalen, maar op zo'n plek is het gewoon lastig.
Ik heb nog zo'n plastic tang die ook goed werkt, maar voor de kleintjes schiet die erover idd.
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Kells schreef: 01 aug 2023, 22:31
Ík kocht er gisteren twee voor op reserve. Bij bol.com kosten ze slechts 6,95 incluis verzendkosten. Klik!
Bedankt voor de link. Ik ga er één bestellen!

@Mo-yi. Maar het voordeel van zwart is ook weer dat je niet ieder vuiltje erop ziet zitten en je hond na iedere zwembeurt meteen in bad moet.
Mo-yi
Posts in topic: 2
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

CatnDog schreef: 02 aug 2023, 14:45
Kells schreef: 01 aug 2023, 22:31
Bedankt voor de link. Ik ga er één bestellen!

@Mo-yi. Maar het voordeel van zwart is ook weer dat je niet ieder vuiltje erop ziet zitten en je hond na iedere zwembeurt meteen in bad moet.
:lol1:
True

maar de teken vindt ik dan wel ietsjes handiger :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie