Kruisband Dalí - röntgencontrole goed
- Lothian
- Posts in topic: 11
- Honden: 3
- Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
- Contacteer:
Kruisband Dalí - röntgencontrole goed
Dalí heeft denk ik te hard met Taro geraced. Het lijkt er op dat hij zijn voorste kruisband gescheurd heeft en mogelijk ook zijn meniscus beschadigd.
Advies: vier weken lijnrust en pijnstilling. Als er dan geen verbetering is opereren.
Tips en ervaringen? Dalí is een gezonde hond van 11 die hiervoor dagelijks door de tuin racete en uren kon wandelen. Hij heeft lichte artrose aan zijn heupen maar met supplementen was dat beheersbaar.
Foto's waren zonder roesje dus misschien niet perfect.
Advies: vier weken lijnrust en pijnstilling. Als er dan geen verbetering is opereren.
Tips en ervaringen? Dalí is een gezonde hond van 11 die hiervoor dagelijks door de tuin racete en uren kon wandelen. Hij heeft lichte artrose aan zijn heupen maar met supplementen was dat beheersbaar.
Foto's waren zonder roesje dus misschien niet perfect.
Laatst gewijzigd door Lothian op 20 nov 2023, 13:27, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: Kruisband Dalí
James heeft eens zijn kruisband van achter poot gescheurd.
Hij heeft toen 2 keer een prik gehad en 6 weken rust.
Volgens mij bij arts in Seist.
Daarna langzaam op bouwen en steeds de wandeling wat verder.
Hij heeft toen 2 keer een prik gehad en 6 weken rust.
Volgens mij bij arts in Seist.
Daarna langzaam op bouwen en steeds de wandeling wat verder.
Ik zou echt eerst voor rust kiezen, een operatie zou ik zelf enkel als laatste optie kiezen , heb toch te veel gezien dat rust prima werkte en de resultaten van een operatie tegenvielen.
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
- HillieS
- Posts in topic: 5
- Honden: 2
- Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes
Jamie heeft het 3 jaar geleden gehad. Bij de eerste poot hebben we het met rust en een speciale tape techniek aangepakt. Dat beviel minder omdat onder de tape de huid ging ontsteken. Maar met de rust die erbij hoorde is het wel beter geworden. Kort daarna ging z'n andere knieband, toen kozen we wel voor een operatie en dat is goed bevallen. Relatief snel herstel, en alles rustig aan opgebouwd.
Hij was toen 10. Nu bijna 13 en al zo'n 6 weken na de operatie liep hij beter dan de laatste jaren ervoor.
Hij was toen 10. Nu bijna 13 en al zo'n 6 weken na de operatie liep hij beter dan de laatste jaren ervoor.
Indien het zonder operatie kan, zou ik opteren om die inderdaad niet te doen, ik heb al 2 x laten opereren bij de honden en beide keren hebben ze daar toch op gereageerd.
1 keer gewoon met kunstband en toen moest 3 maand later die band er weer uit omdat ze er op reageerde en 1 keer zo’n dure tplo (of tta, weet niet meer de welke het was, met zo’n kooitje) en toen werd daar toch op gerageerd en is beweging nooit meer echt hetzelfde geweest. Ook nu zet ze die poot nog anders.
Hij lijkt wat minder bespiering te hebben links, dus eventueel kijken om dat eveneens te gaan opvolgen eenmaal oefeningen terug mogen?
(Kan aan foto’s liggen ook uiteraard)
1 keer gewoon met kunstband en toen moest 3 maand later die band er weer uit omdat ze er op reageerde en 1 keer zo’n dure tplo (of tta, weet niet meer de welke het was, met zo’n kooitje) en toen werd daar toch op gerageerd en is beweging nooit meer echt hetzelfde geweest. Ook nu zet ze die poot nog anders.
Hij lijkt wat minder bespiering te hebben links, dus eventueel kijken om dat eveneens te gaan opvolgen eenmaal oefeningen terug mogen?
(Kan aan foto’s liggen ook uiteraard)
https://www.freshdiets4animals.com/
Voedingsadvies op maat.
https://pawesomefreshtoppers.com/
Functionele toppers voor hond & kat.
Voedingsadvies op maat.
https://pawesomefreshtoppers.com/
Functionele toppers voor hond & kat.
Geen ervaring maar wat naar sterkte!
-
- Posts in topic: 1
Ik lees even mee
De dierenarts denkt bij mij hond ook dat het haar kruisbanden zijn.
Liep die van jou heel kreupel of maar een beetje
De dierenarts denkt bij mij hond ook dat het haar kruisbanden zijn.
Liep die van jou heel kreupel of maar een beetje
- runninggirl
- Posts in topic: 2
Jura haar knie was op 9 jaar ook stuk met gescheurde kniebanden en meniscus. (de andere knie al een aantal jaren eerder geopereerd met tta2). Wij kregen juist het advies van Hopmans toen om zo snel mogelijk te opereren ivm artrosevorming. Ook had ze meteen veel last van de meniscus scheur (kon maar kort, 15 minuten wandelen), hoe het mij is uitgelegd was alsof je loopt met een schoen waarin de inlegzool is dubbelgeklapt. Dat zal natuurlijk per hond en scheur wel kunnen verschillen maar ik vond dat zelf ook echt niet iets om weken aan te kijken.
-
- Posts in topic: 3
- Welke: Whippet en Lurcher
Oh shit, wat een gedoe!
Dit!
Verder geen verstand van rofo's dus kan daar niks over zeggen.
Hoop dat hij vlot en vanzelf hersteld.
- Frootje
- Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
- Contacteer:
Ik heb er geen verstand van maar wat naar zeg, beterschap voor Dali.
- Persistence
- Posts in topic: 3
- Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox
Ohnee, wat een pech! Ik heb er geen ervaring mee. Veel sterkte voor Dali, het is sneu zo lang rust houden.
- Nikki
- Honden: 1
- Welke: Kruising Jack Russell Jet
Ach, wat naar! Ik heb er geen ervaring mee verder maar als zowel de kruisband als de meniscus stuk zijn, geneest dat wel met rust?
Misschien ook contact opnemen met een fysio?
Misschien ook contact opnemen met een fysio?
- Lothian
- Contacteer:
Dank jullie wel! Wel wisselende verhalen dus, en dat merk ik uit mijn omgeving ook. Sommigen hadden prima succes na een operatie, sommigen hadden voldoende aan rust (al zou een kruisband volgens google niet vanzelf kunnen genezen, maar goed, kan natuurlijk wat anders spelen) en sommigen hadden na de operatie een kapotte hond. Moeilijk hoor.
Het was ook de poot waar hij al langere tijd soms stijf op uit z'n mand kwam en dat weet ik aan zijn artrose maar kan dus ook zijn dat dit probleem al langer sluimert (en nu acuut is geworden).
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik zie dat nu in het echt ook.
Het was ook de poot waar hij al langere tijd soms stijf op uit z'n mand kwam en dat weet ik aan zijn artrose maar kan dus ook zijn dat dit probleem al langer sluimert (en nu acuut is geworden).
Dat is dus inderdaad de andere kant van het verhaal, zonder pijnstilling ontlast hij de poot bijna volledig. Dat houdt Dalí niet tegen om op die 3 poten vooraan te lopen en te willen galopperen maar dat is natuurlijk totaal geen houdbare situatie. Nu met pijnstilling loopt hij er voorzichtig op.runninggirl schreef: ↑08 aug 2023, 17:55 Jura haar knie was op 9 jaar ook stuk met gescheurde kniebanden en meniscus. (de andere knie al een aantal jaren eerder geopereerd met tta2). Wij kregen juist het advies van Hopmans toen om zo snel mogelijk te opereren ivm artrosevorming. Ook had ze meteen veel last van de meniscus scheur (kon maar kort, 15 minuten wandelen), hoe het mij is uitgelegd was alsof je loopt met een schoen waarin de inlegzool is dubbelgeklapt. Dat zal natuurlijk per hond en scheur wel kunnen verschillen maar ik vond dat zelf ook echt niet iets om weken aan te kijken.
Ga ik ook doen, had met Taro een fijne bezocht een poos terug
- HillieS
Wat ik begreep is trouwens dat het niet persé geneest door rust maar dat het omliggende spiergebeuren het daarna oppakt.
-
Jeetje wat vervelend Arme Dalí. Geen tips maar wel veel beterschap gewenst voor de toch al oude man.
- Desiree
- Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet
Mijn ervaringen dan ook maar.
Maylo heeft een TPLO operatie gehad nadat hij maanden voor lul met pijn heeft gelopen. Verkeerde diagnose en niet willen doorpakken door de DA. Dus andere DA gezocht. Na operatie ging het rap en kon hij al snel weer alles. Hij was toen slechts 2 en had wel al slechte heupen. Uiteindelijk een paar maanden later dood door leverontsteking dus hoe het bij hem op lange termijn zou gaan weet ik niet.
Izzy was in een kuil gestap, gillen en op 3 poten door het leven. Na het weekend snel afspraak gemaakt en het was overduidelijk in haar geval. Maar vanwege haar formaat gekozen om het wel nog even aan te kijken omdat het lichaam zichzelf aanpast als het ware. Er vormt inderdaad artrose zover ik heb begrepen maar bij kleintjes neemt daardoor de pijn af en krijgen ze alleen een afwijkend loopje. 2 weken later liep ze nog niet op die poot bij controle te weinig verbetering om operatie helemaal van de baan te halen. Afgesproken nog 2 weken aan te kijken en anders laatste controle en afspraak inplannen. Een dag voor die laatste afspraak besloot ze weer te kunnen lopen op die poot en doet dat nu 2 jaar later nog steeds. Ze heeft inderdaad een iets afwijkende stand in die poot maar verder doet ze alles weer en heeft nergens last van, als er iemand hier wel pijn aan geeft dan is het Izzy. De aanpak was gelijk aan hoe het na operatie zou gaan. Eerst pijnstilling en alleen poep en plas, en dan zonder pijnstilling en steeds wat verder lopen tot ze geen pijn meer aangaf. Bij Izzy liep dat dus niet helemaal op die manier, want die kon 4 weken bijna niks en ineens vond ze dat ze alles weer kon waardoor ik haar na een paar dagen normaal lopen wel weer een normale wandeling durfde te laten lopen.
Droef heeft vorig jaar nog een TPLO operatie gehad, niemand had verwacht dat zijn kruisband volledig door was en zijn meniscus ook naar zijn grootje was. Want hij liep er nog op. Niet van harte en vaak kleine stukjes maar als hij het nodig vond dan ging hij als de brandweer, dan maakte wel of geen pijnstilling ook geen verschil. Zelfs de DA gaf aan dat hij wel heel hard voor zichzelf was geweest. Bij hem ging het herstel net als bij Maylo, veel sneller dan gemiddeld. Nu een jaar later zit alles nog steeds op zijn plek en hij heeft nergens meer last van. Hier dachten zowel ik als de DA ook eerst aan artrose en ook zijn slechte heup tot alles op de foto stond en het pijnlijk duidelijk werd dat het wel degelijk zijn kruisband was.
Maylo heeft een TPLO operatie gehad nadat hij maanden voor lul met pijn heeft gelopen. Verkeerde diagnose en niet willen doorpakken door de DA. Dus andere DA gezocht. Na operatie ging het rap en kon hij al snel weer alles. Hij was toen slechts 2 en had wel al slechte heupen. Uiteindelijk een paar maanden later dood door leverontsteking dus hoe het bij hem op lange termijn zou gaan weet ik niet.
Izzy was in een kuil gestap, gillen en op 3 poten door het leven. Na het weekend snel afspraak gemaakt en het was overduidelijk in haar geval. Maar vanwege haar formaat gekozen om het wel nog even aan te kijken omdat het lichaam zichzelf aanpast als het ware. Er vormt inderdaad artrose zover ik heb begrepen maar bij kleintjes neemt daardoor de pijn af en krijgen ze alleen een afwijkend loopje. 2 weken later liep ze nog niet op die poot bij controle te weinig verbetering om operatie helemaal van de baan te halen. Afgesproken nog 2 weken aan te kijken en anders laatste controle en afspraak inplannen. Een dag voor die laatste afspraak besloot ze weer te kunnen lopen op die poot en doet dat nu 2 jaar later nog steeds. Ze heeft inderdaad een iets afwijkende stand in die poot maar verder doet ze alles weer en heeft nergens last van, als er iemand hier wel pijn aan geeft dan is het Izzy. De aanpak was gelijk aan hoe het na operatie zou gaan. Eerst pijnstilling en alleen poep en plas, en dan zonder pijnstilling en steeds wat verder lopen tot ze geen pijn meer aangaf. Bij Izzy liep dat dus niet helemaal op die manier, want die kon 4 weken bijna niks en ineens vond ze dat ze alles weer kon waardoor ik haar na een paar dagen normaal lopen wel weer een normale wandeling durfde te laten lopen.
Droef heeft vorig jaar nog een TPLO operatie gehad, niemand had verwacht dat zijn kruisband volledig door was en zijn meniscus ook naar zijn grootje was. Want hij liep er nog op. Niet van harte en vaak kleine stukjes maar als hij het nodig vond dan ging hij als de brandweer, dan maakte wel of geen pijnstilling ook geen verschil. Zelfs de DA gaf aan dat hij wel heel hard voor zichzelf was geweest. Bij hem ging het herstel net als bij Maylo, veel sneller dan gemiddeld. Nu een jaar later zit alles nog steeds op zijn plek en hij heeft nergens meer last van. Hier dachten zowel ik als de DA ook eerst aan artrose en ook zijn slechte heup tot alles op de foto stond en het pijnlijk duidelijk werd dat het wel degelijk zijn kruisband was.
- Lothian
- Contacteer:
Nou moe, jij hebt hier echt al veel te veel ervaring mee @Desiree wat een pech. De dierenarts zei dat Dalí waarschijnlijk net wat te groot/zwaar is om zoals Izzy te kunnen genezen, maar wilde het toch een kans geven.
- HillieS
Hoe groot en zwaar is hij? Jamie was ook aan de zware kant, maar wel nog binnen wat die arts adviseerde toen.
En hoe gaat het nu?
- Lothian
- Contacteer:
Dalí is 18 kg. Nu met rust zie ik wel iets verbetering maar nog niet heel indrukwekkend. Woensdag gaan we naar de orthopeed. Ik ga nu uit van binnenkort opereren.
- HillieS
Jamie was toen iig 14 kilo geloof ik.
Ik was positief verrast over hoe snel hij herstelde na de operatie in vergelijking met het met rust herstel
- Lothian
- Contacteer:
De operatie is goed gegaan! Hij werd wat moeilijk wakker door het aangepaste narcoseprotocol. En hij snapt nu nog niet helemaal hoe hij moet plassen met maar drie werkende poten. Maar dat is allemaal tijdelijk.
Zijn kruisbanden waren inderdaad geheel door en al deels geresorbeerd en zijn meniscus beschadigd en gescheurd dus operatie was de juiste beslissing.
Het geld gaan we het maar even niet over hebben
Zijn kruisbanden waren inderdaad geheel door en al deels geresorbeerd en zijn meniscus beschadigd en gescheurd dus operatie was de juiste beslissing.
Het geld gaan we het maar even niet over hebben