rijden is dominantie?
-
- Posts in topic: 3
- Honden: 2
- Welke: Grieks
rijden is dominantie?
de titel zegt het al; is rijden op een andere hond dominant gedrag? Mijn teefje, een beetje onzeker, reed gister op de jonge labrador van mijn broer en hij had meteen de stelling dat ze dominant gedrag vertoonde..
Klopt dit of zijn er andere verklaringen?
Klopt dit of zijn er andere verklaringen?
- GoldenGizmo
- Posts in topic: 1
- Honden: 1
- Welke: Golden retriever
Re: rijden is dominantie?
GoldenGizmo schreef: ↑16 aug 2023, 11:02 Vaak is het stress
https://www.moniquebladder.nl/blog/rijg ... -verklaard
Rijden is dus geen dominantie.
Pas op dat er dus ook niet wordt gestraft.
Rustig weghalen en afleiden helpt beter
Lekker laten gaan. Rozi vindt het heerlijk om even op Panni te wippen als ik hun eten sta klaar te maken. Positieve spanning en Panni dr rug is meteen weer even gekrabd.
Ik ga dat allemaal niet lopen politieagenten hoor.
Alleen met vreemde honden kan het een recept tot oorlog zijn dus daar wordt het wel meteen afgekapt.
Alleen met vreemde honden kan het een recept tot oorlog zijn dus daar wordt het wel meteen afgekapt.
-
dank je, mooi en duidelijk stukjeGoldenGizmo schreef: ↑16 aug 2023, 11:02 Vaak is het stress
- Alfilillo
- Posts in topic: 2
- Welke: Podenco en kruising
Ik vind het op zich een goed artikel, alleen refereert het woord ´stress´ vooral aan negatieve spanning. ´De hond vindt het al moeilijk genoeg...´etc. Maar zoals Nanna al schrijft, het kan ook over positieve spanning gaan. Het is dus niet allemaal alleen maar ´zielig´.GoldenGizmo schreef: ↑16 aug 2023, 11:02 Vaak is het stress
Alfil doet het regelmatig als hij met Lily wil spelen, alles daarvoor uit de kast halend, en zij blijft ongeinteresseerd met haar eigen ding doorgaan. Uiteindelijk gaat hij dan op haar rijden. Lily kan het meestal niks schelen. Die staat dan rustig door te kauwen op haar dennenappel. Mensen vinden het gek: ´ze vindt het helemaal niet erg!´Nee, zij ervaart het ook niet als ongewenste intimiteit. Vaak vermenselijken we de dingen en plakken er menselijke moraal op.
- Alfilillo
- Posts in topic: 2
- Welke: Podenco en kruising
Zat ze toevallig net aan het eind van de schijnzwangerschap? Dan heeft Lily er ook altijd een handje van. Niet bij Alfil trouwens, dat zou ze nóóit in haar hoofd halen, maar bij andere, vaak wat onzekere honden. Dan gaat ze echt stalken en dat sta ik dan weer niet toe. Eén ding is binnen de eigen roedel en de ander heeft er geen problemen mee. Iets anders is obsessief gedoe buiten de roedel.
- Teckeltoos
- Welke: Teckel
Peer rijdt met zijn 9 jaar nog steeds. Vooral in ruige spelletjes met zijn vriendjes. En als een hond dat bij hem doet is het hem allemaal best.
1 keer heeft hij een teckel reu die op hem ging rijden maar ook provoceren een pak op de duvel gegeven.
Zo niet Peer. Schrok me de tandjes
1 keer heeft hij een teckel reu die op hem ging rijden maar ook provoceren een pak op de duvel gegeven.
Zo niet Peer. Schrok me de tandjes
- Loraine
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
Dívka gaat op Mahdu rijden wanneer ze tegen de loopsheid aan zit.
Hormoongestuurd gedrag noem ik het.
Ik kap het wel af door haar consequent bij hem weg te sturen als ze rijdt of als ik zie dat ze erop wil klimmen.
Hormoongestuurd gedrag noem ik het.
Ik kap het wel af door haar consequent bij hem weg te sturen als ze rijdt of als ik zie dat ze erop wil klimmen.
-
nee, ze is gesteriliseerd...het was eigenlijk onder het eten, misschien dat ze de andere hond te druk vond en daar onzeker van werd? Maar grappig dat bepaald gedrag meteen een sticker krijgtAlfilillo schreef: ↑16 aug 2023, 12:51Zat ze toevallig net aan het eind van de schijnzwangerschap? Dan heeft Lily er ook altijd een handje van. Niet bij Alfil trouwens, dat zou ze nóóit in haar hoofd halen, maar bij andere, vaak wat onzekere honden. Dan gaat ze echt stalken en dat sta ik dan weer niet toe. Eén ding is binnen de eigen roedel en de ander heeft er geen problemen mee. Iets anders is obsessief gedoe buiten de roedel.
- Desiree
- Honden: 3
- Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet
Roderick en Droef hadden een paar maanden terug hier een soort van oefen paringsritueel. Droef deed de teef na en Roderick was het heertje zeg maar. Incl alle voorspel en Droef die steeds ging staan als een teef. Heel bizar maar Roderick snapt er nog steeds geen kloot van. Die deed maar wat. Droef dacht hem wel even voor te bereiden op de toekomst of zo, heeft een paar dagen geduurd en toen was het weer over.
Droef heeft het soms naar Roderick toe als spel de wild en druk is bijvoorbeeld maar meestal zie ik het zelf al en kap ik het af van Droef is gewoon te zwaar en lomp daarvoor. Inmiddels ziet Roderick het zelf ook steeds beter aankomen dan kapt hij het zelf ook af.
Geen haar op mijn hoofd die denkt dat er dominantie tussen die 2 speelt.
Droef heeft het soms naar Roderick toe als spel de wild en druk is bijvoorbeeld maar meestal zie ik het zelf al en kap ik het af van Droef is gewoon te zwaar en lomp daarvoor. Inmiddels ziet Roderick het zelf ook steeds beter aankomen dan kapt hij het zelf ook af.
Geen haar op mijn hoofd die denkt dat er dominantie tussen die 2 speelt.
- Persistence
- Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox
Bella (gesteriliseerd) heeft de neiging op heel onzekere hondjes te gaan rijden. Voor mijn gevoel is dat bij haar toch een soort van 'ik durf jou wel aan' tactiek want ze is zelf onzeker. Ik kap het af.
- CatnDog
- Welke: Groenendaeler
Ik ben het met veel bovenstaande reacties eens dat het vaak (positief of negatieve) stress is.
Maar laten we daarmee niet uitsluiten dat het rijden geen dominant gedrag zou kunnen zijn of dat het gedrag door een andere hond niet als dominant gedrag geinterpreteerd zou kunnen worden. Het is toch een houding waarbij boven de ander wordt uitgetorend.
Zowel Nanna als Persistence geven goede voorbeelden.
Maar laten we daarmee niet uitsluiten dat het rijden geen dominant gedrag zou kunnen zijn of dat het gedrag door een andere hond niet als dominant gedrag geinterpreteerd zou kunnen worden. Het is toch een houding waarbij boven de ander wordt uitgetorend.
Zowel Nanna als Persistence geven goede voorbeelden.
Het gaat hier niet om een hond van de eigen roedel, dus wat anders.Nanna schreef: ↑16 aug 2023, 11:58 Lekker laten gaan. Rozi vindt het heerlijk om even op Panni te wippen als ik hun eten sta klaar te maken. Positieve spanning en Panni dr rug is meteen weer even gekrabd.
Als mijn teven eens samen bezig waren vond ik dat best.
Duurde ook nooit lang.
- Diana
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Amy doet het ook bij spanning en opwinding, bijvoorbeeld tijdens spel. Maar alleen binnen de eigen roedel of echt heel goed bekende honden, ze zou het nooit doen bij een onbekende hond.
Amoz deed het heel vaak als onderdeel van zijn spel of om uit te dagen tot spel. En altijd alleen maar bij grote, heel zelfverzekerde intacte reuen. Ik dacht eerst dat dat dus wel iets met dominantie of patsen te maken had, maar er heeft in al die jaren nooit ook maar één reu negatief op gereageerd. Het was gewoon een onderdeel van de hele interactie en meestal het begin van spelen. Hij deed het nooit bij onzekere types of teven (behalve wanneer ze loops waren), echt alleen bij uit de kluiten gewassen intacte reuen. Eigenaren van de andere reuen konden er wel eens een beetje hysterisch op reageren, zo van: 'dat pikt die van mij echt niet', maar moesten dan ook vol verbazing aanzien dat het dus wel werd gepikt en er totaal geen negatieve reactie op kwam. Dus toen ik dat eenmaal meermaals had gezien, liet ik het gewoon gaan, Amoz wist veel beter wat hij deed dan ik (en zou nooit problemen maken of uitlokken).
Ik kijk dus voortaan niet zozeer naar het rijgedrag zelf, maar meer naar de reactie van de andere hond. Vindt die het niet prettig, dan roep ik mijn hond weg.
Amoz deed het heel vaak als onderdeel van zijn spel of om uit te dagen tot spel. En altijd alleen maar bij grote, heel zelfverzekerde intacte reuen. Ik dacht eerst dat dat dus wel iets met dominantie of patsen te maken had, maar er heeft in al die jaren nooit ook maar één reu negatief op gereageerd. Het was gewoon een onderdeel van de hele interactie en meestal het begin van spelen. Hij deed het nooit bij onzekere types of teven (behalve wanneer ze loops waren), echt alleen bij uit de kluiten gewassen intacte reuen. Eigenaren van de andere reuen konden er wel eens een beetje hysterisch op reageren, zo van: 'dat pikt die van mij echt niet', maar moesten dan ook vol verbazing aanzien dat het dus wel werd gepikt en er totaal geen negatieve reactie op kwam. Dus toen ik dat eenmaal meermaals had gezien, liet ik het gewoon gaan, Amoz wist veel beter wat hij deed dan ik (en zou nooit problemen maken of uitlokken).
Ik kijk dus voortaan niet zozeer naar het rijgedrag zelf, maar meer naar de reactie van de andere hond. Vindt die het niet prettig, dan roep ik mijn hond weg.
Mijn vorige honden reden op elkaar als ze allevier tegelijk loops waren, er reden steeds twee dezelfde op elkaar en om de beurt, de andere twee wilde wel mee doen, maar dat mocht niet van ze. Dat deden ze thuis, maar ook buiten tijdens het oversteken.
Tanja en Anne