Dierenarts met het trio (vaccinatie vs titeren)

blondie
Posts in topic: 8

Dierenarts met het trio (vaccinatie vs titeren)

Bericht door blondie »

Kreeg een oproep voor vaccinatie voor Glory.
Het titeren heb ik nog niet echt ontdekt, en probeerde me erin te verdiepen maar als ik de prijzen zag elders in dit topic, had ik eigenlijk zoiets dat ik ze dan maar beter gewoon kon laten vaccineren.

Daarbij, moest Chara ook, want die had geen vaccinaties meer gekregen sinds ze hier was omdat haar gestel toen gewoon niet goed was bij aankomst.
En Aak dan ook maar, die moest ook de cocktail.

We konden met 3 tegelijk, en direct maar een check.
Voor Aki omdat ik vermoedde dat zijn prostaat toch weer vergroot zou zijn, en gebit is niet helemaal ok helaas.

Chara omdat Aki continue aan haar vulva zit, al 2 weken, zij in eerste instantie ging "voor staan" maar de laatste tijd hem vervelend vindt worden in zijn gedrag.

En Glory gewoon omdat we er toch heen zouden gaan :smile:

Daarbij vind ik harten luisteren belangrijk, puur vanwege Bluf destijds en ook Jol.

Geen hartruis bij het drietal gelukkig.

- Aak vergrote prostaat, en ik blijf denken dat hun weegschaal niet klopt.. hij tikt de 40 kilo aan maar ze vindt hem niet te dik mag iets af maar niet overdreven veel, ik schrok.. ik had hem rond de 38 kilo nu geschat. Voor hem weer Ypozane kuur (nu voor de 2de keer)
En 2 kiezen moeten er waarschijnlijk uit.. dus daar staat eind september een afspraak voor.

- Chara, is in gewicht verdubbeld sinds haar aankomst in Nederland. Madam zit niet rond de 25kg zoals ik dacht maar 27,9 kg.. maar prima proporties, ribben zijn nog licht voelbaar, mooie taille en goed in de vacht dus ze gaat goed.
Was wel wat met haar kies..108 puntje afgebroken of alleen glazuur, dit moet ik even in de gaten houden en bij twijfel toch een rontgenfoto laten maken
Vulva heb ik ook laten checken ivm dus met dat opdringerige gedrag van Aki, vulva is klein en ligt diep waarschijnlijk door vroegcastratie. Er is daardoor een plooi die nu licht vochtig is, die mogen we 2x daags nu schoon gaan houden en even in de gaten houden

- Glory te dik..weegt 16,9 en ik gokte op 15 :mann: maar verdere algehele conditie is prima gelukkig.

Over 3 weken terug voor Weil booster voor alle drie. En dan neem ik ook de boekjes mee, die was ik vandaag vergeten mee te nemen :x

Moet trouwens zeggen dat ze het voorbeeldig deden... we zijn lopend naar de DA gegaan, en ondanks dat ze die route echt wel kennen want normaal lopen we daar nooit alleen als we naar de DA gaan, was het jolig en lol de weg ernaar toe.

Binnen de behandelkamer in wel 1 op 1 gedaan dit keer, behandelkamer is niet heel groot. Mijn vriend bleef dan met de 2 anderen in de wachtkamer.

Maar zo fijn stuk voor stuk, prima in de behandelkamer én prima in de wachtkamer. Vriend is op een bepaald moment wel buiten gaan staan want er kwamen toch nog wat andere honden en die mensen wilden alles laten neuzen bij elkaar en dat vind ik zelf nooit zo'n goed idee zeker niet in zo'n setting.

Wilde het even kwijt.. voor mij altijd toch wat spannend zo'n dierenarts bezoekje min of meer ook omdat als ik vaak ga als ik een vermoeden heb dat er iets niet helemaal in de haak is, terwijl anderen dat (nog) niet opmerken.
Laatst gewijzigd door blondie op 05 aug 2023, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
CatnDog
Posts in topic: 1
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Dierenarts met het trio

Bericht door CatnDog »

Dat klinkt allemaal goed, toch?

En Glory en haar gewicht: jullie geven haar toch niet stiekem wat extra lekkers omdat ze de kleinste is? :lol1:
blondie

Bericht door blondie »

Whaha, nee. Ze krijgen allemaal hetzelfde hier, maar we zijn soms wat scheutig met kauwmateriaal en tussendoortjes en ook op training of soms buiten gebruiken we voerbeloning.
We passen nu ook weer de hoeveelheid voer aan, dacht goed te zitten nu met de richtlijnen, maar blijkbaar toch nog te veel wat ze per dag aan gewoon voer krijgen in combi met de lichaamsbeweging en de extraatjes die we soms geven.

Het is denk of vind ik, gewoon wat lastig als je grotere honden hebt en daarnaast een wat kleinere, je bent gauw geneigd ze allemaal qua kluif bijvoorbeeld dezelfde grootte te geven, en op gaat het toch wel :LOL:

Bij Jol ging dat ook wat scheef, die zette op een bepaald moment ook behoorlijk aan en ik gaf het wel aan, maar vriend vond de porties qua vergelijk zo karig :LOL:

Maar goed, gewicht is iets wat we zelf in de hand kunnen hebben.
Gezondheid van alle drie lijkt in orde op wat kleine puntjes na waar we nu wat medicatie en wat instructies voor hebben gekregen.
Dat is inderdaad een geruststelling.
ranetje
Posts in topic: 6

Bericht door ranetje »

Toch zou het leuk zijn om eens te kijken of enten nodig is.

Claire wordt eind van de maand 6 en heeft na haar laatste puppyenting nog geen nieuwe enting nodig gehad.
Dus ik heb daardoor ook geen extra kosten.
Volgend jaar gaan we weer testen. ;)
Het enige dat ze tot nu toe krijgt is de Rabiës enting eens in de 3 jaar omdat dat nodig is voor het buitenland.
Afbeelding
Kells
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

ranetje schreef: 03 aug 2023, 12:47 Toch zou het leuk zijn om eens te kijken of enten nodig is.

Claire wordt eind van de maand 6 en heeft na haar laatste puppyenting nog geen nieuwe enting nodig gehad.
Het enige dat ze tot nu toe krijgt is de Rabiës enting eens in de 3 jaar omdat dat nodig is voor het buitenland.
Hier gaat het net zo. Kells moet een rabiesenting want die is verlopen. Volgend jaar laat ik ze weer titeren. Ze hebben al jaren geen enting meer nodig gehad. Finbar is inmiddels 6 en heeft 1x een DHP gehad.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Tineke
Posts in topic: 2

Bericht door Tineke »

Voor titeren zou je in Oegstgeest terecht kunnen mocht je dat ooit willen Blondie , dat is wel redelijk in de buurt 😉.

Vervelend met de vergote prostaat en kiezen maar verder mag je niet ontevreden zijn gelukkig.
Op de rekening na ongetwijfeld :mrgreen:
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Crutz

Bericht door Crutz »

ranetje schreef:Toch zou het leuk zijn om eens te kijken of enten nodig is.

Titers worden toch ook voor maximaal 3 jaar afgetekend.
Maakt dan qua kosten niet uit. Iedere 3 jaar DHP of titeren.
malinois
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Crutz schreef:

Titeren is hier een stuk goedkoper dan enten mocht je t voor de kosten doen. Ik spuit liever niets onnodigs in mn honden als ze nog ruim voldoende beschermt zijn.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Kells

Bericht door Kells »

malinois schreef: 03 aug 2023, 21:00
Crutz schreef:

Titeren is hier een stuk goedkoper dan enten mocht je t voor de kosten doen. Ik spuit liever niets onnodigs in mn honden als ze nog ruim voldoende beschermt zijn.
Precies dat. Daarom ben ik ook gaan titeren. Zo onschuldig zijn die entingen niet en dat weet ik helaas uit ervaring.
blondie

Bericht door blondie »

@Tineke Welke da in Oegstgeest? Heemskerk of Chris? (als het Anicura is, die zit ook in Katwijk en daar wil ik na een rotervaring uit principe niet meer naartoe)

Ging me niet om de kosten, maar omdat ik domweg niet wist/weet waar je kunt laten titeren, en ik niet zo heel braaf ben met opvolgen van vaccinatie oproep.
Voor Glory en Chara besloot ik het bewust te doen omdat ik twijfel over hun entingen toen ze jong waren in buitenland.
En de entingen van Chara die volgens boekje gezet moesten worden 2 jaar geleden zijn niet gedaan omdat haar conditie toen zo slecht was.

Bij een volgende oproep en als ik weet welke da in deze omgeving dus titerbepalingen doet, zal ik waarschijnlijk dus wel laten titeren.
ranetje

Bericht door ranetje »

Crutz schreef: 03 aug 2023, 20:45

Het maakt wat kosten betreft weinig uit.
Titeren is iets goedkoper.
Maar als je dan wel moet enten is het uiteraard een extra bedrag :P
Bij Claire is enten nog niet nodig geweest.
Bij Ita was het indertijd wel een keer nodig, de Parvo stond op 0
Afbeelding
Tineke

Bericht door Tineke »

blondie schreef: 04 aug 2023, 11:48 @Tineke Welke da in Oegstgeest? Heemskerk of Chris? (als het Anicura is, die zit ook in Katwijk en daar wil ik na een rotervaring uit principe niet meer naartoe)

Ging me niet om de kosten, maar omdat ik domweg niet wist/weet waar je kunt laten titeren, en ik niet zo heel braaf ben met opvolgen van vaccinatie oproep.
Voor Glory en Chara besloot ik het bewust te doen omdat ik twijfel over hun entingen toen ze jong waren in buitenland.
En de entingen van Chara die volgens boekje gezet moesten worden 2 jaar geleden zijn niet gedaan omdat haar conditie toen zo slecht was.

Bij een volgende oproep en als ik weet welke da in deze omgeving dus titerbepalingen doet, zal ik waarschijnlijk dus wel laten titeren.
Het kan bij Chris , dat is onze eigen da ook dus wel zo prettig en makkelijk.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Border Collie

Bericht door Border Collie »

ranetje schreef: 04 aug 2023, 12:24

Als er niets verlopen is is titeren inderdaad goedkoper. Echter heb ik 2x gehad dat iets niet aan sloeg/verlopen was. Als pup was enting niet aangeslagen, dan moet je wederom titeren na vaccineren. Dan betaal je al 2x. Nu met 4 jaar is Perry weer getiterd en helaas was distemper op 0 dus weer gevaccineerd. Over 4 weken weer controle, weer extra kosten. Ik doe het met liefde, hij heeft nu 3 entingen ipv 5 gehad dat is al de winst. Maar het is dus niet perse goedkoper vanwege nogmaals controle als je alsnog moet vaccineren
Afbeelding
Maart
Contacteer:

Bericht door Maart »

Ach, vaccineren terwijl het niet aanslaat, is al helemaal weggegooid geld natuurlijk. Dan pomp je gewoon 60 euro in je hond :lol1:

Treskor is een paar weken geleden getiterd, hij is afgetekend voor een jaar, dus volgend jaar terug. Nu, ze hebben de titer niet aangerekend dus dat compenseert wel :lol1:
https://www.freshdiets4animals.com/

Voedingsadvies op maat.

https://pawesomefreshtoppers.com/

Functionele toppers voor hond & kat.
malinois
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Xavi hoefde pas na 7 jaar weer geent te worden. Daar heb ik de titers er wel uit. Toen werd er ook nog voor 5 jaar afgetekend.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Kells

Bericht door Kells »

Aislinn werd de eerste keer ook voor 5 jaar afgetekend, maar ik heb haar eerder opnieuw laten titeren, zodat ze gelijk liep met de andere twee.
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik titer niks en ik ent niks.
En ze zijn nooit ziek.
Ga gewoon van mezelf uit. Ben zelf ook alleen als baby ingeënt en verder nooit. En wat ben ik beter of minder dan die honden?
ranetje

Bericht door ranetje »

Border Collie schreef: 05 aug 2023, 08:39

Als er niets verlopen is is titeren inderdaad goedkoper. Echter heb ik 2x gehad dat iets niet aan sloeg/verlopen was. Als pup was enting niet aangeslagen, dan moet je wederom titeren na vaccineren. Dan betaal je al 2x. Nu met 4 jaar is Perry weer getiterd en helaas was distemper op 0 dus weer gevaccineerd. Over 4 weken weer controle, weer extra kosten. Ik doe het met liefde, hij heeft nu 3 entingen ipv 5 gehad dat is al de winst. Maar het is dus niet perse goedkoper vanwege nogmaals controle als je alsnog moet vaccineren
Dat klopt dat schreef ik al :P
Ita moest ik indertijd wel een keer enten.

In ieder geval weet ik dat de honden beschermd zijn en dat is ook wat waard.
Afbeelding
Omega
Welke: Nu een echte toller

Bericht door Omega »

Border Collie schreef: 05 aug 2023, 08:39

Het is natuurlijk aan jezelf of nog een keer laat titeren na het vaccineren, niks is verplicht.

Heel veel mensen die gewoon enten omdat de dierenarts het zegt, die weten nooit of een enting wel aangeslagen is.
Ik was vorig jaar met puppy Quinta blij dat ik haar had laten titeren, daardoor wist ik dat de parvo niet aangeslagen was, die is nog eens apart geënt en daarna heb ik haar nog een keer laten titeren omdat ik zeker wilde zijn dat de parvo nu wel aangeslagen was. Dit jaar weer laten titeren en alles kon voor 3 jaar worden afgetekend.
Afbeelding
Nikki
Welke: Kruising Jack Russell Jet

Bericht door Nikki »

Jet heeft in 2012 voor het laatst de DHP vaccinatie gehad, toen was ze 1 jaar. In 2015 en 2018 heb ik haar nog laten titteren, maar daarna vond ik het wel best. Titers beide keren super hoog en wil haar toch niet meer laten vaccineren, daarom ook gestopt met titteren.

Maar ik verkies titteren zeker boven vaccineren. Geen onnodige troep laten inspuiten, maar eerst meten of het nodig is.
Afbeelding
ellen en de birmanen

Re: Dierenarts met het trio (vaccinatie vs titeren)

Bericht door ellen en de birmanen »

vandaag 3 tollers laten titeren. alle 3 voor 3 jaar afgetekend. bij de oudste was de hepatitis waarde 2, advies enten. dat ga ik niet doen omdat de hepatitis al sinds 2016 laag is en de andere 2 zijn gewoon goed.
oos heeft alleen de dhp gehad vorig jaar, toen afgetekend voor 1 jaar (puppie) en nu voor 3 jaar.
daisy heeft de dhp en parvo gehad en nu ook weer voor 3 jaar afgetekend. ik was 199 euro kwijt.
blondie

Bericht door blondie »

Vandaag weer geweest voor de herhaling L4, maar zit nu net te lezen op een site waar ze zeggen: " Een titerbepaling is niet mogelijk voor Leptospirose en ook niet nuttig; bij dit type ziekteverwekker blijft een jaarlijkse vaccinatie noodzakelijk. Volwassen honden die voor het eerst worden gevaccineerd met het nieuwe vaccin (Nobivac L4), dienen een eenmalige herhalingsvaccinatie (booster) te krijgen na 4 weken."

Weet iemand hoe dat dan zit?

Nu ben ik niet braaf met vaccineren zie ik.. laatste enting van Aak was 2020. DHP en de L4 en toen wel braaf herhaald.

Dit jaar dus weer DHP +l4 voor Aak en voor Chara idem zij is voor het eerst ermee geent in december 2020 in Rusland +l2 zo aan de stickers te zien

Glory in 2022/08 de dhp +l4 en dit jaar de herhaling L4 2x

--

Maar voor volgend jaar staat herhaling voor L4 dus weer aangetekend.
Kells

Bericht door Kells »

Klopt, Lepto kun je niet titeren. Alleen de DHP en Rabies. Alleen voor die laatste is een enting verplicht als je de grens over gaat. Lepto laat ik niet meer enten aangezien er nogal wat nadelen aan zitten en de ziekte prima te behandelen is, mits tijdig ontdekt. Mensen schijnen nog gevoeliger te zijn voor Lepto, maar die worden niet geënt. Waarom zou dat zijn?
blondie

Bericht door blondie »

Daar heb je een punt. Bedankt voor je antwoord.
Ik ben als kind/baby geënt en op een bepaald moment wordt er vanuit gegaan dat je door het krijgen van virus kinderziekten extra weerstand op bouwt. Bij kinderen met een kinderziekte ben ik soms wel wat terughoudend omdat ik geen enkele kinderziekte heb gehad, behalve de waterpokken of mazelen toen ik 14 was (midden in mijn pubertijd... drama voor een ijdel meisje :oeps: )

Vind het merk ik soms wel behoorlijk lastig/irritant dat je tegenwoordig al die herinneringen krijgt van de da praktijk. Het voelt bijna verplicht om te gaan.

Nu met Ypozane werd ook automatisch weer gezegd om het over een half jaar voor Aki te herhalen. Toen ik vroeg of ze dan niet eerst gewoon zouden checken of het nodig was :19: was het antwoord nee, gewoon weer een kuur geven.
Toegeven dat ik het vorige keer dus niet na 6 maanden heb herhaald, maar nu speciaal vroeg om het weer te checken omdat ik zo'n onderbuik gevoel had.
Ypozane heeft wel zijn werk gedaan, want op mijn verzoek heeft deze da weer even gevoeld naar de staat van zijn prostaat, en hij was nu weer normaal van vorm en grootte.
blondie

Bericht door blondie »

Rabies zijn ze alledrie nog voor beschermd, de dames omdat ze vanuit Rusland daarvoor zijn geënt, en Aak hebben we destijds ook laten enten omdat we naar Duitsland gingen.
Plaats reactie