Tamaskan ter herplaatsing

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Persistence
Posts in topic: 5
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Tamaskan ter herplaatsing

Bericht door Persistence »

Voor een kennis deel ik haar tamaskan die nu helaas ter herplaatsing staat.
We hebben meermaals samen gekampeerd en gewandeld met de honden.

Ter herplaatsing: Tamaskan Caius

Caius is een 4 jarige gezonde en intacte jonge man.
Hij geniet van wandelingen in de natuur en canicross.
Het liefst is hij 24/7 bij de eigenaar met niet al te veel (onvoorspelbare) prikkels.
Hierdoor gaat het dan ook niet meer in zijn huidige situatie.
Ondanks dat er vanuit de kant van de eigenaren flinke aanpassingen zijn gedaan om tegemoet te komen aan de behoefte van Caius vraagt Caius meer dan dat er nog geboden kan worden.
Plaatsing bij een andere hond is zeer gewenst.

Voor meer informatie en contactgegevens klik op de link 👇
https://www.wolfdogsos.com/ter-herplaatsing/caius

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Diana
Posts in topic: 1
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Tamaskan ter herplaatsing

Bericht door Diana »

Prachtige hond :I:
Afbeelding
Johnny Jones
Posts in topic: 2
Honden: 6
Welke: 1 Spanjaard en 5 Roemenen

Bericht door Johnny Jones »

Mooie hond. Het zou misschien helpen als erbij staat wat de behoefte is van de hond waar nu niet aan voldaan kan worden.
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Johnny Jones schreef: 25 aug 2023, 12:33 Mooie hond. Het zou misschien helpen als erbij staat wat de behoefte is van de hond waar nu niet aan voldaan kan worden.
Sowieso flinke verlatingsangst en een behoorlijk gevuld stressemmertje.
Het bijten in wat voor zijn bek komt als hij in die stress zit lijkt me ook niet echt eenvoudig.
En de drukke omgeving waarin ze wonen lijkt ook niet erg goed te zijn voor die hond.

Als je je sociale leven moet opgeven omdat de hond dat niet aan kan betekent dat volgens mij dat bezoek bij hen thuis niet veilig is?
En je kunt niet weg zonder hem omdat hij zo'n verlatingsangst heeft.
Dus als je in een hutje op de hei woont als kluizenaar zou het goed kunnen gaan.

Dat is het beeld wat er volgens mij wordt geschetst.
Afbeelding
Johnny Jones
Honden: 6
Welke: 1 Spanjaard en 5 Roemenen

Bericht door Johnny Jones »

Ik zag de link over het hoofd :Q:
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Dat gaat nog zoeken naar een speld in een hooiberg worden vrees ik…
CatnDog
Posts in topic: 3
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Ik vind het ook een mooi beest, op de neus na. Ik ben meer een fan van 'volledig zwarte neuzen'.
Maar veel te high maintenance. Het is mooi bij een ander.
Persistence

Nanna schreef:Dat gaat nog zoeken naar een speld in een hooiberg worden vrees ik…
Dat denk ik ook, voor een echte wolfhondenliefhebber denk ik ook.

Maar dit was dus niet altijd zo, ja de verlatingsangst wel maar de stress en het happen niet.
ranetje schreef:
Johnny Jones schreef: 25 aug 2023, 12:33 Mooie hond. Het zou misschien helpen als erbij staat wat de behoefte is van de hond waar nu niet aan voldaan kan worden.
Sowieso flinke verlatingsangst en een behoorlijk gevuld stressemmertje.
Het bijten in wat voor zijn bek komt als hij in die stress zit lijkt me ook niet echt eenvoudig.
En de drukke omgeving waarin ze wonen lijkt ook niet erg goed te zijn voor die hond.

Als je je sociale leven moet opgeven omdat de hond dat niet aan kan betekent dat volgens mij dat bezoek bij hen thuis niet veilig is?
En je kunt niet weg zonder hem omdat hij zo'n verlatingsangst heeft.
Dus als je in een hutje op de hei woont als kluizenaar zou het goed kunnen gaan.

Dat is het beeld wat er volgens mij wordt geschetst.
Met sociale leven opgeven bedoelt ze volgens mij mee dat ze nergens naartoe kunnen zonder hem mee te nemen, verjaardagen, kroegje, etc. ivm zijn verlatingsangst. Met mensen kan hij juist goed.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Als hij bij bezoek dat er is op de gang moet gaat het niet goed.
Als zijn stressemmertje vol zit bijt hij en dat kan (niet doelbewust, dat niet) ook een mensenbeen zijn.
Lijkt me niet helemaal ideaal, ook niet als hij mensen op zich goed kan pruimen?
Afbeelding
Persistence

ranetje schreef: 26 aug 2023, 12:34 Als hij bij bezoek dat er is op de gang moet gaat het niet goed.
Als zijn stressemmertje vol zit bijt hij en dat kan (niet doelbewust, dat niet) ook een mensenbeen zijn.
Lijkt me niet helemaal ideaal, ook niet als hij mensen op zich goed kan pruimen?
DIT VIND CAIUS GEWELDIG:

- lange knuffelsessies met baasjes, vreemden en kids

Misschien voor mensen die bang zijn van honden dat hij op de gang moet? Ik weet het niet hoor, dat bedenk ik zo,
Het is sowieso niet ideaal, als je een hond helemaal even niet alleen kunt laten.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik heb zo’n hond gehad. Een herplaatser, witte Puli. Josja.
Een schat van een hond maar ze kon geen seconde alleen zijn. Gillen, gieren en poepen. Dat was er niet bij gezegd…
Ja, dat gáát gewoon niet. Een hond moet gewoon af en toe alleen kunnen blijven.
Dus teruggebracht, helaas.
Ze is trouwens nog goed terecht gekomen bij een door ziekte aan huis gekluisterde mevrouw met een inwonende zoon.
Maar ja, vind zo’n zeldzame parel maar eens. En dan was Josja op alle andere punten nog makkelijk.
Deze Tamaskan heeft nog meer aandachtspuntjes.
Barkley

Bericht door Barkley »

Persistence schreef: 26 aug 2023, 18:18
ranetje schreef: 26 aug 2023, 12:34 Als hij bij bezoek dat er is op de gang moet gaat het niet goed.
DIT VIND CAIUS GEWELDIG:

Misschien voor mensen die bang zijn van honden dat hij op de gang moet? Ik weet het niet hoor, dat bedenk ik zo,
Het is sowieso niet ideaal, als je een hond helemaal even niet alleen kunt laten.
Fred is helaas niet in staat om lang alleen te zijn. En dat hebben we altijd prima kunnen regelen maar het is verre van ideaal. Ik zou er echt niet bewust voor kiezen bij een volgende hond.
EchoMira
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Nanna schreef: 26 aug 2023, 18:41 Ja, dat gáát gewoon niet. Een hond moet gewoon af en toe alleen kunnen blijven.
Van een puli verwacht ik het niet meteen. Zeker niet met andere honden in huis die het wel kunnen.''Voor een wolfachtige hond is het redelijk normaal. En dan zeker als hij helemaal alleen thuis moet blijven.
Het is ook niet dat ze het niet kunnen maar dat wordt de hele dag hinniken. En dat zou geen probleem zijn als niet ook de woonplek van de eigenaar slecht gekozen is. Laat staan in een bench.
Sommige mensen willen gewoon combinaties van dingen die allemaal niet kunnen.

Ja, dan breng je hem maar gewoon elke werkdag naar de oppas. Oh nee, kan ook niet. Kan niet. Kan niet. Niks kan. We hebben alles geprobeerd.
Als de dorsvlegel.
Persistence

Barkley schreef: 26 aug 2023, 20:43
Persistence schreef: 26 aug 2023, 18:18
DIT VIND CAIUS GEWELDIG:

Fred is helaas niet in staat om lang alleen te zijn. En dat hebben we altijd prima kunnen regelen maar het is verre van ideaal. Ik zou er echt niet bewust voor kiezen bij een volgende hond.
Maar Fred kan wel even alleen zijn bij boodschappen doen ofzo, toch? Deze hond kan helemaal niet alleen zijn. Moest met boodschappen mee in de auto. Met kamperen mee naar het toiletgebouw.
Vind het knap dat je dat steeds geregeld krijgt, nu is Fred ook wel een leukerd!
EchoMira schreef: 26 aug 2023, 21:20 [quote=Nanna post_id=231674 time=<a href="tel:1693068113">1693068113</a> user_id=86]
Ja, dat gáát gewoon niet. Een hond moet gewoon af en toe alleen kunnen blijven.
Van een puli verwacht ik het niet meteen. Zeker niet met andere honden in huis die het wel kunnen.''Voor een wolfachtige hond is het redelijk normaal. En dan zeker als hij helemaal alleen thuis moet blijven.
Het is ook niet dat ze het niet kunnen maar dat wordt de hele dag hinniken. En dat zou geen probleem zijn als niet ook de woonplek van de eigenaar slecht gekozen is. Laat staan in een bench.
Sommige mensen willen gewoon combinaties van dingen die allemaal niet kunnen.

Ja, dan breng je hem maar gewoon elke werkdag naar de oppas. Oh nee, kan ook niet. Kan niet. Kan niet. Niks kan. We hebben alles geprobeerd.
Als de dorsvlegel.
[/quote]

Bij huskies hoor je het ook vaker.
In dit geval geloof ik inderdaad dat ze alles gedaan hebben wat in hun macht ligt. Tis ook geen pompommetje wat je makkelijk even ergens onderbrengt.
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Ik zag hem op Verhuisdieren staan. Wat een prachtige foto's.
https://verhuisdieren.nl/plaatsprofiel/ ... voetsluis/
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Persistence schreef: 27 aug 2023, 01:02 In dit geval geloof ik inderdaad dat ze alles gedaan hebben wat in hun macht ligt. Tis ook geen pompommetje wat je makkelijk even ergens onderbrengt.
Nou ja, ze hadden natuurlijk gewoon niet zo'n hond kunnen nemen. Het was bij voorbaat een slecht idee en dat was 4 jaar geleden ook gewoon bekend.

1 hond is sowieso lastig als je hem alleen wil laten. Zo'n leeg stil huis met duizend dingen waar je eigenlijk niet aan mag komen. Dat wordt dan de hal op de bench waar je 5 uur met je pindakaaskong moet spelen.
Persistence

EchoMira schreef: 27 aug 2023, 22:42
Persistence schreef: 27 aug 2023, 01:02 In dit geval geloof ik inderdaad dat ze alles gedaan hebben wat in hun macht ligt. Tis ook geen pompommetje wat je makkelijk even ergens onderbrengt.
Nou ja, ze hadden natuurlijk gewoon niet zo'n hond kunnen nemen. Het was bij voorbaat een slecht idee en dat was 4 jaar geleden ook gewoon bekend.

1 hond is sowieso lastig als je hem alleen wil laten. Zo'n leeg stil huis met duizend dingen waar je eigenlijk niet aan mag komen. Dat wordt dan de hal op de bench waar je 5 uur met je pindakaaskong moet spelen.
Waarom denk je dat? Hij ging altijd mee op trekkings de natuur in en kan mee naar het werk. Ze heeft ervaring met eerdere honden. Dat lijkt me toch een meer dan prima basis voor een hond.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

35% wolf. Dat moet je niet eens willen fokken.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Persistence schreef: 28 aug 2023, 00:19
EchoMira schreef: 27 aug 2023, 22:42

Waarom denk je dat? Hij ging altijd mee op trekkings de natuur in en kan mee naar het werk. Ze heeft ervaring met eerdere honden. Dat lijkt me toch een meer dan prima basis voor een hond.
Voor een hond wel. Een wolfkruising is een ander maatje.
Het ligt niet aan ervaring. Wolfhonden kunnen heel erg vaak gewoon niet alleen zijn.
En die trekkingstocht in de natuur is aangelijnd en niet 4 uur per dag dus veel te weinig.
Ik had het je allemaal van tevoren kunnen vertellen.

Niet dat het erg is, hoor. Ze hebben er veel plezier mee gehad en nu mag iemand anders. Daar is echt niets mis mee. Alleen moet je die ander nog wel vinden en volgens mij zijn ze op de juiste manier aan het zoeken.
Dus echt geen oordeel. Maar als we het gaan hebben over "wat hadden we moeten doen om het te voorkomen" dan zit dat in de beslissing om er aan te beginnen.
Cimbercp

Bericht door Cimbercp »

Goedemiddag.

Hier een berichtje van de eigenaresse van Caius. Ja die inderdaad, de dame die er "plezier van heeft gehad" en "de dorsvlegel".

Er staan echt zo zo zo veel aannames in sommige posts... ik wordt er zo inmens verdrietig van. Caius is mijn allerliefste, en ik heb altijd alles voor hem over gehad. Verlatingsangst was voor mij nooit een groot probleem, hij kon toch altijd mee. Maar zijn overstromende emmer maakte voor mij veel kapot.
Ik zie mensen die zich afvragen of mensen niet bij ons binnen zouden moeten komen. Dingen over een bench of 5 uur alleen blijven. Wat een nare aannames. Caius is gek op mensen en het bijtgedrag bleek te komen van de stress tijdens het tegenkomen van andere honden. Iedereen wordt thuis blij verwelkomd. Er is geen bench. Geen gang waar hij op moet.

Graag wil ik jullie informeren over het leven van Caius op dit moment. Wij hadden inderdaad niet alles er aan gedaan. We hadden namelijk altijd geluisterd naar mensen die aangaven dat we caius zeker niet zouden moeten castreren. Ondanks ons goede gevoel er over. We hebben alle adviezen over boord gegooid en wel gekozen voor castratie.

Caius is compleet omgeslagen. Hij is weer zijn oude zelf en het probleemgedrag is compleet overgewaaid. Verlatingsangst valt hier voor mij niet onder, dit is deel van dit ras en was ook ingecalculeerd.

Ik heb echt zitten huilen achter mijn computer toen ik sommige dingen hier las. De uren research die ik in dit ras heb gestoken. De vele trainingen met caius. De prachtige meerdaagse wandelingen in de natuur die wij doen (dik 8 uur per dag lopen, geen 4 uur.. ). De Tamaskan is dik geschikt voor de situatie die wij hebben en dat weten de mensen die in dit ras zitten en ons kennen ook. De woonplek die ik gekozen heb was voor caius altijd prima, maar was ineens te veel qua stress.
Ik zou toch eens willen verzoeken niet zulke aannames te doen, sommige dingen hebben mij serieus pijn gedaan.

Caius is gecastreerd. 8 weken later was alles voorbij en zagen we hem tot rust komen en positief terug veranderen in zijn zelf. Bijten is verleden tijd. We hebben ons oude lieve ventje weer terug en kunnen hem wederom overal mee naar toe nemen.
Iedereen die riep dat we absoluut niet moesten castreren bleek ongelijk te hebben, en ik heb geleerd mijn onderbuik gevoel te volgen. Caius gaat nergens meer heen en blijft bij ons tot het einde.
Nu nog leren mij minder aan te trekken van onbekenden op internet... maar dat... dat is toch knap lastig als er zo een gevoelige snaar geraakt wordt.

Ik wil iedereen die heeft mee gezocht heel erg bedanken hier voor. Gelukkig hebben wij niemand gevonden en wij zijn zielsgelukkig met onze wederom rustige en relaxte hond.

Groetjes Kim en Caius
Nanna

Bericht door Nanna »

Fijn dat het nu goed gaat en dat hij niet weg hoeft👍🏻
Afbeelding
Mizzsylver
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Bericht door Mizzsylver »

Fijn dat het beter gaat en dat hij kan blijven!
Maar ik vind het eigenlijk best erg dat je je hond in eerste instantie dus liever herplaatst dan castreert.
Vooral omdat ik lees hoeveel je je hebt ingelezen en hoeveel tijd en energie je erin gestoken hebt, dat dan nog wegdoen boven castreren gaat.
Maar goed, gelukkig niet herplaatst en hij mag fijn bij jouw blijven, goed dat je naar je onderbuik hebt geluisterd :cheer:
Afbeelding
thom
Welke: Farah het Portugese meisje

Bericht door thom »

Wat een fijne update. :ok:
Afbeelding
Ons Portugese meisje Farah.
Cimbercp

Bericht door Cimbercp »

Hoi!

@myzzsilver
Gelukkig was ook dat niet het geval. We hadden zelfs al een afspraak voor castratie staan voor dat we contact hadden met de organisatie via wie we caius aan het einde dus gingen herplaatsen. Op advies hebben we die afspraak geannuleerd. En onze eerste vraag naar hun toe was een roep om hulp. Een extra paar ogen om fris naar de situatie te kijken. De fout die we gemaakt hebben is het volgen van het advies voor herplaatsing. Wij waren te overtuigd van de kennis van deze persoon en ik weet ook echt zeker dat deze persoon kennis heeft van ons ras. Absoluut. Maar achteraf had er iemand langs moeten komen om het gedrag te beoordelen. Wij stonden op dat moment emotioneel niet sterk (ik was er kapot van dat er iets mis leek te zijn met mijn maatje). We vroegen om hulp maar tijdens het gesprek werd al snel duidelijk dat er echt niks meer aan dit gedrag te doen zou zijn. Castreren zou het erger maken... herplaatsen was de enige optie.

En dan... dan ga je twijfelen. Doe ik het wel goed? Is caius wel blij bij ons? Het gesprek had voor mij een vernietigend effect want mijn zelfvertrouwen maar ook emoties hebben 3 maanden lang kapot gelegen. Je beste maatje moeten herplaatsen is echt vreselijk. Maarja... er zou echt niks meer aan te doen zijn en doorgaan zou alleen maar schadelijk zijn voor caius.

Ik ben zo blij dat we er toch voor kozen om tegen het advies in te gaan. Ik kom net terug van mijn werk met caius die de hele dag gezellig op kantoor is geweest. Met balletjes heeft gespeeld. Een wandeling heeft gemaakt met mijn collega's. Kortom, gewoon zoals een gezellige hond zou moeten zijn en zoals ik hem ook herken van voor alle toestanden. Echt. Ik ben het gelukkigste mens op aarde.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

@Cimbercp

Gelukkig dat je de keuze hebt gemaakt om Caius bij je te houden en hem te laten castreren en dat het allemaal goed heeft uitgepakt.
Ik zou het zelf nooit aandurven: een Tamaskan. Het lijkt me heel veel werk. :lol1:

En: het is natuurlijk altijd makkelijk om iets te schrijven/over iets te oordelen op internet, van een afstandje. Men beoordeelt de situatie ook altijd vanuit zijn/haar eigen perspectief en eigen kennis/ervaringen. Het voelt misschien hard, maar het is heus niet allemaal slecht bedoeld, hoor. Je moet maar denken: het zijn hondenliefhebbers die hun ei kwijt moeten.
Plaats reactie