Leuke dingen die opwegen tegen stomme dingen

Plaats reactie
CatnDog
Posts in topic: 2
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Leuke dingen die opwegen tegen stomme dingen

Bericht door CatnDog »

Ik vind het wel opvallend dat Zeno (en ik verwacht dat jullie dit herkennen en ook met voorbeelden komen :F: ) sommige dingen duidelijk heel stom vindt, maar dat hij er toch voor kiest om dat te 'ondergaan', omdat er blijkbaar iets tegenover staat dat leuk genoeg is.

Een voorbeeld.
Zeno vindt de haarföhn heel erg stom. Waarom? Ik weet het niet. Hij heeft totaal geen problemen met bijvoorbeeld harde machines die toch wat meer geluid maken dan een föhn. Het is niet dat hij er bang van is, maar hij voelt zich er duidelijk ongemakkelijk bij. De signalen die hij dan vertoont liggen er te dik bovenop. Hij gaat smakken, slikken en hij gaat liggen als een steen met zijn ogen dicht alsof hij even niet bestaat. Ver-schrikkelijk is die föhn.
Maar hier komt het. Hij hoeft niet bij mij in de kamer te blijven met de föhn. Hij kan gewoon verderop gaan liggen en vanaf een afstandje lopen kijken totdat dat onding is opgeborgen. Dat doet hij niet. Hij wil per se erbij zijn. Ondanks de föhn.
Wat is dit? Wat is het leuke dat er tegenop weegt? Vindt hij het dan zo belangrijk om bij mij in de kamer te zijn? Is het de roedeldrift die dit gedrag verklaart? Hij krijgt geen beloning als ik uitgeföhnd ben, dus daar kan het niet aan liggen. Al zou 'daarna lekker slapen' een optie zijn.

Een ander voorbeeld dat ik kan bedenken is de fietskar. Hij vindt het duidelijk geen fantastisch idee, maar hij onder gaat het, omdat we dan samen weg gaan. Daar zou ik nog wel iets positiefs/beloningsachtigs bij kunnen bedenken. We gaan immers samen wat leuks doen. Er is licht aan het einde van de fietskartunnel.

Wat denken jullie hiervan en herkennen jullie dit ook?
Nanna

Re: Leuke dingen die opwegen tegen stomme dingen

Bericht door Nanna »

Ja, Katus houdt er niet zo van als ik aan haar vacht frummel. Maar ze is een Puli dus het mot af en toe wel. Nou WEET ze dat ze na een sessie een stuk worst krijgt. En springt al op de tafel als ik met bijvoorbeeld Csikasz aan kom zetten. Nee, IK!
En daarna ook bij die koelkast hopsen he.
Loraine
Posts in topic: 1
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Mahdu vindt wassen, blazen en kammen Heel Erg Stom.
Maar hij weet dat als hij netjes meewerkt hij bij elk dingetje uitgebreid te horen krijgt hoe braaf hij is en na afloop krijgt hij extra een lekkere koek/kluifwerk oid.
Ik moet hem nog wel vangen maar eenmaal in bad of op de tafel werkt hij keurig mee.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Saschesfloor

Bericht door Saschesfloor »

Zeker, ik weet heel zeker dat trimmen niet hun hobby is, maar ik kan ze beide plukken en ze zijn meer dan braaf op tafel. Borstelen, kammen en nagels knippen idem. Maar zodra ze eraf zijn, racen ze naar de snoepla, want dan volgt er iets heeeel erg lekkers. Vind dat zo schattig.
Afbeelding

The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
Teckeltoos
Welke: Teckel

Bericht door Teckeltoos »

Ik kan alles met Peer doen. Nagels knippen, oren inspecteren, bek open duwen en de tandjes bekijken enz. enz. Hij haat het :gvd: maar ondergaat het. Na de " behandeling" volg namelijk een wilde knuffelsessie. Vind ie nog fijner dan lekkers.
Mizzsylver
Honden: 2
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Bericht door Mizzsylver »

Er is zelfs een naam voor, zoek maar eens op Premack principe.
Afbeelding
CatnDog
Posts in topic: 2
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Mizzsylver schreef: 30 aug 2023, 14:01 Er is zelfs een naam voor, zoek maar eens op Premack principe.
Interessant! :mrgreen:
Plaats reactie